• 7:05 مساءاً




[تحليل] المتابعة الموجية اليومية لزوج اليورو دولار

إضافة رد
أدوات الموضوع
الصورة الرمزية mr mon3em
عضو متميز
الصورة الرمزية mr mon3em
 
تاريخ التسجيل: May 2009
المشاركات: 1,328
معدل تقييم المستوى: 19
mr mon3em is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
311#
21 - 02 - 2011, 05:34 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eto2 مشاهدة المشاركة
مستر منعم نورت نتمنى ان تعود الى موضوعك
الدنيا منوره بوجودك يا برنس
جزاك الله الف خير
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محـمد شلبى مشاهدة المشاركة
تفضل بقرائه الكتاب الذى فى المرفقات,واى سؤال يواجهك او اى حاجه عاوز ليها توضيح تفضل بوضع سؤال فى هذا الموضوع

http://forum.borsaat.com/t216310-6.html

انا اسف للازعاج ولكن حملت الملف وعند فك الضغط يظهر خطأ

اذا امكن تحميله مره اخرى

شكرا ,,

التوقيع

سر الفوركس فى تبسيط الامور والابتعاد عن تعقيدها

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
النيل
تفوت ايااام.. تموت احلام..تعدي شهور..
تدور الارض و الدنيا و هو يدور

و لسه بيجري و يعافر
و لسه عيونه بتسافر..
ولسه قلبه لم يتعب من المشاوير
mr mon3em غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس

الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: مــيــدان التـحـريـر
العمر: 40
المشاركات: 1,934
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 18
محـمد شلبى is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
312#
21 - 02 - 2011, 05:52 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mon3em مشاهدة المشاركة



انا اسف للازعاج ولكن حملت الملف وعند فك الضغط يظهر خطأ

اذا امكن تحميله مره اخرى

شكرا ,,
تفضل الكتاب بدون ضغط ولو فى اى مشاكل قول
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf التحليل الموجي - باستخدام الدرجة.pdf‏ (3.35 ميجابايت, المشاهدات 145)

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية mr mon3em
عضو متميز
الصورة الرمزية mr mon3em
 
تاريخ التسجيل: May 2009
المشاركات: 1,328
معدل تقييم المستوى: 19
mr mon3em is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
313#
21 - 02 - 2011, 07:38 PM
اشكرك شكرا جزيلا استاذ محمد على هذا الكتاب الممتاااااااااااااااز جدا والذى انصح الجميع بقرائته

فعلا قد نبهتنى الى نقطة مهمه لم اكن اعلم عنها شىء جزاك الله الف خير

واسمحلى ان اضع دائما ترقيمى فى الموضوع الاخر لتأكد من صحتها واتتلمذ على يدك ان شاء الله

التوقيع

سر الفوركس فى تبسيط الامور والابتعاد عن تعقيدها

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
النيل
تفوت ايااام.. تموت احلام..تعدي شهور..
تدور الارض و الدنيا و هو يدور

و لسه بيجري و يعافر
و لسه عيونه بتسافر..
ولسه قلبه لم يتعب من المشاوير
mr mon3em غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية mr mon3em
عضو متميز
الصورة الرمزية mr mon3em
 
تاريخ التسجيل: May 2009
المشاركات: 1,328
معدل تقييم المستوى: 19
mr mon3em is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
314#
21 - 02 - 2011, 09:30 PM
ترقيم جديد بعد فهم بعض النقاط واتمنى التصحيح استاذى

الوصف

اولا : قد تكونت موجه خماسية صاعده فى البداية عى فريم الديلى وانتهت عند مناطق 4280
ثانيا : من الطبيعى بعد تكون موجه خماسية ان تبدا موجه تصحيح والتى هى فى حالتها القياسية عباره عن موجه ABC حيث كلا من الموجه A &C تتركب داخليا من موجه خماسية والموجه B تتركب داخليا من موجه ثلاثية

ومن الشارت نلاحظ التالى : الموجه A قد تكونت بالفعل من موجه خماسية ( قطرية امامية ) وهو جائز فى حالة الموجه A اذن فأنها اكتملت .


** اذن نحن الان فى مرحلة تكون الموجه B والتى هى عباره عن موجه ثلاثية abc
اذن فلنتتبع تكون الموجه B على فريم الاربع ساعات سنجد الاتى :


ان الموجه B الرئيسية تتكون من تركيب abc وكلا من a&c عبارة عن تركيب موجى خماسى بينما b عبارة عن تركيب ثلاثى
وبالتالى فأنه بالنظر الى فريم الاربع ساعات سنجد ان الموجه a من الموجه B قد تكونت موجه خماسية وسنجد ايضا ان الموجه b من الموجه B قد تكونت ايضا بموجه ثلاثية ....
اذن نحن الان فى مرحلة تكون الموجه c من الموجه B الرئيسية والتى هى عبارة عن موجه خماسية صاعده
وبما ان هنا قاعده تقول ان : ان طول الموجه B فى الموجه المتعرجه 14.6 حد ادنى والقياسى 23.6% الى 61% وحد اعلى 80% من طول الموجه A .
وبرسم فيبوناتشى على طول الموجه A الرئسية نجد ان فايبو 80 % وهو الحد الاقصى للموجه B عند مناطق 3990 تقريبا وهو استهداف الموجه B فى الوقت الحالى ومنها تبدأ الموجه C الرئيسية فى التكون والتى طولها يكون هو طول الموجه A او 161.8 % من الموجه A ولا يوجد حد اقصى ( قاعده )
اذا التوقع هو امتداد الصعود لمناطق 3990 ومن ثم بعدها هبوط الى مناطق 1.2880 والله اعلم

اتمنى القرائة بتمعن واعطائى رايكم اخوانى فى الترقيم

بالتوفيق ان شاء الله للجميع

التوقيع

سر الفوركس فى تبسيط الامور والابتعاد عن تعقيدها

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
النيل
تفوت ايااام.. تموت احلام..تعدي شهور..
تدور الارض و الدنيا و هو يدور

و لسه بيجري و يعافر
و لسه عيونه بتسافر..
ولسه قلبه لم يتعب من المشاوير
mr mon3em غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: مــيــدان التـحـريـر
العمر: 40
المشاركات: 1,934
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 18
محـمد شلبى is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
315#
21 - 02 - 2011, 11:57 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mon3em مشاهدة المشاركة
اشكرك شكرا جزيلا استاذ محمد على هذا الكتاب الممتاااااااااااااااز جدا والذى انصح الجميع بقرائته

فعلا قد نبهتنى الى نقطة مهمه لم اكن اعلم عنها شىء جزاك الله الف خير

واسمحلى ان اضع دائما ترقيمى فى الموضوع الاخر لتأكد من صحتها واتتلمذ على يدك ان شاء الله
ممتاز اتمنى ان تنال الفائدة منه واى سؤال لا تتردد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mon3em مشاهدة المشاركة
ترقيم جديد بعد فهم بعض النقاط واتمنى التصحيح استاذى

الوصف

اولا : قد تكونت موجه خماسية صاعده فى البداية عى فريم الديلى وانتهت عند مناطق 4280
ثانيا : من الطبيعى بعد تكون موجه خماسية ان تبدا موجه تصحيح والتى هى فى حالتها القياسية عباره عن موجه ABC حيث كلا من الموجه A &C تتركب داخليا من موجه خماسية والموجه B تتركب داخليا من موجه ثلاثية

ومن الشارت نلاحظ التالى : الموجه A قد تكونت بالفعل من موجه خماسية ( قطرية امامية ) وهو جائز فى حالة الموجه A اذن فأنها اكتملت .


** اذن نحن الان فى مرحلة تكون الموجه B والتى هى عباره عن موجه ثلاثية abc
اذن فلنتتبع تكون الموجه B على فريم الاربع ساعات سنجد الاتى :


ان الموجه B الرئيسية تتكون من تركيب abc وكلا من a&c عبارة عن تركيب موجى خماسى بينما b عبارة عن تركيب ثلاثى
وبالتالى فأنه بالنظر الى فريم الاربع ساعات سنجد ان الموجه a من الموجه B قد تكونت موجه خماسية وسنجد ايضا ان الموجه b من الموجه B قد تكونت ايضا بموجه ثلاثية ....
اذن نحن الان فى مرحلة تكون الموجه c من الموجه B الرئيسية والتى هى عبارة عن موجه خماسية صاعده
وبما ان هنا قاعده تقول ان : ان طول الموجه B فى الموجه المتعرجه 14.6 حد ادنى والقياسى 23.6% الى 61% وحد اعلى 80% من طول الموجه A .
وبرسم فيبوناتشى على طول الموجه A الرئسية نجد ان فايبو 80 % وهو الحد الاقصى للموجه B عند مناطق 3990 تقريبا وهو استهداف الموجه B فى الوقت الحالى ومنها تبدأ الموجه C الرئيسية فى التكون والتى طولها يكون هو طول الموجه A او 161.8 % من الموجه A ولا يوجد حد اقصى ( قاعده )
اذا التوقع هو امتداد الصعود لمناطق 3990 ومن ثم بعدها هبوط الى مناطق 1.2880 والله اعلم

اتمنى القرائة بتمعن واعطائى رايكم اخوانى فى الترقيم

بالتوفيق ان شاء الله للجميع
ممتاااااااااااااز رائع اخى العزيز انت لحد دلوقتى ماشى تمام , لكن بسبب عدم وجود الدقه فى تحليلاك فانك سوف تلاقى بعض التحديثات على فترات قريبه واذا بدائت بالتحليل على المدى البعد ثم المتوسط ثم القريب سوف تجد نفسك امام احتملات اكثر مذداقيه لكن لحد الموجه المتوقعه انت ماشى تمام
ويا ريت اى سؤال تسئله يكون فى الموضوع دا منعاً للتشتيت فى الورشه
http://forum.borsaat.com/t216310.html
مستنى منك اسئله كتير

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: مــيــدان التـحـريـر
العمر: 40
المشاركات: 1,934
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 18
محـمد شلبى is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
316#
22 - 02 - 2011, 07:29 PM
تم ضرب الاستوب والحمدلله
الاسترالى دولار 58- نقطة
اليورو دولار 85- نقطة
الباوند دولار 68- نقطة
التحديث بعد قليل

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: مــيــدان التـحـريـر
العمر: 40
المشاركات: 1,934
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 18
محـمد شلبى is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
317#
23 - 02 - 2011, 04:41 PM
اليورو الاوروبى // الدولار الامريكي

EUR//USD

التحديث الموجى

اتجاه صاعد حتى يوم 28 فبراير الساعه 02:00 تقريباً لاستهداف الموجه (C) من (3) من (3) ....

الاهداف-(1.3781-1.3822-1.3856-1.3890)

وقف الخساره -(1.3631)

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: مــيــدان التـحـريـر
العمر: 40
المشاركات: 1,934
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 18
محـمد شلبى is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
318#
23 - 02 - 2011, 04:52 PM
الجنيه الاسترلينى // الدولار الامريكى

GBP//USD

التحديث الموجى

اتجاه جانبى صاعد حتى يوم 25 فبراير الساعه 16:00 تقريباً لاستهداف الموجه Z من (A) من 5 ..

الاهداف 1.6305-1.6342-1.6374

وقف الخساره 1.6181

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو فـعّـال
 
تاريخ التسجيل: Jan 2011
الدولة: Egypt
المشاركات: 1,500
معدل تقييم المستوى: 17
zogota is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
319#
23 - 02 - 2011, 06:00 PM
ازيك يا استاذ محمد ممكن وجة نظرك للدولار فرنك رايح علي فين هل هناك مزيد من الهبوط ولا استكفا خلاص
zogota غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى
 
تاريخ التسجيل: Dec 2009
الدولة: مــيــدان التـحـريـر
العمر: 40
المشاركات: 1,934
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 18
محـمد شلبى is on a distinguished road
افتراضي رد: ╝◄╝◄الورشه الموجيه لمتابعة العملات الرئسيه►╚►╚
320#
23 - 02 - 2011, 06:41 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zogota مشاهدة المشاركة
ازيك يا استاذ محمد ممكن وجة نظرك للدولار فرنك رايح علي فين هل هناك مزيد من الهبوط ولا استكفا خلاص
الحمدلله كيفك ؟ بالنسبه للفرنك
والله يا اخى الدولار فرنك مش بحبو ومش محللو خالص ولا بفتح الشارت بتاعو
بس هو تقريباً معاكم للدولار واعتقد ان الاتجاه الهابط ما ذال هو المسيطر ..

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس


إضافة رد



جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اليورو- الدولار الأميركي - التحركات الكلاسيكية لزوج اليورو/دولار 03.04 فريق الأخبار الاخبار الاقتصادية - اخبار سوق العملات 0 04 - 03 - 2010 02:53 PM
اليورو- الدولار الأميركي - التحركات الكلاسيكية لزوج اليورو/دولار 03.03 فريق الأخبار الاخبار الاقتصادية - اخبار سوق العملات 1 03 - 03 - 2010 04:58 PM
اليورو- الدولار الأميركي - التحركات الكلاسيكية لزوج اليورو/دولار 03.02 فريق الأخبار الاخبار الاقتصادية - اخبار سوق العملات 1 02 - 03 - 2010 01:44 PM
اليورو- دولار / التحرّكات الكلاسيكية لزوج اليورو/دولار 02.25 فريق الأخبار الاخبار الاقتصادية - اخبار سوق العملات 0 25 - 02 - 2010 04:59 PM
اليورو- دولار: التحرّكات الكلاسيكية لزوج اليورو/دولار 02.24 فريق الأخبار الاخبار الاقتصادية - اخبار سوق العملات 0 24 - 02 - 2010 03:35 PM


07:05 PM