• 7:42 مساءاً

هل الرافعه الصغيره لمصلحتك فعلا؟. هل الجهات التنظيميه معاك ولا ضدك؟ بالورقه والقلم هاتشوف

Like Tree11Likes

عضو نشيط جدا

estream is on a distinguished road
افتراضي رد: هل الرافعه الصغيره لمصلحتك فعلا؟. هل الجهات التنظيميه معاك ولا ضدك؟ بالورقه والقلم هات
11#
30 - 07 - 2020, 01:59 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zerogo مشاهدة المشاركة
تحياتى وكل سنه وانت طيب
هنا انت تكلمت بمنطق انه لما اسوق بسرعه عاليه ممكن الضرر يتخطانى ويضر غيرى
ايضا انه الدوله يهمها المواطنين فتدخلت كواصي ليوازن بين النفع والضرر
لكن الهيئات الرقابيه كل الناس تخسر ده يفرق ايه معاها المفروض دورهم مقتصر على الرقابه مش الوصايه
يمنعوا البروكر من التلاعب والنصب دورهم مش وصايه ابدا
خصوصا هنا الضرر والنفع فردى لا يتخطى الفرد الى غيره
فمن اين كتساب حق الانتقال من الرقابه الى الوصايه
الحفظ من الضرر هو من الفرد على نفسه .. مش ضروري يمتد للاخرين عشان يكون في اجراء
والا .. ليش يتم منع المخدرات مثلا؟
الوصاية شيء ضروري واساسي في كل نظام .. لكن ليس بتطرف ... مثل منع النظام كامل لان فيه اخطار
لكن بوضع قوانين تنظيمية تعمل توازن ما بين المنافع والاخطار ,,,, مثل قيادة السيارة او الرافعة المالية

و هذا من صلب دور الهيئات الرقابية اضافه الى الرقابة ومنع الغش والتلاعب

الفكرة بسيطة اخوي
zerogo likes this.
estream غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية zerogo
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية zerogo

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
zerogo is on a distinguished road
افتراضي رد: هل الرافعه الصغيره لمصلحتك فعلا؟. هل الجهات التنظيميه معاك ولا ضدك؟ بالورقه والقلم هات
12#
30 - 07 - 2020, 02:13 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة estream مشاهدة المشاركة
الحفظ من الضرر هو من الفرد على نفسه .. مش ضروري يمتد للاخرين عشان يكون في اجراء
والا .. ليش يتم منع المخدرات مثلا؟
الوصاية شيء ضروري واساسي في كل نظام .. لكن ليس بتطرف ... مثل منع النظام كامل لان فيه اخطار
لكن بوضع قوانين تنظيمية تعمل توازن ما بين المنافع والاخطار ,,,, مثل قيادة السيارة او الرافعة المالية

و هذا من صلب دور الهيئات الرقابية اضافه الى الرقابة ومنع الغش والتلاعب

الفكرة بسيطة اخوي
يبقي لسه معرفتش اقنعك بالفرق بين الدوله والهيئات الرقابيه في الفوركس
انا لما اشرب مخدرات وغيرى وغيرى كده الدوله هاتتضرر كمجتمع مفيش اخلاق في جريمه مفيش اقتصاد
انما لما اخسر بالفوركس ود استثمار مال فائض انا بخسر وغيرى وغيرى والاموال بتنتقل لاطراف اخرى
فما هو الضرر الذى وقع على المجتمع العالمى لتدخل الهيئات الرقابيه العالميه كواصي يوازن بين النفع والضرر
-------------------------------
بل بالعكس الدول لما لاقيت افرادها بتخسر بالفوركس ووجدت العمله الصعبه تخرج بلا عوده ووجدت انه لما اخسر انا وانت وغيرنا للخارج ده يضر اقتصاد ال الدوله فمنعته ورغم انه لهم حق الا اننا لم نتعاون معهم ورفضنا انهم يكونوا واصيين على تصرفتنا واصبحنا نتهرب منهم بالوسطاء فى السحب والايداع
الدوله ححلت لك التداول فى البورصه المحليه يعنى نخسر ونكسب فى بعضنا فلوسنا ما تخرجشى بره هههههههه

التوقيع

كن مضارب ولا تكن محلل
لغة المحلل مطاطه تسع كل الاحتمالات ولاتترجم على منصة التداول
لغة المضارب حاده بيع او شراء استوب وهدف سهل تترجمها على المنصه وادارة راس المال
حساب المضارب يتمرجن وينتهى
حساب المحلل لا ينتهى ابدا ودايما هتلاقيه عامل حساب كل الظروف مهما حدث
zerogo غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

estream is on a distinguished road
13#
30 - 07 - 2020, 02:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zerogo مشاهدة المشاركة
يبقي لسه معرفتش اقنعك بالفرق بين الدوله والهيئات الرقابيه في الفوركس
انا لما اشرب مخدرات وغيرى وغيرى كده الدوله هاتتضرر كمجتمع مفيش اخلاق في جريمه مفيش اقتصاد
انما لما اخسر بالفوركس ود استثمار مال فائض انا بخسر وغيرى وغيرى والاموال بتنتقل لاطراف اخرى
فما هو الضرر الذى وقع على المجتمع العالمى لتدخل الهيئات الرقابيه العالميه كواصي يوازن بين النفع والضرر
-------------------------------
بل بالعكس الدول لما لاقيت افرادها بتخسر بالفوركس ووجدت العمله الصعبه تخرج بلا عوده ووجدت انه لما اخسر انا وانت وغيرنا للخارج ده يضر اقتصاد ال الدوله فمنعته ورغم انه لهم حق الا اننا لم نتعاون معهم ورفضنا انهم يكونوا واصيين على تصرفتنا واصبحنا نتهرب منهم بالوسطاء فى السحب والايداع
الدوله ححلت لك التداول فى البورصه المحليه يعنى نخسر ونكسب فى بعضنا فلوسنا ما تخرجشى بره هههههههه
لا يوجد هيئات رقابية عالمية
كل دولة لها هيئة رقابية خاصه فيها تعنى بمصلحه مواطنيها
اللي قلل الرافعه الهيئة الرقابية الامريكية The National Futures Association (NFA .... للمتاجرين داخل امريكا
الهيئة الرقابية الانجليزية FCA لم تقلل
الهيئة الاسترالية وضعت ضوابط كثيرة للموضوع ... لحماية مواطنيها
الشركات الاسترالية مثلا اصبحت تفتح فروع في سيشل ... غير خاضعه لضوابط الهيئة الاسترالية .. من اجل جذب المتاجرين الذين لا تناسبهم هذه الضوابط
انا مثلا بعد الضوابط الاخيرة هاجرت من فرع الشركة التي اتاجر معها فيها استراليا الى فرعها في سيشل .... ولو صار بيني و بينهم مشكله ... الهيئه الاسترالية لن تتدخل و لن تحميني

كل شركة تريد ان يصبح عندها مصداقية تسجل نفسها باحدى هذه الهيئات
وللتسجيل يجب الانصياع للاجراءات التنظيمية .... و الرافعه واحده منها فقط
zerogo likes this.
estream غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

07:42 PM