• 9:22 صباحاً

كيف كانت البداية ؟؟

الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
flymero is on a distinguished road
13 - 08 - 2011, 07:28 PM
flymero غير متواجد حالياً  
افتراضي كيف كانت البداية ؟؟
الاخوة الاعضاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

خطرت ببالى فكرة قلت نتكلم فيها فى الاجازة وهى كيف تعرفت على الفوركس ؟؟
سمعت عنه فين؟؟؟ اتشديت له ازاى؟؟؟
اول انطباعاتك عن الفوركس وتداول العملات؟؟
اول ما قريت انك ممكن تكسب فلوس كتير كان اول حاجة خطرت فبالك ايه؟؟
بقالك اد ايه فى الفوركس ؟؟؟؟ واخيرا المحصلة النهائية لشغلك فى الفوركس بالموجب ولا السالب؟؟
واكبر حساب خسرتة كان كام؟؟؟ واكثر مبلغ كسبتة كان كام؟؟
وطبعا اللى مش خايف من الحسد ياريت يقول لنا انجازاتة بالمبالغ حتى يكون تشجيعا لغيرة ؟؟
شكرا واشوفكم على خير
بالمناسبة اكيد هقول وهجاوب بس بهد الفطار

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربي زدني علما
صدق الله العظيم

الصورة الرمزية أحـمـد
عضو سوبر
الصورة الرمزية أحـمـد

خبرة السوق: اكثر من 10 سنوات
أحـمـد is on a distinguished road
افتراضي رد: كيف كانت البداية ؟؟
2#
13 - 08 - 2011, 10:03 PM
هلا اخى
كنت بتصفح احد المنتديات من فتره حوالى سنتين كده
ولقيت واحد بيقول استثمر اموالك فى الفوركس وليك 50% ربح شهرى
قومت سئلت ناس لقيت الموضوع بجد وكان صاحب المشروع اسمه هيثم الشامى
المهم انى استثمرت معاه وقولت اجرب مش هخسر حاجه حطيت مبلغ بسيط 200 دولار تقريبا
المهم عدى 3 شهور وكنت كل شهر بسحب 50% ارباح يعنى سحبت 300 دولار
قولت حاجه زى الفل قومت مزود المحفظه وبقيت 2800 دولار وبعديها باسبوع خلع
هيثم فين ياولاد هيثم خلع بتقولو ايه يالولاد بنقول هيثم خلع يعنى ايه ياولاد
يعنى اتنصب عليك ياحلوووووووووووووووووووووووووووووووووووو
ودى كانت بدايتى مع الفوركس نصبايه
اما بقى الارباح والخسائر والحاجات دى
بعدين
أحـمـد غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

3#
13 - 08 - 2011, 10:48 PM
انا بقى كنت بقعد فى شغلى بالاسبوعين خارج البيت

وطبعا كان الاب توب بيبقى معايا

...وبصراحة مكنتش بحب الشات والكلام التافة دة .الخلاصه قلت اعمل اى حاجة مفيدة
وكان ليا واحد صاحبى كتوم جدا
كان دايما بيعمل حاجات واقولة بتعمل ايه يقوللى دة شغل

اقولة طب فهمنى يقوللى موضوع كبير وبرمجة

المهم كان بيشتغلنى .الخلاصة فمنتدى برامج نت لقيت قسم اسمة الربح من الانترنت ....... وكان فية اقسام كتير وطبعا قسم الفوركس دة مفكرتش ولا مرة ادخلة او حتى اعرف معنى الكلمة ايه ....... الخلاصة تعبت نفسى سنة كاملة فشغل الشركات الربحية وطبعا كنت بتفحت اعلانات وضياع وقت والشركة دى نصبت ودى مدفعتش وطبعا كان الشغل بملاليم (سنتات) الخلاصه كان فى واحد ليدر وكنا مسجلين من خلاله وكان وقت سحب الارباح بيقول اللى عايز يستثمر فلوسة اتاجرلة بيها فى الفوركس .طبعا محاولتش افهم برضو
لغاية ما مرت سنة ولقيت نفسى بذلت مجهود خرافى والنتيجة صفر المهم الليدر اعتزل وقال كل واحد مع نفسة .طبعا حسيت ان النت دة وهم ومفيش حاجة اسمها مكسب من النت
الخلاصة لما اتقفلت قلت اشوف يعنى ايه فوركس وبصراحة بمجرد ما قرأت اول كام سطر قلت لاء دة مش هينفعنى المضوع دة وبعدين قلت طب ادى نقسى فرصة المهم فى موقع حاطط دورة الفوركس على الموقع بصراحة كان اسلوبها جميل وبسيط والموضوغ شدنى وحسيت ان الامل لسه موجود
نزلت فيديوهات لشرح الميتا ترايدر وبدا المشوار فى عروض بونوص بدون ايداع وبعدها ايداع وخسارة وهكذاااااااااااا لغاية ما اكتشفت انى لازم اقرا واجرب ديمو ............ وماذال البحث جاريا
هذا منذ سنة تقريبا وانا فى عالم الفوركس لكن بصراحة كل يوم عن الاخر احس ان مستوايا بيتقدم
وبأمر الله هيكون فيه خير
الموضوع بدأ لملىء وقت الفراغ .............. وتحول لاهتمام يتزايد كل يوم ......وسيصبح استثمار
ان شاء الله

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربي زدني علما
صدق الله العظيم

عضو جديد

يوسف أبو يعقوب is on a distinguished road
4#
13 - 08 - 2011, 11:45 PM
أما أنا قصتي بدأت تقريباً زي غيري كثير ، كانت تجيني إعلانات من شركات مختلفة بصراحة في الأول كنت أتجاهلها لعدم الإهتمام وإعتقادي بعمليات النصب ، ومرة قلت أجرب بمبلغ بسيط وبالفعل بدأت مع أحد الشركات ورسموا لي أمور كثيرة وشروحات تحسس الواحد بالجدية وطلبوا مني إيداع مبلغ وبالفعل قمت بذلك وبعدها فوجئت بالمطالبة بمبلغ أكبر من الأول وتعقيد الأمور نسبياً ، عندها حسيت أن ممكن يكون بالأمر ( نصبة ) فتباطأت في التمويل مجدداً وطبعاً كانت ردة فعلهم ، تطنيشي وكأن لم يكن والله يعوض .
لكن زي ما يقول المثل ( الضربة اللي ما تقضي عليك .. تقويك ) ومنها وبدأت أطلع وأستعلم وأستفسر من الثقات واللي كان لهم سابق خبرة وبدأت من الطريق الصحيح والآن شغال على الديمو وأتعلمت أمور من جد مفيدة والشكر لله ثم للناس المخلصين الأمناء ( ومن سار على الدرب وصل ) أما نتائجي فبلاش أطول عليكم الآن وممكن غيري يفيد بتجاربه المتقدمة .. وتحياتي وشكري للكل
يوسف أبو يعقوب غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

5#
14 - 08 - 2011, 12:41 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسف أبو يعقوب مشاهدة المشاركة
أما أنا قصتي بدأت تقريباً زي غيري كثير ، كانت تجيني إعلانات من شركات مختلفة بصراحة في الأول كنت أتجاهلها لعدم الإهتمام وإعتقادي بعمليات النصب ، ومرة قلت أجرب بمبلغ بسيط وبالفعل بدأت مع أحد الشركات ورسموا لي أمور كثيرة وشروحات تحسس الواحد بالجدية وطلبوا مني إيداع مبلغ وبالفعل قمت بذلك وبعدها فوجئت بالمطالبة بمبلغ أكبر من الأول وتعقيد الأمور نسبياً ، عندها حسيت أن ممكن يكون بالأمر ( نصبة ) فتباطأت في التمويل مجدداً وطبعاً كانت ردة فعلهم ، تطنيشي وكأن لم يكن والله يعوض .
لكن زي ما يقول المثل ( الضربة اللي ما تقضي عليك .. تقويك ) ومنها وبدأت أطلع وأستعلم وأستفسر من الثقات واللي كان لهم سابق خبرة وبدأت من الطريق الصحيح والآن شغال على الديمو وأتعلمت أمور من جد مفيدة والشكر لله ثم للناس المخلصين الأمناء ( ومن سار على الدرب وصل ) أما نتائجي فبلاش أطول عليكم الآن وممكن غيري يفيد بتجاربه المتقدمة .. وتحياتي وشكري للكل
منور الموضوع اخى ابو يعقوب .........بداية موفقة ان شاء الله وسيأتى اليوم الذى تكون فيه علم من اعلام الفوركس ............ واعتقد ان اغلبنا متشابة فى بداياتة ....كلنا تخيلنا انها نصب واوهام لكن مع القراءة والاطلاع على تجارب الاخرين اكتشفنا وتأكدنا انه طريق للنجاح وليس للفشل والنصب
بالتوفيق اخى

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربي زدني علما
صدق الله العظيم

الصورة الرمزية mirou_eg
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية mirou_eg

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
mirou_eg is on a distinguished road
6#
14 - 08 - 2011, 01:20 AM
السلام عليكم

انا بقى الموضوع معايا مختلف

انا مهندسة غزل و نسيج يعني بحب الشغل جدا و باكره قعدة البيت و شغلنا مواعيده وحشة يعني كنت بارجع البيت اكل و انام

و ربنا اكرمني و اتخطبت و تركت المصنع و عملت كمدرسة رياضات

و بعد الزواج ربنا اكرمني برودينا و تركت العمل و قلت شوية و ارجع و بعدين ربنا اكرمني بيوسف و اصبح العبء اثقل

و دخلوا المدرسة و تحاورت مع زوجي ان ارجع للعمل لكن وجهة نظره اني اقدر على تربية الاولاد بمتابعتهم متابعة لصيقة

و بذلك فكر ان يفاجئني بفتح حساب حقيقي في الفوركس الذي لم اكن اعلم فيه اي شئ

يعني بدأت حقيقي على طول بدون ديمو و لحد دلوقتي الحمد لله خسرت حوالي 3000 دولار و كل ما اخسر يشحن لي الرصيد

هو فاكر الموضوع تسلية بالنسبة لي لكن انا واخدة الموضوع جد جدا بس اعترف اني ما كنتش فاكرة الموضوع صعب كده و بدأت ابحث و احاول اتعلم شوية شوية

و ربنا يسهل

معلش طولت عليكم

التوقيع

لجلب الرزق و المال تدعو صباحا و مساء سبع مرات بهذا الدعاء :
ياكريم اللهم ياذا الرحمة الواسعة يا مطلعا على السرائر و الضمائر و الهواجس و الخواطر , لا يعزب عنك شيء , أسألك فيضة من فيضان فضلك , و قبضة من نور سلطانك , و أنسا ً و فرجاً من بحر كرمك , أنت بيدك الأمر كله و مقاليد كل شيء فهب لنا ما تقر به أعيننا و تغنينا عن سؤال غيرك , فإنك واسع الكرم , كثير الجود , حسن الشيم , فببابك واقفون و لجودك الواسع المعروف منتظرون يا كريم يا رحيم
اللهم لك الحمد والشكر كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
mirou_eg غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

7#
14 - 08 - 2011, 02:08 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mirou_eg مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا بقى الموضوع معايا مختلف

انا مهندسة غزل و نسيج يعني بحب الشغل جدا و باكره قعدة البيت و شغلنا مواعيده وحشة يعني كنت بارجع البيت اكل و انام

و ربنا اكرمني و اتخطبت و تركت المصنع و عملت كمدرسة رياضات

و بعد الزواج ربنا اكرمني برودينا و تركت العمل و قلت شوية و ارجع و بعدين ربنا اكرمني بيوسف و اصبح العبء اثقل

و دخلوا المدرسة و تحاورت مع زوجي ان ارجع للعمل لكن وجهة نظره اني اقدر على تربية الاولاد بمتابعتهم متابعة لصيقة

و بذلك فكر ان يفاجئني بفتح حساب حقيقي في الفوركس الذي لم اكن اعلم فيه اي شئ

يعني بدأت حقيقي على طول بدون ديمو و لحد دلوقتي الحمد لله خسرت حوالي 3000 دولار و كل ما اخسر يشحن لي الرصيد

هو فاكر الموضوع تسلية بالنسبة لي لكن انا واخدة الموضوع جد جدا بس اعترف اني ما كنتش فاكرة الموضوع صعب كده و بدأت ابحث و احاول اتعلم شوية شوية

و ربنا يسهل

معلش طولت عليكم
بصراحة حكاية عجيبة ..............
ومكلفة شوية فكرة انى اقعد زوجتى من العمل بحساب فوركس كبير تبقى تشتغل احسن
واقعد انا واتاجر بالحساب واخسرة وهى تشحنة
هههههههه
طبعا بهزر
على العموم نصيحتى اتعلمى ومتستعجليش برغم ان كلنا استعجلنا وانا اولكم بس لازم اعمل نفسى ناصح وتقيل ولكن الحقيقة غير كده ....................شرفتى الموضوع يا اختى

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربي زدني علما
صدق الله العظيم

عضو جديد

السيف الصقيل is on a distinguished road
8#
14 - 08 - 2011, 02:46 AM
السلام عليكم

موضوع رائع ..

انا بدايتي لما شفت احد اخواني فتح حساب مع شركة نصابة اسمها كايا وذكرت اسمها حتى الناس تحذر منها قلت اجرب افتح معهم طبعاً اخوي خسر وتركهم وانا قلت استمر معهم فتحت اول مرة معهم بـ 3000 دولار وخسرتهم في اسبوع بعدها اتصل فيني موظف عندهم وقالي انا بقدم لك توصيات على الايميل افتح حساب من جديد وفعلاً ارسلت 3000 ثانية وطارات في 3 ايام بعدها كرهت الفوركس واتصلوا الشركة وتكلمت عليهم لانهم ناصبين .. طبعاً خسارتي اثرت فيني خلال 10 ايام خسرت 6 الاف دولار حسيت انه انضحك علي قررت ارجع مرة وافتح عند شركة وللاسف طحت في شركة نصابة ثانية وهي يو اف اكس بنك .. اتصلوا علي وكلمني الموظف انه راح يعوض خسارتي وان فيه كثير شركات نصابه وتستفيد من خسارتك واقنعني انه راح يقدم توصيات لي عن طريق الايميل يومياً وفتحت حساب بـ 5 الاف دولار وطااارت بس هالامرة خلال اسبوعين لاني عامل نفسي حريص طبعاً كانت اول يومين مكسب وبعدها تبخر الحساب .. اتصل فيني مرة ثانية وحاول يقنعني لكن انا رفضت وفي النهاية قدم لي عرض اني اذا اودعت 4 الاف راح يعطيني بونص الفين دولار وصدقت وكمااان طار الحساب في اسبوع وكرروا الاتصال بس ماعاد صرت ارد عليهم .. وقعدت 6 اشهر ابحث عن شركة ممتازة حتى توصلت لشركة FXDD وفتحت حساب بـ 7الاف دولار وبرضوا خسرت والان لي سنه في الفوركس وخسارتي تزداد من يوم لثاني والان قعدت اتدرب على كم استراتيجية على الديمو وان شاء الله راح افتح حساب بـ 10 الاف اذا خسرتهم هالمرة راح اترك الفوركس نهائياً ... اسال الله ان يعتبر الناس من قصتي وان يتكون كل خطوه لكم في الفوركس ارباح .. وسامحني على الاطاله بس هذا شي بقلبي وما صدقت احد يقراه وان شاءالله تعبتروا منه ..
السيف الصقيل غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Elmahi
عضو برونزي
الصورة الرمزية Elmahi

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
Elmahi is on a distinguished road
9#
14 - 08 - 2011, 03:08 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السيف الصقيل مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

موضوع رائع ..

انا بدايتي لما شفت احد اخواني فتح حساب مع شركة نصابة اسمها كايا وذكرت اسمها حتى الناس تحذر منها قلت اجرب افتح معهم طبعاً اخوي خسر وتركهم وانا قلت استمر معهم فتحت اول مرة معهم بـ 3000 دولار وخسرتهم في اسبوع بعدها اتصل فيني موظف عندهم وقالي انا بقدم لك توصيات على الايميل افتح حساب من جديد وفعلاً ارسلت 3000 ثانية وطارات في 3 ايام بعدها كرهت الفوركس واتصلوا الشركة وتكلمت عليهم لانهم ناصبين .. طبعاً خسارتي اثرت فيني خلال 10 ايام خسرت 6 الاف دولار حسيت انه انضحك علي قررت ارجع مرة وافتح عند شركة وللاسف طحت في شركة نصابة ثانية وهي يو اف اكس بنك .. اتصلوا علي وكلمني الموظف انه راح يعوض خسارتي وان فيه كثير شركات نصابه وتستفيد من خسارتك واقنعني انه راح يقدم توصيات لي عن طريق الايميل يومياً وفتحت حساب بـ 5 الاف دولار وطااارت بس هالامرة خلال اسبوعين لاني عامل نفسي حريص طبعاً كانت اول يومين مكسب وبعدها تبخر الحساب .. اتصل فيني مرة ثانية وحاول يقنعني لكن انا رفضت وفي النهاية قدم لي عرض اني اذا اودعت 4 الاف راح يعطيني بونص الفين دولار وصدقت وكمااان طار الحساب في اسبوع وكرروا الاتصال بس ماعاد صرت ارد عليهم .. وقعدت 6 اشهر ابحث عن شركة ممتازة حتى توصلت لشركة FXDD وفتحت حساب بـ 7الاف دولار وبرضوا خسرت والان لي سنه في الفوركس وخسارتي تزداد من يوم لثاني والان قعدت اتدرب على كم استراتيجية على الديمو وان شاء الله راح افتح حساب بـ 10 الاف اذا خسرتهم هالمرة راح اترك الفوركس نهائياً ... اسال الله ان يعتبر الناس من قصتي وان يتكون كل خطوه لكم في الفوركس ارباح .. وسامحني على الاطاله بس هذا شي بقلبي وما صدقت احد يقراه وان شاءالله تعبتروا منه ..

السلام عليكم

قبل ان اطرح قصتي احببت ان ارد عليك اخي

اولا ربنا يعوض عليك اخي و عسى ان تكرهو شيئا و هو خير لكم

تانيا اسمحلي ان اقول لك ان ترتكب نفس الخطئ اخي و كل مرة الخطئ اكبر من السابق

بما ان المعادلة تقول ممكن 5000دولار تصير 0 او 200دولار

فانه ممكن ان تصير 200دولار تصبح 5000دولار

كل شيء ممكن... عن تجربة حولت 400دولار الى 1300دولار في مدة قصيرة جدا الحمد لله

و صديق لي مصري حول حساب من 250دولار الى 11000دولار و سحب 10000دولار و ابتدء ب 1000دولار

هده هي المعادلة الصحيحة للفوركس

بما انك ليس لديك طريقة اساسية انصحك بان تقسم راس مالك متلا تبدا ب 250دولار و كل مرة تسحب او لو خسرت تبق الخسارة صغيرة و كمان اخدت تجربة حتى تتعود على طريقة جيدة

تقبل تحياتي

و اتمنى الربح الوفير لاخواني المسلمين و لي ايضا

التوقيع

Elmahi غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Elmahi
عضو برونزي
الصورة الرمزية Elmahi

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
Elmahi is on a distinguished road
10#
14 - 08 - 2011, 03:18 AM
السلام عليكم

تجربتي

بعد ان اخدت شهادة الباكالوريا .. اصبحت مدمن انترنيت طوال النهار على النيت لمدة طويلة جداا .. بعدها مللت من كل شيئ و جربت كل شيئ تصميم مواقع ..قرصنة.. برمجة... و لكن لم اتي باي نتيجة
و فكرة في ان اربح شيئ مادي من النيت لان كان لي صديق من السعودية يضارب في سوق الاسهم و لم اكن اعرف كيف يفعلون دالك

تم دخلت عالم الربح من النيت عن طريق الضغطات و الهايب و جمعت بعض الدولارات التي لا تساوي شيئا مقارنة بالجهد المبدول و في يوم تصفرت جميع حسابات البنك الاكتروني ..بعدها بحتت في الانترنيت عن طريقة اخرى حتى عرفة سوق الفوركس و بدات اسئل الناس في المنتديات هل هو حقيقي او وهم

و الحمد لله بقالي اكتر من 7 سنوات في هادا السوق و انا لسة اتعلم الى ان يكرمنا الله

التوقيع

Elmahi غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

09:22 AM