• 10:58 صباحاً

هل هناك شركات تفتح حسابات بدون مارجن ؟؟؟ '

عضو جديد

hidden_gho is on a distinguished road
افتراضي رد: هل هناك شركات تفتح حسابات بدون مارجن ؟؟؟ '
21#
24 - 06 - 2009, 08:55 AM
مش متفق معاك يا باشا الخسارة بس هي المفروض تكون 5% من رأس المال يعني على حساباتك أنت 1000 نقطة ستوب ( ده أنا شايف أنه ممكن يكون كبير لو هوا بيخش صفقات صغيرة)
يبقى متاج 20000 دولار تقريباً رأس مال ده على أساس إدارة رأس المال
بس في حاجة تانية الي هيا أنه محتاج شركة بتتعامل مع المارجن على أساس أنه ممكن يتسحب منه لحد ما يخلص وبكده يبقى هوا مش محتاج غير المبلغ ده 20000
بمعني من الآخر أكنه بيتاجر في العملات بره من غير شركة وساطة
hidden_gho غير متواجد حالياً  

عضو جديد

محبكم is on a distinguished road
افتراضي رد: هل هناك شركات تفتح حسابات بدون مارجن ؟؟؟ '
22#
24 - 06 - 2009, 09:12 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hidden_gho مشاهدة المشاركة
مش متفق معاك يا باشا الخسارة بس هي المفروض تكون 5% من رأس المال يعني على حساباتك أنت 1000 نقطة ستوب ( ده أنا شايف أنه ممكن يكون كبير لو هوا بيخش صفقات صغيرة)
يبقى متاج 20000 دولار تقريباً رأس مال ده على أساس إدارة رأس المال
بس في حاجة تانية الي هيا أنه محتاج شركة بتتعامل مع المارجن على أساس أنه ممكن يتسحب منه لحد ما يخلص وبكده يبقى هوا مش محتاج غير المبلغ ده 20000
بمعني من الآخر أكنه بيتاجر في العملات بره من غير شركة وساطة
حياك الله أخي الحبيب

في مثالك هذا فما رأيك لو كنت تستطيع الاحتفاظ بـ 19000 $ في جيبك ، وتضع فقط 100 $ لتكون قادراً على التجارة كما لو كنت تستخدم جميع أموالك 10000 $ ؟! ودون أي فرق !

طيب وما رأيك لو وضعت 1000 $ ليكون كأنه بحسابك 100.000 $ وهذا برافعة 1:100 فقط . ولم نتكلم مثلاً عن 1:400 ! إذن لأصبح معك 400.000 $ وهو مبلغ فلكي فعلياً بالنسبة للألف دولار لديك !

فمالم أفهمه فعلاً هو لماذا تكارم شركات الوساطة وتقول لها لا تدفعي شي من عندك ، والخير خير ربنا

إذا كان ببالك أن تفتح مكان صرافة فهي فكرة أنجح بألف مرة من العمل بمفرك في العملات بأموالك فقط

ومكان الصرافة بإذن الله سيكون رابح بكل المقاييس بعد امتلاكك لأدوات المهنة ..

وفقكم الله ودمتم بكل خير

محبكم غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
ماريو, بدون, بفتح, حسابات, شركات, هناك, ؟؟؟

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام