• 11:43 صباحاً

توليفة رائعة

موضوع مغلق
Like Tree72Likes

الصورة الرمزية sindbad_bahary
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
sindbad_bahary is on a distinguished road
افتراضي رد: توليفة رائعة
2771#
19 - 08 - 2011, 08:47 PM
بالنسبة لخطوط البولينجر وبعد استئذان عمالقة الموضوع انا عندي اعدادات جميلة جدا ليه احنا نضيف الؤشر 3 مرات على الشارت بالاعدادات التالية
period 50 - deviations 2
period 50 - deviations 3
period 50 - deviations 4
هيتكون عندنا 3 مستويات للبولينجر بخط منتصف مشترك والثلاث مستويات دول بيكونوا مستويات دعم ومقاومة للي بيسال ازاي اعرف مستويات الدعم والمقاومة ونتابع السعر لو لمس الحد الاول سواء العلوي او السفلي ممكن يرتد عنه باعتباره نقطة دعم او مقاومة ولو السعر اخترق المستوي الاول للتاني معناه ان الارتداد بقه احتمال حدوثه اكبر اما بقه لو اخترق التاني ودخل في المنطقة الفاصلة بين التاني والتالت او وصل للحد التالت او اخترقه يبقي الارتداد احتماله كبير جدا جدا لدرجة التاكيد وبيبقي ارتداد معتبر يعني لو السعر اخترق الحد الاعلي يبقي ندخل بيع واحنا مطمنين ولو اخترق الحد السفلي التالت يبقي ندخل شراء واحنا مطمنين
انا اسف على عدم رفع شارت وياريت لو حد عنده استفسار انا تحت امره
والبولينجر ممكن في حد ذاته اعتباره استراتيجية في حد ذاته بس انا باستخدمه مع استراتيجية استاذي امجد وان شاء الله تجيب نتائج كويسة جدا

التوقيع

كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان الي الرحمن
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

sindbad_bahary غير متواجد حالياً  

عضو نشيط

hanan123 is on a distinguished road
2772#
19 - 08 - 2011, 08:57 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sindbad_bahary مشاهدة المشاركة
بالنسبة لخطوط البولينجر وبعد استئذان عمالقة الموضوع انا عندي اعدادات جميلة جدا ليه احنا نضيف الؤشر 3 مرات على الشارت بالاعدادات التالية
period 50 - deviations 2
period 50 - deviations 3
period 50 - deviations 4
هيتكون عندنا 3 مستويات للبولينجر بخط منتصف مشترك والثلاث مستويات دول بيكونوا مستويات دعم ومقاومة للي بيسال ازاي اعرف مستويات الدعم والمقاومة ونتابع السعر لو لمس الحد الاول سواء العلوي او السفلي ممكن يرتد عنه باعتباره نقطة دعم او مقاومة ولو السعر اخترق المستوي الاول للتاني معناه ان الارتداد بقه احتمال حدوثه اكبر اما بقه لو اخترق التاني ودخل في المنطقة الفاصلة بين التاني والتالت او وصل للحد التالت او اخترقه يبقي الارتداد احتماله كبير جدا جدا لدرجة التاكيد وبيبقي ارتداد معتبر يعني لو السعر اخترق الحد الاعلي يبقي ندخل بيع واحنا مطمنين ولو اخترق الحد السفلي التالت يبقي ندخل شراء واحنا مطمنين
انا اسف على عدم رفع شارت وياريت لو حد عنده استفسار انا تحت امره
والبولينجر ممكن في حد ذاته اعتباره استراتيجية في حد ذاته بس انا باستخدمه مع استراتيجية استاذي امجد وان شاء الله تجيب نتائج كويسة جدا
الاعدادت دي للبولينجر تنفع مع فريم الربع ساعه على الميتاتريدر
لاني شغاله الفريم ده
hanan123 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
sindbad_bahary is on a distinguished road
2773#
19 - 08 - 2011, 09:30 PM
اه تمشي على معظم الفريمات وجربيها وشوفي

التوقيع

كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان الي الرحمن
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

sindbad_bahary غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

تامر النعيمي is on a distinguished road
2774#
19 - 08 - 2011, 09:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanan123 مشاهدة المشاركة
الاعدادت دي للبولينجر تنفع مع فريم الربع ساعه على الميتاتريدر
لاني شغاله الفريم ده
شوفي حنان استخدامك البولنجر في فريم الربع ساعة صحيح مية في المية بس في حاجة تفيدك كمان لو ان السعر اخترق خط البولنجر الوسط من فوق او من تحت مباشرة غيري الفريم الى 4 ساعات وحتشوفي ان السعر باقي محترمها ولو اخترقها يبقة حيكون تأكيد لاتجاه السعر وعندك مثلا دلوقتي في اليورو دولار اخترق خط الوسط على فريم الربع ساعة ولو غيرتي الفريم الى ال 4 ساعات حتشوفيه ليسه السعر محترم خط الوسط

وبالمناسبة قلبي عندكم يااهل فلسطين وياهارت حبيبي ربنا ينصركم ويحفضكم في هالشهر الفضيل يارب
تامر النعيمي غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

تامر النعيمي is on a distinguished road
2775#
19 - 08 - 2011, 10:28 PM
مثل ماقلت في الاول اخواني في دعم على 14380 قوي جدا وصارله اكثر من ساعتين والسعر مو قادر يكسرها وينزل ولا اعتقد ان هو حيلحق يكسرها قبل اقفال السوق اليوم والله اعلم وانا عن نفسي حقفل الصفقة اليوم على كده ونشوفكم الاسبوع الجاي

سلااام
تامر النعيمي غير متواجد حالياً  
عضو جديد

مبتـديء is on a distinguished road
2776#
19 - 08 - 2011, 10:44 PM
[QUOTE=hanan123;783548]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر النعيمي مشاهدة المشاركة
الف الف مليون تريلون مبروك اخت حنان على المكسب وبصراحة انا من متابعيك حتى لو مو مشارك بس اكيد اشوف كل تعليقاتك من فوق السطح وانا اليوم قررت انزل بنفسي واباركلك على فهمك للتوليفة قبل ربحك ما شاءالله والحمدلله على تعويضك لخسارة اول امس والى الامام لقد دقت ساعة العمل دقت ساعة الربح ثورة ثورة ....

الله يبارك فيك يا اخي تامر
ههههههههههههههههههههههههههههههه الله يبارك فيك يا تامر القذافي
خلينا ورا الفوركس يورو يورو باوند باوند توليفة توليفة
لا وواضح بجد انك متابع لسه فاكر الخسارة بتاعه اول امبارح الحمد لله عوضتها وكسبت عليها كمان
كلنا بنخسر

لكن المهم نتعلم من الخساره
مبتـديء غير متواجد حالياً  
عضو جديد

مبتـديء is on a distinguished road
2777#
19 - 08 - 2011, 10:55 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanan123 مشاهدة المشاركة
ايوا فعلا ارتد من المقاومة اللي انتا قلت عليها يارب يرجع تاني ويحاول يكسرها
سؤال بقى الواحد يعرف ازاي انه ممكن يكسر الدعم او المقاومة او يرتد يمكن السؤال ده قديم بس ضروري ومهم جدا
وشكرا لحضرتك
ما احد يقدر يعرف بشي مؤكد ان السعر راح يخترق المقاومه أو يكسر الدعم ولا كانت الناس كلها عندها ملايين ولكن فيه أدوات في التحليل الفني تعطي صاحبها التنبؤ أو التوقع بذلك مثل النماذج الفنيه والفيبوناتشي والشموع اليابانيه وهي مهمه وهذا الكلام لايعني اني محلل لان خبرتي بسيطه واحاول اتعلم

ليه قلت لك اليوم اطمني من اليورو دولار ..!!
السبب كانت فيه عدة إشارات تقول ان السعر راح يرتفع واللي حاصل مجرد تذبذب حتى يصيبك الملل والخوف
من ضمن الاشارات هي وجود إنحراف إيجابي بين السعر والمؤشر
والسبب الثاني الشموع اللي تكونت كانت إيجابيه
السبب الثالث كانت منطقة دعم ارتد منها السعر أكثر من مره

إنتي حاولي تتعلم والله راح يوفقك إن شاءالله والمنتديات مليانه مواضيع تعليميه
مبتـديء غير متواجد حالياً  
عضو جديد

dtwao is on a distinguished road
2778#
20 - 08 - 2011, 11:11 PM
الله يعطيكم العافية

والله شرحكم وافي

لكن الطريقة معقدة وصعبة شوي

بالتوفيق للجميع
dtwao غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية amjadona1
عضو مميـز
الصورة الرمزية amjadona1

amjadona1 is on a distinguished road
2779#
20 - 08 - 2011, 11:43 PM
التحديث الأخير للتوليفة
مهم جدا ارجو القراءة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف حالكم ياشباب ايش اخباركم عساكم طيبين ومبسوطين اتمنى انكم تكونو بخير وبصحة وسلامة ماشاء الله تبارك الله شايف الردود حلوة وممتازة وشي يفرح القلب بصراحة انا فخور فيكم قبل مااكون فخور بنفسي انكم وصلتو الحمد لله لهذا المستوى الرائع واشكر كل من ساهم وساعد وشارك وافاد الأخوة الموجودين وخصوصا الأخوة اللي انضمو لنا قريبا ثانيا من خلال دراستي للتوليفة الأخيرة وجدت ياشباب ان اللي يحدد قوة الهبوط او قوة الصعود هو خط واحد فقط وهو خط ال 30 طبعا هذا الخط وجوده في التوليفة مهم جدا جدا فعند اختراق خط ال 30 لخط ال 55 وال 100 وال 200 وال 1000 تكون قوة الصعود قوية جدا وعند فشل خط ال 30 في اختراق اي واحد من الخطوط السابقة السعر راح يرتد وعليه قررت اني اضيف خط ال 30 من باب اني احب لكم الخير واتمنى انكم تشتغلو شغل فيه نوع من الإطمئنان في الدخول ومعرفة متى راح يرتد السعر عليكم فالآن راح تصبح التوليفة كالتالي :-
7 اكسبونينشال
14 سيمبل
30 اكسبونينشال
55 سيمبل
100 اكسبونينشال
200 اكسبونينشال
1000 اكسبونينشال
واللي فيكم يشعر ان الخطوط كثير او حاسس انه راح يتلخبط ممكن يقسم الخطوط على منصتين الأولى يكون فيها مثلا ال 7 وال 14 والثانية يكون فيها بقية الخطوط او اللي فيكم يبغى يدخل على شي مضمون بنسبة 99 في المية ممكن يحذف ال 7 وال 14 ويكتفي بالدخول عند اختراق ال 30 لخط ال 55 وبعدها على طول يدخل في الصفقة ويكون الهبوط قوي او الصعود قوي بإختراق خط ال 30 لبقية الخطوط وانا انصح الكل والجميع بإضافة خط ال 30 لأن وجوده ضروري جدا جدا ولا احد فيكم يتنازل عنه ابدا ابدا وزي ماذكرت لكم اللي فيكم راح يتلخبط اما يشتغل على منصتين او يحذف ال 7 وال 14 ويكتفي بالخمسة الخطوط الباقية
amjadona1 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

عبادي ريكلمي is on a distinguished road
2780#
20 - 08 - 2011, 11:55 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصرااااحه استاذ امجد فعلا خط ال30 داهيييييييييييه وخط ضرورررري
لازم لازم لازم ننزله في الاستراتيجيه
راجعت العملات كلها واكتشفت انو خط ال30 هو الزبدة
والشرط الاساسي في الصعود او الهبوط
اشكرك من كل قلبي استاذي....