اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شادى عبده
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أعتقد انك تقصد هذا السيناريو

فى هذه الحالة يعتبر الترند الصغير تابع للترند الرئيسى أى يتبع الاتجاه الهابط أيضاً
بعد كل ترند حاد تجد موجة تصحيح " كل هبوط قوى يتبعه صعود قوى و العكس "
أذن الترند الهابط الحاد الصغير يعطيك اشارة الى احتمالية انعكاس الاتجاه الهابط الصغير ليقوم بعمل حركة تصحيحية بهدف الترند الهابط الرئيسى
دخولك مع الموجة الهابطة طبعاً أقوى لان لديك 2 ترند يوضحان الاتجاه و يؤكدان على قوة الاتجاه الهابط و لكن أحذر من الموجة التصحيحية اذا كان الترند الصغير حاد جدا فهو بذلك أصبح على وشك الانتهاء
وفقك الله أخى الحبيب
نعم أخي
هذا بالضبط ما كنت أقصده
ألف شكر ليك
بس كدة يبقا الدخول في الموجة الحادة دي غير آمن لأنها ممكن تنتهي و تعمل حركة تصحيحية فأي وقت؟؟
صحيح انو الترند العام هابط يعني السعر ممكن يرجع مستقبلا للنقطة دي بس ممكن الترند يتكسر مثلا بفعل أي مؤثر خارجة و يبقا ساعتها راحت عليا الصفقة مش كدة؟؟؟
يعني سعادتك تنصحني بانتظار الحركة التصحيحية ولا الدخول في الحالة دي؟؟؟