• 4:05 مساءاً

برنامج مجاكى التداول trading tester

Like Tree3Likes

عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
افتراضي رد: برنامج مجاكى التداول trading tester
11#
11 - 03 - 2016, 01:41 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talalatef مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك اخونا محمد برنامج روووووعه
بس هنالك مشكله هل لها حل عندك ، لما اشغل البرنامج على الباك تست تظهر ايقونات البيع و الشرا على الواجهه دون مشاكل لكن انا مثلا اريد ان اضع تمبلت معين اثناء الاختبار حتى استطيع ان اطبق استرتجيتي لكن جميع ايقونات الشرا و البيع اللي في واجهه البرنامج تختفي
كيف يمكن ارجعها بوجود التبملت؟؟
دي محتاجة تعديل على الاكسبيرت عشان يقدر يرجع الـ Objects بتاعته تاني ... بس مؤقتا تقدر بعد اما الاكسبيرت يشتغل تحط المؤشرات اللى انت عايزها بمعنى اصح تعمل التمبلت بتاعك من اول وجديد بس عل التستر . وتحفظه باسم محتلف وكل ما تشغل التيستر طبق التمبلت عليه هيظهر التمبلت بتاعك وفى نفس الوقت هتفضل زراير البيع والشراؤ او Panel زي ماهي على الشاشة
mohamed982 غير متواجد حالياً  

عضو جديد

ahmed moneam is on a distinguished road
12#
11 - 03 - 2016, 02:29 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haz1 مشاهدة المشاركة
الف شكر لك احمد باشا و الاخ المحترم صاحب الاكسبيرت
لا شكرا على واجب
بالتوفيق
ahmed moneam غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

haz1 is on a distinguished road
13#
11 - 03 - 2016, 10:46 AM
طيب استاذ محمد هل من الممكن ان البرنامج يفتح البيع والشراء بشكل تلقائى فى حالة انى بجرب علية اكسبيرت طبقا للاكسبيرت كالسوق الحقيقى ولا لازم انا اللى اضع امر الشراء والبيع
haz1 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

haz1 is on a distinguished road
14#
11 - 03 - 2016, 10:48 AM
ولو ممكن طريقة تسطيب البرنامج على الميتاتريدر
haz1 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية theatco
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية theatco

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
theatco is on a distinguished road
15#
11 - 03 - 2016, 11:14 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
اتفضل ده اكسبيرت محاكي تداول على الماركت من صنعى , تقدر تنزله مجانا وتتداول عن طريقه على الاستراتيجي تيستر بطريقة و ظروف مشابهة لظروف السوق تماما وطريقة التداول
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
وده قيديو الشرح
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

اذا كنت بتدور على حاجة بخلاف ذلك فيه برامج بفلوس واشهررا forex tester ده بيتباع بتقريبا 200 دولار وفيه نسخ منه ديمو بس لفترة محدودة على الباك تست
ده برنامج فوركس تستر و معاه الكيجن بتاعه كمان
مشكلتي معاه انه مش بيقبل إضافة المؤشرات عليه
ياريت حد من المبرمجين هنا يفيدنا في الموضوع ده و يبقى جزاه الله كل خير
الملفات المرفقة
نوع الملف: rar Forex Tester.rar‏ (5.93 ميجابايت, المشاهدات 43)
theatco غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

16#
11 - 03 - 2016, 11:48 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haz1 مشاهدة المشاركة
طيب استاذ محمد هل من الممكن ان البرنامج يفتح البيع والشراء بشكل تلقائى فى حالة انى بجرب علية اكسبيرت طبقا للاكسبيرت كالسوق الحقيقى ولا لازم انا اللى اضع امر الشراء والبيع
اخي الكريم ايه أصلا لازمة انك تستعمل أي برنامج محاكي تداول زي بتاعي اذا كان عندك اكسبيرت ليه استراتيجية عمل محددة . متهيالى ملهاش لازمة ... البرنامج عندى فكرته الأساسية انك تقدر تدرب على استراتيجية معينة لايمكن عمل ليها اكسبيرت بسبب طبيعتها او تقدر تجرب مؤشر معين لايف وتراقب تحركاته بسرعة , كمثال فيه في MQL5 مؤشرات كتير جدا وقوية جدا جدا جدا فيها المدفوع والمجانى . ممكمن تنزل أي مؤشر منهم وتجربه على التيستر عن طريق البرنامج بتاعي وتفتح معاه صفقات او تقفلها حسب إشارات المؤشر ... يعني انت وفرت على نفسك أيام واسابيع من التجرية او التدريت في كام ساعة , وبناء عليه تقدر تحكم اذا كنت تشتري او لا او هل الاستراتيجية دي ناجحة او لا . عكس الاكسبيرتات الجاهزة اللى بتفتح أوامر دي مش محتاجة اكتر من باك تست وهتعرف هل تستحق او لا ....

وعشان تسطب البرنامج ببساطة ادخل على موقع امل كيو ال ونزل البرنامج من هناك اسهل هينزل على طول على الميتا تريدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة theatco مشاهدة المشاركة
ده برنامج فوركس تستر و معاه الكيجن بتاعه كمان
مشكلتي معاه انه مش بيقبل إضافة المؤشرات عليه
ياريت حد من المبرمجين هنا يفيدنا في الموضوع ده و يبقى جزاه الله كل خير

اخي الكريم حاجة غريبة جدا انك عندك نسخة فوركس تيستر بكراك لان على حسب علمى ده مستحيل ....ولو كان ينفع مكنتش اشتريته بـ 200 دولار عشان جهاز واحد بس كمان ....او هتلاقيها نسخة قديمة ..... وبالنسبة لموضوع المشرات عليه , طبيعي انها متشتغلش لان ليه لغة برمجة مختلفة شوية عن MQL عموما فيه في موقع Forex Tester سكشن اسمه FreeLance تقدر تدخل عليه وتطلب منهم عمل مؤشر بس بيكون طبعا مدفوع بمقابل ...... امال تفتكر ليه انا عملت الاكسبيرت بتاعي وانا أصلا عندي الفوركس تيستر ؟؟؟؟ هي عشان النقطه دي تحديدا عشان معظم المؤشرات بتشتغل على الميتاتريدر
theatco likes this.
الصورة الرمزية theatco
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية theatco

17#
11 - 03 - 2016, 12:16 PM
اقتباس:
اخي الكريم ايه أصلا لازمة انك تستعمل أي برنامج محاكي تداول زي بتاعي اذا كان عندك اكسبيرت ليه استراتيجية عمل محددة . متهيالى ملهاش لازمة ... البرنامج عندى فكرته الأساسية انك تقدر تدرب على استراتيجية معينة لايمكن عمل ليها اكسبيرت بسبب طبيعتها او تقدر تجرب مؤشر معين لايف وتراقب تحركاته بسرعة , كمثال فيه في MQL5 مؤشرات كتير جدا وقوية جدا جدا جدا فيها المدفوع والمجانى . ممكمن تنزل أي مؤشر منهم وتجربه على التيستر عن طريق البرنامج بتاعي وتفتح معاه صفقات او تقفلها حسب إشارات المؤشر ... يعني انت وفرت على نفسك أيام واسابيع من التجرية او التدريت في كام ساعة , وبناء عليه تقدر تحكم اذا كنت تشتري او لا او هل الاستراتيجية دي ناجحة او لا . عكس الاكسبيرتات الجاهزة اللى بتفتح أوامر دي مش محتاجة اكتر من باك تست وهتعرف هل تستحق او لا ....

وعشان تسطب البرنامج ببساطة ادخل على موقع امل كيو ال ونزل البرنامج من هناك اسهل هينزل على طول على الميتا تريدر

اخي الكريم حاجة غريبة جدا انك عندك نسخة فوركس تيستر بكراك لان على حسب علمى ده مستحيل ....ولو كان ينفع مكنتش اشتريته بـ 200 دولار عشان جهاز واحد بس كمان ....او هتلاقيها نسخة قديمة ..... وبالنسبة لموضوع المشرات عليه , طبيعي انها متشتغلش لان ليه لغة برمجة مختلفة شوية عن MQL عموما فيه في موقع Forex Tester سكشن اسمه FreeLance تقدر تدخل عليه وتطلب منهم عمل مؤشر بس بيكون طبعا مدفوع بمقابل ...... امال تفتكر ليه انا عملت الاكسبيرت بتاعي وانا أصلا عندي الفوركس تيستر ؟؟؟؟ هي عشان النقطه دي تحديدا عشان معظم المؤشرات بتشتغل على الميتاتريدر
انت مش متخيل انا طلع عيني قد أيه عشان الاقيه
و الآخر اتصدمت انه مش بيقبل المؤشرات فاتركن على الرف

المهم
الاكسبرت بتاعك أكثر من رائع بس انا لما بضغط على باي أو سل أثناء التجربة بيفتح الصفقة بس بتتحط في الريبورت بدون تيك بروفت أو ستوب لوس مش عارف ليه

أخوك رامي القزاز من جمهورية الإسكندرية و تشرفت بمعرفتك
عضو نشيط

18#
11 - 03 - 2016, 12:56 PM
اقتباس:
انت مش متخيل انا طلع عيني قد أيه عشان الاقيه
و الآخر اتصدمت انه مش بيقبل المؤشرات فاتركن على الرف

المهم
الاكسبرت بتاعك أكثر من رائع بس انا لما بضغط على باي أو سل أثناء التجربة بيفتح الصفقة بس بتتحط في الريبورت بدون تيك بروفت أو ستوب لوس مش عارف ليه

أخوك رامي القزاز من جمهورية الإسكندرية و تشرفت بمعرفتك
هل وضعت قيمة للتيك بروف او الستوب لوز ولا حطيت 0 ؟ لو صفر طبيعي هيتعامل مع الامر على انه بدون ستوب او تيك بروفت . ولو وضعت قيمة اقل من اقل حد مسموح للتيك بروفت او ستوب الامر مش هيفتح أصلا , شاهد الفيديو مرة أخرى لان مستحيل ده يحصل او نزله من موقع ام كيو ال مباشرة عشان تتجنب الأخطاء
الصورة الرمزية theatco
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية theatco

19#
11 - 03 - 2016, 01:24 PM
اقتباس:
هل وضعت قيمة للتيك بروف او الستوب لوز ولا حطيت 0 ؟ لو صفر طبيعي هيتعامل مع الامر على انه بدون ستوب او تيك بروفت . ولو وضعت قيمة اقل من اقل حد مسموح للتيك بروفت او ستوب الامر مش هيفتح أصلا , شاهد الفيديو مرة أخرى لان مستحيل ده يحصل او نزله من موقع ام كيو ال مباشرة عشان تتجنب الأخطاء
انا نزلته من الموقع
و حطيت أوامر التيك بروفت و الستوب زي ما مشروح في الفيديو
دانا حتى بشد خط للقمة و القاع اتأكد الرقم قد أيه
زي منت ايف في الصورة الأولى كله تمام

في الصورة التانية بقا لما السعر وصل للتيك بروفت في الريبورت جايب صفقة بلا مكسب ولا خسارة
عضو نشيط

20#
11 - 03 - 2016, 05:04 PM
اقتباس:
انا نزلته من الموقع
و حطيت أوامر التيك بروفت و الستوب زي ما مشروح في الفيديو
دانا حتى بشد خط للقمة و القاع اتأكد الرقم قد أيه
زي منت ايف في الصورة الأولى كله تمام

في الصورة التانية بقا لما السعر وصل للتيك بروفت في الريبورت جايب صفقة بلا مكسب ولا خسارة
ياباشا انت روشتنى فين السعر أصلا وفين التيك بروفت انت فاتح صفقة بيع بسعر 1.2051 وحاطط تيك بروفت 1.1951 يعنى 100 نقطه و ستوب 1.2151 برده 100 نقطه الصفقة محققه 30 نقط ربح زي ماهو مكتوب في البانل بتاعت الأوامر وربح 390 دولار ... والصفقة مازالت شغالة , طبيعي جدا ان في الريبورت بتاع الستراتيجي تسيستر يطلع بالشكل ده لان الصفقة لسه لم تغلق لما تغلق هتلاقي جنبها الربح او الخسارة المحققة من الصفقة دي طبيعة الستراتيجي تستر ريبورت مش بيظهر الربح او الخسارة اللحظية في الريبورت زي الحقيقي , وعشان كده هتلاقي في البانل بتاعت الأوامر انا حاطط حاجة بسيطة كده بتبين الأوامر المفتوحة والربح او الخسارو المحققة عشان نخلى الموضوع اقرب حاجة للحقيقي . تمام ياريس

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات