• 7:19 صباحاً
logo



مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -السكالبينج-

إضافة رد
Like Tree6Likes

عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
العمر: 38
المشاركات: 198
خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
معدل تقييم المستوى: 10
borsagy is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
61#
09 - 05 - 2009, 03:20 PM
ممكن تشرح الجزء بتاع الهاى و لو الدايلى بالظبط يا دكتور ؟ يعنى مثلا لو جاب الهاى و معرفش يخترقه بندخل بيه بهدف 10-15 نقطة ؟ و لو اللو ندخل شراء .. تقريبا دا الى فهمته و لو غلط اتمنى من حضرتك التوضيح
borsagy غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس


الصورة الرمزية د.أسامة عادل
عضو فـضـي
الصورة الرمزية د.أسامة عادل
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
الدولة: اسكندرانى
المشاركات: 3,873
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 13
د.أسامة عادل is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
62#
09 - 05 - 2009, 03:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borsagy مشاهدة المشاركة
ممكن تشرح الجزء بتاع الهاى و لو الدايلى بالظبط يا دكتور ؟ يعنى مثلا لو جاب الهاى و معرفش يخترقه بندخل بيه بهدف 10-15 نقطة ؟ و لو اللو ندخل شراء .. تقريبا دا الى فهمته و لو غلط اتمنى من حضرتك التوضيح

اول فكرة قلناها فى الموضوع..
بيع من نقطة هاى الدايلى بالضبط بهدف 10 بيب مثلا
و شراء من نقطة اللو بالضبط و بنفس الفكرة..
اتمنى تكون وصلت..
د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
العمر: 38
المشاركات: 198
خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
معدل تقييم المستوى: 10
borsagy is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
63#
09 - 05 - 2009, 03:41 PM
وصلت يا دكتور انا كنت بعمل حاجة مشابهة لكدا و هو انى ابيع لو مقدرش يخترق الهاى و بدأ يريح تانى و بهدف من 5-10 نقاط النقطة ب 10 دولار و استوبى كان فوق الهاى ب 20 نقطة
borsagy غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو فـعّـال
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
الدولة: في عيون الناس
العمر: 30
المشاركات: 1,503
خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 11
مصطفى عماشة is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
64#
09 - 05 - 2009, 03:42 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة
اول فكرة قلناها فى الموضوع..
بيع من نقطة هاى الدايلى بالضبط بهدف 10 بيب مثلا
و شراء من نقطة اللو بالضبط و بنفس الفكرة..
اتمنى تكون وصلت..
هوا في فكرة انا قرأتها والله اعلم انا حاسس انها كويسة بس لسه ما جربتهاش
الفكرة بتعتمد علي افتتاح الاسواق خصوصا لندن ونيويورك بننتظر اول ساعة بعد افتتاح السوق
يعني مثلا لندن بيفتح 11 بتوقيت القاهرة هنبدأ من الساعة 12 نفتح سارت الربع ساعة واول ربع ساعة نشوف الهاي واللو بتاعتها ونعمل امر شرا علي الهاي وامر بيع علي اللو بهدف 5 الي 10 نقاط والوقف نفس الموضوع .
الكتاب اللي قريت فيه الطريقة بيعتمد علي ساعتين اتنين بس الساعة 10 بتوقيت نيويورك والساعة 3 بتوقيت نيويورك , وفعلا بصيت عليهم لقيتهم ممتازين , واظن ممكن ننفذ الموضوع علي كل افتتاح اي سوق وكمان ممكن علي اي شارت للساعة باهداف 5 نقاط بس مضافا اليها الاسبريد طبعا .
مرفق الكتاب وهوا بالانجليزي ؟
وفي طريقة تانية انا حطيتها بس بتعتمد علي المؤشرات وشارت الدقيقة والخمس دقايق بس الظاهر مش عاجبة اي حد خالص
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf LBR_Scalp_setups.pdf‏ (135.4 كيلوبايت, المشاهدات 119)

التوقيع


الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
العمر: 38
المشاركات: 198
خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
معدل تقييم المستوى: 10
borsagy is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
65#
09 - 05 - 2009, 03:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh_7ob87 مشاهدة المشاركة

هوا في فكرة انا قرأتها والله اعلم انا حاسس انها كويسة بس لسه ما جربتهاش
الفكرة بتعتمد علي افتتاح الاسواق خصوصا لندن ونيويورك بننتظر اول ساعة بعد افتتاح السوق
يعني مثلا لندن بيفتح 11 بتوقيت القاهرة هنبدأ من الساعة 12 نفتح سارت الربع ساعة واول ربع ساعة نشوف الهاي واللو بتاعتها ونعمل امر شرا علي الهاي وامر بيع علي اللو بهدف 5 الي 10 نقاط والوقف نفس الموضوع .
الكتاب اللي قريت فيه الطريقة بيعتمد علي ساعتين اتنين بس الساعة 10 بتوقيت نيويورك والساعة 3 بتوقيت نيويورك , وفعلا بصيت عليهم لقيتهم ممتازين , واظن ممكن ننفذ الموضوع علي كل افتتاح اي سوق وكمان ممكن علي اي شارت للساعة باهداف 5 نقاط بس مضافا اليها الاسبريد طبعا .
مرفق الكتاب وهوا بالانجليزي ؟
وفي طريقة تانية انا حطيتها بس بتعتمد علي المؤشرات وشارت الدقيقة والخمس دقايق بس الظاهر مش عاجبة اي حد خالص
هو الجزء الى ملون بالاحمر دا صح يا درش ولا انت اتلغبطت
borsagy غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو فـعّـال
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
الدولة: في عيون الناس
العمر: 30
المشاركات: 1,503
خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 11
مصطفى عماشة is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
66#
09 - 05 - 2009, 04:00 PM
لا صح بأذن الله
امر شرا علي هاي شمعة الربع ساعة لان دا معناه اختراق الهاي للشمعة ومواصلة الصعود علي الاقل 5 نقط زي ما احنا عايزين والعكس في البيع . والله اعلم .
ومرفق الكتاب للي عايز يطلع عليه .

التوقيع


الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
العمر: 38
المشاركات: 198
خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
معدل تقييم المستوى: 10
borsagy is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
67#
09 - 05 - 2009, 04:02 PM
اه مخدتش بالى انك بتقول شمعة الربع ساعة .. انا هجربها على الديمو و هقولك ايه الاخبار
borsagy غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Mohamed Fouzy
عضو نشيط
الصورة الرمزية Mohamed Fouzy
 
تاريخ التسجيل: Nov 2008
الدولة: الزقازيق .... أم الدنيا
العمر: 34
المشاركات: 453
خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
معدل تقييم المستوى: 10
Mohamed Fouzy is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
68#
09 - 05 - 2009, 04:21 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة
عيب السكالبينج الاول هو كبر حجم العقد..
و لكن دعونا نتكلم واقعيا عن تجربة جربتها الايام السابقة و نناقشها..
لاوم نعرف ان هدفنا هو وجود مناطق مناسبة للدخول سكالبينج قليلة الستوب لان العقد حجمه كبير قليلا
جربت هاى و لو الدايلى و معاذ ايضا بدا فى تجريبها و جاءت معى بنتائج فوق الممتازة..
جربت رسم الترندات على الفريمات و انتظار فقط اللمسة للترند و الدخول بهدف 10-15 بيب و كانت مربحة جدا و جربتها فى 6 صفقات و كلهم جابوا بروفيت..
فقط الان نحاول ان نجد افضل الحلول لايجاد مناطق دخول جيدة..
من يجد طريقة يتفضل و يقولها و لا يندم فيد الله مع الجماعة و سيعود عليه بالفائدة المادية بكل تاكيد..

حتى الان رسم الترندات و هاى و لو الدايلى..
متابعين..
الله كريم.,
فكرة هاى و لو الدايلى فكره جيده بس إحنا كدا بندخل عكس إتجاه الشمعة ودى فى نظرى فيها خطورة أمس مع بعض الإخوة هنا فى المنتدى على الخاص كنت إقترحت فكره اراها جيده خصوصا فى الإسكالبينج ولكنها تحتاج إلى تجربه من الجميع
الفكرة تعتمد على لون الشمعة
بمعنى لو كانت هناك شمعة صاعده فالدخول يكون مع إغلاق الشمعة " بيع أو شراء حسب لون الشمعه " لأن فى أغلب الأحيان عند إغلاق شمعة فإن الشمعة التاليه لها تسير فى نفس إتجاهها بعدد من 5-7 نقاط على أقل تقدير..إستخدام شارت الساعه فى هذه الطريقة فهو أنسب شارت للتطبيق ..!!
وفى العموم جارى تطبيق هذه الطريقة وإن شاء الله إرفاق تقرير لحساب بهذه الطريقة
والله الموفق للجميع

التوقيع

لا إله إلا أنت سبحانك .. إنى كنت من الظالمين
أفضل طرق المتاجره والوصول لإحتراف التحليل الفنى

Mohamed Fouzy غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
المشاركات: 91
معدل تقييم المستوى: 10
forexmen is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
69#
10 - 05 - 2009, 03:02 PM
السلام عليكم

الموضوع ابسط من كده يا جماعة

المثل القديم الي بيقول اشتري من الدعم وبيع من المقاومة هو اصل الفكرة - بس الناس كانت بتشتري او تبيع مع المثل ومستنية انها تدخل في رالي طوالي

الواقع انك لو بصيت عي الدعم والمقاومة في شارت كبير زي اليومي وحددت نقاط الدعم والمقاومة وانا بكرر نقاط وليس مستويات - يعني اعلي أو اسفل الشمعة سواء كان ذيل علوي أو سفلي وبعد كده استنيت السعر علي فريم صغير انه يحاول اختبار المستوي ده تاني هتلاقيه ببساطة بيرد منه لازم عدة مرات بنقاط 10 الي 15 نقطة او اكثر أو اقل حسب الزوج ووقت المتابعة اذا كان باليل او بالنهار

ولازم ناخد بالنا من الاخبار لان وقتها الحركة بتبقي عنيفة فمش هيختبر انما هيخبط طوالي

والله الموفق
*tweety* likes this.
forexmen غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
الصورة الرمزية Marvey
عضو متميز
الصورة الرمزية Marvey
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
الدولة: أم الدنيا وهتبقي قد الدنيا
المشاركات: 13,182
خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
معدل تقييم المستوى: 23
Marvey is on a distinguished road
افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -الاسكالبينج-
70#
10 - 05 - 2009, 06:18 PM
لقد وضعت الطريقة فى موضوع خاص وهو إستراتيجية دوريتوس
كما وعدتكم
بالتوفيق إن شاء الله

التوقيع

جميع مشاركاتي لا تمس الواقع بصلة ... واي تشابه بينها وبين الواقع فهي أغرب من الخيال
Marvey غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس

إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
لما, مناقشة, الروسى, الصينى, السكالبينج, فعله

أدوات الموضوع


جديد مواضيع استراتيجية - استراتيجيات التداول

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
..== السكالبينج ==.. د.أسامة عادل استراتيجية - استراتيجيات التداول 105 12 - 09 - 2016 11:34 PM
ماذا يتوجب علينا فعله في العشر من ذي الحجة jamal_2022 استراحة بورصات 1 20 - 12 - 2015 06:41 PM
احذروا هذا الفخ ؟؟؟؟؟؟ ( السكالبينج و الهانتينج) quqamm منتدى برامج التداول و الشارتات و الشركات 16 20 - 04 - 2009 04:31 AM
هذا ما فعله الاتراك مع اليهود في كرة السلة بلال استراحة بورصات 3 29 - 01 - 2009 04:32 PM


07:19 AM