• 8:12 صباحاً

@@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@

موضوع مغلق
الصورة الرمزية adore4ever
عضو جديد
الصورة الرمزية adore4ever

adore4ever is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ كافيه الفوركسية - عندك اى سؤال اتفضل @@
581#
14 - 03 - 2009, 07:25 PM
ايه يا عم محمد فريد مردتش يعني و لا انت بتعرضها و خلاص زي اللي قبليك المهم اني الناس كلها شاهده لشريف خورشيد و انت كمان شاهد ليه طبعا بالنجاح راخر الحقد بيموت قلبك علشان عارف انك عمرك ما تعرف تعمل خمس اللي عمله و الناس اللي زيك هيه اكبر دليل علي نجاح شريف خورشد في شغله و مدي خبرته

التوقيع

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

ملك الفوركس / شريف خورشيد

we love FXDD
adore4ever غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية waoool
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية waoool

waoool is on a distinguished road
582#
14 - 03 - 2009, 07:38 PM
الله ينور عليك يا حمادة
هو ده الكلام ولا بلاش انا قولت ارد بس بصراحة مسكت نفسى بالعافية انت عارف ان الناس كلها اللى ورا الجنرال دمها حامى ومابتستحملش كلمة عليه بس انا قولت اسيبه للجنرال وهو كفائة بمية واحدة زيه واديك كملت عليه

التوقيع

@@ عاشق الميورى @@
$$$
الشارع ده شفتك انتى ماشية فيه ,,,
لابسة جيب
وبلوزة وردى ,
وعاملة ديل حصان وجايه ,
اتجاهك اتجاهى مشينا فيه ...
والشارع ده سحاب وتيه , بس لازم نستميت ,,,,
waoool غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية شريف خورشيد
عضو فـعّـال

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
شريف خورشيد is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ انطلاق رحلة الـ 100 دولار الى 30 الف @@ توكلنا على الله
583#
14 - 03 - 2009, 07:53 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فريد مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

بخصوص رحلة 30000$ بتاعة الإستاذ شريف أحب أوضح حاجة صغيرة .... أي حد قاصد خير و عايز يساعد الناس بجد ياريت يقول مضمون الموضوع أو الفكرة اللي وصل إليها .
أفضل بكثير من التوصيات اللي ممكن تصيب مرة وتخيب مرتين ثلاثة .
وكمان في حاجة ... الأستاذ شريف بيقول انتظروا توصياتي من الساعة 10:30 حتى 11:30 ص والتوصية الثانية من 3:30 حتى 4:30 م بتوقيت القاهرة الله عليك هي دي المصيبة الكبيرة لإن الساعة دي بتكون في نيويورك الساعة 8:30 ص بداية العمل والتداول في شرق أمريكا وده بيكون معظم الأحيان وقت خبر بننتظر فيه الأخبار والتقارير وأي شركة فوركس بتقوم بتعليق السيرفر في وقت الخبر لإن معظم المتداولون بيكون إتجاهاتهم واحدة و صحيحة عند صدور الخبر ولإن شركة الفوركس لاتستطيع تلبية كل أوامر المتداولون في وقت واحد وإتجاه واحد فتقوم بتعطيل السيرفر الرجاء إخواني تجنبوا هذا الوقت نهائي . لإني في مرة كنت فاتح صفقة شراء eur/usd وكنت كسبان 30 نقطة وجاء وقت الخبر وبتعليق السيرفر فوجدت نفسي لا أستطيع إغلاق الصفقة و بعد ساعة ونصف تقريبا عندما عدت وجد نفسي خسران 60 نقطة والمصيبة إني مكنتش عامل stop loss والأستاذ شريف بيقول مفيش ستوب لوس الله عليه

بصراحة المنتدى ده صاحب فضل كبيرعليا في حاجات كثير انا ماكنتش أعرفها وتعلمتها من هذا المنتدى .... نصيحة مني إبتعدوا عن أي توصيات مهما كانت ذهبية وحاول التعلم والإعتماد على النفس في اتخاذ القرار لإن السبب بسيط جدا ومهم ايضا

عندما تقوم بالتحليل لأي فريم سواء كان weekly أو daily أو حتى 30 دقيقة لأي زوج من العملات ثم تتخذ قرار الدخول بيع أو شراء ولا قدر الله إنك خسرت فاعلم انك اكتسبت شيئا ! وهو التجربة والتجربة هي أول طريق الخبرة و الخبرة تتكامل من التجارب لا أقصد انك تدع نفسك في مهب الخسارة لكي تستفيد ولكن أقصد عندما تخطيء لأي ظرف من الظروف فقد تكون تعلمت درسا بأنك لم تكرر ما حدث ثم تحاول التجربة مرة أخرى بطريقة أو إستراتيجية مختلفة وهكذا تستطيع أن تبني خبراتك .

ولكن عندما تقوم بتطبيق أي توصية بحذافيرها وعند أي خسارة تتعرض لها ستفتقد أسباب الخسارة لإنك لم تعلم سبب دخولك للصفقة أصلا واعلم أخي أن أي توصية قد تكون ناجحة لصاحبها فقظ لأنه يعلم نقاط القوة و الضعف والشروط الذي تمكنه من نجاح النظرية إذا حدثت .. ويستطيع الخروج في أي وقت بدون خسارة أو بأقل خسارة مالم تحقق النظرية شروطها أو حدث أي شئ غير متوقع يستطيع أن يتفاداه . أما أنت تطبق التوصية كما أنزلت فتكون عرضة أكثر للخسارة .

أخي الكريم من الممكن أن تتعرف على نظريات و إستراتيجيات مهمة وقوية فبإمكانك أن تبحث في محرك google عن (إستراتيجيات التداول ) أو ( نظريات التداول ) أو أي شئ أخر ستجد نتائج مهمة للغاية
آسف للإطالة ولكن كل ماقلته جاء عن طريق تجربة وسهر وبحث
ونصيحة مني أسأل مجرب ولكم مطلق الحرية في ما ترونه صحيح فالإنسان لا يتعلم إلا من أخطائه وتجاربه

محمد فريد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف خورشيد مشاهدة المشاركة
طيب علمنا انتا ياباشا من علمك و احنا نقعد ونستمع بكل اذان صاغية مدام بقيت خبرة اوى كدة وكل الا بنعمله احنا غلط مع ان كلامك عفوا ياعنى يدل على عدم الخبرة و الفهم ودة متعودين عليه الحقيقة كل يومين يخشلنا واحد يرميلك كلمتين كالمعتاد

والشئ الغريب الحقيقة ان رايك دة بالتحديد اتكتب فى موضوعى انا هنا بالتحديد مش فى موضوع اخر مع العلم هناك زملاء ليه فى المنتدى بيدوا توصيات من غير استوب ومش هنا وبس
لاء فى منتيات كتير تانية
مكتبش رايك هناك ليه ؟؟
( طبعا معروف من غير ما ترد )

ولا اقولك حاجة تانية افضل تفتح لينا ورشة وتعلمنا عشان نستفيد من خبرتك والا اتعلمته على الاقل تريحنى شوية من ضغط الاعصاب
ونشوف الصح منك والخبرة الا انتا اتعلمتها هتفيدنا بايه واعتقد دة كلامك او مضمون كلامك بما ان المنتدى هنا ليه فضل عليك زى ما بتقول مع ان مشاركاتك كلها 4 مشاركات ومش هندقق عليها وهنقول انك تكتفى بالمشاهدة فقط
طيب جه الوقت بقى عشان ترد الجميل للمنتدى وتعلمنا ولا ايه

منتظر ورشتك عشان نتعلم يا معلم

اه ياريت لما تحب تكتب راى تكتبه فى كافيه الفوركسية هنا مش مسموح لحد يكتب الا انا فقط دة ياعنى لو على فرض انك اساسا متابع المنتدى وعارف اننا بنرغى بنقول ايه كل يوم بس بردوا التكرار يعلم الشطار

غريبه ياعنى انتا اون لاين واكيد شوفت ردى اعتبر دة ياعنى انك مش قد كلامك مثلا ولا هى ساعة تهور وقولت فيها الكلميتن دول بالحق سلملى على ابن ام محتاس والنبى لو شفته قوله انه واحشنى اوى وخلينا نبقى نشوفه ونشوفك متقطعوش ياعنى ياعنى رنات بقى ومسج وكدة وقوله كمان

أنــــــــا الحكومة

التوقيع

خاطب الله تعالى داود وقال: يا داود أنت تريد وأنا أريد فإن رضيت بما أريد أعطيتك ما تريد وإن لم ترضى بما أريد أتعبتك فيما تريد ثم لا
يكون إلا ما أريد فإنى فعال لما أريد

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
شريف خورشيد غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

584#
14 - 03 - 2009, 08:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله

اجازة سعيدة على الجميع واتمنى ان اشاءالله يكون الاسبوع القادم اسبوع كله ارباح

وبشكر كل الا عضاء الا حضروا النهاردة اللقتى وشرفونى فى جامعة القاهرة الحقيقة مش عارف اقول مين ولا مين لكن اتمنى انى اكون
قد الثقة دة

بالنسبة للقناة الصوتية الاخ محمد عبد المعطى تفضل مشكورا بتعليق الموضوع لفترة لحين اخذ الموافقة النهائية من الادارة وان شاء الله تعالى سوف توافق الادارة الكريمة وفى حالة لقدر الله عدم موافقتها من الممكن ان يكون هناك حل اخر ان شاء الله تعالى

اتمنى لكم التوفيق والسداد واسالكم الدعاء

التوقيع

خاطب الله تعالى داود وقال: يا داود أنت تريد وأنا أريد فإن رضيت بما أريد أعطيتك ما تريد وإن لم ترضى بما أريد أتعبتك فيما تريد ثم لا

الصورة الرمزية hamada_amg
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية hamada_amg

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
hamada_amg is on a distinguished road
585#
14 - 03 - 2009, 08:42 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adore4ever مشاهدة المشاركة
ايه يا عم محمد فريد مردتش يعني و لا انت بتعرضها و خلاص زي اللي قبليك المهم اني الناس كلها شاهده لشريف خورشيد و انت كمان شاهد ليه طبعا بالنجاح راخر الحقد بيموت قلبك علشان عارف انك عمرك ما تعرف تعمل خمس اللي عمله و الناس اللي زيك هيه اكبر دليل علي نجاح شريف خورشد في شغله و مدي خبرته

صح كل ده دليل على نجاح الجنرال مع ان الناس ماكنتش محتاجه الدليل بس هنعمل ايه بقى فى الحقد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waoool مشاهدة المشاركة
الله ينور عليك يا حمادة
هو ده الكلام ولا بلاش انا قولت ارد بس بصراحة مسكت نفسى بالعافية انت عارف ان الناس كلها اللى ورا الجنرال دمها حامى ومابتستحملش كلمة عليه بس انا قولت اسيبه للجنرال وهو كفائة بمية واحدة زيه واديك كملت عليه

ياعم وائل طبعا لازم يكون دمنا حامى و نسخن مش ده الجنرال بتاعنا يا جدعان
و كمان مش ده القبطان اللى واخدنا معاه فى الرحله و احنا كلنا معاه فى الرحله يبقى لازم نقف وراه و نساعده

أنا بعتزر انى كنت متغيب اليوم عن المنتدى الجميل و الا كان ساعتها محمد فريد ممكن اخليه سعد زغلول بقى و لا احمد عرابي و اخلى الخديوي يرميه من القلعه بس حظه

و مبروك للناس اللى شافت الجنرال النهارده و يارب تكون الناس استفادت منه كويس و الا هيكونو ضيعوا فرصه كبيره عليهم و اللناس اللى ماقدرتش تروح ان شاء الله متعوضه فى وقت تانى
أما موضوع القناه الصوتيه فبأمر الله الاداره الكريمه توافق عليها و تنطلق فى معادها ان شاء الله
نسألكم الدعاء

التوقيع

Amircan Mafia Gangester
A.M.G

hamada_amg غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Marvey
عضو متميز
الصورة الرمزية Marvey

Marvey is on a distinguished road
Smile رد: @@ كافيه الفوركسية - عندك اى سؤال اتفضل @@
586#
14 - 03 - 2009, 09:06 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_amg مشاهدة المشاركة

و مبروك للناس اللى شافت الجنرال النهارده و يارب تكون الناس استفادت منه كويس و الا هيكونو ضيعوا فرصه كبيره عليهم و اللناس اللى ماقدرتش تروح ان شاء الله متعوضه فى وقت تانى
أما موضوع القناه الصوتيه فبأمر الله الاداره الكريمه توافق عليها و تنطلق فى معادها ان شاء الله
نسألكم الدعاء
إن شاء الله
ومبروك عليكم أرباح الأسبوع الماضى
وعقبال كل أسبوع كدة يارب ويزيد الخير أكتر وأكتر

التوقيع

جميع مشاركاتي لا تمس الواقع بصلة ... واي تشابه بينها وبين الواقع فهي أغرب من الخيال
Marvey غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية silverhawk145
عضو جديد
الصورة الرمزية silverhawk145

silverhawk145 is on a distinguished road
587#
14 - 03 - 2009, 10:00 PM
الففففففف شكر يا شريف على المحاضرة انهاردة وبجد كانت محاضرة جامدة اوى ومفيدة جدااااااااااااااا

وجزاك الله خيراااااااااا وباذن الله معا الى 30000$

وجعله الله فى ميزان حسناتك
silverhawk145 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية محمد فريد
عضو جديد
الصورة الرمزية محمد فريد

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
محمد فريد is on a distinguished road
588#
14 - 03 - 2009, 11:47 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

المشكلة يا أستاذ شريف إنك سايب الرأس وماسك في الرجلين إنت برضوا مفهمتش أنا قصدي إيه !!!! أو فاهم بس عمال تداري على مضمون الرد بتاعي وعلشان أوضح أكثر.
خليك معايا للأخر
على سبيل المثال لو أنا إبتكرت أي نظرية أو إستراتيجية وتأكد من نجاحها ومن نتائجها وأحببت أن أطرحها في المنتدى لكي تعم الفائدة على الجميع

بأي طريقة تريدون أن أنشرها !!!!!!!!!!!!

الطريقة الأولى : وهي ( قمة الأنانية )
أن أعطيكم توصياتي بأوامر دخول والخروج في وقت محدد أو بسعر محدد
ولو كنت أنا في مرة مش فاضي أوتعبان أو قلت توصية مرة .... ومرة لأ إيه اللي هايحصل !!!!!
سأتلذذ بلهفة الجميع لي وكترة الإيميلات والرسائل

الطريقة الثانية : وهي ( حب الناس )
أن أقوم بشرح كامل لما توصلت إليه وسأقوم بمشاركة الأخرين في جهات الضعف والقوة بما توصلت إليه ويستطيع كل شخص أن يتعلمها ويعلمها لأي شخص دون حوجة الناس لي والتلذذ بلهفتهم كل مرة

الأستاذ شريف بقى بيعمل للأسف بالطريقة الأولى
أنا لا أقصد أن أقلل من شأنك .. عفوا أو في شأن أي أحد ..... أنا أقل من أي حد هنا في المنتدى بس بصراحة أنا مستغرب ليه بيعمل بالطريقة دي وعلى أي حال كل واحد ليه وجهة نظر وله مطلق الحرية .

أما بالنسبة لمشاركتي القليلة في المنتدى والتي تكاد أن تكون معدومة وذلك لأنني بتابع منتديات أخرى كثيرة عربية و أجنبية ولكن في معظم الأحيان أكتفي بالمشاهدة فقط إذا ما وجدت المواضيع والردود ترضي ما أريده أو ما أبحث عنه .

وعلى العموم انتظروني غدا إن شاء الله الأحد الموافق 15/3/2009 سأقوم بشرح مسار eur/usd عن الفترة القادمة والإتجاهات الذي سيتخذها .
وأرجو من الله أن أكون ما ضايقت أحد في المنتدى لإني إبن هذا المنتدى

والله المستعان

أخوكم في الله
محمد فريــــــد
محمد فريد غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

589#
15 - 03 - 2009, 12:29 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فريد مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

المشكلة يا أستاذ شريف إنك سايب الرأس وماسك في الرجلين إنت برضوا مفهمتش أنا قصدي إيه !!!!
لاء فاهمك كويس اوى بس انتا زى ما تقولك كدة انتا رجعت لورا

أو فاهم بس عمال تداري على مضمون الرد بتاعي وعلشان أوضح أكثر.
الا يدارى دة يكون واحد على راسه بطحه او واحد كدة زى ما تقول من جوة فاضى ومعنهدوش حاجة يقولها وطبعا فلاسفة الفوركس كتير وانتا ادرى منى

خليك معايا للأخر
على سبيل المثال لو أنا إبتكرت أي نظرية أو إستراتيجية وتأكد من نجاحها ومن نتائجها وأحببت أن أطرحها في المنتدى لكي تعم الفائدة على الجميع

بأي طريقة تريدون أن أنشرها !!!!!!!!!!!!
وانشرها ليه انتا او غيرك ليك عندى حاجة

الطريقة الأولى : وهي ( قمة الأنانية )
أن أعطيكم توصياتي بأوامر دخول والخروج في وقت محدد أو بسعر محدد
ولو كنت أنا في مرة مش فاضي أوتعبان أو قلت توصية مرة .... ومرة لأ إيه اللي هايحصل !!!!!
سأتلذذ بلهفة الجميع لي وكترة الإيميلات والرسائل

هو كنت اشتكيت ليك وبعدين الا يتلذذ دة يكون واحد لسه جديد وحابب يطنط على الناس واعتقد انى عديت الفترة دة من زمان وياترى بقى هو كل واحد بيحط توصيات المفروض ياخد ختم النسرمنك او من غيرك عشان يقول طريقة شغله مثلا

الطريقة الثانية : وهي ( حب الناس )
أن أقوم بشرح كامل لما توصلت إليه وسأقوم بمشاركة الأخرين في جهات الضعف والقوة بما توصلت إليه ويستطيع كل شخص أن يتعلمها ويعلمها لأي شخص دون حوجة الناس لي والتلذذ بلهفتهم كل مرة

انا راضى وابوها راضى مالك انتا يا قاضى

الأستاذ شريف بقى بيعمل للأسف بالطريقة الأولى
أنا لا أقصد أن أقلل من شأنك .. عفوا أو في شأن أي أحد ..... أنا أقل من أي حد هنا في المنتدى بس بصراحة أنا مستغرب ليه بيعمل بالطريقة دي وعلى أي حال كل واحد ليه وجهة نظر وله مطلق الحرية .

محدش يقدر يقلل من شأنى لان بمنتهى البساطة مش واحد ولا 10 الا يحمكوا ويقولوا ان غلط ولا صح الا يحكم الملعب

أما بالنسبة لمشاركتي القليلة في المنتدى والتي تكاد أن تكون معدومة وذلك لأنني بتابع منتديات أخرى كثيرة عربية و أجنبية ولكن في معظم الأحيان أكتفي بالمشاهدة فقط إذا ما وجدت المواضيع والردود ترضي ما أريده أو ما أبحث عنه .

طيب ما تقولنا حاجة من الا اتعلمتها عشان نستفيد من خبرتك كدة وربنا يكرمنا وتكسب فينا ثواب

وعلى العموم انتظروني غدا إن شاء الله الأحد الموافق 15/3/2009 سأقوم بشرح مسار eur/usd عن الفترة القادمة والإتجاهات الذي سيتخذها .
وأرجو من الله أن أكون ما ضايقت أحد في المنتدى لإني إبن هذا المنتدى

لاء اعتقد حنا مش محتاجين انك تقولنا موضوع الزوج واتجاهته مواقع الانترنت الا بتحلل كتير احنا عاوزين كدة ورشة تعلمنا طريقة نكسب منها ولا انتا ايه رايك

والله المستعان

أخوكم في الله
محمد فريــــــد

للمرة الاخيرة بنبه عليك لما تكون عاوز تكتب رايك متكتبش هنا لان انا بس الا بكتب هنا المرة الا جاية هتتوقف وكل مشاركاتك هتتمسح فعشان ميبقاش شكلك وحش تسمع الكلام

التوقيع

الصورة الرمزية abdellatif
عضو متميز
الصورة الرمزية abdellatif

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
abdellatif is on a distinguished road
590#
15 - 03 - 2009, 12:52 AM
الف مبروك على الموضوع