• 2:35 مساءاً

مسابقة فرسان الفوركس للحسابات التجريبية

موضوع مغلق
Like Tree1Likes

الصورة الرمزية dr_mamy2006
عضو متميز
الصورة الرمزية dr_mamy2006

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
dr_mamy2006 is on a distinguished road
افتراضي رد: مسابقة فرسان الفوركس للحسابات التجريبية
21#
22 - 06 - 2009, 08:21 PM
مبرووووووك مسابقة الفرسان ودائما من تقدم الى تميز ومع بورصات مش هتقدر تغمض عينيك
dr_mamy2006 غير متواجد حالياً  

عضو فـعّـال

kamizidan is on a distinguished road
22#
22 - 06 - 2009, 09:38 PM
السلام عليكم
نطالب الادارة بان تعيد النظر في شرط الفوز بعدد النقط وليس الحساب
اعتقد ان الامر ليس جيدا
kamizidan غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية zorrozorro10
عضو جديد
الصورة الرمزية zorrozorro10

zorrozorro10 is on a distinguished road
23#
22 - 06 - 2009, 09:50 PM
اسمحوا تي ان اضم صوتي للاخوه (freebalad2003-محمد-kamizidan)ودائما للامام يا منتدانا العزيز
zorrozorro10 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ahmedssdd
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية ahmedssdd

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
ahmedssdd is on a distinguished road
24#
22 - 06 - 2009, 09:55 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد مشاهدة المشاركة
انا اشاركك الرأي ولكن الموضوع هنا ليس في المتعه...انما هو يضع شروط ليس لها مبرر واقعي...فالواقع يقول غير ذلك...اولا عدد النقاط المطلق ليس هو المقياس العادل...ولكن الرصيد هو المقياس الصحيح.....ربما ان لدي استراتيجيه معينه فرص دخولها قليله الي حد ما ولكن مؤكده...لذا رغم نجاح الاستراتيجيه بوضع هذا الشرط حكمنا عليها بالفشل....كم ان من يغامر مره ويدخل بعدد عقود كبيره فهو ايضا يتحمل المخاطره لذا من الطبيعي ان يكون مقابله ربح.....ونتائج المسابقات تثبت ان المغامره ليس شرطا ان تستمر...فمن يغامر ربما يخسر في اي لحظه....لكن هذا شرط بصراحه اراه غير مبرر يكفي انه لا يتعامل مع واقع
السلام عليكم اخي freebalad2003
انا اختلف معك اخي لانها هكذا ستكون مجرد ضربة حظ ليس اكثر ولن تظهر اي مهارة في تحقيق اكبر كم من النقاط يوميا
تخيل لو لديك شخص مجازف ودخل المسابقة وبعدين قال ندخل بيع ولا شراء طبعا مش عارف وببساطة راح فاتح صفقة في اي اتجاه والسلام باكبر عدد من العقود والحساب اتضاعف
وشخص اخر قام بالتحليل الجيد لمعظم الازواج ووضع اوامره وحقق نقاطا جيدة علي هذه الازواج لكنه لم يضاعف حسابه (الفرق واضح)
وهنا تظهر الفائدة الحقيقية ان الاجدر والاحق بالجائزة هو من حلل وتوقع جيدا وبمهارة وحقق نقاطا اكثر وليس رصيدا اكبر هتقول ازاي؟؟؟؟ هقولك الدليل بالاسفل
انت تعرف الحكمة التي تقول:
ان يبقي راس المال كما هو افضل من المجازفة في صفقة وخسارة جزء من راس المال فيها
وعلي طريقة اكبر عدد من العقود تبقي احنا بنعمل كده بالضبط والموضوع معظمه حظ مش فوركس
اتمني تكون فهمتني
ahmedssdd غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ahmedssdd
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية ahmedssdd

25#
22 - 06 - 2009, 09:57 PM
انا اختلف مع الاخوة واري ان تلك الشروط مناسبة
فهي تحدد الافضل والاحق بالجائزة بافضل طريقة ممكنة
الصورة الرمزية m10000
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية m10000

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
m10000 is on a distinguished road
26#
22 - 06 - 2009, 10:10 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedssdd مشاهدة المشاركة
انا اختلف مع الاخوة واري ان تلك الشروط مناسبة
فهي تحدد الافضل والاحق بالجائزة بافضل طريقة ممكنة

متفق معاك
m10000 غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

مصطفى عماشة is on a distinguished road
27#
22 - 06 - 2009, 10:27 PM
اقتباس:
السلام عليكم اخي freebalad2003
انا اختلف معك اخي لانها هكذا ستكون مجرد ضربة حظ ليس اكثر ولن تظهر اي مهارة في تحقيق اكبر كم من النقاط يوميا
تخيل لو لديك شخص مجازف ودخل المسابقة وبعدين قال ندخل بيع ولا شراء طبعا مش عارف وببساطة راح فاتح صفقة في اي اتجاه والسلام باكبر عدد من العقود والحساب اتضاعف
وشخص اخر قام بالتحليل الجيد لمعظم الازواج ووضع اوامره وحقق نقاطا جيدة علي هذه الازواج لكنه لم يضاعف حسابه (الفرق واضح)
وهنا تظهر الفائدة الحقيقية ان الاجدر والاحق بالجائزة هو من حلل وتوقع جيدا وبمهارة وحقق نقاطا اكثر وليس رصيدا اكبر هتقول ازاي؟؟؟؟ هقولك الدليل بالاسفل
انت تعرف الحكمة التي تقول:
ان يبقي راس المال كما هو افضل من المجازفة في صفقة وخسارة جزء من راس المال فيها
وعلي طريقة اكبر عدد من العقود تبقي احنا بنعمل كده بالضبط والموضوع معظمه حظ مش فوركس
اتمني تكون فهمتني
معترض مع سيادتك جامد فعلا
لاني يابني لو انت بتتكلم علي مضاعفة الرصيد بالمنظر السهل دا يبقي انت كدا خليت الفوركس سهل جدا ولعبة حظ وهذا لايكون .
اما بخصوص الشرط اللي معرتض عليه الزملاء أظن انه موضوع مخصوص علشان الاسكالبينج لا ما في طريقة بتعتمد علي دخول كبير بنقاط قليلة الا الاسكالبينج ومن المعلوم انه الافضل علي مستوي جميع المسابقات بل والفعلي ايضا .
غير كدا تقدر تبص علي جميع المسابقات المحترمة في الاماكن المتعددة يتم وضع حد أدني معين للعقود لتجنب ما تقول من خبطة حظ والمجازفة براس المال أجمع في صفقة او اتنين .
تقبل وجهة نظري .

التوقيع

الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ahmedssdd
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية ahmedssdd

28#
22 - 06 - 2009, 10:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh_7ob87 مشاهدة المشاركة
معترض مع سيادتك جامد فعلا

لاني يابني لو انت بتتكلم علي مضاعفة الرصيد بالمنظر السهل دا يبقي انت كدا خليت الفوركس سهل جدا ولعبة حظ وهذا لايكون .
اما بخصوص الشرط اللي معرتض عليه الزملاء أظن انه موضوع مخصوص علشان الاسكالبينج لا ما في طريقة بتعتمد علي دخول كبير بنقاط قليلة الا الاسكالبينج ومن المعلوم انه الافضل علي مستوي جميع المسابقات بل والفعلي ايضا .
غير كدا تقدر تبص علي جميع المسابقات المحترمة في الاماكن المتعددة يتم وضع حد أدني معين للعقود لتجنب ما تقول من خبطة حظ والمجازفة براس المال أجمع في صفقة او اتنين .

تقبل وجهة نظري .
بس انا عايز اعرف من حضرتك ايه الغرض الاساسي للمسابقة انها تظهر الافضل ولا الاكثر مجازفة ومضاعفة

طيب افترض ان عندك حساب حقيقي فيه نفس المبلغ وقولي هتعمل ايه؟؟؟؟؟؟
مستحيل طبعا تتبع نفس النظام اللي كنت بتتبعه في المسابقة والا احتمالات انك تضيع الحساب بسرعة تزيد طيب يبقي ايه الغرض من المسابقة اصلا؟؟؟؟؟؟؟
الغرض ان احنا عايزين اللي ياخد الجايزة يكون الافضل نقاطا وليس الاكثر مجازفة ومضاعفة
عضو فـعّـال

مصطفى عماشة is on a distinguished road
29#
22 - 06 - 2009, 10:50 PM
اقتباس:
بس انا عايز اعرف من حضرتك ايه الغرض الاساسي للمسابقة انها تظهر الافضل ولا الاكثر مجازفة ومضاعفة

طيب افترض ان عندك حساب حقيقي فيه نفس المبلغ وقولي هتعمل ايه؟؟؟؟؟؟
مستحيل طبعا تتبع نفس النظام اللي كنت بتتبعه في المسابقة والا احتمالات انك تضيع الحساب بسرعة تزيد طيب يبقي ايه الغرض من المسابقة اصلا؟؟؟؟؟؟؟
الغرض ان احنا عايزين اللي ياخد الجايزة يكون الافضل نقاطا وليس الاكثر مجازفة ومضاعفة
اخي في الله
انت متخيل ان الاسكالبينج سهل تبقي حالم .
احنا فتحنا موضوع تحت اشراف الاخ اسامة (نسر ) نحاول نجمع فيه افكار للأسكالبينج والحمد لله خرجنا صفر اليدين .
دايما معروف كلما زادت المخاطرة زادت الربح ( او الخسارة ) ودي مسابقة المفروض كل الاسلحة متاحة , اللي بتعرف تستخدمها ؟

التوقيع

الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية اسامة توفيق
مضارب شرس
الصورة الرمزية اسامة توفيق

اسامة توفيق is on a distinguished road
30#
22 - 06 - 2009, 10:56 PM
السلام عليكم

اسمحوا لى اعبر عن رايىء انا مواااافق جداااا على نظام المسابقة الحالى وهو الاحتكام لصاحب اكبر عدد من النقاط.
واقول كلمة لاخوة الكرام المؤيديين للحساب حسب مضاعفة راس المال
اثبت لكم انها تعتمد على ضربات حظ اكثر منها مضاربة بالعقل والحسابات
الان اذا قلنا ان المسابقة على حساب حقيقى وليس تجريبى والفائز هو صاحب اكبر نسبة مضاعفة لراس المال..هل توافقون؟
طبعا لا..والسبب انة فى مسابقة التجريبى تريد ان تعتمد عدد اقل من الصفقات وبكميات كبيرة.
ولهذا السبب نشوف دائما ان اى مسابقة لو بدات مثلا
100 متسابق
بعد اسبوع واحد يصبحون فقط
30 متسابق
ربما هم ناجحون جداا فى المضاربة على الحساب الحقيقى لكن بسبب الضغط العصبى للمنافسة تضطر الى كسر كل قواعد الفوركس وتدخل الصفقات بكميات كبيرة فتصل الى المارجن كول.
اما نظام احتساب النقاط يخليك تشتغل مرتاح جداا والجميع سيكمل المسابقة الى النهاية وخلينا نشوف من يستطيع تحقيق اكبر عدد من النقاط فى شهر.
ولا تنسى ان اى استراتيجية او طريقة عمل مقياس نجاحها هو بعدد النقاط الى تقدر تحصلها منها..فلا يصح ابدا ان تكون استراتيجية معينة نسبة نجاحها 60%
وتحصل منها على المركز الاول لسبب واحد هو انك تدخل الصفقات باربعين او خمسين بالمائة من راس المال.

التوقيع

خمس يطمسن خمس
الزور يطمس الحق
و المال يطمس العيوب
و التقوى تطمس هوى النفس
و المن يطمس الصدقة
و الحاجة تطمس المبادئ
اسامة توفيق غير متواجد حالياً  

موضوع مغلق

الكلمات الدلالية (Tags)
للحسابات, مسابقة, التجريبية, الفوركس, فرسان

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام