• 5:17 صباحاً

هل هذا معقووووووول ؟؟؟؟؟؟؟

Like Tree11Likes
  • 1 Post By قناص ألفرص
  • 1 Post By حســــــون ™
  • 1 Post By Al-Mo7tref
  • 1 Post By SaiFatSak86
  • 1 Post By Al-Mo7tref
  • 1 Post By The Golden Eagle
  • 5 Post By Al-Mo7tref

عضو جديد
خبرة السوق : أقل من 6 شهور
SaiFatSak86 is on a distinguished road
31 - 01 - 2013, 04:42 PM
SaiFatSak86 غير متواجد حالياً  
افتراضي هل هذا معقووووووول ؟؟؟؟؟؟؟
بسم الله الرحمن الرحيم
أخوتي وأحبائي أعضاء المنتدي والمهتمين بالفوركس
كيفكم ويارب الجميع يكون بخير وصحة . الحقيقة أنا كتبت الموضوع ده للاستفسار عن مكالمة أجريتها من بريطانيا مع مدير حسابات بأحدي الشركات الفوركسية الشهيرة.
في الحقيقة الراجل ذوق وجنتل وفي العمل ممتاز ومش هاكدب وأقول أنها شركة نصابة لا أنا كسبت منها.
لكن الغريب أني عندما كنت أتحدث معاه عن الجرافس والاتجاهات والدعوم ....... الخ قاللي أن الشارتات ديه برامج ولعبة جرافيكس مش أكتر.

معقوووووووول هل الشارتس الخاصة بشركات الفوركس هيه برامج ممكن فيها تغيير الأتجاه والشارت ولتذهب التحليلات أدراج الرياح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أرجو من أصحاب الخبرة بالفوركس الرد لأني بصراحة في حاله صدمة من أمبارح وحاسس أن الموضوع بشركتي ممكن يبقي تحايل ونصب
تقبلوا تحياتي

عضو برونزي

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
قناص ألفرص is on a distinguished road
افتراضي رد: هل هذا معقووووووول ؟؟؟؟؟؟؟
2#
31 - 01 - 2013, 09:43 PM
ربنا يستر على الجميع 000

وكان في موضوع مشابهه حصل مع أستاذنا أحمد عزام مع أحدى الشركات وكان وعدنا انة يصرح باسمها
لكن لا أعلم ماذا حدث بالاخر000

التوقيع

اللهم صل على محمد وآل محمد الطيبين الطاهرين
قناص ألفرص غير متواجد حالياً  
عضو متألـّق

حســــــون ™ is on a distinguished road
3#
31 - 01 - 2013, 10:27 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص ألفرص مشاهدة المشاركة
ربنا يستر على الجميع 000

وكان في موضوع مشابهه حصل مع أستاذنا أحمد عزام مع أحدى الشركات وكان وعدنا انة يصرح باسمها
لكن لا أعلم ماذا حدث بالاخر000

اي و الله صحيح

تعال يا أبو شريك و اكشف لنا المستور

شو آخر المستجدات يا مان

حســــــون ™ غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Al-Mo7tref
عضو فـعّـال

Al-Mo7tref is on a distinguished road
4#
31 - 01 - 2013, 10:30 PM
التحليل الفني ده علم و له دراساته و تطبيقاته , بكل بساطة لما ارسم خط علي قمة و لما السعر يوصل للخط ده و السعر يرتد منه و ينزل لاسفل , لا سحر و لا شعوذة ,خط مرسوم علي الشارت السعر اتاثر بيه . يبقي ده دليل انه علم و له تدريب و تطبيقات مش لعبة جرافيكس .

سوق الفوركس ميزته ان مفيش حد بيقدر يتحكم فيه و صناع السوق و المؤسسات المالية الضخمة مش بيلعبوا بيعتمدوا علي تحليل اقتصاد دول و الاتجاهات الاقتصادية Macro Economic مش micro و لو اكبر حوت فيهم حب يسيطر علي السوق لن يزيد علي مجرد ذيل شمعة .

احنار كمتاجرين افراد بنحاول نمشي ورار الحيتان و اتجاه السوق بالطرق الاساسية تحليل فني و اساسي .

ممكن مدراء الحسابات الضحمة يكون الزيادة عندهم برامج توضحلهم الماركت بروفايل , الفوليوم و عمق السوق بشكل قريب من الواقع يعتمدوا عليه و في نفس الوقت هيعتمدوا برضوا علي التحليل الفني و علي الاساسي بشكل اكبر.

و الله اعلم ممكن يكون مدير الحسابات هذا بيتعمد يقولك كده علشان تفضل محتاج ليه و معتمد عليه

تحياتي لك,,
Mostafa Elyamny likes this.
Al-Mo7tref غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
5#
31 - 01 - 2013, 11:09 PM
أشكر الجميع علي التعليقات الجادة الجميله وفي أنتظار أن نستفيد من تبادل المعلومات لاصدقاء جدد أفتخر بقراءتهم للبوست وأعتز وأمتن لتعليقاتهم
عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
6#
31 - 01 - 2013, 11:15 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Al-Mo7tref مشاهدة المشاركة
التحليل الفني ده علم و له دراساته و تطبيقاته , بكل بساطة لما ارسم خط علي قمة و لما السعر يوصل للخط ده و السعر يرتد منه و ينزل لاسفل , لا سحر و لا شعوذة ,خط مرسوم علي الشارت السعر اتاثر بيه . يبقي ده دليل انه علم و له تدريب و تطبيقات مش لعبة جرافيكس .

سوق الفوركس ميزته ان مفيش حد بيقدر يتحكم فيه و صناع السوق و المؤسسات المالية الضخمة مش بيلعبوا بيعتمدوا علي تحليل اقتصاد دول و الاتجاهات الاقتصادية Macro Economic مش micro و لو اكبر حوت فيهم حب يسيطر علي السوق لن يزيد علي مجرد ذيل شمعة .

احنار كمتاجرين افراد بنحاول نمشي ورار الحيتان و اتجاه السوق بالطرق الاساسية تحليل فني و اساسي .

ممكن مدراء الحسابات الضحمة يكون الزيادة عندهم برامج توضحلهم الماركت بروفايل , الفوليوم و عمق السوق بشكل قريب من الواقع يعتمدوا عليه و في نفس الوقت هيعتمدوا برضوا علي التحليل الفني و علي الاساسي بشكل اكبر.

و الله اعلم ممكن يكون مدير الحسابات هذا بيتعمد يقولك كده علشان تفضل محتاج ليه و معتمد عليه

تحياتي لك,,

أنا متشكر جدا علي النصيحة الجميله ديه وحابب الصراحة أني أعرض عليك مشكلتي
أنا بصراحة مبتدئ بالفوركس والحقيقة أنا قعدت 6 أشهر في البينري أوبشن كسبت 15 ضعف رصيدي في 4 أيام وخسرت الرصيد بالكامل في 27 دقيقة .
أنا الصراحة لا أزال في طور التعلم علشان كده أسمحلي أعتمد عليك واطلب نصيحتك لمبتدئ في الفوركس علشان الحقيقة أنا عمال اسمع وأقرا كلمة من هنا وكلمة من هناك ومش معقوله حد هيفيدني أكتر من واحد في المجال ده زي حضرتك.
أبتدي دراستي في الفوركس منين للاحتراف بافضل صورة وأحسن أسلوب
تقبل تحياتي وتقديري
Al-Mo7tref likes this.
عضو فـعّـال

Smile رد: هل هذا معقووووووول ؟؟؟؟؟؟؟
7#
31 - 01 - 2013, 11:30 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SaiFatSak86 مشاهدة المشاركة
أنا متشكر جدا علي النصيحة الجميله ديه وحابب الصراحة أني أعرض عليك مشكلتي
أنا بصراحة مبتدئ بالفوركس والحقيقة أنا قعدت 6 أشهر في البينري أوبشن كسبت 15 ضعف رصيدي في 4 أيام وخسرت الرصيد بالكامل في 27 دقيقة .
أنا الصراحة لا أزال في طور التعلم علشان كده أسمحلي أعتمد عليك واطلب نصيحتك لمبتدئ في الفوركس علشان الحقيقة أنا عمال اسمع وأقرا كلمة من هنا وكلمة من هناك ومش معقوله حد هيفيدني أكتر من واحد في المجال ده زي حضرتك.
أبتدي دراستي في الفوركس منين للاحتراف بافضل صورة وأحسن أسلوب
تقبل تحياتي وتقديري
العفو يا غالي , احنا كلنا هنا اخوة و بنساعد و بنتعلم من بعض , و انا مش خبير ولا حاجة و بالمنتدي هنا في الاكثر خبرة و دراية مني

اقتباس:
انصحك ان تبعد مؤقتا عن اي فيديوهات او كتب كبيرة او اي شيئ معقد , لذا انصحك بقرأة هذا الكتاب مرة و اثنين و ده نفس الكتاب اللي بدأت تعليمي منه و معرفتي بالفوركس و الكثيرين غيري بدأوا منه .
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
نسخة pdf و اخري وورد .

و ايضا في مدرسة babypips و هو موقع اجنبي مشهور و يبدأ معك التعليم بتسلسل :
في موقع عربي تقريبا مترجم نفس الشرح اسمه يلافوركس و بيشرح نفس الطريقة .

بس و سيب اي حاجة تانية , قدامك اسبوعين لشهر تخلص فيهم الكتاب و مدرسة بيبي بيبس . تكون عرفت يعني ايه سوق فوركس , الازواج و نظام التسمية , عناصر التحليل الفني , عناصر التحليل الاساسي ,ادارة راس المال بشكل مبدئي .

خلص ده و هقولك الخطوة الجايه ايه علشان ملخبطكش .

ده رايي و طبعا اكيد اخوانا عندهم افكار و اقتراحات اخري .

تحياتي و تقديري
و بالتوفيق يا غالي
Mostafa Elyamny likes this.
الصورة الرمزية The Golden Eagle
عضو جديد
الصورة الرمزية The Golden Eagle

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
The Golden Eagle is on a distinguished road
8#
01 - 02 - 2013, 09:47 PM
اقتباس:

تحياتي لك,,
اثارتني الجملة الملونة بالأحمر

الم تسمع بجورج سورس والأربعاء الأسود علي الأسترليني؟؟

استاذي العزيز اري انك علي خطأ فهناك من يستطيع تحريك العملة لمصلحته عند المناطق التاريخية الحاسمة وهناك من يملك نقود تستطيع التاثير بشموع كاملة وليست زيل شمعة

تحياتي
Al-Mo7tref likes this.

التوقيع

"أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون ( 2 ) ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين ( 3 )" العنكبوت
The Golden Eagle غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

Smile رد: هل هذا معقووووووول ؟؟؟؟؟؟؟
9#
02 - 02 - 2013, 07:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Golden Eagle مشاهدة المشاركة
اثارتني الجملة الملونة بالأحمر

الم تسمع بجورج سورس والأربعاء الأسود علي الأسترليني؟؟

استاذي العزيز اري انك علي خطأ فهناك من يستطيع تحريك العملة لمصلحته عند المناطق التاريخية الحاسمة وهناك من يملك نقود تستطيع التاثير بشموع كاملة وليست زيل شمعة

تحياتي
اهلا و سهلا اخي الكريم

طبعا لا جدال انه يوجد من يستطيع التاثير علي تحرك العملة و لو قليلا حتي يصل ليتاثر صغر المتاجرين و يتبعوه , لكن عام 2013 غير عام 1992 حجم التداول اليومي عام 1992 كان حوالي 800 مليار دولار = 0.8 ترليون$ , اما حجم التداول عام 2010 وصل الي 3.9 ترليون$ و يصل الي 4.2 $ترليون في عام 2013 . ياتري مين يقدر يأثر علي سوق بهذا الحجم .

Main foreign exchange market turnover, 1988–2007, measured in billions of USD.

اعلي 10 متاجرين عملات نسبة لعام 2010 الذي يصل حجم التداول اليومي به الي 3.98 تريليون دولار

و بالجدول التالي اعلي العملات نسبة تداول يومي لعام 2010 الذي يبلغ 3.98 تريليون$ .

يعني لو جاء شخص مثل جورج سوروس اليوم يريد التـاثير علي عملة الاسترليني مثلا
حجم نسبة تداول الجنيه الاسترليني 12.9% من حجم التداول الكلي 3.98 ترليون يعني هذا الشخص او الجهة اليوم يحتاج 0.5 ترليون دولار =500 مليار دولار للتغلب علي تحرك العملة و اخذها في الاتجاه الذي يريده , بينما جورج سورس عام 1992 باع 100 مليار استرليني مقابل المارك الالماني و انضم اليه باقي المستثمرين .

هذا ما اقصده انني استبعد ان يكون شخص او مدير حسابات يمتلك هذه القدرة الكاملة اليوم , لكن لو اتكلمنا في من يستيطع فعل ذلك و هم البنوك الاستثمارية مثل بنك دويتش له نسبة من التداول اليومي 14.5% او بنك سيتي 12.26% ممكن هذه البنوك ان تؤثر علي العملات ليس مجرد ذيل بينما عدة شموع و اعتقد ان طريقة البنوك له اسلوبها و تحفظاتها تختلف عن طريقة و تفكير شخص راهن علي ضعف الاسترليني و عدم صموده في الربط مع المارك الماني , فهل اليوم يوجد مثل جورج سورس ؟

تحياتي لك ,,,

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

05:17 AM