• 3:21 صباحاً

استراتيجيتي الجديدة (رعب 50) 50 دولار يومياً .. تحت التجربة

Like Tree972Likes

عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
nederlands is on a distinguished road
افتراضي رد: استراتيجيتي الجديدة (رعب 50) 50 دولار يومياً .. تحت التجربة
411#
06 - 01 - 2016, 12:21 PM
ممكن مثال على قالب برصيد 1000 يورو حتى اعرف شنو داسوي غلط؟
nederlands غير متواجد حالياً  

المرعبة أنا is on a distinguished road
412#
06 - 01 - 2016, 02:13 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nederlands مشاهدة المشاركة
اختي عند فتح الصفقات كان رصيدي 1600 يورو وانا سحبت مبالغ منها حتى مااخسر اكثر من الرصيد الباقي 70 او 180--- راح اراجع الاوامر واحاول اصلح الخلل واكتبلك انشاءالله ---
استاذ nederlands
يجب العمل أولا على الديمو وتجربة الاستراتجية لفترة طويلة قبل العمل على الحقيقي

الأهم من ذلك هو ادارة رأس المال .. حضرتك تعمل على أزواج كثيرة والمخاطرة أكبر بكثير جدا مما يحتمل حسابك عشر أضعاف

لا أنصح بالعمل الى على زوج واحد مع الأرصدة أقل من 10000 ( سواء سنت او دولار )

يوجد قوالب كثيرة بالموضوع .. وسأضع قوالب جديدة ان شاء الله
المرعبة أنا غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
413#
06 - 01 - 2016, 05:45 PM
قريت الموضوع لاكثر من مرة بس بصراحة مش مستوعب نقطه حساب المخاطرة . وكان فيه كذا نقطه مش مقتنع بيها منها المخاطرة ..
اولا حضرتك قلتى المخاطرة نحول المسافة بين الاوامر لقيمة بالدولار ونجمعهم هيطلع هي دي المخاطرة ... طيب ممكن انا فهمت غلط ولكن حسب فهمي ان مش هتتحسب كده لان كل امر لما بيتفذ بيكون ليه خسارة عند تنفيد الامر التالي بالاضافة الى في حالة تحرك السعر للامر الثالث هتكون الخسارة = خسارة الامر الاول + خسارة الامر التالى اللى هي اكيد اكبر من الامر الاول بسبب زيادة حجم اللوت بمعنى اصح لو حبيت احسب المخاطرة كقيمة اجمالية واحطها في شكل معادلة هتطله شكلها كده
∑ TX(N-I)
T=Tick Value
X=STEP
N=Orders Count
I=order Index

كمثال لو عايز اعرف الخسارة او المكسب بتاعت امر معين وليكن الامر الثاني 2 عند فتح الامر الـ 12 بمسافة بين الاوامر 15 نقطه وقيمة اللوت 0.02 او قيمة النقطه 0.2 سنت هتكون كده 15*0.2*(12-2) = 30 دولار خسارة / مكسب وهكذا بالنسبة لكل امر بمعنى اخر المخاطرة الاجمالية بافتراض فتح 12 امر المسافة بينهم 15 نقطه هنلاقي اجمالى المخاطرة من الحسبا الاجمالية 429 دولار فرضا المخاطرة 5% يعني انا محتاج حساب اقل شي بحوالى 8500 دولار ... ومرفق ملف اكسل بيوضح انا قصدي ايه .

وللتاكبد انا والتجربة انا فتحت صفقة على يورو دولار بحساب سنت قيمته حوالى 320 دولار جربت على كذا زوج منهم الباوند ين والباوند دولار والدزلار ين والاسترالي دولار و حسب القالب امان وكان هدف الدورة 50 سنت وكانت النتيجة ان الباوند ين والدولار ين فقط اغلقو اليوم على ربح من افتتاحهم يوم الاثنين مع افتتاح السوق 50 سنت بعد خسارة فى الباوند ين وصلت ل 13 دولار , وحوالى 3 دولار على الدولار ين واليورو دولار مازال بخسارة وصلت الى 20 دولار .... هل فعلا عملى اني اخسر 20 دولار عشان اكسب 50 سنت ؟؟؟؟ وطبعا كل ما الحساب يكون اكبر هتكون الخسارة اكبر .... وللعلم برده جربتها على برنامج احترافي متخصص فى الباكتستنج اسمه فوركس تيستر ايوه كان فى مكسب بس الدرو داون كبير .... فممكن تفهميني بالظبط ازاى احسب المسافة والهدف والمخاطرة اذا كنت فاهم حاجة غلط
الملفات المرفقة
نوع الملف: xls Book 2 1.xls‏ (27.5 كيلوبايت, المشاهدات 18)
mohamed982 غير متواجد حالياً  

414#
06 - 01 - 2016, 06:02 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
قريت الموضوع لاكثر من مرة بس بصراحة مش مستوعب نقطه حساب المخاطرة . وكان فيه كذا نقطه مش مقتنع بيها منها المخاطرة ..
اولا حضرتك قلتى المخاطرة نحول المسافة بين الاوامر لقيمة بالدولار ونجمعهم هيطلع هي دي المخاطرة ... طيب ممكن انا فهمت غلط ولكن حسب فهمي ان مش هتتحسب كده لان كل امر لما بيتفذ بيكون ليه خسارة عند تنفيد الامر التالي بالاضافة الى في حالة تحرك السعر للامر الثالث هتكون الخسارة = خسارة الامر الاول + خسارة الامر التالى اللى هي اكيد اكبر من الامر الاول بسبب زيادة حجم اللوت بمعنى اصح لو حبيت احسب المخاطرة كقيمة اجمالية واحطها في شكل معادلة هتطله شكلها كده
∑ TX(N-I)
T=Tick Value
X=STEP
N=Orders Count
I=order Index

كمثال لو عايز اعرف الخسارة او المكسب بتاعت امر معين وليكن الامر الثاني 2 عند فتح الامر الـ 12 بمسافة بين الاوامر 15 نقطه وقيمة اللوت 0.02 او قيمة النقطه 0.2 سنت هتكون كده 15*0.2*(12-2) = 30 دولار خسارة / مكسب وهكذا بالنسبة لكل امر بمعنى اخر المخاطرة الاجمالية بافتراض فتح 12 امر المسافة بينهم 15 نقطه هنلاقي اجمالى المخاطرة من الحسبا الاجمالية 429 دولار فرضا المخاطرة 5% يعني انا محتاج حساب اقل شي بحوالى 8500 دولار ... ومرفق ملف اكسل بيوضح انا قصدي ايه .

وللتاكبد انا والتجربة انا فتحت صفقة على يورو دولار بحساب سنت قيمته حوالى 320 دولار جربت على كذا زوج منهم الباوند ين والباوند دولار والدزلار ين والاسترالي دولار و حسب القالب امان وكان هدف الدورة 50 سنت وكانت النتيجة ان الباوند ين والدولار ين فقط اغلقو اليوم على ربح من افتتاحهم يوم الاثنين مع افتتاح السوق 50 سنت بعد خسارة فى الباوند ين وصلت ل 13 دولار , وحوالى 3 دولار على الدولار ين واليورو دولار مازال بخسارة وصلت الى 20 دولار .... هل فعلا عملى اني اخسر 20 دولار عشان اكسب 50 سنت ؟؟؟؟ وطبعا كل ما الحساب يكون اكبر هتكون الخسارة اكبر .... وللعلم برده جربتها على برنامج احترافي متخصص فى الباكتستنج اسمه فوركس تيستر ايوه كان فى مكسب بس الدرو داون كبير .... فممكن تفهميني بالظبط ازاى احسب المسافة والهدف والمخاطرة اذا كنت فاهم حاجة غلط
هبسطها لحضرتك
عندنا مثلا 10 أوامر بيع .. و10 اوامر شراء
انا بقولك اعتبر انك هتخسرهم كلهم جميعا .. واحسب حسبتك
خسائر الأمر 1 + خسائر الأمر2 + .. .. + خسائر الأمر 20 = 5% أو نسبة المخاطرة القصوى المسموح بها

مستحيل الدرو داون يكون كبير .. والمخاطرة شبه معدومة لانه شبه مستحيل ان التذبذب يكون في نطاق 300 نقطة بالمنطق .. ولكن أنا بحسب على أسوأ الاحتمالات ان الخسارة العائمة تصل ل 5 % بعدها تقرر هتضيف امر اضافي أم عكسي للاتجاه أم تخرج ( ودي حالة نادرة الحدوث ربما تحدث وقت خبر قوي .. وانا عملت باك تيست من سنة 2005 ل 2015

دي أول نقطة

بالنسبة للباقي يا ريت حضرتك تضيف تفاصيل القالب والاوامر وانا هعملها باك تيست واتأكد على الحركة الفعلية للسوق

ويا ريت توضح هدف الدورة .. وهل قمت باغلاق أي أمر قبل اكتمالها أم لا سواء بهدف أو باستوب أو عشوائي
عضو نشيط جدا

kadi enrique is on a distinguished road
415#
06 - 01 - 2016, 06:10 PM
نتمنى منكي يا أختي مرعبة أن تعطينا الاكسبيرت الذي تعملين به والله نحن ننتظره منذ مدة
kadi enrique غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

416#
06 - 01 - 2016, 06:11 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المرعبة أنا مشاهدة المشاركة
هبسطها لحضرتك
عندنا مثلا 10 أوامر بيع .. و10 اوامر شراء
انا بقولك اعتبر انك هتخسرهم كلهم جميعا .. واحسب حسبتك
خسائر الأمر 1 + خسائر الأمر2 + .. .. + خسائر الأمر 20 = 5% أو نسبة المخاطرة القصوى المسموح بها

مستحيل الدرو داون يكون كبير .. والمخاطرة شبه معدومة لانه شبه مستحيل ان التذبذب يكون في نطاق 300 نقطة بالمنطق .. ولكن أنا بحسب على أسوأ الاحتمالات ان الخسارة العائمة تصل ل 5 % بعدها تقرر هتضيف امر اضافي أم عكسي للاتجاه أم تخرج ( ودي حالة نادرة الحدوث ربما تحدث وقت خبر قوي .. وانا عملت باك تيست من سنة 2005 ل 2015

دي أول نقطة

بالنسبة للباقي يا ريت حضرتك تضيف تفاصيل القالب والاوامر وانا هعملها باك تيست واتأكد على الحركة الفعلية للسوق

ويا ريت توضح هدف الدورة .. وهل قمت باغلاق أي أمر قبل اكتمالها أم لا سواء بهدف أو باستوب أو عشوائي
القالب المعتمد لديك كتجربة 12 امر واضفت اوامر اضافية لاحقا بمسافات 15 نقطه بداية من يوم 4/1 من افتتاح السوق مرفق الصورة وهتلاقي على اليمين الخسارة العائمة حتى الان 15 دولار ... السوق الاول نزل وفعل 3 صفقات في اتجاهي وبعدين ارتد بسرع غرية وطلع فوق فعل 5 صفقات شراء وبعدين نزل تحت برده بسرعة وفعل كمان 7 صفقات بيع لحد لما الخسارة حاليا 15 دولار ولا لم اقفل اي صفقه وللعلم انا جربت على فوركس تيتسر لانه اسرع وادق من الباك تيست للميتا تريدر واسرع والنيجة كانت معقوله

417#
06 - 01 - 2016, 06:22 PM
اقتباس:
∑ TX(N-I)
T=Tick Value
X=STEP
N=Orders Count
I=order Index

تم مراجعة الباوند ين .. بالبيانات الي حضرتك ذكرتها

الهدف تحقق بسهولة ويسر ويوم الافتتاح وبدورو داون اقرب الى الصفر من الواحد الصحيح
القالب كل 0.01
المسافة 15

اوامر الدورة وبيانات تحقيقها بالصورة

418#
06 - 01 - 2016, 06:49 PM
اقتباس:
القالب المعتمد لديك كتجربة 12 امر واضفت اوامر اضافية لاحقا بمسافات 15 نقطه بداية من يوم 4/1 من افتتاح السوق مرفق الصورة وهتلاقي على اليمين الخسارة العائمة حتى الان 15 دولار ... السوق الاول نزل وفعل 3 صفقات في اتجاهي وبعدين ارتد بسرع غرية وطلع فوق فعل 5 صفقات شراء وبعدين نزل تحت برده بسرعة وفعل كمان 7 صفقات بيع لحد لما الخسارة حاليا 15 دولار ولا لم اقفل اي صفقه وللعلم انا جربت على فوركس تيتسر لانه اسرع وادق من الباك تيست للميتا تريدر واسرع والنيجة كانت معقوله

تم مراجعة بيانات اليورو دولار

بنفس القالب الذي تستخدمه ( وهو خطير جدا جداً ولاتستخدم هذه الطريقة بهذا الشكل أبدا )

المسافات 15

الهدف 50 دولار

تحقق الهدف .. ومرفق اوامر الربح والخسارة ..

الدرو داون كان اقل من 5 %

يبدو انك لم تغلق الصفقات عندما كنت رابحاً ..

419#
06 - 01 - 2016, 06:52 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kadi enrique مشاهدة المشاركة
نتمنى منكي يا أختي مرعبة أن تعطينا الاكسبيرت الذي تعملين به والله نحن ننتظره منذ مدة
قمت بالرد عليك والاعتذار سابقاً استاذ قاضي .. ومتوفر بالموضوع اكثر من اكسبيرت بالفعل

والهدف من الموضوع هو الفهم ...الاكسبيرتات اضرارها اكثر من نفعها ولا يجب استخدامها الا بعد تجربة الطريقة لفترة طويلة و ايضا اختبار جدوى الاكسبيرت من عدمه واعتقد ان الاكسبيرتات عموما بلا جدوى اذا لم يكن المستخدم هو المبرمج .. ليتمكن من تعديلها
osano and verdeleone-1921 like this.
عضو نشيط

420#
06 - 01 - 2016, 07:18 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المرعبة أنا مشاهدة المشاركة

تم مراجعة بيانات اليورو دولار

بنفس القالب الذي تستخدمه ( وهو خطير جدا جداً ولاتستخدم هذه الطريقة بهذا الشكل أبدا )

المسافات 15

الهدف 50 دولار

تحقق الهدف .. ومرفق اوامر الربح والخسارة ..

الدرو داون كان اقل من 5 %

يبدو انك لم تغلق الصفقات عندما كنت رابحاً ..
ايه الخطر في القالب مش هو ده قالب امان ؟ وحسابي سنتي يعني النقطه سنت حساب حضرتك مايكرو

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام