• 8:13 صباحاً

تاجر بعيدا عن تذبذب الشموع اليابانيه

Like Tree70Likes

عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
richeomar is on a distinguished road
افتراضي رد: تاجر بعيدا عن تذبذب الشموع اليابانيه
31#
03 - 04 - 2015, 07:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحـاير مشاهدة المشاركة
الف شكر على سرعة الاجابه

ولكن متى اغلق الهيدج هل يكون الخروج منه بعد اغلاق الشمعه والتاكد من الاتجاه الجديد ؟

وفقك الله
بص حضرتك انا طريقتى غريبه شويه ام بفتح هيدج لما اتاكد ان الاتجاه اتغير ويفضل صفقتين كده شغالين مثلا كنت داخل فى اتجاه هابط وتكونت شمعة دوجى افتح هيدج شرا لحد ميظهر دوجى تانى اقفل الشرا واسيب البيع مقفلهاش لان هو كده كدهه الاتجاه حينزل تانى لحد مقفل الصفقه موجب والنتيجه انى طلعت بمكسب صفقتين يعنى ابقى مرن مع حركة السوق مش لازم هدف او وقف خساره
Ahmed Bahrawy likes this.
richeomar غير متواجد حالياً  

عضو نشيط جدا

الحـاير is on a distinguished road
32#
05 - 04 - 2015, 08:58 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة richeomar مشاهدة المشاركة
بص حضرتك انا طريقتى غريبه شويه ام بفتح هيدج لما اتاكد ان الاتجاه اتغير ويفضل صفقتين كده شغالين مثلا كنت داخل فى اتجاه هابط وتكونت شمعة دوجى افتح هيدج شرا لحد ميظهر دوجى تانى اقفل الشرا واسيب البيع مقفلهاش لان هو كده كدهه الاتجاه حينزل تانى لحد مقفل الصفقه موجب والنتيجه انى طلعت بمكسب صفقتين يعنى ابقى مرن مع حركة السوق مش لازم هدف او وقف خساره
لكن ربما صفقة البيع لاتعود الى نقطة الدخول حتى
هذا اذا كان السعر منطلق في ترند صاعد على المدى الطويل

* ماتأثير الجابات على الصفقات في هذه الطريقه
الحـاير غير متواجد حالياً  
عضو جديد

33#
05 - 04 - 2015, 03:22 PM
اقتباس:

اقتباس:

ديما بيبقى فى تذبذب لان صفقاتى مبتخرجش خارج نطاق الاسبوعين او الاسبوع وعلى اسؤ الظرف لو موصلش لنقطة الخروج اول ملاقى اشرة خروج حخرج وانا كسبان بردو ازاى !
مثلا فتحت صفقة شرا وبعد يوم لقيت الاتجاه عكس وفى اشارة بيع حبيع طب والصفقه اللى شغاله تخسر دى مش مهم لان كده اناموقف الخساره قصاد البيب اللى بخسرها فى بيب بكسبها لحد ملاقى اشارة شرا تانى حقفل البيع كد انا مثلا كسبت 100 بيب وخسران حاليا 150 بس الاتجاه حيرجع فى صالح صفقتى القديمه طب لو وصل مثلا ل 90 بيب وبعدين ادا اشارة بيع تانى قدامى حليين يا اما ابيع تانى وتتكرر العمليه ياما اقفل على خساره 90 وانا كسبان قبليهم 100 يبقى انا بردو كسبان العمليه دى حصلت معايا الاسبوع اللى فات على النيوزيلندى بس اضريت اخرج بخساره بسبب الاخبار بس بعد خساره اكتر من 340 بيب خرجت بخساره 60 بيب بس

بس لو كنت سبت الشرا كنت حخرج بخساره اقل بالنسبه للجبات مش حتفرق لانك فاتح بيع وشرا يعنى فى اى اتجاه كسبان بنعقد السوق وهو ابسط مما نتخيل مبيتحركش غير فى اتجاهين فوق وتحت
طب لما السوق بيمشى بالعرض والصفقتين مفتحوين والاتنين خسرانين مش مهم لانى زى مقولت انت خسرتك واقفه لحتزيد ولا حتقل سيب الصفقتين انشاله 100 سنه مسير السوق حيمشى فى اتجاه صفقه من الاتنين فى مره فتحت عقد وعكس عليا السوق رحت فاتح عقد ونص فى الاتجاه التانى والسوق فضل مستمر فى الاتجاه ده يوم ورا يوم لقيت نفسى بقيت كسبان بفرق النص عقد ده وفى نفس الوقت انا كنت بعمل صفقات يوميا فى نفس الاتجاه دبلت الحساب فى اسبوعين كان حساب بونص الطريقهه دى لو قدرت تنفذها كل مره فكر فيها كده مش حتقفل صفقات خسرانه تانى
mesry likes this.
عضو نشيط جدا

34#
05 - 04 - 2015, 04:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة richeomar مشاهدة المشاركة
ديما بيبقى فى تذبذب لان صفقاتى مبتخرجش خارج نطاق الاسبوعين او الاسبوع وعلى اسؤ الظرف لو موصلش لنقطة الخروج اول ملاقى اشرة خروج حخرج وانا كسبان بردو ازاى !
مثلا فتحت صفقة شرا وبعد يوم لقيت الاتجاه عكس وفى اشارة بيع حبيع طب والصفقه اللى شغاله تخسر دى مش مهم لان كده اناموقف الخساره قصاد البيب اللى بخسرها فى بيب بكسبها لحد ملاقى اشارة شرا تانى حقفل البيع كد انا مثلا كسبت 100 بيب وخسران حاليا 150 بس الاتجاه حيرجع فى صالح صفقتى القديمه طب لو وصل مثلا ل 90 بيب وبعدين ادا اشارة بيع تانى قدامى حليين يا اما ابيع تانى وتتكرر العمليه ياما اقفل على خساره 90 وانا كسبان قبليهم 100 يبقى انا بردو كسبان العمليه دى حصلت معايا الاسبوع اللى فات على النيوزيلندى بس اضريت اخرج بخساره بسبب الاخبار بس بعد خساره اكتر من 340 بيب خرجت بخساره 60 بيب بس

بس لو كنت سبت الشرا كنت حخرج بخساره اقل بالنسبه للجبات مش حتفرق لانك فاتح بيع وشرا يعنى فى اى اتجاه كسبان بنعقد السوق وهو ابسط مما نتخيل مبيتحركش غير فى اتجاهين فوق وتحت
طب لما السوق بيمشى بالعرض والصفقتين مفتحوين والاتنين خسرانين مش مهم لانى زى مقولت انت خسرتك واقفه لحتزيد ولا حتقل سيب الصفقتين انشاله 100 سنه مسير السوق حيمشى فى اتجاه صفقه من الاتنين فى مره فتحت عقد وعكس عليا السوق رحت فاتح عقد ونص فى الاتجاه التانى والسوق فضل مستمر فى الاتجاه ده يوم ورا يوم لقيت نفسى بقيت كسبان بفرق النص عقد ده وفى نفس الوقت انا كنت بعمل صفقات يوميا فى نفس الاتجاه دبلت الحساب فى اسبوعين كان حساب بونص الطريقهه دى لو قدرت تنفذها كل مره فكر فيها كده مش حتقفل صفقات خسرانه تانى

احييك بشده اخي الفاضل

اسلوب قوي وممتع في نفس الوقت ومرونه مع جميع تحركات السوق فعلا مع هذه الطريقه لخوف من السوق مهما حدث اخبار او غير اخبار

وفقك الله تعالى
عضو جديد

Cool رد: تاجر بعيدا عن تذبذب الشموع اليابانيه
35#
05 - 04 - 2015, 06:25 PM
اقتباس:

احييك بشده اخي الفاضل

اسلوب قوي وممتع في نفس الوقت ومرونه مع جميع تحركات السوق فعلا مع هذه الطريقه لخوف من السوق مهما حدث اخبار او غير اخبار

وفقك الله تعالى
الحمد لله فعلا بيبقى فى مرونة فى التعامل مع السوق وفى نفس الوقت الوقت بتبقى مطمن وانت بتفتح الصفقه مبيهمكش هى حتمشى فى اتجاه الاوردر ولا حتعكس افتح الصفقه فى اى اتجاه وانت مطمن
عضو نشيط جدا

36#
09 - 04 - 2015, 01:52 PM
عضو جديد

37#
09 - 04 - 2015, 04:17 PM
اقتباس:
شمعة الديلى صاعده والاربع ساعات هابطه المفروض مكنتش تفتح صفقه غير ما شمعة اليوم والاربع ساعات يتفقوا مع بعض بس تمام لو عايز تستمر انت كده كده مامنها لو عايز تطلع بمكسب حاليا يبقى اضمن
عضو جديد

38#
09 - 04 - 2015, 04:22 PM
يفضل الدخول من شمعة الدوجى عشان تلحق بداية الحركه بلاش تخش مع الشموع الكبيره
Ahmed Bahrawy likes this.
عضو جديد

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
dani is on a distinguished road
39#
12 - 04 - 2015, 02:04 PM
سلام
يرجى ارفاق المؤشر
ولكم الف شكر
dani غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

mesry is on a distinguished road
40#
12 - 04 - 2015, 03:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dani مشاهدة المشاركة
سلام
يرجى ارفاق المؤشر
ولكم الف شكر
و عليكم السلام
لا يوجد مؤشر انما شموع الهايكن اشى الموجودة فى المؤشرات المعتادة
مع الشموع اليابانية و نجعلها فى الاعدادات مفرغة لكى تظهر الشمعتين معا.. الشمعة اليابانية و شمعة الهايكن

richeomar likes this.
mesry متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام