• 1:23 صباحاً




مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟
نعم
6
33.33%
لا
12
66.67%
المصوتون: 18. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟؟

إضافة رد
أدوات الموضوع
الصورة الرمزية بلال
مشرف سابق
الصورة الرمزية بلال
 
تاريخ التسجيل: Jun 2008
المشاركات: 10,522
معدل تقييم المستوى: 29
بلال is on a distinguished road
افتراضي رد: هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟؟
11#
20 - 04 - 2011, 11:56 PM
اسمحلي يا زعيم ان اقول ان هذه نظرية وهمية , على الاقل بالعشرين سنة القادمة
كل العالم متفق مع بعض ان امريكا هي ميزان الاقتصاد بالعالم
وعند توفر البديل ممكن نفكر بالمسألة
تحياتي لك

التوقيع

🌷🌷🌷
وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ

بلال غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس

الصورة الرمزية الزعيم هارد
عضو فـضـي
الصورة الرمزية الزعيم هارد
 
تاريخ التسجيل: Apr 2010
المشاركات: 3,286
معدل تقييم المستوى: 20
الزعيم هارد is on a distinguished road
افتراضي رد: هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟؟
12#
21 - 04 - 2011, 09:06 AM
صباح الفل ع الكل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Haithem_hhsh مشاهدة المشاركة
ايه السؤال الجامد اوي ده

مرة واحدة كده ،، امريكا تفلس

ادي اخرة حل امن الدولة بنتكلم في كل حاجة حتي افلاس امريكا

بص يا سيدي

لو امريكا خلاص مفيش موارد والدنيا عندها بتقف وتتكعبل وداخلين علي افلاس امريكي

اول حد يلحق امريكا اعدي اعدائها ويساعدها بالرخيص والغالي عشان متفلسش

لان امريكا عملت حركة في العالم كله في الستينات تقريبا انها خلت العالم ربطت مصيره بمصير امريكا وحدها

وخلت السيف الدرع المالي لكل بلد هو الدولار الامريكي

احنا في مصر مثلا رصيدنا الاحتياطي بالدولار وفي نفس الوقت الدولار احد مشاكل الاقتصاد المصري والحال كذلك في معظم او كل دول العالم كبيرها وصغيرها وغنيها وفقيرها

يبقي دول العالم تسمح بان امريكا تفلس ؟؟
لو امريكا فلست يبقي بقيت العالم هيفلس بشكل مباشر او غير مباشر

ده غير ان الاقتصاد الامريكي هو قاطرة الاقتصاد العالمي سواء في الانتاج او الاستهلاك

ارجو ان وجهة نظري تكون واضحة

تحياتي لك ،،
طيب مسيو هيثم انت ربطت الازمة بالمخزون و الاحتياطي الامريكي .. تقول ايه بقه في دراسة دول اوربا في محاولة تغيير المخزون من الدولار (الكلام دا كنت لسه بتكلم فيه مع نسيم)
الاساس هو الاستيراد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسيم الشرق مشاهدة المشاركة
وهيك كمان انا بقول تماما , الاحتياطات الضخمة لكل دول العالم بالدولار

وهي ستحمي الدولار قبل امريكيا ,
يا نسيم يعني انت مع ان الاحتياطي العالمي هيأثر اكتر من الاحتياطي المخزون في سندات امريكا ذات نفسها لو كان كده يبقي دا سبب ادعى للوصول للتضخم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بلال مشاهدة المشاركة
اسمحلي يا زعيم ان اقول ان هذه نظرية وهمية , على الاقل بالعشرين سنة القادمة
كل العالم متفق مع بعض ان امريكا هي ميزان الاقتصاد بالعالم
وعند توفر البديل ممكن نفكر بالمسألة
تحياتي لك
البدائل موجوده يا بلبل واوربا بتسعى من زمان للوصول لمكانة امريكا
انا معاك ان امريكا مازالت هي المحرك الاساسي للسوق واقتصاديات العالم
وفاهم كويس ان من الصعب جدا الوصول لهذه المرحلة بس السوق بيفرض نفسه علينا
ودا موضوع للنقاش و انا مصوت بلا لاني براهن على الدولار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحـمـد عـزام مشاهدة المشاركة
×××


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...

ازمة الامريكان كبيرة و كبيرة جداً
هي داخل اعصار من الازمات

الافلاس,,, ممكن
لكن اعلانه,,, شبه صعب...

لو امريكا قوية,,, كان شوفناها منتشرة بكل مكان
لكن الجسم جريح هذه الفترة و تحاول مداواة النفس اولاً...

لك مني كل الود...


والله يا ابو العزايم انت جبت المفيد

عاوز بس رد من الناس ارتباط الازمة بالاستيراد و الاحوال العربية وايهما المؤثر الاقوى

التوقيع



الـــــــــــزعيم هــــــــــــــــــــــــارد
احمد عبدالعزيز
الزعيم هارد غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Marvey
عضو متميز
الصورة الرمزية Marvey
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
الدولة: أم الدنيا وهتبقي قد الدنيا
المشاركات: 13,183
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 31
Marvey is on a distinguished road
افتراضي رد: هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟؟
13#
21 - 04 - 2011, 08:24 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزعيم هارد مشاهدة المشاركة


الدعوى للجميع للمشاركة في التصويت

ونترك للجميع تحليله الاساسي للدولار ووضعة الحالي والقادم

والسؤال هو

هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟؟
في ظل تقلبات الاوضاع العربية والاوربية وزيادة المديونية الامريكية وارتفاع اسعار الذهب و انخفاض المخزون النفطي والاحتياطي الامريكي وخوف حكومات امريكا من التضخم وعواقبة في ظل التيسيرات الكمية ومطاردات من اعوان برنانكي و يظل برنانكي على ثبات الفائدة ؟؟

اترك اليكم التعقيب والتصويت
قريب جداً

التوقيع

جميع مشاركاتي لا تمس الواقع بصلة ... واي تشابه بينها وبين الواقع فهي أغرب من الخيال
Marvey غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Haithem Hussien
مضارب شرس
الصورة الرمزية Haithem Hussien
 
تاريخ التسجيل: Aug 2008
الدولة: Alex
المشاركات: 9,321
معدل تقييم المستوى: 27
Haithem Hussien is on a distinguished road
افتراضي رد: هل امريكا ممكن تعلن افلاسها ؟؟؟
14#
21 - 04 - 2011, 09:26 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزعيم هارد مشاهدة المشاركة
صباح الفل ع الكل


طيب مسيو هيثم انت ربطت الازمة بالمخزون و الاحتياطي الامريكي .. تقول ايه بقه في دراسة دول اوربا في محاولة تغيير المخزون من الدولار (الكلام دا كنت لسه بتكلم فيه مع نسيم)
الاساس هو الاستيراد



يا نسيم يعني انت مع ان الاحتياطي العالمي هيأثر اكتر من الاحتياطي المخزون في سندات امريكا ذات نفسها لو كان كده يبقي دا سبب ادعى للوصول للتضخم


البدائل موجوده يا بلبل واوربا بتسعى من زمان للوصول لمكانة امريكا
انا معاك ان امريكا مازالت هي المحرك الاساسي للسوق واقتصاديات العالم
وفاهم كويس ان من الصعب جدا الوصول لهذه المرحلة بس السوق بيفرض نفسه علينا
ودا موضوع للنقاش و انا مصوت بلا لاني براهن على الدولار


والله يا ابو العزايم انت جبت المفيد

عاوز بس رد من الناس ارتباط الازمة بالاستيراد و الاحوال العربية وايهما المؤثر الاقوى
لو حتي اوروبا فكرت في تغيير الاحتياطي امريكا برضو مش هتسمح لها

امريكا وضعت العالم في حلقة مفرغة

لان الخطة دي كانت بديل لفك الارتباط بالذهب وجعل العملات مربوطة بالدولار

ولو حد في العالم هيعمل اي حاجة ضد مصلحة امريكا بتلاقي تحرك امريكي ضده بعيد عن اي قاعدة او قانون اقتصادي معروف حتي لو كان من اوروبا نفسها

ولك في ازمة الصلب الاوروبي عبرة

وكمان انا عندي كام دولار كده تحت البلاطة مش هسمح ان امريكا تفلس هتدخل وقتها بكل قوة

تحياتي لك ،،

التوقيع

" لا تفرح بما آتاك ولا تحزن علي ما فاتك "

سبحان الله وبحمده ،،،، سبحان الله العظيم
Haithem Hussien غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس


إضافة رد



جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
امريكا تتطلع الى دور أكبر للصين لمساعدة التنمية في امريكا اللاتينية فريق الأخبار الاخبار الاقتصادية - اخبار سوق العملات 0 18 - 08 - 2010 11:28 AM


01:23 AM