• 3:29 صباحاً

الفوركس من الالف الى الياء

Like Tree10Likes

عضو جديد

netforfares is on a distinguished road
افتراضي رد: █▓▒░ الفوركس من الالف الى اليــــــــاء █▓▒░
381#
09 - 06 - 2009, 03:41 PM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
استاذى العزيز الدكتور اسامه بارك الله فيك يا رافع لواء وطنا الاول الاسكندرية و من ثم مصر عاليا
بدون اى مجاملات اقسم ان ده افضل موضوع تعليمى وجده فى منتدى لعده اسباب
1- سهولة و بساطه الاسلوب و الالفاظ
2- البعد عن شرح العديد و العديد من المؤشرات فتكون النتيجه تشتيت المتلقى و خصوصا انك تستهدف شخص جديد فى المجال و يادوب بيتحسس طريقة
3- الموضوع لم يقتصر على الشرح و باقى المشاركات عباره عن مشكور و بارك الله فيك و مثل هذا مما نراه فى جميع المواضع اللى من النوع ده بالعكس الموضوع تفاعلى و ده اجمل ما فية و ده اللى خلانى قرات جميع المشاركات حتى مشاركات التهنئة لارى كيف ستقوم بالرد على الاسئلة و كنت اجاوب عليها و اراجع اجاباتى من اجابات حضرتك و اصحح لنفسى و دى افاده اخرى غير الشرح الاساسى و يمكن اكبر منه بكتير
بارك الله فيك و اثابك بما علمتنا و اتمنا انى اكون احد تلاميذك
netforfares غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية د.أسامة عادل
عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
د.أسامة عادل is on a distinguished road
382#
09 - 06 - 2009, 05:54 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amer adel مشاهدة المشاركة
موضوع اكثر من رائع بارك الله فيك يا د/ اسامة وجعلة فى ميزان حسناتك
اشكرك كثيرا يا امير على مرورك الطيب و الحمد لله الموضوع راقى جدا بفضل الله و بفضل الشباب الرائع الذى جعل منه ذلك..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة netforfares مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
استاذى العزيز الدكتور اسامه بارك الله فيك يا رافع لواء وطنا الاول الاسكندرية و من ثم مصر عاليا
بدون اى مجاملات اقسم ان ده افضل موضوع تعليمى وجده فى منتدى لعده اسباب
1- سهولة و بساطه الاسلوب و الالفاظ
2- البعد عن شرح العديد و العديد من المؤشرات فتكون النتيجه تشتيت المتلقى و خصوصا انك تستهدف شخص جديد فى المجال و يادوب بيتحسس طريقة
3- الموضوع لم يقتصر على الشرح و باقى المشاركات عباره عن مشكور و بارك الله فيك و مثل هذا مما نراه فى جميع المواضع اللى من النوع ده بالعكس الموضوع تفاعلى و ده اجمل ما فية و ده اللى خلانى قرات جميع المشاركات حتى مشاركات التهنئة لارى كيف ستقوم بالرد على الاسئلة و كنت اجاوب عليها و اراجع اجاباتى من اجابات حضرتك و اصحح لنفسى و دى افاده اخرى غير الشرح الاساسى و يمكن اكبر منه بكتير
بارك الله فيك و اثابك بما علمتنا و اتمنا انى اكون احد تلاميذك

بداية انا لست استاذا و لازال امامى الكثير و الكثير لاكون كذلك و لن اقبلك احد تلاميذى و لكن اقبلك و بحرارة اخا لى..

اما عن موضوع رافع راس الاسكندرية فكثيرا ما اجد نفسى محل سخرية من كثيرين بسبب هذا العشق للاسكندرية و لكن ما بيدى فانا اعشقها حتى الثمالة,و هذا الموضوع و ورشة المتوسط و النظرية النسبية اهديه الى هذه المدينة و هذا اقل ما اهديه لها و عارف ان فى ضحكات خبيثة من بعض ما يقرأ ما اكتبه الان..
لكن هذا انا ممكن يكون مخى مفوت حبتين بسبب الموضوع ده و لكن لا استطيع فهذه طبيعتى..

اشكرك على اطرائك على الموضوع و الحمد لله على ظهروه بهذا الشكل فالله اعلم كم المجهود الذى بذل فى الكتابة و المراجعة و الشرح..
اسال الله ان يجعلها صدقة جارية و علما ينتفع به..
و انا تحت امرك فى اى شيئ..فقط اكتب سؤالك و سنرد عليك..

الله كريم.,

د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  
عضو جديد

383#
09 - 06 - 2009, 06:13 PM
شرف كبير ان تكون اخا لى لكن اسمحلى لا تقول موضوع مخك مفوت دى لعشقك للاسكندرية لان هذا يعنى انك حكمت على اغلب ابناء الاسكندرية ان لم يكن جميعهم ان مخهم كمان مفوت و انا بقى مجنون مش مخى مفوت
المهم استاذى عاوز اخد رايك فى صفقة على السريع انوى دخولها على حسابى الحقيقى لكن الاهم من ذلك اريد معرفة رايك فى عده نقاط
اولا طريقة رسمى للتريندات على الشارت
ثانيا نقطه الدخول و الهدف و الاستوب
ثالثا فهمى للنظرية النسبية
بناء على الاتى
1- العملية بيع لاكثر من سبب اولا الخروج من نموزج المثلث نحو الهبوط ثانيا كسر خط 61.8 فيبو ثالثا كسر خط دعم قوى و الاغلاق تحت الثلاث اسباب على شمعه الساعه
2 على شارت ال4 ساعات محققة نسبية تفوق 80% لان الجسم من 98.10 الى 97.45 و الهاى 98.15 و اللو 97.35 و طبعا كاسرة الدعم القوى و خط فيبو 61.8

نقطه البيع اسفل شمعه الكسر
الهدف 60 نقطه و اعلى من خط فيبو 100 و فى نفس الوقت عند المنطقه التى بيها الدعم القوى الذى اندلع منه السعر و الذى كان يسبقة ذبذبة طويلة فى هذه المنطقة
الاستوب تم تحديده اعلى من خط 50 فيبو و اعلى من خط التريند المكسور و اعلى من الشمعه اللتى تسبق شمعه الكسر و مقدار الاستوب 50 نقطه لان اذا وصل السعر لهذه المنطقة معناها ان السعر عكس اتجاه الهبوط و ارتد اعلى الترند من جديد و اعلى من خط فيبو و دخل نموزج المثلث من جديد
ارجو التصحيح اذا كانت وجهه نظرى خطأ

تقبل تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة netforfares ; 09 - 06 - 2009 الساعة 06:23 PM
الصورة الرمزية نادر فيليب
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
نادر فيليب is on a distinguished road
Smile رد: █▓▒░ الفوركس من الالف الى اليــــــــاء █▓▒░
384#
09 - 06 - 2009, 06:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة
اما عن موضوع رافع راس الاسكندرية فكثيرا ما اجد نفسى محل سخرية من كثيرين بسبب هذا العشق للاسكندرية و لكن ما بيدى فانا اعشقها حتى الثمالة,و هذا الموضوع و ورشة المتوسط و النظرية النسبية اهديه الى هذه المدينة و هذا اقل ما اهديه لها و عارف ان فى ضحكات خبيثة من بعض ما يقرأ ما اكتبه الان..
لكن هذا انا ممكن يكون مخى مفوت حبتين بسبب الموضوع ده و لكن لا استطيع فهذه طبيعتى..

يا أخى لا مفوت ولا حاجة كل الأسكندرانية كدا أنا لما كنت فى أمريكا كنت على طول أغنى للأسكندرية ( وطبعا دى مغامرة لأن أنت عارف أدارة البيئة عندهم عاملة أزاى وصوتى عامل أزاى لكن ربنا كان بيسلمها) دا حتى يا راجل الناس اللى مش من أسكندرية خالص بيغنولها ومتنساش أغنيتى المفضلة شط أسكندرية يا شط الهوا .

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

385#
09 - 06 - 2009, 06:58 PM
اقتباس:
شرف كبير ان تكون اخا لى لكن اسمحلى لا تقول موضوع مخك مفوت دى لعشقك للاسكندرية لان هذا يعنى انك حكمت على اغلب ابناء الاسكندرية ان لم يكن جميعهم ان مخهم كمان مفوت و انا بقى مجنون مش مخى مفوت
المهم استاذى عاوز اخد رايك فى صفقة على السريع انوى دخولها على حسابى الحقيقى لكن الاهم من ذلك اريد معرفة رايك فى عده نقاط
بناء على الاتى
1- العملية بيع لاكثر من سبب اولا الخروج من نموزج المثلث نحو الهبوط ثانيا كسر خط 61.8 فيبو ثالثا كسر خط دعم قوى و الاغلاق تحت الثلاث اسباب على شمعه الساعه
2 على شارت ال4 ساعات محققة نسبية تفوق 80% لان الجسم من 98.10 الى 97.45 و الهاى 98.15 و اللو 97.35 و طبعا كاسرة الدعم القوى و خط فيبو 61.8

الهدف 60 نقطه و اعلى من خط فيبو 100 و فى نفس الوقت عند المنطقه التى بيها الدعم القوى الذى اندلع منه السعر و الذى كان يسبقة ذبذبة طويلة فى هذه المنطقة
الاستوب تم تحديده اعلى من خط 50 فيبو و اعلى من خط التريند المكسور و اعلى من الشمعه اللتى تسبق شمعه الكسر و مقدار الاستوب 50 نقطه لان اذا وصل السعر لهذه المنطقة معناها ان السعر عكس اتجاه الهبوط و ارتد اعلى الترند من جديد و اعلى من خط فيبو و دخل نموزج المثلث من جديد

تقبل تحياتى
أسف لم أرى المشاركة الا الأن ممكن تنزل الفرص فى ورشة عروس البحر المتوسط هيكون التفاعل أسرع ومن مختلف الأعضاء . وهناك كان الساعة 5 و نص كدا تقريبا أسامة قال لا شراء ولا بيع حتى تتضح الصورة ( لية : بص هناك وتعرف ) ...المهم :
فنيا نعم حدث كسر للترند السفلى أنتظر أعادة الأختبار لتقليل الستوب وهو بيحصل الأن على شارت الساعة ( أنتظر أغلاقها تحت الترند لو أنعكاسية يبقى 100% ) أو لو حتدخل بالنسبية أنتظر 10 نقط تحت لو الشمعة النسبية .... الهدف النهائى كويس بس لو أنا حرفعه فوق شوية مش حأدخل منطقة المقاومات وخللى الهدف الأول 50 نقطة وبعدين رحل الستوب لنقطة الدخول لباقى العقود والأستوب تمام أو أغلاق شمعة فوق الترند ...... والله أعلم

ومنتظرين تعليق دكتور أسامة .

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب

التعديل الأخير تم بواسطة نادر فيليب ; 09 - 06 - 2009 الساعة 07:04 PM سبب آخر: أضافة الهدف الأول
عضو جديد

386#
09 - 06 - 2009, 07:07 PM
مشكور اخى العزيز على التواصل هو بالفعل السعر يقوم بالتصحيح الان بس انا حبيت احط الفرصة بدرى علشان يبقى فى وقت دكتور اسامه يرد علية لان بعد التصحيح انت عارف امريكا ممكن الهدف يحصل فى ثوانى و ممكن يقعد ساعات على حسب امريكا و جنانها علينا بقى فقول ابقى فى السيف سايت
عضو فـعّـال

387#
09 - 06 - 2009, 07:11 PM
طبعا دلوقت الأربع ساعات قفلت مش نسبية عشان كدا بنستنى الأغلاق لكن باقى التحليل زى ما هو وأن شاء الله للهدف .
ومنتظر رأى أسامة لأن له علاقات سرية مع برنانكى وتيليفونات وميسدات وكلام من ده

التوقيع

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
عضو جديد

388#
09 - 06 - 2009, 07:28 PM
ربنا يبالكلة يا عم انا لسة شايف اخر مشاركه لية فى ورشة عروس البحر كان على اخره و مخنوق
يا رب يكون خير
عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
د.أسامة عادل is on a distinguished road
389#
09 - 06 - 2009, 08:11 PM
اقتباس:
بناء على الاتى

تقبل تحياتى

كلامك سليم فالترند يتم كسره و لكن رسم الفيبو مش مظبوط لانك لازم ترسم الفيبو من اول الموجة مش من منتصفها و الترند عندك مش ملامس الركايز بدقة..

اتفضل ده الرسم الادق..
الله كريم.,

التعديل الأخير تم بواسطة د.أسامة عادل ; 09 - 06 - 2009 الساعة 08:13 PM
د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  
عضو جديد

390#
09 - 06 - 2009, 08:20 PM
الف الف الف شكر استاذى الفاضل احنا علطول بنتعلم منك

الكلمات الدلالية (Tags)