• 2:38 صباحاً
logo



ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))

إضافة رد
Like Tree231Likes

الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2071#
09 - 03 - 2011, 01:21 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 777COOL مشاهدة المشاركة
صباح الانوار
مبروك يا لورد الارباح

منورين
صباح الجماااااااااااااااال


ده نورك

,,,,

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس


الصورة الرمزية firstastage
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية firstastage
 
تاريخ التسجيل: Feb 2010
المشاركات: 1,011
معدل تقييم المستوى: 10
firstastage is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2072#
09 - 03 - 2011, 03:16 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو المحرزي مشاهدة المشاركة
حبيبي احمد الفرست اللي مطنش المنتدي كله بعد أستاذنا محمود الفوركس مان ماحلق لنا ، انت اللي بجد واحشني ياحماده ويارب تكون بخير والأمور كلها تمام وتحت السيطره !!

بالله عليك ياراجل ماتحرمنا منك ،، الا قولي صحيح مع باسورد حساب الورشه ؟
الحمد الله تمام - بس انت عارف بقة الفترة بتاعت 25يناير والواحد مش واخد باله من حاجه خالص - بس باسورد ورشة ايه يادوك ؟!

التوقيع

( اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد )

firstastage غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 1,143
معدل تقييم المستوى: 9
flymero is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2073#
09 - 03 - 2011, 06:29 PM
CONGRATULATION DR AMR ME7REZY

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربي زدني علما
صدق الله العظيم

flymero غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو فـعّـال
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 1,674
معدل تقييم المستوى: 9
777COOL is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2074#
10 - 03 - 2011, 06:51 AM
صباح الانوار
777COOL غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2075#
11 - 03 - 2011, 03:33 AM
السلام عليكم يا جماعة

ان شاء الله التحليلات هنزلها في المشاركات القادمة

,,,,,,,

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2076#
11 - 03 - 2011, 04:17 AM
هنتكلم عن زوج

اليورو دولار

الفريم الاسبوعي



لو لاحظنا على الفريم الاسبوعي ان شمعة الاسبوع الحالي ارتدت بقوة من ترند هابط ونزلت لغاية دلوقتي حوالي 250 نقطة بس هنشوف السعر هيتعامل ازاي مع الترند الصاعد ( الخفيف ) وكمان فيه دعم في منطقة السعر الحالية بس انا مش راسمه على الشارت يعني لو كسر السعر الترند الصاعد الخفيف ده يبقى هيكمل مسيرة الهبوط أما لو قدر يطلع تاني ويكسر الترند الهابط يبقى الدولار هيطير لفوق وده احتمال بعيد إلي حد ما وطبعا زي ما شايفين ان الترند العام للسعر هابط انما الترند الحالي صاعد ي كانت قرايه سريعة للويكلي .

هنتكلم عن

فريم الدايلي




لو اتكلمنا عن السعر من خلال فريم اليوم هنقول ان السعر لوقتي في عنق الزجاجة يعني ايه يعني السعر دلوقتي في المنطقة الحرجة من المثلث المتكون على الشارت وده بيدينا اشارة عن أحتمالية تحرك حاد للسعر سواء الهبوط او الصعود خلال الفترة اللي جاية وهنحدد سواء كان هبوط او صعود عن ريق كسر احد ضلعي المثلث واللي بتصور انه يكون السفلي وكمان شمعة اليوم لو اغلقت هيكون اتكون نموذج الغربان الثلاثة هو مش مثالي قوي بس هيدينا اشارة بالهبوط غدا .

أما عن فريم

الاربع ساعات




هنلاقي ان السعر كسر مستوي 38 فبيو وده بيشير ان السعر في طريقة للوصول إلي مستوي 50 فبيو تقريبا عند 1.3731 بعد اعادة الاختبار بالشمعة الصاعدة الحالية واعتقد ان كسر المستوي ده هيكون سهل إلي حد ما على السعر علشان السعر تعب مع المستوي اللي قبله ( وعلى رأي المثل أضرب مستوي 38 يخاف مستوي 50 )

ايه رأيكم نتكلم شوية نفسي

طبعا انتم عارفين ان الاسبوع اللي قبل اللي فات كان فيه صعود ملحوظ للزوج طيب والاسبوع ده الدولار شد حيله وكان فيه هبوط للزوج طيب وده هياثر ازاي على السعر انا هقولكم

دلوقتي في سلعة اسمها (س) كانت كويسة في السوق والناس كانت بتشتريها بس الجودة بتاعت السلعة دي انحفضت فبالتالي الناس هتبطل تشتريها او المبيعات هتقل انما لو رجع الناس بعد فترة ورجعوا يشتروا السلعة دي تاني يبقى اكيد جودتها ارتفعت وعلشان كده الطلب على السعلة هيزيد من جديد وبالتالي سعرها هيزيد وده اللي حصل مع الدولار في الايام اللي فاتت علشان كده ممكن نشوف صعود للدولار امام اليورو وباقي العملات


,,,,,,,,,

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2077#
11 - 03 - 2011, 04:21 AM
دلوقتي معادنا مع

الباوند دولار

فريم الاسبوع



اول شئ هيلفت نظرنا لو شوفنا الشارت هو شمعة الاسبوع الحالي واللي بتشير إلي تكون نموذج ابتلاع قد يؤدي بالسعر إلي الهبوط إلي مناطق 1.5865 واللي بتمثل مستوي 61 فبيو وكمان دعم اسبوعي قوي وهنشوف كما ان السعر ارتد من ترند هابط جديد لسه بخيره وده هيعزز فكرة الهبوط إلي حد ما بجانب المقاومة القوية اللي رت السعر أكتر من مرة قبل كده .

فريم اليوم



لو شوفنا فريم اليوم هنلاقي بالفعل اتكون نموذج ابتلاع قوي جدا ولكن كيف سيتعامل السعر مع الموفنج 55 الدايلي هلس هيكسره ولا هيكمل من غير معمل حساب لحد انا اتوقع ان السعر مش هيزعل الموفنج وهيرتد شوية اهو منها يكسب ود الموفنج ومنها كمان يستريح شوية من الهبوط الكبير اللي عمله انهارده ولو قدر السعر انه يكسر الموفنج على طوول هتكون ليه مواجه تانية مع دعم قوي في مناطق 1.5965 وبعدها مستوي 61 اللي اتكلمنا عنه قبل كده .

فريم الاربع ساعات



على فريم الاربع ساعات هنلاحظ حاجة غريبة وهي ان السعر كسر الموفنج 200 وده طبعا قوي جدا وعلشان كده ممكن يكون فيه حركة تصحيحية للسعر مش هتطول وبعد كده يكمل الهبوط إلي مناطق 1.5965
,,,,,,,,

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2078#
11 - 03 - 2011, 04:24 AM
هنتكلم دلوقتي عن

الدولار ين

فريم الاسبوع



هنلاقي الزوج ماشي في مثلث صغير والسعر قدر انه يلمس الضلع السفلي ويرتد منه وده بيشير إلي الصعود إلي 83.70 ومن ثم التعامل مع الضلع العلوي من المثلث اما بالارتداد أو بالكسر والصعود الحاد .

أما عن

فريم اليوم



طبعا أول شئ هيلفت نظرنا على الشارت هو التوقع بتكون نموذج هارومونيك على الشارت والسعر قد انتهى من الوصول إلي النقطة b نقطة التقاطع وهو الان في طريقة إلي النقطة c والتي من المتوقع لها ان تكون عند 83.70 ومن ثم الارتداد للنقطة D لاكتمال النموذج وبدء عملية انعكاس السعر وما يدعم فكرة الصعود هو كسر موفنج 55 اليومي مما يعزز فكرة الصعود .


فريم الاربع ساعات



هنشوف النموذج بوضوح على فريم الاربع ساعات ولكن كمان ممكن يلفت نظرنا النموذج الانعكاسي اللي بيتكون من شمعة دوجي وشمعة هابطة ممكن يعزز فكرة الهبوط التصحيحي في حدود 50 نقطة علشان يعيد اختبار الموفنج 200 ووارد برضه ان السعر يكمل صعود من غير تصحيح .

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2079#
11 - 03 - 2011, 04:25 AM
هنتكلم دلوقتي عن اخر زوج معانا وهو

النيوزلندي دولار

فريم الاسبوع




اكتر حاجة هتشد انتباهنا هي الارتداد من موفنج 55 الاسبوعي واللي ممكن يتسبب في دفع السعر إلي الاعلي علشان كده احنا هنفكر مليون الف مرة قبل البيع إلا في بعض الحالات الخاصة وبأهداف صغيرة للاستفادة من الحركات التصحيحية للسعر واللي بيأكد كلامنا ان الترند الحالي لسه معداش 10 ايام علشان نقدر نعتمد عليه .

فريم اليوم



هنشوف ان السعر كسر الترند الهابط وكمان كسر موفنج 200 وطبعا ممكن يكون فيه صعود يعززه دعم قوي ومستوي 61 فبيو ولكن ممكن يكون صعود تصحيحي علشان يعيد اختبار الترند المكسور والموفنج 200 .

فريم الاربع ساعات



هنلاقي ان السعر في الاربع ساعات اللي فاتو كان متذبذب حوالين مستوي 61 فبيو وده بيدل ان في حيره في السوق ولسه فيه دببة وثيران وتقريبا الثيران ممكن ينتصره مدعومين بالدعم ومستوي 61 فبيو .

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
مشرف بورصات
الصورة الرمزية Mostafa Elyamny
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مــ أم ــصـ الدنياــر
المشاركات: 23,580
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 32
Mostafa Elyamny is on a distinguished road
افتراضي رد: ورشه الاخلاص لله ((وليكن شعارنا نتكاتف لا نتشاجر ))
2080#
11 - 03 - 2011, 04:27 AM
تصبحوووا على خير ولو في اي تعليق سواء بالنقد او بالنقد ياريت نسمعه علشان نصحح اخطاء بعض

ومتنسوش اخبار الليوان الصيني والعلاقة العكسية مع الدولار

.............

التوقيع





Mostafa Elyamny غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس


الكلمات الدلالية (Tags)
توصيات مجانية, توصيات العملات.فوركس, ورشةالتحليل

أدوات الموضوع


جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام


02:38 AM