Step 1: Contact the firm directly
الخطوة 1: اتصل بالشركة مباشرة If you have a complaint, it is best to first ask the firm involved to put things right.
إذا كان لديك شكوى، فمن الأفضل أن نطلب أولا من الشركة المعنية لوضع الأمور على حق.
Contact the firm as soon as possible.
اتصل بالشركة في أقرب وقت ممكن.
It is usually best to write to them so you have a record of what you say.
وعادة ما يكون من األفضل الكتابة إليهم حتى يكون لديك سجل ما تقوله.
Financial firms we regulate must respond to your complaint in writing within 8 weeks, telling you whether the complaint has been successful or why they need more time to look into it.
يجب على الشركات المالية التي ننظمها الرد على شكواك خطيا في غضون 8 أسابيع، وإخبارك عما إذا كانت الشكوى ناجحة أو لماذا تحتاج إلى مزيد من الوقت للنظر في ذلك.
Firms are also required to respond in writing just to let you know they have received your complaint.
ويطلب من الشركات أيضا أن تستجيب كتابة لإعلامك بأنهم تلقوا شكواك.
So be sure you have a final response or it has been 8 weeks since you complained before you contact the
Financial Ombudsman Service , as in Step 3.
Step 2: Make the complaint yourself
الخطوة 2: تقديم الشكوى بنفسك There are many companies that offer to complain on your behalf, usually known as claim handlers, claims firms or claims management companies (CMCs).
هناك العديد من الشركات التي تقدم للشكوى نيابة عنك، والمعروفة عادة باسم مطالبات المطالبة، يدعي الشركات أو شركات إدارة المطالبات (سمكس).
You can get free help from the Financial Ombudsman Service, or organisations like Citizens Advice and the
Pensions Advisory Service , if you need it.
يمكنك الحصول على مساعدة مجانية من خدمة أمين المظالم المالية، أو منظمات مثل المشورة المواطنة والخدمات
الاستشارية المعاشات التقاعدية ، إذا كنت في حاجة إليها.
If you do decide to use a claim handler you should carefully consider whether to pay an upfront fee before your complaint is submitted, as there is no guarantee it will be successful and you could be left out of pocket.
إذا قررت استخدام معالج مطالبة، فيجب عليك أن تنظر بعناية في ما إذا كنت ستدفع رسوما مقدما قبل تقديم شكواك، نظرا لعدم وجود ضمان لنجاحه، وقد يتم تركك من جيبك.
The 'no win, no fee' approach often advertised may seem more appealing than paying money up front.
قد يبدو نهج "لا ربح، لا رسوم" في كثير من الأحيان الإعلان أكثر جاذبية من دفع المال في الجبهة.
But it can mean paying as much as 30% (plus VAT) of any refund or compensation to a claims company.
Step 3: Contact the Financial Ombudsman Service
الخطوة 3: الاتصال بخدمة أمين المظالم المالية If you are not happy with the firm's response, they reject your complaint or you do not hear from them within 8 weeks, the
Financial Ombudsman Service may be able to help you.
إذا لم تكن راضيا عن رد الشركة، فإنها ترفض شكواك أو أنك لم تسمع منها في غضون 8 أسابيع، قد تكون
خدمة أمين المظالم المالية قادرة على مساعدتك.
It is a free, independent service for settling disputes between financial services firms and their customers.
وهي خدمة حرة ومستقلة لتسوية المنازعات بين شركات الخدمات المالية وعملائها.
It can deal with complaints about a wide range of financial matters – from pet insurance to stocks and shares.
ويمكن التعامل مع الشكاوى حول مجموعة واسعة من المسائل المالية - من تأمين الحيوانات الأليفة إلى الأسهم والأسهم.
The Financial Ombudsman Service will ask the financial firm to explain what it thinks happened and then decide whether to uphold your complaint.
ستطلب دائرة أمناء المظالم المالیة من المؤسسة المالیة شرح ما یعتقد أنھ حدث ثم تقرر ما إذا كانت ستدعم شكواك.
It is important you contact the Financial Ombudsman Service within 6 months of receiving a final response from the firm, or it may not be able to deal with your complaint.
Step 4: Take the matter to court
الخطوة 4: إحالة الأمر إلى المحكمة
If you do not want to accept a decision by the Financial Ombudsman Service and you have not used an independent complaints scheme, as a last resort you may be able to take your case to court.
إذا كنت لا ترغب في قبول قرار من دائرة أمين المظالم المالية ولم تستخدم خطة الشكاوى المستقلة، كملاذ أخير قد تتمكن من رفع قضيتك إلى المحكمة.
You would usually start civil legal action in the county courts or High Court (in England, Wales and Northern Ireland), depending on the circumstances of the case.
وعادة ما تبدأ الإجراءات القانونية المدنية في محاكم المقاطعات أو المحكمة العليا (في إنكلترا وويلز وأيرلندا الشمالية)، تبعا لظروف القضية.
In Scotland, most small claims are started in the Sheriff Courts.
وفي اسكتلندا، بدأت معظم المطالبات الصغيرة في محاكم الشرف.