منتديات بورصات

منتديات بورصات (https://forum.borsaat.com/)
-   منتدى تداول العملات العام (https://forum.borsaat.com/f2/)
-   -   المسابقه اليوميه للتحليل الفنى واختبار للمهارات التحليليه للاعضاء بس برعايتى (https://forum.borsaat.com/t424873.html)

mohammed20202 18 - 06 - 2012 04:28 PM

المسابقه اليوميه للتحليل الفنى واختبار للمهارات التحليليه للاعضاء بس برعايتى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان شاء الله يكون الموضوع ده مفيد لكل الاعضاء
انا فكرت انى اعمله من اجل التعليم والتعلم واثاره جو من التنافس الجميل بين الاعضاء فى منتدانا العزيز ده
فكره المسابقه ان كل يوم فى مسابقه وهذه المسابقه حتبقى عباره عن جزء من شارت قديم ساضعه ناقص وطبعا الجزء المتبقى منه حكون انا عارفه
وساطرح هذا الشارت على حضراتكم
وخلال اليوم يدخل كل متسابق ويحلل هذا الشارت ويضع تحليله له ويضع التوقع اللى يتوقعه لمسار السعر
فى نهايه اليوم اضع الشارت كامل ونرى من اكثر المحللين فنيا كان اصدق وتوقعه حدث بصوره اكبر
وصاحب التوقع الاصح والتحليل الفنى الاكثر حرفيه سياخذ لقب بطل الفوركس لهذ اليوم
ارجو تكون الفكره عجبتكم وفى انتظار الردود للتشجيع

mohamed_sobhy 18 - 06 - 2012 04:39 PM

رد: المسابقه اليوميه للتحليل الفنى واختبار للمهارات التحليليه للاعضاء بس برعايتى

بالتوفيق اخي الحبيب
بس خالي بالك من الغش ههههههههههههه

mohamed_eltaweil 18 - 06 - 2012 04:42 PM

رد: المسابقه اليوميه للتحليل الفنى واختبار للمهارات التحليليه للاعضاء بس برعايتى

فكرة جميلة
وهتعلم ناس كتير حاجات جديدة
بس انا شايف انها يوميا هتبقى صعبه شوية علشان فى ناس مش بتدخل كل يوم او وقتها ما يسمحش بالمتابعه و التحليل لكل شارت هتنزله يوميا
ولكن احنا ممكن نخليها مرتين فى الاسبوع مرة و السوق مغلق ومرة اثناء التداول زى ما الناس تح وممكن نعمل استفتاء على الايام و تعويضا لعدد الايام ممكن نحط اكتر من شارت لاكتر من عمله فى يوم واحد و يبقى اللقب ممنوح عده ايام و نحطه على شكل شهادة تقدير فى توقيع الفائز ويسلم التوقيع للفاز اللى بعده وهكذا
فكرتك رائعه وارجو الا يكون اضافتى ازعجتك فقط اريد المساعده لنخرج بموضوع مفيد
بالتوفيق ان شاء الله
ودى و تقديرى ،،

mohammed20202 18 - 06 - 2012 04:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_sobhy (المشاركة 1042999)
بالتوفيق اخي الحبيب
بس خالي بالك من الغش ههههههههههههه

ربنا يخليك اخى العزيز محمد صبحى
وباذن الله متخفش من الغش الكنترول عندى جامد جدا هههههههه
فى انتظار ابداعاتك معنا

mohammed20202 18 - 06 - 2012 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_eltaweil (المشاركة 1043000)
فكرة جميلة
وهتعلم ناس كتير حاجات جديدة
بس انا شايف انها يوميا هتبقى صعبه شوية علشان فى ناس مش بتدخل كل يوم او وقتها ما يسمحش بالمتابعه و التحليل لكل شارت هتنزله يوميا
ولكن احنا ممكن نخليها مرتين فى الاسبوع مرة و السوق مغلق ومرة اثناء التداول زى ما الناس تح وممكن نعمل استفتاء على الايام و تعويضا لعدد الايام ممكن نحط اكتر من شارت لاكتر من عمله فى يوم واحد و يبقى اللقب ممنوح عده ايام و نحطه على شكل شهادة تقدير فى توقيع الفائز ويسلم التوقيع للفاز اللى بعده وهكذا
فكرتك رائعه وارجو الا يكون اضافتى ازعجتك فقط اريد المساعده لنخرج بموضوع مفيد
بالتوفيق ان شاء الله
ودى و تقديرى ،،

بجد اسعدنى مرورك واقتراحاتك الجميله دى وانا موافق عليها من ناحيتى ولو اى حد موافق عليها يتفضل يقول رايه
لانى بتمنى الموضوع يكون للجميع
نتعلم فيه ونعلم بعض
وانا بطرح على الجميع اقتراحاتك وانا اول الموافقين عليها

yassib 18 - 06 - 2012 05:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed20202 (المشاركة 1042974)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان شاء الله يكون الموضوع ده مفيد لكل الاعضاء
انا فكرت انى اعمله من اجل التعليم والتعلم واثاره جو من التنافس الجميل بين الاعضاء فى منتدانا العزيز ده
فكره المسابقه ان كل يوم فى مسابقه وهذه المسابقه حتبقى عباره عن جزء من شارت قديم ساضعه ناقص وطبعا الجزء المتبقى منه حكون انا عارفه
وساطرح هذا الشارت على حضراتكم
وخلال اليوم يدخل كل متسابق ويحلل هذا الشارت ويضع تحليله له ويضع التوقع اللى يتوقعه لمسار السعر
فى نهايه اليوم اضع الشارت كامل ونرى من اكثر المحللين فنيا كان اصدق وتوقعه حدث بصوره اكبر
وصاحب التوقع الاصح والتحليل الفنى الاكثر حرفيه سياخذ لقب بطل الفوركس لهذ اليوم
ارجو تكون الفكره عجبتكم وفى انتظار الردود للتشجيع

فكرة ممتازة أخي الحبيب أتمنى لك التوفيق معاك ان شاء الله

هانى الخيال 18 - 06 - 2012 05:35 PM

فكرة رائعة صديقى محمد

اولا : ستتيح فرصة التعلم للجميع واكتساب مهارات التحليل الفنى
ثانيا : سيكون للاعضاء حرية الاختيار بين التحليلات المختلفه التى ستعرض بالموضوع
ثالثا : ستساعد المحللين انفسهم على الاطلاع على وجهات نظر زملائهم

ولكنى ارى انه من الافضل ان تتم بشكل اسبوعى لسببين :
الاول ان هذا سيعطى فرصة ومدى زمنى اكثر لإثبات صحة التحليل
الثانى اننا غالبا نكون غير مشغولين بالشارت فى يومى الاجازة ولذلك سيتم منح فرصة اكبر للاعضاء لإضافة المزيد من التحليلات

والاهم من ذلك ان يتم عرض الشارتات بالصورة التى انتهى اليها اغلاق السوق لنتعرف على جميع وجهات النظر

اكرر شكرى على الطرح الرائع

ودى واحترامى

mohammed20202 18 - 06 - 2012 05:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassib (المشاركة 1043036)
فكرة ممتازة أخي الحبيب أتمنى لك التوفيق معاك ان شاء الله

شكرا لك يااخى العزيز yassib وان شاء الله تنورنا دايما وفى انتظار ابداعاتك معانا

mohammed20202 18 - 06 - 2012 05:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى الخيال (المشاركة 1043039)
فكرة رائعة صديقى محمد

اولا : ستتيح فرصة التعلم للجميع واكتساب مهارات التحليل الفنى
ثانيا : سيكون للاعضاء حرية الاختيار بين التحليلات المختلفه التى ستعرض بالموضوع
ثالثا : ستساعد المحللين انفسهم على الاطلاع على وجهات نظر زملائهم

ولكنى ارى انه من الافضل ان تتم بشكل اسبوعى لسببين :
الاول ان هذا سيعطى فرصة ومدى زمنى اكثر لإثبات صحة التحليل
الثانى اننا غالبا نكون غير مشغولين بالشارت فى يومى الاجازة ولذلك سيتم منح فرصة اكبر للاعضاء لإضافة المزيد من التحليلات

والاهم من ذلك ان يتم عرض الشارتات بالصورة التى انتهى اليها اغلاق السوق لنتعرف على جميع وجهات النظر

اكرر شكرى على الطرح الرائع

ودى واحترامى

شرفنى مرورك وكلامك الجميل اخى هانى
وان شاء الله اقتراح اخونا محمد الطويل حنعمله بان الشارت اللى حينزل حيكون مرتين فى الاسبوع فقط
بس انا لماححط فرصه ححطها قديمه
بمعنى ان الشارت ممكن يكون بقاله سنه مثلا او اقل او اكثر ومعروف تصرف السعر بعده (انا طبعا اللىعرفو بس)
يعنى مش محتاجين نستنى السوق ونعرف لان السوق قال كلمته من زمان فاهمنى اخى العزيز وتقبل خالص تحياتى اخى هانى

هانى الخيال 18 - 06 - 2012 06:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed20202 (المشاركة 1043054)
شرفنى مرورك وكلامك الجميل اخى هانى
وان شاء الله اقتراح اخونا محمد الطويل حنعمله بان الشارت اللى حينزل حيكون مرتين فى الاسبوع فقط
بس انا لماححط فرصه ححطها قديمه
بمعنى ان الشارت ممكن يكون بقاله سنه مثلا او اقل او اكثر ومعروف تصرف السعر بعده (انا طبعا اللىعرفو بس)
يعنى مش محتاجين نستنى السوق ونعرف لان السوق قال كلمته من زمان فاهمنى اخى العزيز وتقبل خالص تحياتى اخى هانى

الشرف ليا يا غالى .. وفى كل الاحوال نحن نتمنى ان يخرج الموضوع فى افضل صورة .. متابعين معاك .. وإن شاء الله مسابقة متميزة

خالص احترامى وتقديرى

12:39 PM