• 11:57 مساءاً

خبر مهم جدااا خاص ب GBP يعني ايه معناه

الصورة الرمزية basma_2008
عضو جديد
basma_2008 is on a distinguished road
04 - 01 - 2009, 03:19 PM
basma_2008 غير متواجد حالياً  
Smile خبر مهم جدااا خاص ب GBP يعني ايه معناه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا شوفت في الأجندة الأقتصادية خبر عن GBP وهو على الصعيد الوطني hpi السابق -0.4% والمتوقع -1.5% ولكن لم يصدر الفعلي لأن الخبر ميعاد اصداره يوم 6 في شهر واحد والخبر ده مصنف من ضمن أهم الأخبار ولما ضغط علي الخبر ده ظهر لي شرح ولكن لم افهم برضه وهو قياس التغير في سعر بيع البيوت والرهون العقاريه وطنية مدعومه
انا عايزة اعرف هل الخبر زي ده انخفاضه مثلا يؤثر بالسلب أم بالأيجاب علي العملة هل الخبر يرفع من قيمة العملة او العكس وياريت ياجماعه حد يشرح لي الخبر ده معناه ايه
شكرا

الصورة الرمزية محمد عبدالمعـطي
مدير الموقع
الصورة الرمزية محمد عبدالمعـطي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محمد عبدالمعـطي تم تعطيل التقييم
افتراضي رد: خبر مهم جدااا خاص ب GBP يعني ايه معناه
2#
06 - 01 - 2009, 09:54 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basma_2008 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا شوفت في الأجندة الأقتصادية خبر عن GBP وهو على الصعيد الوطني hpi السابق -0.4% والمتوقع -1.5% ولكن لم يصدر الفعلي لأن الخبر ميعاد اصداره يوم 6 في شهر واحد والخبر ده مصنف من ضمن أهم الأخبار ولما ضغط علي الخبر ده ظهر لي شرح ولكن لم افهم برضه وهو قياس التغير في سعر بيع البيوت والرهون العقاريه وطنية مدعومه
انا عايزة اعرف هل الخبر زي ده انخفاضه مثلا يؤثر بالسلب أم بالأيجاب علي العملة هل الخبر يرفع من قيمة العملة او العكس وياريت ياجماعه حد يشرح لي الخبر ده معناه ايه

شكرا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يقيس هذا المؤشر التغير في أسعار المنازل في بريطانيا ، وزيادة اسعار المنازل يكون ايجابي للعملة وانخفاض اسعار المنازل يكون سلبي للعملة
المقارنة تكون بالمتوقع للخبر ، وليس كل الأخبار لها تأثير قوي على العملة الا اذا كانت نتيجة الخبر المهم مختلفة كثيرا عن المتوقع

اقرأي دروس التحليل الأساسي لتفهمي الأخبار وتأثيرها على العملة أكثر
http://forum.borsaat.com/showthread.php?t=18

وبالتوفيق
محمد عبدالمعـطي غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
معناه, مهم, ايه, gbp, خاص, خبر, جدااا, يغني

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية