• 11:56 صباحاً

توصيات لجني الارباح الكثيره وانتظار السالب

Like Tree2Likes

عضو جديد

MOHANNAD_SA is on a distinguished road
افتراضي رد: توصيات لجني الارباح الكثيره وانتظار السالب
451#
07 - 10 - 2010, 10:10 PM
السلام عليكم
أزيكم كلكم يا شباب .. يا رب تكونوا كلكم ربحانين .. يا رب ..
واللي خسر لا قدر الله في اليورو والدولار ين ربنا يعوض عليه من فضله ..

حبيب أبو ياسين .. ازي حضرتك .. وأبو العربي راح فين النهارده ؟

أنا زيكم عالق مع اليورو دولار والدولار ين بيع وشراء .. على الهيدج وأهم شغالين طحن في بعض مش عارف لإمته بقى ربنا يسهل ..

ملاحظة هامة جداً..
السوق بكره الظهر راح يكون آخر لخبطة .. خلو بالكم موعد إعلان تقرير المدعوق برنابكي وأخبار الوظائف في أمريكا بكره الساعة 3:30 بتوقيت مصر العصر .. ولو أنا غلطان في حساب الوقت حد يصلحلي ...

فلو إيجابية الدولار طالع ولو سلبية الدولار نازل أكتر وأكتر ..

كمان ملاحظة مهمة جداً

الذهب هبط فجأة اليوم 30 دولار وده مبلغ كبير جدا جدا .. يعني ممكن يكون فيه حركة قوية على الدولار .. أرجو الإنتباه ..

ويا ريت نزور الموقع ده وناخد بالنا من فروق التوقيت .. الموقع ده عليه كل الأخبار المهمة جدا للعملات .. إنتبهوووووووووووو

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

شفت أخي أبو ياسين ..

تلميذك يا معلم أنت وأبو العربي وكل الجدعان اللي هنا ..

ربنا يربح الكل

وتحياتي للكل
MOHANNAD_SA غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية عمرو المحرزي
عضو برونزي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
عمرو المحرزي is on a distinguished road
452#
07 - 10 - 2010, 11:29 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.محمد الشيخ مشاهدة المشاركة
حبيب قلبى ابوياسين صفقة الدولار لسة مفتوحة
انا قفلت حاجات تانية ربنا ما يوريك
الحمد لله فى خسارة لكن قضاء اخف من قضاء والحمد لله
طيب رايك ايه فى الدولار ين نعمل فيها ايه ؟
ورايك فى الكيبل كمان
وياليت عمنا ابوالعربى يشور علينا برده عشان لسة عندى كيبل مسلب
الايام اللى زى كده يادوك ياأخويا بتنشف الواحد وتدقدقوا وتودكوا بؤين بتوع اسطوات , كان نفسى ومنى عينى اطلع اسطى كبير أد الدنبا كده , ههههه بس يالا منه لله اللى خلى الواحد يطلع دكتور بقى

المهم انت شوفت بنفسك ايه اللى حصل للكيبل الاهبل شوفت طلع كام نقطه ؟؟ وزى مطلع نزل تانى لأقل ما نقطه قبل الطلوع

انا عن نفسى والله طلعت معاه بخساره لأنى كنت بايع من 1,5860 وكل مايطلع معاه اعزز بيع مضاعف لغايه منزل تانى زى ماشفت

ولو عم ابو العربى معانا كان هيعمل نفس اللى عملته ده , انا متأكد يعنى خلاصه الموضوع ان طول مالواحد عارف حجمه قد ايه ومش طماع ومش بيحلم بالثراء السريع من الفوركس وبيدخل دايما بنسب تناسب حجم راس ماله ,

خلى السوق يولع وادخل تعزيزات على صفقتك لغايه مالسعر يرجع مطرح مابدأ تانى ومكسبك كله فى التعزيزات المضاعفه

يعنى على سبيل المثال لأول مره هقولها اقسم بالله انا شغال برأس مال بالظبط 12345 يورو , طبعا مش كلهم فلوسى .
تعرف بدخل النقطه بكام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

والله ب 1 يورو هل ده منطق!!
ايوه ده منطق , علشان التعزيز بتاعى بيكون تعزيز المضاعفات يعنى أول تعزيز ب 2 يورو وتانى تعزيز ب4 يورو والتالت 8 ولغايه وقتنا الحالى عمرى ماوصلت للتعزيز الرابع لأن من التعزيز التانى الكتير التالت بتكون فلوسى رجعت وعليهم احلى مكسب

قيس اللى قولته ده على الحسابات المنى وقولى انت بقه الناس دى تدخل النقطه بكام ؟ وقولى بقه ليه الحسابات بتتصفر ؟

يارب الناس تكون فهمت انا قصدى ايه !!؟

التوقيع

الحمد لله وداعا للخساره يافوركس واهلا ثم اهلا بالربح
النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا
اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ.
لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِه

عمرو المحرزي غير متواجد حالياً  
عضو برونزي

453#
07 - 10 - 2010, 11:38 PM
ياجماعه بكره يوم ملغوش فيه اخبار مهمه هركز فيها على الكيبل والدولار لأن فى لينا صفقات عليهم نركز شويه فى اللى هنقوله ده ونحاول نفهمه

التوقيع

اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ.

عضو جديد

454#
07 - 10 - 2010, 11:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mobeline مشاهدة المشاركة
الايام اللى زى كده يادوك ياأخويا بتنشف الواحد وتدقدقوا وتودكوا بؤين بتوع اسطوات , كان نفسى ومنى عينى اطلع اسطى كبير أد الدنبا كده , ههههه بس يالا منه لله اللى خلى الواحد يطلع دكتور بقى

المهم انت شوفت بنفسك ايه اللى حصل للكيبل الاهبل شوفت طلع كام نقطه ؟؟ وزى مطلع نزل تانى لأقل ما نقطه قبل الطلوع

انا عن نفسى والله طلعت معاه بخساره لأنى كنت بايع من 1,5860 وكل مايطلع معاه اعزز بيع مضاعف لغايه منزل تانى زى ماشفت

ولو عم ابو العربى معانا كان هيعمل نفس اللى عملته ده , انا متأكد يعنى خلاصه الموضوع ان طول مالواحد عارف حجمه قد ايه ومش طماع ومش بيحلم بالثراء السريع من الفوركس وبيدخل دايما بنسب تناسب حجم راس ماله ,

خلى السوق يولع وادخل تعزيزات على صفقتك لغايه مالسعر يرجع مطرح مابدأ تانى ومكسبك كله فى التعزيزات المضاعفه

يعنى على سبيل المثال لأول مره هقولها اقسم بالله انا شغال برأس مال بالظبط 12345 يورو , طبعا مش كلهم فلوسى .
تعرف بدخل النقطه بكام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

والله ب 1 يورو هل ده منطق!!
ايوه ده منطق , علشان التعزيز بتاعى بيكون تعزيز المضاعفات يعنى أول تعزيز ب 2 يورو وتانى تعزيز ب4 يورو والتالت 8 ولغايه وقتنا الحالى عمرى ماوصلت للتعزيز الرابع لأن من التعزيز التانى الكتير التالت بتكون فلوسى رجعت وعليهم احلى مكسب

قيس اللى قولته ده على الحسابات المنى وقولى انت بقه الناس دى تدخل النقطه بكام ؟ وقولى بقه ليه الحسابات بتتصفر ؟

يارب الناس تكون فهمت انا قصدى ايه !!؟
أهلا حبيبي الدكتور أبو ياسين .. لما حضرتك مش أسطى .. مين ممكن يكون أسطى يعني؟ العبد لله اللي لسه بيقول يا هادي؟؟؟؟؟؟

عموما ده تواضع منك .. المشكلة تكمن في رأيي بين أمرين أولهما الطمع وثانيهما الهلع ..

يعني الناس لما تلاقي الدنيا مزهزهة كده وأنا منهم (ههههه) يروحوا مزودين العيار حبتين من غير ما ياخدوا بالهم من إدارة رأس المال فتروح العملية بايظة كلها ..

أما الهلع بيجي لما تلاقي نفسك خسرات 500 نقطة ...

القصد أنا كما قلت لك من قبل أنا باريح دماغي وأعمل العمليات العكسية وده ياخد من ده ويطحنوا في بعض لغاية ما واحد فيهم يوصل لآخره .. وبعدها أسيب الخسران يلملم نفسه .. وغالبا بيلم بعض نفسه في يومين تلاته ..

على فكرة أنا ما فهمتش قصدك إيه ... سامحني أنا لسه متشفر .. من الساعة 6 الصبح خارج البيت وطول اليوم في طحن شغل شغل لغاية قبل شويه ..

يا ريت توضحلي .. ولا أروح أضرب القهوة ؟؟ القولون بيتعبني منها .. وضحلي انته أحسن يا ابا ياسين ..

أطيب وأرق تحياتي
عضو نشيط

ابو وصل is on a distinguished road
455#
07 - 10 - 2010, 11:48 PM
جزاك الله كل خير
ابو وصل غير متواجد حالياً  
عضو جديد

456#
07 - 10 - 2010, 11:49 PM
أستاذنا الدكتور محمد
ازي حضرتك .. ما علهش .. اليومين دول كل الناس اتبهدلت والسوق طالع نازل .. ربنا ما يوريك ولا يوري حد أبدا .. أعرف واحد ضاع منه مبالغ غير معقولة الله يصبره ويعوضه خير .. أنا برضه خصرت مبلغ جامد .. لكن ربنا يعوضها بإذن الله ..
خلي بالك واقرأ مشاركتي اللي قبل كده بخصوص الأخبار
ضروري تقرأها .. يمكن تساعد بإذن الله

تقبل أطيب تحياتي
الصورة الرمزية د.محمد الشيخ
عضو نشيط

د.محمد الشيخ is on a distinguished road
457#
08 - 10 - 2010, 12:05 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHANNAD_SA مشاهدة المشاركة
أستاذنا الدكتور محمد
ازي حضرتك .. ما علهش .. اليومين دول كل الناس اتبهدلت والسوق طالع نازل .. ربنا ما يوريك ولا يوري حد أبدا .. أعرف واحد ضاع منه مبالغ غير معقولة الله يصبره ويعوضه خير .. أنا برضه خصرت مبلغ جامد .. لكن ربنا يعوضها بإذن الله ..
خلي بالك واقرأ مشاركتي اللي قبل كده بخصوص الأخبار
ضروري تقرأها .. يمكن تساعد بإذن الله

تقبل أطيب تحياتي

اهلا وسهلا استاذنا الفاضل ابومهند
الحمد لله رب العالمين والواحد فى نعمة كبيرة رغم الخسارة والحمد لله يكفى اللى بلاقيه من مؤازرة منك ومن ابوياسين وابوالعربى وكل الناس الرجالة المحترمة اللى بيهونوا على الواحد اى خسارة
والحمد لله
واشكرك جدا على نصايحك الغالية وباذن الله نستفيد منها كلنا
والله المستعان
ارق تحياتى
د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

د.محمد الشيخ is on a distinguished road
458#
08 - 10 - 2010, 12:10 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mobeline مشاهدة المشاركة
ياجماعه بكره يوم ملغوش فيه اخبار مهمه هركز فيها على الكيبل والدولار لأن فى لينا صفقات عليهم نركز شويه فى اللى هنقوله ده ونحاول نفهمه
معاك يا دكتورنا الغالى ومتابعين باهتمام ومتغيبش علينا
وبالنسبة للدولار ين انا باكد عليك انى مقفلتهاش ومنتظر رايك فيها
كمان عندى كيبل مسلب ولسة مش عارف اخد فيه قرار هل اعمل Hedge عليه ولا اعزز
الحقيقة لسة مقررتش ومحتاج رايك وانا فاتحه من 1.5787 وطبعا هو منزلش للنقطة دى الى الان
منتظر رايك يا دكتورنا الفاضل يا ابوياسين الغالى
د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً  
عضو جديد

459#
08 - 10 - 2010, 12:12 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.محمد الشيخ مشاهدة المشاركة
اهلا وسهلا استاذنا الفاضل ابومهند
الحمد لله رب العالمين والواحد فى نعمة كبيرة رغم الخسارة والحمد لله يكفى اللى بلاقيه من مؤازرة منك ومن ابوياسين وابوالعربى وكل الناس الرجالة المحترمة اللى بيهونوا على الواحد اى خسارة
والحمد لله
واشكرك جدا على نصايحك الغالية وباذن الله نستفيد منها كلنا
والله المستعان

ارق تحياتى

ربنا يبارك فيك يا دكتور ويحفظك ..
على فكره أنا وأنت نسينا كلام أبو العربي لما قال خلينا على التجريبي الأول .. لكن يا أخي الواحد برضه بيبقى في لحظات شايف نفسه حبتين .. لكن ربك يعوضها بإذن الله .. بالمناسبة الرابط ده أنا عرفته من الأخ الكريم فوريكس مان في هذا المنتدى الطيب .. أو المصطبة العسل بتاعتنا .. ربنا يبارك في كل الشباب اللي هنا .. بجد اتعلمت منهم كتير جدا والله ..
أرق تحياتي
عضو برونزي

460#
08 - 10 - 2010, 12:22 AM
1 الاهبل ( يعنى الكيبل ) حبيبى

هو حاليا بيلعب ما بين 1,5877 و1,5836

من غير مدخل فى شرح فى الفيبو والمؤشرات , ببساطه كده وبالبلدى

1 ـ بكره الساعه 11,30 بتوقيت مصر فى خبر جامد على الباوند (مدخلات مؤشر أسعار المنتجين ) هيطيره لفوق زى ماحصل النهارده ok ؟

2ـ وبكره بارده فى خبرين على الدولار الساعه 15.30 والمفروض انهم لازم يجوا ايجابين لأسباب كتير ( مش موضعنا )

ok هنعمل ايه ؟

احنا شايفين ان انسب طريقه للتعامل مع الموضوع بحرفنه ان نستنى مع أول هبوط للكيبل ملحوظ وعند اوطى قاع ندخل على صفقه شراء بنفس حجم صفقه البيع اللى كانت مفتوحه قبل كده وان شاء الله فى طلوع للزوج الليله دى

ونسيب الصفقه مفتوحه لغايه مينزل الخبر بتاع الباوند اللى هيرفعه اكتر واكتر ,

واحد هيطلع ويسأل طب ماده اسمه هدج انا كده كسبان ايه ؟ هقولك صح انت كسبان انك بتقلل من خسايرك لغايه متوصل لنقطه مقاومه جامده او خبر قوى يجى يلم المتبعثر وقفلك للهدج المفتوح شراء مع ارتداد السعر لتحت هو ده المكسب

يعنى مع نهايه تأثير الخبر على الباوند هيبندى السعر يرد لتحت فى الوقت ده هنقفل الصفقه المفتوحه شراء ونستمتع بالمكسب بنزول السعر استعدادا لخبر الدولار اللى المفروض هيقوى الدولار ومع نزول الخبر ان شاء الله السعر هينزل اكتر واكتر

والله الموفق

التوقيع

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام