• 6:59 صباحاً

ليه خسرنا وليه كسبنا فى عالم الفوريكس .. دعونا نتحدث عن تجاربنا فى الماضى

Like Tree37Likes

الصورة الرمزية هانى الخيال
عضو نشيط جدا

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
هانى الخيال is on a distinguished road
افتراضي رد: ليه خسرنا وليه كسبنا فى عالم الفوريكس .. دعونا نتحدث عن تجاربنا فى الماضى
11#
27 - 05 - 2012, 01:22 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة veto1 مشاهدة المشاركة
مقتنع جدا بضرورة المتاجرة على حساب حقيقى ولو ب 10 دولارات فى شركة تدعم حسابات ميكرو مثل انستا مثلا ..

دخلت حقيقة وخسرت قليلا ثم ضاعفت الملبغ 3 اضعاف بالسكالبينج وبعدها كان الصفر حليفى ..

بحثت اكثر و قضيت وقت امام الشارت اكثر واكثر حتى اعتمدت طريقة معينة كلاسيكية بحساب حقيقى اكبر قليلا .. اول يوم مكسب 1 % من حسابى ( وبدأت الاحلام والارقام والحسابات) .. وكانت النهاية بعد 15 يوم : خسارة حوالى نصف الحساب

اسباب الخسارة :
اولا وثانيا تجاهل ادارة رأس المال وعدم الاتزام بلوت محدد
الدخول متوقعا ارتداد العملة من مستويات ثابتة فى يوم اخبار قوى
الخوف من الخسارة بوضع ستوب لوس قريب وهدف بعيد
الجلوس امام الشارت بعد دخول الصفقة .. والنتيجة اغلق الصفقة على اقل مكسب و اكبر خسارة

الدروس المستفادة : ادرس كويس وخذ وقتك والتزم باستراتيجيتك .. لا تنفعل مع الصفقة.. لا للمشاعر .. بل افضل ارباحى تكون والشارت مغلق

بالتوفيق للجميع وننتظر رأى الخبراء

اجابة نموذجية
ونصايح غالية ومختصرة اتمنى ان الجميع يستفاد منها

طبعا انا قريت نصايح اكتر منها قبل ما ابدأ فوريكس
بس لم استجيب لاى منها .. وهذا سبب الخسارة

نصيحة غالية لكل من يقرأ الموضوع وخاصة المبتدئين
هذه النصائح خلاصة عالم الفوريكس

اتبعوها .. تربحوا

تحياتى يا غالى

التوقيع

وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى
هانى الخيال غير متواجد حالياً  

عضو نشيط

Shalama is on a distinguished road
افتراضي رد: ليه خسرنا وليه كسبنا فى عالم الفوريكس .. دعونا نتحدث عن تجاربنا فى الماضى
12#
27 - 05 - 2012, 06:35 AM
بلاش انا يا باشا علشان انا قصتى مع الفوركس بتتلخص فى اغنيه لازم تسمعها لحسن الاسمر اسمها كتاب حياتى يا عين

بكسب ناس كتير و انا بخسر وممكن انزلك كشوفات مؤلمه و حسابات ممرجنه بأسمى ممكن لو شفتها تبطل فوركس و تبطل تيجى المنتدى

انا طالع التانى على اصحابى فى مسابقه اسرع واحد يمرجن
كنت بمرجن كل يوم و فى ايام صبح و ليل

بس الاول علينا كان بيمرجن كل ساعه ههههههه

بس انا اغلب المرجنه تجربه استراتجيات زى مقلتلك مبحبش اشتغل ديمو لو على جثتى

الحاله الوحيده اللى بكسب بيها انى اعلم حد يكون مبيعرفش فوركس استراتجيه و افتحلو حساب و اسيبو يشتغل ونقسيم المكسب و لما بيفهم فوركس بيمرجنلنا الحساب

غيركده عمرى ماكسبت

هموووووت و اتعلم كتابه الاكسبرتات

فى بردو سبب للخساره تانى علشان مبقاش مفترى وهو لما بكسب و بطلب اسحب من الشركه تروح الشركه متأخره فى الاجرائات تروح ايدى تأكلنى و اقسملك بالله ان دى اخطر صفقه ليا اسمها (صفقه ودع اهلك) لازم لازم لاااازم امرجن

قلت لازم اشوف حل لصفقه ودع اهلك دى روحت فاتح حساب تانى احول ليه المكسب و ده بيتسحب من الحساب بسرعه اخر مره عملتها واحد صحبى حبيبي دخل يعمل معايا واجب مرجنو على البترول فى اخر نازله حصلت دى
نصيحه متديش الباسورد بتاعك لحد

و فى لحظه بقى دى مشهوره فى عالم التداول بتيجى كده بس مش بعرف اوصفها اكيد كلنا عارفنها مش هعرف اوصفها بس مش غرور ولا حاجه هى حاجه تانيه كده مش عارف ايه هى اكيد انتو عارفنها

الاسباب كتير بس الحمد لله مفيش سبب بيتكرر

علشان كده بدخل كل الرحلات اللى فى الدنيا اللى بتتعمل فى المنتديات و بكون اول اللى بيدعمها

بس للأسف مفيش نصيب
لو فضلت طول العمر اللى جى ده اكسب من الفوركس مش هعوض اللى خسرته فيها على الرغم من انها اكبر مكاسب فى اى مجال فى العالم و احسبها انت بقى
انا بكسب فيها دلوقت و اداره راس مالى مش محترمه خالص انا بعترف و بردو مش هعوض

اللى خسرته فيها هى و البورصه المصريه علشان مظلمش الفوركس

ياعم كفايه متفكرنيييش

بس فى النهايه بكسب و راضى والحمد لله

هعوض كل خسارتى لو اتعلمت كتابه الاكسبرتات و عملت استراتجياتى عليها

التوقيع

شلمه ابو الشلمات لا بورصه تهم و لا فوركس تلم
Shalama غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

13#
27 - 05 - 2012, 01:42 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shalama مشاهدة المشاركة
بلاش انا يا باشا علشان انا قصتى مع الفوركس بتتلخص فى اغنيه لازم تسمعها لحسن الاسمر اسمها كتاب حياتى يا عين

بكسب ناس كتير و انا بخسر وممكن انزلك كشوفات مؤلمه و حسابات ممرجنه بأسمى ممكن لو شفتها تبطل فوركس و تبطل تيجى المنتدى

انا طالع التانى على اصحابى فى مسابقه اسرع واحد يمرجن
كنت بمرجن كل يوم و فى ايام صبح و ليل

بس الاول علينا كان بيمرجن كل ساعه ههههههه

بس انا اغلب المرجنه تجربه استراتجيات زى مقلتلك مبحبش اشتغل ديمو لو على جثتى

الحاله الوحيده اللى بكسب بيها انى اعلم حد يكون مبيعرفش فوركس استراتجيه و افتحلو حساب و اسيبو يشتغل ونقسيم المكسب و لما بيفهم فوركس بيمرجنلنا الحساب

غيركده عمرى ماكسبت

هموووووت و اتعلم كتابه الاكسبرتات

فى بردو سبب للخساره تانى علشان مبقاش مفترى وهو لما بكسب و بطلب اسحب من الشركه تروح الشركه متأخره فى الاجرائات تروح ايدى تأكلنى و اقسملك بالله ان دى اخطر صفقه ليا اسمها (صفقه ودع اهلك) لازم لازم لاااازم امرجن

قلت لازم اشوف حل لصفقه ودع اهلك دى روحت فاتح حساب تانى احول ليه المكسب و ده بيتسحب من الحساب بسرعه اخر مره عملتها واحد صحبى حبيبي دخل يعمل معايا واجب مرجنو على البترول فى اخر نازله حصلت دى
نصيحه متديش الباسورد بتاعك لحد

و فى لحظه بقى دى مشهوره فى عالم التداول بتيجى كده بس مش بعرف اوصفها اكيد كلنا عارفنها مش هعرف اوصفها بس مش غرور ولا حاجه هى حاجه تانيه كده مش عارف ايه هى اكيد انتو عارفنها

الاسباب كتير بس الحمد لله مفيش سبب بيتكرر

علشان كده بدخل كل الرحلات اللى فى الدنيا اللى بتتعمل فى المنتديات و بكون اول اللى بيدعمها

بس للأسف مفيش نصيب
لو فضلت طول العمر اللى جى ده اكسب من الفوركس مش هعوض اللى خسرته فيها على الرغم من انها اكبر مكاسب فى اى مجال فى العالم و احسبها انت بقى
انا بكسب فيها دلوقت و اداره راس مالى مش محترمه خالص انا بعترف و بردو مش هعوض

اللى خسرته فيها هى و البورصه المصريه علشان مظلمش الفوركس

ياعم كفايه متفكرنيييش

بس فى النهايه بكسب و راضى والحمد لله

هعوض كل خسارتى لو اتعلمت كتابه الاكسبرتات و عملت استراتجياتى عليها

ههههههههههههههه
كده هتبقى قائد فريق المرجنة
طيب كنت قولى بيفضل دولارين ولا حاجه عشان احس بأمل
يا صديقى ربنا يوفقك وتعوض كل خسايرك
ومفيش حد بيتعلم ببلاش

بس نفسى الناس اللى بتقرا الموضوع تتعلم من غير خسارة
ربنا يوفقنا جميعا

ودى واحترامى
Shalama likes this.

التوقيع

عضو نشيط

14#
27 - 05 - 2012, 02:03 PM
تسلم يا باشا

ربنا يجعلك سبب للناس علشان ميخسروش

التوقيع

عضو جديد

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
veto1 is on a distinguished road
15#
27 - 05 - 2012, 02:21 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى الخيال مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههه

كده هتبقى قائد فريق المرجنة
طيب كنت قولى بيفضل دولارين ولا حاجه عشان احس بأمل
يا صديقى ربنا يوفقك وتعوض كل خسايرك
ومفيش حد بيتعلم ببلاش

بس نفسى الناس اللى بتقرا الموضوع تتعلم من غير خسارة
ربنا يوفقنا جميعا

ودى واحترامى

لو عايز الحق .. نفسى احنا نتعلم من خسارتنا الاول بعد كدا نطلب من الناس تتعلم .. لكن بدون خسائر ان شاء الله
veto1 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

hemaya is on a distinguished road
Smile رد: ليه خسرنا وليه كسبنا فى عالم الفوريكس .. دعونا نتحدث عن تجاربنا فى الماضى
16#
27 - 05 - 2012, 02:55 PM
موضوعكم جميل
انا قصتي قصيرة جدا تقريبا 5 أشهر اودعت مبلغ بسيط جدااااا 200 دولار اجرب بيهم وكسبت وخسرت طوال 5 أشهر وفي النهاية كما هم 200 دولار
المهم اخدت اجازة افكر وافكر ولسه لحد الوقتي من سنة بفكر
ناوي ادخل باذن الله بقلب جامد واشتغل
هتقولولي هوه المبلغ ده اصلا حاجة ما تجرب يا عم وخلاص
اقولك عمري ما ادخل الا اما اتأكد اني باذن الله ممكن اكسب تقريبا بصفة دائمة في المجمل وليس مكسب ثم يتبعه خسارة لأنك وانت قاعد عالشارتات بتحرق في اعصابك وبتتعب وكمان هتخسر فلوس انما التفكير من خارج عالم الفوركس بيديك نظرة اوسع
واقابلكم في عالم الربح

وبالنسبة للعضو Shalama اذا كنت متاكد جدا من استراتيجيتك فيمكننا التعاون حيث اني مبرمج
وربنا يوفقكم جميعا
hemaya غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

17#
27 - 05 - 2012, 02:55 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة veto1 مشاهدة المشاركة
لو عايز الحق .. نفسى احنا نتعلم من خسارتنا الاول بعد كدا نطلب من الناس تتعلم .. لكن بدون خسائر ان شاء الله

عندك حق
بس كون اننا بنوصل لاسباب الخسارة .. معنى كده اننا نقدر نكبح جماع نفسنا حتى لو ده حصل بعد فترة .. لان حرام نبقا عارفين اسباب خسارتنا .. ونصر على تكرارها

تحياتى

التوقيع

عضو نشيط جدا

18#
27 - 05 - 2012, 03:00 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaya مشاهدة المشاركة
موضوعكم جميل
انا قصتي قصيرة جدا تقريبا 5 أشهر اودعت مبلغ بسيط جدااااا 200 دولار اجرب بيهم وكسبت وخسرت طوال 5 أشهر وفي النهاية كما هم 200 دولار
المهم اخدت اجازة افكر وافكر ولسه لحد الوقتي من سنة بفكر
ناوي ادخل باذن الله بقلب جامد واشتغل
هتقولولي هوه المبلغ ده اصلا حاجة ما تجرب يا عم وخلاص
اقولك عمري ما ادخل الا اما اتأكد اني باذن الله ممكن اكسب تقريبا بصفة دائمة في المجمل وليس مكسب ثم يتبعه خسارة لأنك وانت قاعد عالشارتات بتحرق في اعصابك وبتتعب وكمان هتخسر فلوس انما التفكير من خارج عالم الفوركس بيديك نظرة اوسع
واقابلكم في عالم الربح

وبالنسبة للعضو Shalama اذا كنت متاكد جدا من استراتيجيتك فيمكننا التعاون حيث اني مبرمج
وربنا يوفقكم جميعا
انت عملت الصح يا صديقى
لاننا فى البداية لو كنا داخلين عالم الفوريكس بغرض اننا نتعلم لن نتكبد هذه الخسائر .. لكن المشكلة الحقيقية اننا دخلنا واحنا فاهمين انه منجم دهب .. عاوزين نحقق ارباح وندبل حسابات وخلاص
وده الوهم الكبير اللى بعض الشركات بتوهمنا بيه عشان تجذبنا ليها

الفوريكس عالم مليئ بالارباح .. لكن بعد التعلم والسيطرة على النفس

ربنا يحقق كل ما تتمناه يا صديقى العزيز

ودى واحترامى
hemaya and الراجح من like this.

التوقيع

عضو نشيط

19#
27 - 05 - 2012, 07:16 PM
hemaya طب برمجلى استراتجيه كاس العزاب للفوركس اللى حاطتها فى موضوع فيبوناتشى بمنظار X

و لو تعرف تعلمنى تكسب فيا ثواب

انا عامل استراتجيات كتير ناجحه الهمد لله و لأداره راسمال مش محترمه من ثقتى فى النقاط اللى بدخلها

بس لو برمجتلى استراتجيه كاس العزاب للفوركس تبقى فاتحه خير لينا ان شاء الله و لاعضاء المنتدى

و لو عايزنى اكتبهالك مجمعه و نتواصل معنديش اى مانع ابعتلى ايميلك فى رساله خاصه و انا هشتغل معاك و هنتابع الموضوع بتاع الاكسبرتات هنا و نتايجه هنديها للناس هديه

و شكرا لك اخى
و لو ينفع تعلمنى بطريقه ممنهجه و تخلينى اعرف اكتب اى حاجه للأكسبرت انا جاهز و هفضل معك و حتى لو بتدى كورس بالفلوس اللى انت عايزها انا شغااااااااال

انا متأكد ان سرها فى الاكسبرتات لانها هتوفر عليك باك تست كتييييييير و لما تيجى تشتغل هتشيل المشاعر و هيبقى عندك ثقه
الراجح من likes this.

التوقيع

عضو نشيط جدا

hemaya is on a distinguished road
20#
27 - 05 - 2012, 10:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shalama مشاهدة المشاركة
hemaya طب برمجلى استراتجيه كاس العزاب للفوركس اللى حاطتها فى موضوع فيبوناتشى بمنظار X

و لو تعرف تعلمنى تكسب فيا ثواب

انا عامل استراتجيات كتير ناجحه الهمد لله و لأداره راسمال مش محترمه من ثقتى فى النقاط اللى بدخلها

بس لو برمجتلى استراتجيه كاس العزاب للفوركس تبقى فاتحه خير لينا ان شاء الله و لاعضاء المنتدى

و لو عايزنى اكتبهالك مجمعه و نتواصل معنديش اى مانع ابعتلى ايميلك فى رساله خاصه و انا هشتغل معاك و هنتابع الموضوع بتاع الاكسبرتات هنا و نتايجه هنديها للناس هديه

و شكرا لك اخى
و لو ينفع تعلمنى بطريقه ممنهجه و تخلينى اعرف اكتب اى حاجه للأكسبرت انا جاهز و هفضل معك و حتى لو بتدى كورس بالفلوس اللى انت عايزها انا شغااااااااال

انا متأكد ان سرها فى الاكسبرتات لانها هتوفر عليك باك تست كتييييييير و لما تيجى تشتغل هتشيل المشاعر و هيبقى عندك ثقه
سيتم التواصل معك باذن الله
بالنسبة للكورسات للأسف انا لا اعطي كورسات فأنا اكره التدريس جدا
hemaya غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

06:59 AM