
رد: لواء البرمجه استاذ سمير اكسبرت صغير
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان
السلام عليكم
بس انا شايف نفس الفكرة
بدل ما يتم الدخول على صفقة واحده
يتم الدخول بعدد صفقات اكثر كل استيب
هو ممكن يتم عمل ذلك فى زيادة حجم اللوت
فى كل منطقة استيب
بس لو السوق عمل اتجاه واحد قوى
سوف يخسر الحساب كله بسبب كثرة حجم للوت الصفقات
متابع معك ان شاء الله
تحياتى
ماهو الاستيب هنا هيرتفع اتوماتيكيا بعد كل ثفقه لما البيع يساوي الشرا
يعني زي خاصيه ... ادد ستيب بس الارقام عندما تتساوي هي اللي بتحددها
عشان هو عقد ديما هيكون علي المنصه 3 عقود
مثال 1و2و2
مثال 2و3و3
مثال 3و4و4 تمام 3 هنا هو العقد البيع لو قلنا خسر هنا شرا 4 لزوم قدامو مسافه اكبر عشان يلم خساره 3 طيب هنا
بعد بالدخول 5و5 عبال ما 4 لم خساره 3 فتح من مكان ابعد
وبالتالي الاستيب ابعد مع العقود الاكبر
وكل ماتكبر العقود عصب عن الاستيب هيترفع بما يناسب لرقم اللي فتح من عندو
.................
استاذنا فكرت فيها من كل تجاه وان شاء الله لو هتطبقها نظري علي الشارت هتلاقي طريقتي افضل وامان نسبي لاني عندي عقد واحد بس هو اللي منو الخوف
والعقدين الاخرين هيدج يعني كمان مسافه الارقام لما تساوي بعضها هيبعد بالاستيب تدريجي هستحمل 1000 نقطه انعكاس بعون الله