• 10:12 صباحاً

الفوركس VS المجتمع

Like Tree35Likes

الصورة الرمزية احمد ريان
مشرف سابق
الصورة الرمزية احمد ريان

احمد ريان will become famous soon enough
افتراضي رد: الفوركس VS المجتمع
11#
30 - 08 - 2018, 01:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Northstar مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا واقع فى مشكله غريبه و عجيبه و مش عارف اتصرف ازاى و ارجو لو حد من حضراتكم مر بها يقول لى تعامل معها ازاى

بالمناسبه بلاش اسمع فى الردود كلام سخيف زى بيسوق لنفسه و ادارة حسابات و الكلام الفارغ لانه مش حقيقى و مالوش علاقه بالموضوع

انا شاب اقتربت من 29 سنه اتعرفت على الفوركس من مده كبيره و الحمد لله اتعلمت و طورت نفسى و بقيت بحقق دخل ثابت تقريبا ما بين 7 الى 9 الاف جنيه فى الشهر - طبعا بالدولار مش مبلغ كبير لكن بالجنيه فى مصر مبلغ محترم - و الحمد لله انا ماشى على النسبه دى من عاميين تقريبا . و الحمد لله كنت فى غايه السعادة و الفخر باللى انا حققته .

منذ فتره قليله بدا اهلى يطلبوا منى اننا لازم اتجوز و ادور على بنت الحلال . هنا ظهرت المشكله . اوضاعى الماديه الحمد لله مقبوله و دخلى الشهرى محترم . بس السؤال الرهيب اللى اتسالته فى كل بيت هو انا بشتغل ايه . اقسم بالله انا عمرى ما تخيلت ان الموضوع بالصعوبه دى

احاول اشرح مهما اشرح محدش فاهم حاجه و انا مش عارف اوصل المعلومه لاهل البنت اللى انا رايح اطلب ايدها . كلهم بيتعاملوا معى على اننا عاطل او تافه او تاجر عمله ( بالشكل الغير قانونى ).

و سمعت اقاويل غريبه واحد يقول لى لو امريكا قفلت النت هتعمل ايه ساعتها . و اللى يقول لى يعنى انت هتعد فى البيت مش هتروح فى اى مكان و هو ده اسمه شغل . و كلام من ده .

الاغرب اصحابى اللى هما المفروض شباب و فاهميين التقدم العلمى و التكنولوجيا لقيتهم بيقولوا نفس الكلام .

فجأة و على عكس ما كنت متخيل لقيت الكل بيفكر فى و بيتعامل معى على انى عاطل او انسان تافه لا اصلح لاى شىء .

اما قلت لهم بس انا بكسب فلوس كان الرد عادى جدا ما تاجر المخدرات بيكسب اكتر منك .

اعمل ايه اسيب شغلى فى الفوركس اللى بحبه و بكسب منه و انزل اشوف شغلانه ب 1500 و لا 2000 جنيه فى اى مصنع او شركه و اشوف القرف و شغل 12 ساعه مره تانيه و لا اعمل ايه بجد مش عارف .
في 2006 كان لوالدي محل اجهزه كهربائيه كبير بملايين وكنت شغال معاه لما اتقدمت للخطوبه قالولي ياريت شغل منفصل عن والدك لان ممكن في اي وقت يقولك مع السلامه ودي وظيفه مش ثابته .. قلت اوك مفيش مشكله
روحت اشتغلت جرسون في فندق وعملت التامين وبلغتهم بالامر وفتره الخطوبه كنت شغال زي منا وبعد الجواز بشهر او اتنين سبت الشغل ورجعت مع والدي تاني
اصل والدي وقتها كان بيديني 1000 جنيه ثابت وعموله مبيعات
وقعدت تقريبا فتره الخطوبه 10 اشهر بقبض في الفندق 300 جنيه بس

سياسه

احمد ريان غير متواجد حالياً  

عضو جديد

برعيfx is on a distinguished road
12#
30 - 08 - 2018, 02:01 PM
الافضل تعمل وظيفة ثانية مع الفوركس لان اسواق المال خطيرة جدا وفي اي لحظة ممكن تخسر وحتى البنوك الكبرى لا تضع كل استثماراتها في التداول انما جزء بسيط فقط
برعيfx غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

realyone is on a distinguished road
13#
30 - 08 - 2018, 03:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Northstar مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا واقع فى مشكله غريبه و عجيبه و مش عارف اتصرف ازاى و ارجو لو حد من حضراتكم مر بها يقول لى تعامل معها ازاى

بالمناسبه بلاش اسمع فى الردود كلام سخيف زى بيسوق لنفسه و ادارة حسابات و الكلام الفارغ لانه مش حقيقى و مالوش علاقه بالموضوع

انا شاب اقتربت من 29 سنه اتعرفت على الفوركس من مده كبيره و الحمد لله اتعلمت و طورت نفسى و بقيت بحقق دخل ثابت تقريبا ما بين 7 الى 9 الاف جنيه فى الشهر - طبعا بالدولار مش مبلغ كبير لكن بالجنيه فى مصر مبلغ محترم - و الحمد لله انا ماشى على النسبه دى من عاميين تقريبا . و الحمد لله كنت فى غايه السعادة و الفخر باللى انا حققته .

منذ فتره قليله بدا اهلى يطلبوا منى اننا لازم اتجوز و ادور على بنت الحلال . هنا ظهرت المشكله . اوضاعى الماديه الحمد لله مقبوله و دخلى الشهرى محترم . بس السؤال الرهيب اللى اتسالته فى كل بيت هو انا بشتغل ايه . اقسم بالله انا عمرى ما تخيلت ان الموضوع بالصعوبه دى

احاول اشرح مهما اشرح محدش فاهم حاجه و انا مش عارف اوصل المعلومه لاهل البنت اللى انا رايح اطلب ايدها . كلهم بيتعاملوا معى على اننا عاطل او تافه او تاجر عمله ( بالشكل الغير قانونى ).

و سمعت اقاويل غريبه واحد يقول لى لو امريكا قفلت النت هتعمل ايه ساعتها . و اللى يقول لى يعنى انت هتعد فى البيت مش هتروح فى اى مكان و هو ده اسمه شغل . و كلام من ده .

الاغرب اصحابى اللى هما المفروض شباب و فاهميين التقدم العلمى و التكنولوجيا لقيتهم بيقولوا نفس الكلام .

فجأة و على عكس ما كنت متخيل لقيت الكل بيفكر فى و بيتعامل معى على انى عاطل او انسان تافه لا اصلح لاى شىء .

اما قلت لهم بس انا بكسب فلوس كان الرد عادى جدا ما تاجر المخدرات بيكسب اكتر منك .

اعمل ايه اسيب شغلى فى الفوركس اللى بحبه و بكسب منه و انزل اشوف شغلانه ب 1500 و لا 2000 جنيه فى اى مصنع او شركه و اشوف القرف و شغل 12 ساعه مره تانيه و لا اعمل ايه بجد مش عارف .
ههههههههه مش انت بس تعاني من هذه المشكلة يااخي افتح لك محل او بقالة وحط فيها كمبيوترك واشتغل بالفوركس وسكت كلام الناس

التوقيع

ماشاءالله تبارك الله ولاحول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم
realyone غير متواجد حالياً  
عضو جديد

miloud222 is on a distinguished road
14#
30 - 08 - 2018, 05:53 PM
مشكلتك بسيطة اخي الكريم فقط عليك ان تفكر بدون ضغط
كل الاخوان ماشاء اعطوك حلول

بارك الله لك في رزقك
miloud222 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

GoMan is on a distinguished road
15#
30 - 08 - 2018, 08:19 PM
بالغالب كلام الناس منطقي
ولكن يبقى التعريف كالتالي

العمل : بالصرافه وتبادل العملات

من المهم ان تبدء بتجيمع النقد لشراء محل/ارض/عربه

بخصوص لو قفل الانترنت او الشركه
عليك ان تبحث بشركه كبيره ومحترمه وانصح بالبنوك
التى تعطي آي بان وحساب شخصي
لكي تحول من اسمك الى اسمك مباشره
عوضاً عن من اسم الشركه الى حسابك للتفادى موضوع الاغلاق والحظر الذى بدأ بالحصول ببعض الدول

لا مانع كذالك من التفكير بتوسيع عملك وفتح مطعم صغير
او محل صغير بالمستقبل
شرط ان لا يكسر الميزانيه.

وفقك الله للزواج بالبنت الجميله الصالحه
والله يرزقك من واسع فضله
Northstar likes this.
GoMan غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية mahmoudfarid
عضو جديد
الصورة الرمزية mahmoudfarid

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
mahmoudfarid is on a distinguished road
16#
30 - 08 - 2018, 08:55 PM
مجتمع جاهل مستحيل يتغير خليك في الفوركس وسيبك منهم اقتنعوا اقتنعوا مقتنعوش براحتهم المهم انت تكون مرتاح ومبسوط
mahmoudfarid غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

4xtrader is on a distinguished road
17#
31 - 08 - 2018, 06:46 AM
هي صعبة يعني

بما انك تكسب افتح مشروع على ارض الواقع و ادره انت او اجعل شخصا اخر يديره او يساعدك فيه بالمرة استثمار اخر لفلوسك و بالمرة تساعد احد العاطلين عن العمل و كده اعتقد حلت المشكلة
Northstar likes this.

التوقيع

مِـنْ شَجَـرَةْ واحِـدَةْ تَصنَـع مِليّـونْ عٌـودْ كبَـريّـتْ ..
وَ يٌمكِـــنْ لِــ عٌـــودْ كِبَـريّــتْ وَاحِـــدْ أنْ يَحِـرَقْ مَليّـونْ شَجَـرَةْ ..
لِذَلِـك لاَ تَـدَعْ أمِـرّ سَلبِـيّ واحَـدْ يٌؤثِـرَ عَلَـىّ مَلاييّـنْ ﺂلإيجَـابِيّاتْ فِـيّ حَياتِـك
4xtrader غير متواجد حالياً  
موقوف

Star-FX is on a distinguished road
18#
31 - 08 - 2018, 03:08 PM
بص يا ابنى أجر لك شقه صغيره و لو غرفه واحده و صاله . و قول لهم انك شغال مندوب مبيعات فى اى شركه و انزل كل يوم من بيتك الصبح على الشقة اللى انا اجرتها و ارجع اخر النهار . هتتعب بس عشان ترضى المجتمع المتخلف اللى احنا عايشيين فيه - بس احبك التمثيليه يعنى تشترى شنطة مندوب المبيعات و كم بروشور انجليزى - لحد ما تظبط نفسك

بس اوعى تحاول تغير المجتمع و لا تفكر انك تحاول لان ده هو المستحيل بعينه .

بس فى سؤال مهم جدا بالنسبه لى :- انت عايز تتجوز اساسا ليه هو فى حد عاقل يدخل النار برجليه
bary949 and Northstar like this.
Star-FX غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية AlaaFX
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية AlaaFX

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
AlaaFX is on a distinguished road
19#
31 - 08 - 2018, 09:46 PM
على سيرة الزواج :

مصري يقول لأصحابه :
الستات نعمة من ربنا، والمفروض كل واحد يروح بيته يبوس ايد مراته

قاله واحد : طب انا مش متجوز !!

قاله : انت بالزات تبوس ايدك وش وظهر

---------------------------------

حط نفسك مكان اهل العروس وجاوب على السؤال :

لو اتى احدهم وطلب ايد بنتك وهو بيشتغل بالفوركس هل ستوافق ؟؟؟

على الاغلب .... لأ

مجتمعنا مجتمع مادي ويرى الانسان من منظور عمله ، والاخوة اشارو عليك بالحل

وانا ارى ان انسب حل هو فتح محل سايبر وان تكون لك غرفة خاصة تعمل من خلالها

وممكن يكون هذا الحل هو راحة نفسية لك وتشعر انك زي كل الناس في مجتمعك رايحين للعمل وجايين من العمل

الله يرزقك ببنت الحلال ويسعدك
Northstar likes this.

التوقيع

AlaaFX غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Rock
عضو ذهبي
الصورة الرمزية Rock

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
Rock will become famous soon enough
20#
31 - 08 - 2018, 10:23 PM
فعلا اخى شيء غايه فى الصعوبة انك تحاول تقنع مجتمع جاهل بشغلك وقوته وانه هو المستقبل بس زي ماتقول دقه قديمه

انا اتحاربت كتير من اقرب الاقربين و الاهل والاصدقاء انى اشتغل بهذا المجال
بس كان ديما والدي الله يرحمه كان فى حياتى شيء مهم جدا بتشجيعه الدائم لي و ثقته بقدراتى ، لم يهدمها من بدايتها بل قام بتشجيعي وبدء بمشاركتى فى هذا المجال بالحديث .

وبما ان المجتمع يحارب هذه التطورات وزنه عليك ، اشتغلت بعد ضغوطات فى الكثير من الشركات الحقيقية بمقارات وتامينات والذى منه وكنت اخد ملاليم مقارنه بالمجهود اللى كنت اقوم به بالاضافة لعملى المحبوب الاساسي ( الفوركس ) لم انساه وفضلت اتعلم واتداول وكنت تقريبا مش بنام لانى عندى خطه واريد تنفيذها رغم الارهاق والتعب الذى كنت امر بيه وقتها

ولما اتوضعت بثقة على سلم النجاح تنازلت عن جميع الاعمال السابقة وتجاهلت كل حرف يتقال من هذا المجتمع الغريب باى شكل من الاشكال بكلمة ( نعم . فعلا . عندك حق )
ولما اخرج من النقاش والجلسه ارمي كل اللى اتقال ورايا واكمل مساري

ولما روحت اتقدمت لزوجتى ( كنت بقول بثقة بشتغل فى البورصة العالمية )
وبما ان المجمتع معظمة جاهل محدش كان يعرف بتكلم عن ايه ويكتفوا بالصمت بدلا من الاحراج

ارمي وراك
hisham.m.younes and Northstar like this.

التوقيع

كن عظيماً ودوداً قبل أن تكون عظاماً ودوداً
Rock غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام