• 1:19 مساءاً

توصيات فريق egyforex

موضوع مغلق
Like Tree4304Likes

عضو جديد

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
qo80 is on a distinguished road
افتراضي رد: توصيات فريق egyforex
2121#
26 - 09 - 2012, 08:07 PM
استفسار لفريق ايجي فوركس
حول توقيت افتتاح شمعة الاربع ساعات

يرجى ابلاغنا حول التوقيت المعتمد من قبلكم لافتتاح شمعة الاربع ساعات , فهناك برامج تفتح شمعة الاربعة ساعات الساعه 6 مساء بتوقيت مكة اي 3 بتوقيت جرينتش
وبرامج اخرى تفتح الساعه 7 مساء اي 4 بتوقيت جرينتش
egyforex1 likes this.
qo80 غير متواجد حالياً  

عضو فـعّـال

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
mido_elnagem is on a distinguished road
2122#
26 - 09 - 2012, 08:40 PM
شباب انا قريت التحليل الحين لانى لسه جديد معاكم وانا فى المرحله التجريبيه انا فى اخر الشهر اكيد حكون بأذن الله مرحله الحقيقى شركه ورلد وايد ماركت بس حابب افهم حبه مصطلحات واريد الرد يعنى ايه تبريد ويعنى ايه شمعه الديلى ويعنى ايه النقطه المحوريه
egyforex1 and carabants like this.
mido_elnagem غير متواجد حالياً  
عضو جديد

carabants is on a distinguished road
2123#
26 - 09 - 2012, 09:03 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_elnagem مشاهدة المشاركة
شباب انا قريت التحليل الحين لانى لسه جديد معاكم وانا فى المرحله التجريبيه انا فى اخر الشهر اكيد حكون بأذن الله مرحله الحقيقى شركه ورلد وايد ماركت بس حابب افهم حبه مصطلحات واريد الرد يعنى ايه تبريد ويعنى ايه شمعه الديلى ويعنى ايه النقطه المحوريه
اهلا بيك وربنا يكتب لك الرزق فى هذا المجال
اولا التبريد
فمثلا
لو فتحت عقد شراء من نقطه 1.3030 وعكس عليك السعر 50 نقطه خساره
هتاخد عقد شراء تانى وهدفه النقطه الاولى
اما النقطه المحوريه فهى توصيه للفريق عباره عن نقطه يغلق السعر اعلاها مع اغلاق الشمعه على الشارت الى بينبه به الفريق ندخل شراء وعندما يغلق اسفلها ندخل بيع وارجع للصفحه رقم 205
هتلاقى طريقه العمل وبالتوفيق اخى
egyforex1 likes this.
carabants غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

أبو موده is on a distinguished road
2124#
26 - 09 - 2012, 09:22 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_elnagem مشاهدة المشاركة

أهلا وسهلا بك عزيزي

لا أحبذ أن تدخل في حساب حقيقي لأول شهر .. أنا شخصيا الآن أتعلم في الفوركس 3 أشهر وبدأت في حساب تجريبي في شركة ثم بعد شهر دخلت حساب حقيقي بـ50 دولار فقط للتجربة . ربحت فيها ولكن سرعان ما خسرت .. وبنصيحة من فريق ايجي فوركس اخترت شركة جديدة والآن أعمل على حساب تجريبي .. ولن أدخل حساب حقيقي حتى أتقن طريقة تداول الإخوة في فريق ايجي فوركس بالإضافة إلى معرفتي ولو بشكل بسيط في التحليل الفني وبعض المؤشرات وغيرها من الأساسيات.

بخصوص استفسارك .. اضافة إلى كلام الغالي carabants .. شمعة الديلي شرحها يحتاج أولا أن تفهم ما معنى الشمعة . .وما هي الشموع اليابانية .. وتجد شرحها بالتفصيل في الكثير من المواقع .. كل شمعه في الشارت تدل على فترة زمنية .. فأنت تختار الشارت الذي يناسبك بشموع لها فترة زمنية تناسبك .. شمعة الدقيقة أو شمعة الخمس دقائق أو شمعة الربع ساعة أو شمعة الساعة أو شمعة الأربع ساعات أو شمعة اليومية ( ديلي )..

هنا انت تتحدث عن شمعة الديلي .. أي أن كل شمعة تدل على يوم كامل .. وأيضا شمعة أربع ساعات تدل على اربع ساعات انقضت وأغلقت على هذا السعر.

ومن هنا تأتي "النقطة المحورية" .. فإذا أغلقت الشمعة فوق سعر النقطة المحورية فسوف تشتري .. وإذا أغلقت الشمعة تحت النقطة المحورية فسوف ندخل الصفقة ببيع ..

أما الفترة الزمنية للشمعة للنقاط المحورية فيحددها الفريق على حسب توصياته التي يضعها هنا..

لك كل الشكر عزيزي
أبو موده غير متواجد حالياً  
عضو جديد

2125#
26 - 09 - 2012, 10:03 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو موده مشاهدة المشاركة

أهلا وسهلا بك عزيزي

لا أحبذ أن تدخل في حساب حقيقي لأول شهر .. أنا شخصيا الآن أتعلم في الفوركس 3 أشهر وبدأت في حساب تجريبي في شركة ثم بعد شهر دخلت حساب حقيقي بـ50 دولار فقط للتجربة . ربحت فيها ولكن سرعان ما خسرت .. وبنصيحة من فريق ايجي فوركس اخترت شركة جديدة والآن أعمل على حساب تجريبي .. ولن أدخل حساب حقيقي حتى أتقن طريقة تداول الإخوة في فريق ايجي فوركس بالإضافة إلى معرفتي ولو بشكل بسيط في التحليل الفني وبعض المؤشرات وغيرها من الأساسيات.

بخصوص استفسارك .. اضافة إلى كلام الغالي carabants .. شمعة الديلي شرحها يحتاج أولا أن تفهم ما معنى الشمعة . .وما هي الشموع اليابانية .. وتجد شرحها بالتفصيل في الكثير من المواقع .. كل شمعه في الشارت تدل على فترة زمنية .. فأنت تختار الشارت الذي يناسبك بشموع لها فترة زمنية تناسبك .. شمعة الدقيقة أو شمعة الخمس دقائق أو شمعة الربع ساعة أو شمعة الساعة أو شمعة الأربع ساعات أو شمعة اليومية ( ديلي )..

هنا انت تتحدث عن شمعة الديلي .. أي أن كل شمعة تدل على يوم كامل .. وأيضا شمعة أربع ساعات تدل على اربع ساعات انقضت وأغلقت على هذا السعر.

ومن هنا تأتي "النقطة المحورية" .. فإذا أغلقت الشمعة فوق سعر النقطة المحورية فسوف تشتري .. وإذا أغلقت الشمعة تحت النقطة المحورية فسوف ندخل الصفقة ببيع ..

أما الفترة الزمنية للشمعة للنقاط المحورية فيحددها الفريق على حسب توصياته التي يضعها هنا..

لك كل الشكر عزيزي
معك ابو موده فى كل ما قلته هذا السوق عباره عن بحر يبتلع كل من يلمسه وبالذات المبتدئين
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
mido_elnagem is on a distinguished road
2126#
26 - 09 - 2012, 10:09 PM
بجد شكرا ليكم كثيرا اخوانى وانا بجد متفائل جدا وانا شغال على استراتجيه فى الباوند دولار وهى ماشيه معايا كويس بس المشكله انها بتغيب عقبال ماتتحقق فانا كنت عايز افهم اكتر واحس انى بستفيد اكتر وربنا معاكم بجد ومعانا وان شاء الله ايام خضره علينا جميعا
carabants likes this.
mido_elnagem غير متواجد حالياً  
عضو جديد

adaan2006 is on a distinguished road
2127#
26 - 09 - 2012, 10:50 PM
عفوا عندي سؤال
كم الفترة الزمنية اللي بتشتغلو عليها ؟؟
adaan2006 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

2128#
26 - 09 - 2012, 11:07 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adaan2006 مشاهدة المشاركة
عفوا عندي سؤال
كم الفترة الزمنية اللي بتشتغلو عليها ؟؟
اخى هذه توصيات نعمل بها طوال الاسبوع ويتم نزول التحليل كل صباح من يوم الاثنين من كل اسبوع
تابع ولابد ان تقرأ طريقه العمل اولا
بالتوفيق اخى
egyforex1 likes this.
عضو جديد

adaan2006 is on a distinguished road
2129#
26 - 09 - 2012, 11:17 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة carabants مشاهدة المشاركة
اخى هذه توصيات نعمل بها طوال الاسبوع ويتم نزول التحليل كل صباح من يوم الاثنين من كل اسبوع
تابع ولابد ان تقرأ طريقه العمل اولا
بالتوفيق اخى

انا قصدي عالفريم
ومتى يبدأ
adaan2006 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

2130#
26 - 09 - 2012, 11:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adaan2006 مشاهدة المشاركة
انا قصدي عالفريم
ومتى يبدأ
اخى التحليل عباره عن نقاط يتم تعليقها اويتم متابعه السعر الى ان يتم لمسه لها والعمل عليها على اى فريم
اما النقطه المحوريه فالفريق يخصص لكل عمله الفريم الخاص بها
ارجع الى الصفحه رقك 205 هتلاقى طريقه العمل فى اقتباس وتوصيات الاسبوع الحالى فى نفس الصفحه
aboalaz and egyforex1 like this.

جديد مواضيع قسم التوصيات - توصيات العملات