• 3:42 مساءاً

AUD/NZD ( تحليل موجى ...... الشارت الخطى )

Like Tree13Likes

الصورة الرمزية Ahmed El Sayed
عضو برونزي
الصورة الرمزية Ahmed El Sayed

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
Ahmed El Sayed is on a distinguished road
افتراضي رد: AUD/NZD ( تحليل موجى ...... الشارت الخطى )
21#
15 - 01 - 2014, 11:35 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WaylDz مشاهدة المشاركة
اهليين اخي والله مناقشتك شرف لي لكن الموجة اللي تكلمت عليها e يمكن ان تتخطى c لكن بشرط واحد ان يخترقها الضل فقط ولا تغلق فوقها يعني تخترقها بذيل عادي جدا لكن لا يمكن ان تغلق اعلاها وهذا ما قرأته في كتب عديدة خاصة بنلسون رالف إليوت
اقتباس:
وعلى فكرة انا اعتمد في اغلب الاوقات على بعض شروط الدخول القوية وهي إستراتيجية موجودة في منتدى Forexfactory تحت إسم Trading Made Simple إستراتيجية قوية دامجها مع التحليل الموجي و مع الهارمونيك الحمد لله نتائجها اكثر من جيدة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.FOX مشاهدة المشاركة
ممكن حضرتك تجيبلى النص اللى قاله اليوت فى كتابه بكلامك ده لانى عندى كتاب اليوت نفسه اللى كتبه بايده ممكن اكون ماشوفتش النص ويبقى بارك الله فيك على المعلومة دى

وادى نص من كتاب روبرت بريتشر وفروست

بالاضافة ان فيه حاجة عايز اقولها اليوت لما وضع الاشكال دى كان فى عقله ان الاشكال دى منظمة وفى غاية الدقة مثل حركة الكواكب والنظام الذى يسير عليه الكون علشان كده لو الواحد خد باله كتابه اللى نزله اسمة ( قانون الطبيعة .. سر الكون ) يعنى مثلا لو تجاوزت الموجة e الموجة c حتى لو الظل يبقى اخليت بالنظام العام واصبح الشكل بعد رسم الخطوط ليست مثلث واصبح الشكل ليس له اندفاع طبيعى بعد خروجه من المثلث

بالتوفيق
اقتباس:
والله ياخى اضحكتنى بعد هذا التحليل عرفت حضرتك كويس

حضرتك لازم تعرف قاعده هامة تحليل التشارت الخطى شئ وتحليل تشارت الشموع او البارات شئ قواعد اليوت ثابتة بس التحليل على التشارتات بتختلف من تشارت لاخر يعنى مثلا ممكن التشارت على الخطى عامل مثلث لاكن على التشارتات التانية لايوجد مثلث ههههههه

عايز اسال حضرتك سؤال حضرتك بقالك قد ايه بتعمل باليوت او تعرفه ؟

بالتوفيق
اقتباس:
شكرا جزيلا اخي الغالي سأبحث على النص الذي يتكلم على الموجة e
وعلى فكرة اخوي انا قاعد ادرس إليوت مش من مدة كبيرة حوالي 7 اشهر ولكن الحمد لله اخي انا مازلت مبتدأ وأعطيت ملاحظاتي ان العزم في الموجة القطرية الخلفية يكون متناقص وانا متؤكد من هذه المعلومة كثيرا وان الموجة e يمكن يكون في ليونة وان تخترق d بالضلال وسابحث لك على النصوص والله زي ما قلتلك الشرف لي انني اتكلم معاك واناقشك في هذا الفن الكبير
بالتوفيق حبيبي

فى ظل هذه المناقشات حول موجات اليوت
اقف هنا

التوقيع

Ahmed El Sayed غير متواجد حالياً  

موقوف

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
دراغي is on a distinguished road
22#
16 - 01 - 2014, 10:06 AM
اقتباس:
بالاضافة ان فيه حاجة عايز اقولها اليوت لما وضع الاشكال دى كان فى عقله ان الاشكال دى منظمة وفى غاية الدقة مثل حركة الكواكب والنظام الذى يسير عليه الكون علشان كده لو الواحد خد باله كتابه اللى نزله اسمة ( قانون الطبيعة .. سر الكون ) يعنى مثلا لو تجاوزت الموجة e الموجة c حتى لو الظل يبقى اخليت بالنظام العام واصبح الشكل بعد رسم الخطوط ليست مثلث واصبح الشكل ليس له اندفاع طبيعى بعد خروجه من المثلث
أقدرك كثيرا اخي MR.FOX ولكن تأكد أن اقتصاد الدول وحركات العملات تسمح بالانتروبي والفوضى وان العملات لا تتحرك بناء على أشكال.
دراغي غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية احمد ريان
مشرف سابق
الصورة الرمزية احمد ريان

احمد ريان will become famous soon enough
23#
17 - 01 - 2014, 06:32 PM
اقتباس:

بسم الله الرحمن الرحيم

Wave Analysis

AUD/NZD

H4

بالتوفيق

السعر عكس 100 نقطه لكن مستوى 1.0600 قوى جدا وقد يعيد اختبار 1.0800
فى حاله كسر 1.0500
امامه
1.0446
1.0280
مستويات شراء سونجيه
احمد ريان غير متواجد حالياً  
عضو جديد

نادر زمانه is on a distinguished road
24#
21 - 08 - 2014, 09:05 AM
رائع جدا 1.1060
نادر زمانه غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام