• 2:33 مساءاً

تعديل بسيط لاكسبيرت

عضو نشيط
haz1 is on a distinguished road
09 - 02 - 2016, 09:59 PM
haz1 غير متواجد حالياً  
افتراضي تعديل بسيط لاكسبيرت
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
تحية طيبة لك ا/سمير وبارك اللة فيك
لو ممكن هناك طلبين فقط هما
1.المطلوب الاول بشكل تفصيلى .مثلا هناك صفقة مفتوحة الان سواء كانت بيع او شراء فعندما يضرب السعر البريك ايفن لهذة الصفقة فالمطلوب ان يغلق الاكسبيرت هذة الصفقة فقط لا غير . ودة لية لان الاكسبيرت عند ضرب البريك ايفن يقوم باغلاق كل الصفقات المفتوحة والمعلقة ودة غير مطلوب نهائيا
2.المطلوب الثانى.ساشرح بالتفصيل وهو كالتالى الاكسبيرت يقوم بتعليق صفقتين وكلما ضرب الاستوب صفقة يقوم بتعليق غيرها وهكذا. المطلوب هو خانة لو انا وضعت فيها رقم اربعة مثلا يستمر السعر فى تعليق الصفقات عادى خالص حسب الشروط الموجودة بالاكسبيرت فيستمر بتعليق الصفقة الاولى والثانية ثم لو استدعى الامر الثالثة ثم لو استدعى الامرالرابعة ثم لايقوم بتعليق اى صفقة اخرى نهائياودة لانى حطيت رقم اربعة فى هذة الخانة
بالتوفيق دائما وجزاك اللة خيرا
الصور المرفقة
نوع الملف: png 3333333333333.png‏ (120.6 كيلوبايت, المشاهدات 9)
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 haz1_EA_sa4.mq4‏ (10.3 كيلوبايت, المشاهدات 6)

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
افتراضي رد: تعديل بسيط لاكسبيرت
2#
10 - 02 - 2016, 02:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haz1 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
تحية طيبة لك ا/سمير وبارك اللة فيك
لو ممكن هناك طلبين فقط هما
1.المطلوب الاول بشكل تفصيلى .مثلا هناك صفقة مفتوحة الان سواء كانت بيع او شراء فعندما يضرب السعر البريك ايفن لهذة الصفقة فالمطلوب ان يغلق الاكسبيرت هذة الصفقة فقط لا غير . ودة لية لان الاكسبيرت عند ضرب البريك ايفن يقوم باغلاق كل الصفقات المفتوحة والمعلقة ودة غير مطلوب نهائيا
2.المطلوب الثانى.ساشرح بالتفصيل وهو كالتالى الاكسبيرت يقوم بتعليق صفقتين وكلما ضرب الاستوب صفقة يقوم بتعليق غيرها وهكذا. المطلوب هو خانة لو انا وضعت فيها رقم اربعة مثلا يستمر السعر فى تعليق الصفقات عادى خالص حسب الشروط الموجودة بالاكسبيرت فيستمر بتعليق الصفقة الاولى والثانية ثم لو استدعى الامر الثالثة ثم لو استدعى الامرالرابعة ثم لايقوم بتعليق اى صفقة اخرى نهائياودة لانى حطيت رقم اربعة فى هذة الخانة
بالتوفيق دائما وجزاك اللة خيرا
السلام عليكم
ممكن تجرب هذا الاكسبيرت
تستطيع التحكم فى الطلب الثانى من Max_Order
ارجو التجربه
تحياتى لك
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 haz1_EA_sa5.mq4‏ (10.6 كيلوبايت, المشاهدات 7)
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

3#
10 - 02 - 2016, 04:57 PM
بارك اللة فيك استاذنا الكريم
هجرب الاكسبيرت ورد عليك
haz1 غير متواجد حالياً  
مشرف سابق

4#
10 - 02 - 2016, 05:41 PM
اقتباس:
بارك اللة فيك استاذنا الكريم
هجرب الاكسبيرت ورد عليك
ارجو لك كل التوفيق ان شاء الله
تحياتى لك
عضو نشيط

5#
10 - 02 - 2016, 09:06 PM
السلام عليكم
استاذ سمير دلوقتى فية حاجتين كويسين اتغيروا فى الاكسبيرت وهما ان الاكسبيرت مش بيقفل الصفقات كلها لما يقوم السعر بضرب البريك ايفن للصفقة المفتوحة والحاجة الثانية انة تم اضافة خانة max order
الاشياء اللى بها مشكلة ومطلوب تعديلهاهى 1.خانة max order الاكسبيرت لايلتزم بتنفيذ ما فيها يعنى لوانا حطيت بها رقم اربعة مثلا بيفضل الاكسبيرت يقوم بتعليق الصفقات حتى اكثر من اربعة 2.الاكسبيرت كان بيقفل كل الصفقات عند الوصول للتك بروفيت اوضرب الترلنج ستوب(ستب)(ودة هو المطلوب بس لم يعد يعمل فى الاكسبيرت الاخير دة )3.الاكسبيرت كان بيعلق صفقة مكان الصفقة اللى السعر ضرب الاستوب بتعها بالضبط (ودة هو المطلوب بس لم يعد يعمل فى الاكسبيرت الاخير دة )ولكن دلوقتى بقى بيعلق الصفقة على بعد 20او 30نفطة من الصفقة اللى ضرب السعر الاستوب لها
haz1 غير متواجد حالياً  
مشرف سابق

6#
11 - 02 - 2016, 08:39 AM
اقتباس:
السلام عليكم
استاذ سمير دلوقتى فية حاجتين كويسين اتغيروا فى الاكسبيرت وهما ان الاكسبيرت مش بيقفل الصفقات كلها لما يقوم السعر بضرب البريك ايفن للصفقة المفتوحة والحاجة الثانية انة تم اضافة خانة max order
الاشياء اللى بها مشكلة ومطلوب تعديلهاهى 1.خانة max order الاكسبيرت لايلتزم بتنفيذ ما فيها يعنى لوانا حطيت بها رقم اربعة مثلا بيفضل الاكسبيرت يقوم بتعليق الصفقات حتى اكثر من اربعة 2.الاكسبيرت كان بيقفل كل الصفقات عند الوصول للتك بروفيت اوضرب الترلنج ستوب(ستب)(ودة هو المطلوب بس لم يعد يعمل فى الاكسبيرت الاخير دة )3.الاكسبيرت كان بيعلق صفقة مكان الصفقة اللى السعر ضرب الاستوب بتعها بالضبط (ودة هو المطلوب بس لم يعد يعمل فى الاكسبيرت الاخير دة )ولكن دلوقتى بقى بيعلق الصفقة على بعد 20او 30نفطة من الصفقة اللى ضرب السعر الاستوب لها
اخى الكريم
بخصوص الطلب الاول
انا شايف عند عدم اغلاق الصفقات المعلقة بتكون فى مسافة بين الصفقات كبير جدا
وهذا مايحدث الخطا بعد كده فى الاكسبيرت
الافضل تركه مثل السابق
عند اغلاق الصفقة يتم اغلاق الصفقة المعلقة والعمل من جديد فى تعليق الصفقات
.....
الطلب الثانى
هو يعمل على الصفقات الخاسره
بمعنى العدد يعمل كل صفقة خاسره
لو ربحة صفقة يعمل من جديد فى العدد
لو عايز يتم التعديل فيه
كل الصفقات ربح او خساره
ممكن يتم عمل ذلك
تحياتى لك
عضو نشيط

7#
11 - 02 - 2016, 12:09 PM
السلام عليكم
استاذنا الكريم
1. بالنسبة لاول جزء من كلامك هو دة المطلوب فعلا بالضبط ان الاكسبيرت اللى انارفعتة فى المرفقات انا مش عايز اغيرفى طريقتة فى اغلاق الصفقات فية و لا حاجة انا عايزة زى ما هو زى فى كل حاجة بس ماعدا انة فى الاكسبيرت القديم لما السعر يضرب البريك ايفن للصفقة المفتوحة بيقفل كل الصفقات المعلقة والمفتوحة لكن انا مش عايز كدة انا عايز انة يقفل الصفقة المفتوحة نفسها بس (اللى السعر ضرب البريك ايفن بتعها)
2.بالنسبة للجزء الثانى من كلام حضرتك . بالفعل المطلوب انة يعمل على كل الصفقات سواء الرابحة او الخاسرة انا اقصد خانة max order
انا مع حضرتك فى اى استفسار
تحياتى لك
haz1 غير متواجد حالياً  
مشرف سابق

8#
11 - 02 - 2016, 01:28 PM
السلام عليكم
ممكن تجرب هذا الاكسبيرت
تحياتى لك
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 haz1_EA_sa6.mq4‏ (10.7 كيلوبايت, المشاهدات 6)
عضو نشيط

9#
11 - 02 - 2016, 02:21 PM
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
لا يا استاذ سمير الاكسبيرت بقى الصفقة اللى يضرب الاستوب لوز بتاعها ميعلقش غيرها تانى.
استاذنا الكريم لو تسمحلى واسف لو بتدخل فى طريقة شغلك الاكسبيرت اللى هو sa4 اللى انا رفعتة
المطلوب فقط تيجى علية وتخلى الصفقة المفتوحة اللى البريك ايفن يقفلها يتفتح مكانها صفقة ثانية بنفس المواصفات وفى نفس مكانها بالضبط وفى نفس الثانية لما دى تتقفل على طول دى تتعلق. يعنى لوالصفقة كانت شراء معلق تبقى دى شراء معلق ولو بيع معلق تبقى دى بيع معلق وبنفس مكانها وبنفس كل شىء لها من مقدار الربح والخسارة وكل حاجة
تحياتى وتقديرى لك
haz1 غير متواجد حالياً  
مشرف سابق

10#
11 - 02 - 2016, 03:10 PM
اقتباس:
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
لا يا استاذ سمير الاكسبيرت بقى الصفقة اللى يضرب الاستوب لوز بتاعها ميعلقش غيرها تانى.
استاذنا الكريم لو تسمحلى واسف لو بتدخل فى طريقة شغلك الاكسبيرت اللى هو sa4 اللى انا رفعتة
المطلوب فقط تيجى علية وتخلى الصفقة المفتوحة اللى البريك ايفن يقفلها يتفتح مكانها صفقة ثانية بنفس المواصفات وفى نفس مكانها بالضبط وفى نفس الثانية لما دى تتقفل على طول دى تتعلق. يعنى لوالصفقة كانت شراء معلق تبقى دى شراء معلق ولو بيع معلق تبقى دى بيع معلق وبنفس مكانها وبنفس كل شىء لها من مقدار الربح والخسارة وكل حاجة
تحياتى وتقديرى لك
اخى الكريم
ارجو مشاهدة تعليقى على الشارت الموجود فى هذا الرابط
هذا بخصوص وضع الصفقة محل الصفقة المغلقة
ماهى المشكلة هنا فى هذا الطلب ؟؟
تحياتى لك

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات