• 11:52 مساءاً

بداية الطريق في سوق الفوركس للمبتدئين

Like Tree53Likes

الصورة الرمزية محمد عبدالمعـطي
مدير الموقع

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محمد عبدالمعـطي تم تعطيل التقييم
افتراضي رد: بداية الطريق في سوق الفوركس للمبتدئين
51#
06 - 10 - 2008, 10:32 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bent-7lal مشاهدة المشاركة
سبحان الله انا من فترة عرفت عن موضوع الفوركس وبديت اقرأ عنه من مصادر اجنبية ومن مدربين اجانب بس كان في حلقة مفقودة وهي الشركة الموثوق فيها كوسيط

واعتقد ان منداكم بيكون اهوه الحلقة المفقودة

انا قريت الشرح الخاص بالمبتدئين كخطوة اولى والبرنامج التدريبي والحسابات الوهمية كخطوه ثانية

اوكي شو بعدين شو الخطوة الثالثة؟؟؟؟
واتمنى فيه استشارات اتساعد على اختيار العملة وطريقة الشراء والبيع ومتى انسب وقت

لكم مني جزيل الشكر على الافكار الجميلة والمختلفة عن باقي المنتديات

واتمناكم التوفيق اختكم
بنت حلال
أهلا بك أختي

اتمنى ان تستفيدي من كل ما يقدم في المنتدى

الخطوة التالية هي بداية التعلم ، تعلم أساسيات السوق ، والتحليل ، وستجدي على الرابط التالي دليل باهم الموضوعات التعليمية
http://forum.borsaat.com/showthread.php?t=18

اقرأي هذه الدروس وطبقيها على الشارت وحساب تجريبي

ويوجد ايضا توصيات تقدم مجانا للعملاء

واذا كان لديك اي سؤال اطرحيه وستجدي من يجيبك

وبالتوفيق
محمد عبدالمعـطي غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية TheLifeQuest
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية TheLifeQuest

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
TheLifeQuest is on a distinguished road
52#
06 - 10 - 2008, 06:44 PM
السلام عليكم
أشكرك جزيل الشكر على هذا المجهود الكبير و الرائع و قد إستفدت منه و سأكمل الدروس و سأقوم بفتح حساب لأني أردت أن أقوم بهذا من قبل لكن لم أكن أعلم ما يكفي في الفوركس لكن بفضل الله و فضلك بالعلم الذي لم تبخل به علينا قد زادت معرفتي بالبورصات و بالفوركس بالتحديد...
لدي طلب آخر منك متمنيا أن تساعدني به, أريد أن أعمل بالفوركس بنفسي و كذلك أريد أن أستثمر مبلغ من المال في شركة مضمونة تعمل في الفوركس يقومون بأعمال الفوركس بأنفسهم لما لهم من خبرة و دراية, فهل تنصحني بشركة مضمونة ذات كادر مؤهل يمكنني أن أستثمر مبلغا من المال فيها و أكون مطمئن بأن المال بأيد أمينة؟
شكرا لك
TheLifeQuest غير متواجد حالياً  
عضو جديد

islamov is on a distinguished road
53#
06 - 10 - 2008, 11:08 PM
اخي المدير مشكور جدا جدا على هذا الجهد , اعانكم الله
انا من زمان كنت بدور على حد عندو خبرة يوريني كل حاجة عن البورصة و اسعار العملات و اية تعني (من باب الفضول و المعرفة) والحمد لله ربنا وفقني و لقيت منتداكم الرائع ان شاء الله سوف ابدا بتحميل البرامج و ابدا اتعلم من الصفر و مش هستريح و لا يهدالي بال الا بعد ما اكون عرفت اي حاجة باذن الله

مشكوررررررر مرة ثانية
islamov غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية broken_trend
عضو نشيط
الصورة الرمزية broken_trend

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
broken_trend is on a distinguished road
54#
06 - 10 - 2008, 11:39 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islamov مشاهدة المشاركة
اخي المدير مشكور جدا جدا على هذا الجهد , اعانكم الله
انا من زمان كنت بدور على حد عندو خبرة يوريني كل حاجة عن البورصة و اسعار العملات و اية تعني (من باب الفضول و المعرفة) والحمد لله ربنا وفقني و لقيت منتداكم الرائع ان شاء الله سوف ابدا بتحميل البرامج و ابدا اتعلم من الصفر و مش هستريح و لا يهدالي بال الا بعد ما اكون عرفت اي حاجة باذن الله

مشكوررررررر مرة ثانية
مرحبا بك اخى و ان شاء الله سوف تجد هنا كل ما تريد و بالتوفيق
broken_trend غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Golden Number 1.618
عضو جديد
الصورة الرمزية Golden Number 1.618

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
Golden Number 1.618 is on a distinguished road
55#
07 - 10 - 2008, 01:47 AM
100000000000000000000 مليون شكر للمدير الجميل
Golden Number 1.618 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

hanysaad is on a distinguished road
56#
07 - 10 - 2008, 02:50 AM
مشكور على المجهود ياباشا
hanysaad غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية SAEF_BMW
عضو جديد
الصورة الرمزية SAEF_BMW

SAEF_BMW is on a distinguished road
57#
08 - 10 - 2008, 08:08 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
ا نا كنت عاوز اشكر الاستاذ محمد جدا جدا على الدروس التعليميه الى كتبها لينا وكنت عاوز اوصلو رساله شخصيه لاكن الموقع رد عليه بأنى لازم اشارك عشان اعرف ارسلو .

كنت عاوز اشكرك فيها واقول لك انى بحب البرصه من زمان لاكن كان بيترضنى ش بح مخيف انو عمرك ما هتعرف تتعلمها الا بوقت طويل جدا وكمان صعبه وحجات كتير ومن قريب ف كرت فى الموضوع تانى وانهرضه بس حظيت بأنى ادخل على الموقع ده بلصضفه وبجد اعجبت جدا بلى مكتوب واول مره ارد على موضوع واديلو الاهتمام ده بس بجد انت تستاهل .

انا عارف انى طول عليك بس انا بعد ما قرأت الفكرات التعليميه ونزلت البرنامج واشتغل الحمد لله وقفت على مصطلحات انا مش فهمها لان الرنامج فى اسكلز كتير وحجات شبه بعضها عاوز اقولك عليها .

1 . الازواج : الازواج انا الى فهمتو انها العملا ت او الفلوس الى هشترى وابيع فيها لاكن انا شايف على حد المثل GBP/CHF معنا كدا ان الشراء او البيع مبين عملتين وانا كمان مش عارف اشرحلك النقطه دى بس اكيد انت فهمتنى وعرف انا بسأل على ايه ؟

2 . برضو تخص الشراء والبيع دلوأتى الارقام الى امام الزواج سبته مش بتتحرك لاكن لنها هوه الى بيتحرك وبسرعه ازااى هعرف الحق اشترى وابيع انا عارف انى فيه انا حاجه غلط بس معلش سعدنى ؟

3 بص انا مبسوت انى فهمت فى المجال ده حتى لو 1 % لاكن هبقا مدايق اوى لو مش فهمت 99 الباقى وفى نفس الوقت انا شايف ان مش الشرح المباشر اكيد اح سن بكتير من الكتابه فا يريت تن صحنى اعمل ايه او اروح فين مكان كويس اعرف استفاد منو

ملحوظه : الاسم : سيف
مصرى

عندى روح فضول اعرف حضرتك منين ؟
SAEF_BMW غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية SAEF_BMW
عضو جديد
الصورة الرمزية SAEF_BMW

SAEF_BMW is on a distinguished road
58#
08 - 10 - 2008, 08:16 AM
انا كنت عاوز اسأل بعد ازنك انا حمالت البرنامج وشغلتو لاكن مش فاهم . وطريقه الشرح مش عارف هيه مش كفيه ولا مش مستوفيه كل العناصر لا اقول لك هيه مستوفيه لاكن مش مش بتفصيل اوى او بتفصيل واحد مبتدآ انا تعبت
SAEF_BMW غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
ايهاب المرصفي is on a distinguished road
59#
08 - 10 - 2008, 04:57 PM
انا عاوز أتعلم الفوركس بجد و اتمني إني أتقن فن تجارة العملات
ايهاب المرصفي غير متواجد حالياً  
مدير الموقع

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محمد عبدالمعـطي تم تعطيل التقييم
60#
09 - 10 - 2008, 10:22 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAEF_BMW مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
ا نا كنت عاوز اشكر الاستاذ محمد جدا جدا على الدروس التعليميه الى كتبها لينا وكنت عاوز اوصلو رساله شخصيه لاكن الموقع رد عليه بأنى لازم اشارك عشان اعرف ارسلو .

كنت عاوز اشكرك فيها واقول لك انى بحب البرصه من زمان لاكن كان بيترضنى ش بح مخيف انو عمرك ما هتعرف تتعلمها الا بوقت طويل جدا وكمان صعبه وحجات كتير ومن قريب ف كرت فى الموضوع تانى وانهرضه بس حظيت بأنى ادخل على الموقع ده بلصضفه وبجد اعجبت جدا بلى مكتوب واول مره ارد على موضوع واديلو الاهتمام ده بس بجد انت تستاهل .

انا عارف انى طول عليك بس انا بعد ما قرأت الفكرات التعليميه ونزلت البرنامج واشتغل الحمد لله وقفت على مصطلحات انا مش فهمها لان الرنامج فى اسكلز كتير وحجات شبه بعضها عاوز اقولك عليها .

1 . الازواج : الازواج انا الى فهمتو انها العملا ت او الفلوس الى هشترى وابيع فيها لاكن انا شايف على حد المثل GBP/CHF معنا كدا ان الشراء او البيع مبين عملتين وانا كمان مش عارف اشرحلك النقطه دى بس اكيد انت فهمتنى وعرف انا بسأل على ايه ؟

2 . برضو تخص الشراء والبيع دلوأتى الارقام الى امام الزواج سبته مش بتتحرك لاكن لنها هوه الى بيتحرك وبسرعه ازااى هعرف الحق اشترى وابيع انا عارف انى فيه انا حاجه غلط بس معلش سعدنى ؟

3 بص انا مبسوت انى فهمت فى المجال ده حتى لو 1 % لاكن هبقا مدايق اوى لو مش فهمت 99 الباقى وفى نفس الوقت انا شايف ان مش الشرح المباشر اكيد اح سن بكتير من الكتابه فا يريت تن صحنى اعمل ايه او اروح فين مكان كويس اعرف استفاد منو

ملحوظه : الاسم : سيف
مصرى

عندى روح فضول اعرف حضرتك منين ؟
أهلا بك أخي سيف معنا في المنتدى وشكرا لك لكلماتك هذه ، وأتمنى ان تستفيد من كل ما يقدم في المنتدى
بخصوص أزواج العملات في برنامج التداول ، فكل زوج يمكن تنفيذ عليه عملية شراء او بيع ، فالزوج يتكون من عملتين ويكون الشراء والبيع بين عملتي الزوج نفسه

أسعار العملات تتحرك باستمرار ، وتوقع تحركها يكون عن طريق التحليل الفني والأساسي لذلك أنصحك بقراءة دروس التحليل الفني والأساسي في المنتدى وتبدأ في تطبيق ما تتعلمه على الحساب التجريبي ، واذا كان لديك اي سؤال اطرحه وستجد من يجيبك
وبالتوفيق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAEF_BMW مشاهدة المشاركة
انا كنت عاوز اسأل بعد ازنك انا حمالت البرنامج وشغلتو لاكن مش فاهم . وطريقه الشرح مش عارف هيه مش كفيه ولا مش مستوفيه كل العناصر لا اقول لك هيه مستوفيه لاكن مش مش بتفصيل اوى او بتفصيل واحد مبتدآ انا تعبت
حاول ان تتبع خطوات الشرح خطوة خطوة وتنفذ هذه الخطوات على الحساب التجريبي ، واذا كان لديك اي سؤال حول البرنامج اطرحه وسنجيبك ان شاء الله

وبالتوفيق
محمد عبدالمعـطي غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
للمبتدئين, مميزات, لمن, مضاعفة, المال, المتاجرة, الله, التحليل, التداول, الحقيقي, السوق, الفوركس, باذن, تجريبي, برامج, برنامج, برنامج التداول, تعرف, يريد, حساب تجريبي, حول, دولار, شرح, شركات, على

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية