• 10:20 صباحاً

☀ فرص موجيه ☀

Like Tree995Likes

الصورة الرمزية hossamsafwat2
عضو برونزي

hossamsafwat2 is on a distinguished road
افتراضي رد: ☀ فرص موجيه ☀
651#
15 - 01 - 2015, 09:28 PM
ماهو ياغالي انا ريحتك في موضوع الاستوب ده وقولتلك مش شايف غير 181 لكن مش كان مضمون بالنسبالي
لكن ولايهمك ناس كتير اتمرجنت النهارده علشان كده قول الحمد لله

هنتوقف عن السوق فتره حتى تتكون فرص وخصوصا اخر حركه للسويسري خنقاني مش لانه حصل حاجه بالعكس الحمد لله مش كان معايا عليه اي فرص
انا اللي خنقني انه لخبطت التركيز اللي جوايا لاني بعتمد على علاقات الاسواق وارتباطها علشان احلل الازواج موجيا
والحركه اللي عملها الفرنك حسيت انه شرد بعيد عن القطيع لوحده , عيل تايه ياولاد الحلال
علشان كده هناخد فتره لحد ماتتكون فرص ونعيد ربط الاسواق

التوقيع

اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء, بيدك الخير إنك على كل شيء قدير, رحمن الدنيا والاخرة ورحيمهما, تعطيهما من تشاء, وتمنع منهما من تشاء, ارحمني رحمة تغنيني بها عن رحمة من سواك

hossamsafwat2 غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية ابوايهاب
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية ابوايهاب

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
ابوايهاب is on a distinguished road
652#
16 - 01 - 2015, 02:04 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamsafwat2 مشاهدة المشاركة
ماهو ياغالي انا ريحتك في موضوع الاستوب ده وقولتلك مش شايف غير 181 لكن مش كان مضمون بالنسبالي
لكن ولايهمك ناس كتير اتمرجنت النهارده علشان كده قول الحمد لله

هنتوقف عن السوق فتره حتى تتكون فرص وخصوصا اخر حركه للسويسري خنقاني مش لانه حصل حاجه بالعكس الحمد لله مش كان معايا عليه اي فرص
انا اللي خنقني انه لخبطت التركيز اللي جوايا لاني بعتمد على علاقات الاسواق وارتباطها علشان احلل الازواج موجيا
والحركه اللي عملها الفرنك حسيت انه شرد بعيد عن القطيع لوحده , عيل تايه ياولاد الحلال
علشان كده هناخد فتره لحد ماتتكون فرص ونعيد ربط الاسواق

تحياتي وجمعه مباركه

وانا اول الناس اللي تمرجنت ياغالي .. علشان انا استاهل .. ليه!؟

ماليش شغل علي الفرنك وفجأن نزلت الشمعه الي 9969. واتسمرت علي كده فاشتغلت بالتمني بصعودها واشتريت من نفس السعر ده ( وهنا الفرق بين المتداول المحترف والمسكين اللي زي حالاتي ).. ولأن جميع الازواج تعمل ماعدا الفرنك انتابتني الريبه وحاولت ان اغلقها ولكن هيهات لأن المصيده كانت قد نصبت لمن اشتري في هذا الوقت ومن هذا المستوي .. طبعا لأن السعر وقتها كان عند 8859. تقريبا والمنصه مشلوله عند سعر الدخول لهذا الزوج فقط وهما عارفين طبعا السعر فين دلوقتي .. وجائني ظرف وعدت بعد نصف ساعه لأجد النداء حبيبي اللي تعودت عليه

طيب وجدت حركه مريبه .. اسكت .. ابعد ..

الغريبه يا استاذنا ان انا وجدت حسابي مش مجرد مرجنه وخلاص .. دا اصبح مدين ب 100 دولار (100- )

بس السؤال ولو ان انا ماليش حق فيه لعدم اتباعي الاصول.. لما الزوج ثابت مابيتحركش ليه المنصه قبلت الشراء

معلش دوشتك
موفق دائما
ابوايهاب غير متواجد حالياً  
عضو برونزي

653#
16 - 01 - 2015, 03:15 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوايهاب مشاهدة المشاركة

تحياتي وجمعه مباركه

وانا اول الناس اللي تمرجنت ياغالي .. علشان انا استاهل .. ليه!؟

ماليش شغل علي الفرنك وفجأن نزلت الشمعه الي 9969. واتسمرت علي كده فاشتغلت بالتمني بصعودها واشتريت من نفس السعر ده ( وهنا الفرق بين المتداول المحترف والمسكين اللي زي حالاتي ).. ولأن جميع الازواج تعمل ماعدا الفرنك انتابتني الريبه وحاولت ان اغلقها ولكن هيهات لأن المصيده كانت قد نصبت لمن اشتري في هذا الوقت ومن هذا المستوي .. طبعا لأن السعر وقتها كان عند 8859. تقريبا والمنصه مشلوله عند سعر الدخول لهذا الزوج فقط وهما عارفين طبعا السعر فين دلوقتي .. وجائني ظرف وعدت بعد نصف ساعه لأجد النداء حبيبي اللي تعودت عليه

طيب وجدت حركه مريبه .. اسكت .. ابعد ..

الغريبه يا استاذنا ان انا وجدت حسابي مش مجرد مرجنه وخلاص .. دا اصبح مدين ب 100 دولار (100- )

بس السؤال ولو ان انا ماليش حق فيه لعدم اتباعي الاصول.. لما الزوج ثابت مابيتحركش ليه المنصه قبلت الشراء

معلش دوشتك
موفق دائما
ولا يهمك والله دي فعلا كانت كارثه ونزلت ع الكل متداولين وشركات طبعا احنا الطرف الاضعف وال دخل يااما بقى فوق يااما اتمرجن لانه دي مش بينفع معاها استوب
شركات خسرت ملايين ومليارات
انا الخبر ده قعدت فتره لحد مستوعبت ال حصل كنت مخنوق جدا مش لاني اتضررت الحمد لله انا اتخنقت لانه عملي لخبطه وخرجني من التركيز كان مفاجيء بصراحه اتحط في المفكره بعد ماصدر
بالنسبه لسؤالك ازاي اتفعل الشراء والتداول موقوف يمكن هما اوقفوا اي دخول جديد لكني كمنصه نفذت الدخول المعلق ده شغل شركات والكل عارفه ممكن يكون عند اخونا ريان رد بحكم انه شغال مع شركة فوركس كمحلل ويقدر يفيدنا اكتر
ناس كتير اشتكوا من نفس السؤال هنا ممكن نشوفهم عملوا ايه
ننسى ال راح ونفكر بايجابيه ف اللي جاي وديما هنلاقي مقابل لتعب السنين ان شاء الله
لايأس مع الحياه ولا حياة مع اليأس

التوقيع

اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء, بيدك الخير إنك على كل شيء قدير, رحمن الدنيا والاخرة ورحيمهما, تعطيهما من تشاء, وتمنع منهما من تشاء, ارحمني رحمة تغنيني بها عن رحمة من سواك

عضو برونزي

654#
16 - 01 - 2015, 03:19 PM
انا دخللت سخن ونسيت اقولكم جمعه مباركه عليكم جميعا ان شاء ءلله . تقبل الله طاعاتكم

التوقيع

عضو برونزي

655#
16 - 01 - 2015, 06:27 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamsafwat2 مشاهدة المشاركة
الباوند دولار
امر بيع @ 5260
الاستوب @ 5360
الهدف @ 5000
الاسباب تحليل موجي موضح على الشارت
تنبيه نسبة دخولك 2% فقط من رأس المال
والتوفيق من الله الكريم
الباوند دولار بعد ماقدمنا الاستوب على الدخول وضربه رجع هبط وطلعلنا لسانه

التوقيع

الصورة الرمزية عبدالله عمرو
عضو متقدم
الصورة الرمزية عبدالله عمرو

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
عبدالله عمرو is on a distinguished road
656#
16 - 01 - 2015, 06:39 PM
انا ما ضرب عندي استوب الدخول لاني كنت وقتها نائم وما كنت معدل الاستوب وان شاء الله تعوض المجنون

التوقيع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عبدالله عمرو غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ابوايهاب
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية ابوايهاب

657#
16 - 01 - 2015, 06:40 PM
مع اي شركه تتداول اخي حسام
hossamsafwat2 likes this.
عضو برونزي

658#
16 - 01 - 2015, 07:18 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله عمرو مشاهدة المشاركة
انا ما ضرب عندي استوب الدخول لاني كنت وقتها نائم وما كنت معدل الاستوب وان شاء الله تعوض المجنون
كمل باستوب على الدخول ورزقك هتشوفه لو في القمر
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوايهاب مشاهدة المشاركة
مع اي شركه تتداول اخي حسام
اخاف الرد يكون فيه منع لكن انا مليش مصالح مع حد في اني اقول او مقولش
كنت مع شركه ونقلت لشركه دوكاسكوبي من عدة شهور وسبب النقل مش لضعف الاولى لكن لنصح اصحابي

التوقيع

عضو برونزي

659#
17 - 01 - 2015, 12:04 AM
ننسى خلاص موضوع سويسرا ده مش هنوقف عليه الحياه مش بتوقف اللي اتضرر ربنا شايله رزقه واللي انتفع ربنا يباركله في رزقه وال زي حالتي كان محايد ربنا يرزقه ان شاء الله

عايز اتكلم على حاجه مهمه جدا وهي ادارة رأس المال
اولا الخوف احد العوامل النفسيه ال بتخليك مشدود وبتخاف تدخل الفرص مع انك بتكون محلل صح بس الخوف بيمنعك
ثاني حاجه الصبر على الاهداف والصبر ده مرتبط بالخوف لو خفت هتخرج بدري سواء خفت من ضرب الاستوب او خفت من خسارة الربح المحقق في صفقه يخليك تخرج بدري
الحل للعاملين النفسيين دول هو ادارة رأس المال
ادارة رأس المال دي فن
وشخصيا اي صفقه مهما كانت لايجب ان تكون اكتر من 2٪ لانه هيا النسبه دي اللي هتخليك تصبر ع الهدف لتحقيق ربح مجزي وكمان مش تكون خايف وحاطط ايدك على قلبك
وعلشان تصبر ممكن تضع هدف في منتصف طريق هدفك وتستمر بالباقي ع الدخول
ديما الهدف يكون اكبر من الاستوب مره ونص او مرتين او ١٠ مرات حسب الفرصه وكل ماتزيد هيكون احسن

صدقوني الي كل شويه يغير في ادارة رأس ماله علشان صفقه كويسه او وحشه ويخليها مره ٥٪ ومره ١٠٪ ومره فل مارجن ده مصيره هيتمرجن مهما طال الزمن لانه حتى لو نسبة نجاحه ٩٩٪ مصيره يزوره ١٪ فشل وممكن تكون خسارته اكبر لانه بيغير في نسبه الدخول
مش نضحك على بعض مش هينفع رأس مال صغير وتحاول تفكر في ادارة رأس مال بنسبة ٢٪ ده مش هيجبلك ربح ملموس غير مع صبر سنه او اكتر
اقل حاجه من 5000 وانت طالع
ربنا يكرمك بربح اسحب واستمر
هو ده السوق علشان تتخلص من المشاكل النفسيه وتستمر باذن الله
اما كل واحد نفسه تقوله اخبط الخبطه دي وبعدها فكر في ادارة رأس المال صدقني بتضحك على نفسك النجاح بيجي بالالتزام وانك تعود نفسك على عادات الالتزام ده عايز مجهود
الانسان بطبيعته طماع معاه الف عايز ١٠ الاف معاه ١٠ الاف عايز ١٠٠ الف
ولو عودت نفسك ع الطمع مهما كبر رأس مالك هتفضل طماع وهتيجي يوم وتخسر
اللي بيلعب لعبه البوكر هيفهم كلامي . ومش تآخذونا اني شبهت الفوركس بالبوكر لانه هو كده فعلا
الفوركس ده القمار الحلال . مش عاوز ندخل في حلال وحرام ده موضوع شبع كلام ومالي الدنيا وكل سنه هنفضل نشوفه عشرات المرات الدورات بتعيد نفسها والناس هيا الناس
بلاش بقى نسبة ١٠٪ دخول لان دي نسبه تخليك تخاف تخسرها لانها مؤثره وطول مالخوف دخل يبقى مفيش صبر وهنرجع لنفس الدوامه واخرتها الخساره
كل واحد جواه مميزات وسهل اوي ينجح اعتمد على نفسك بعد الله سبحانه وتعالى والتزم وهتحقق نجاحات ورى التانيه
اما دبلت في يوم وفي ساعه ودلوقتي المركزي خلاها دقيقه ده كله برضه هتخسره بسرعه
easy come easy go
بالتوفيق دائما
واجازه سعيده ان شاء الله

التوقيع

الصورة الرمزية ابوايهاب
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية ابوايهاب

660#
17 - 01 - 2015, 08:10 PM
مبروك الفوز بالمسابقه يا مهندس الفوركس

hossamsafwat2 likes this.