• 12:13 مساءاً

المؤشرات وما ادراك ما هى المؤشرات

الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

شادي عبده is on a distinguished road
افتراضي رد: المؤشرات وما ادراك ما هى المؤشرات
41#
30 - 01 - 2010, 05:41 PM
باشا باشا كلامك جميل جدا عن مبادئ علم الأقتصاد وقرأته فى مقدمة أكثر من كتاب يتحدث عن علم الأقتصاد وأعرف تاريخ ميلاد داو وتاريخ وفاة جون مينرد الله يرحمهما ولم ولن أستطيع أن أخطئ فى علم الأقتصاد وأن اقتصاديات الدول هى من يؤثر على الشارت ...وللعلم فأن الأقتصاد نفسه يقاس بمؤشرات ..مؤشر أسعار المنازل ...مؤشر نسبة البطالة وهلم جرا ...نرجع بقى لموضوعنا ترندات ومقاومات الكلاسيكى أم المؤشرات ...

و حياتك كنت بمتحن فيه من كام يوم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شادى عبده مشاهدة المشاركة

يا سيدى الفاضل انت لا تترك كلمة أو حرف الا و ترد عليها
معلش يا شادى ماهو أنت كلامك كلاسيكى مستفز بردو
المؤشرات الفنية
شئ مساعد فقط و تااااااااابعة للسعر و السعر تابع لقوى العرض و الطلب يعنى فى الاصل اساسي

شوفت المؤشرات تابعه لكام تابع

المؤشرات تابعة للسعر فقط وهو مايهمنى أما ماذا يتبع السعر فلامؤاخذة لايهمنى كثيرا وأنت قلتها التحليل الأقتصادى صعب على الخبراء فما بالك بالمبتدئين ..بمعنى أحضر لى مليون خبرلايؤثر على الشارت وصدقنى لن أتاجر عليهم لابيع ولاشراء كل ما يهمنى انه أذا تحركت الأسعار على الشارت أكون مع الرابحين وليس مع الخاسرين . وأيضا أقول لك أقرأ الجرائد الأجنبية والتحليلات الأقتصادية للخبراء فلن تجده يقول لك سيرتفع الدولار اوينخفض أما كذا لأنهم ببساطة لايعرفون يتوقعون فقط ولكن الكلمة الأولى والأخيرة للشارت وحركة السعر ...تابعت أكثر من محلل أقتصادى أجنبى وللأسف تقرأ اليوم توقع صعود الدولار لأسباب كذا وكذا وكذا وغدا أن لم يكن فى نفس اليوميقول لك هبط الدولار كما كان متوقعا ( متوقعا من من ياعم دا أنت لسة قايل صعود) بسبب كذا وكذا وكذا

هو ما يهمك و لكن نحن هنا نتحدث فى أصل الحركة كما طلبت منى لذلك المؤشرات تابعه للسعر و السعر تابع للاساسى بناء على القانون الازلى و سنة الكون الحتمية فى علم الاقتصاد و هى قانون العرض والطلب على رأى الدكتور مصطفى محمود رحمه الله .. و أرجع و اٌقول لك الشارت عبارة عن بيانات سابقة و نتوقع من خلالها وصول السعر لنقطة معينة بناء على تكرار حدوث السيناريوهات " التاريخ يعيد نفسه "

نقطة مهمة شكلها سقطت منك و انت بتقرأ كلامى

أنا قصدت بتكرارى لمفهوم التنحليل الفنى ان الكلاسيكى قارئ اساسى للبيانات المالية السابقة و ليس المؤشرات

التوقعات الاقتصادية مثل التوقعات الفنية و لكنها أصعب لانك تتعامل مع معطيات كثيرة فى نظام الدولة و لا تنسى تأثير الدول على بعضها أحياناً " الموضوع كبير كبير "

و لابد للمبتدئ ان يتعلم التحليل الفنى لانه الاصل فى المؤشرات و المؤشرات فى حد ذاتها نوع من أنواع التحليل الفنى , ماينفعش اسيب الاساس و امشى وراء الفرعى يا نادر باشا
( أى أساس ..أنت تتكلم كأنى اضع التحليل الفنى فى جهة والمؤشرات فى جهة أخرى ...أذكرك مرة أخرى بالموضوع نحن نتحدث عن المقارنة بين التحليل الفنى الكلاسيكى من ترندات ومقاومات والتحليل الفنى بالمؤشرات ...ومن يتابعنا يجب أن يكون واضحا له أننا نتحدث عن فرعين ومدرستين للتحليل الفنى ....كلاهما تحليل فنى ...أنا مش شايف الحقيقة اى تعارض أو تغليب للفرع على الأساس )

يا سيدى الفاضل انت تقول تابع التابع و اترك الكلاسيكى القارئ الاساسى للرسوم البيانية ؟

طيب ازاى يا عم نادر

فعلاً يوجد أخبار بدون تأثير و لكن لفهمنا الخاطئ للخبر و عدم ربطه بالمعطيات الاقتصادية الاخرى و هل اقتصاد الدولة قوى او ضعيفة , هل يوجد بطالة ؟ - هل يوجد نمو اقتصادى ؟ - هل يوجد تضخم ؟ " ربط البيانات الاقتصادية ( نعم نعم المؤشرات الأقتصادية ) ببعضها لمحاول معرفة مدى تأثيرالخبر على الرسوم البيانية " لذلك قولت لك انه صعب و مش سطحى زى ما كل الناس مفكره

عمليات حسابية بسيطة

قبل أن نكمل الموضوع أرجو الرد على أسئلة المشاركات الأولى فى الموضوع فلم أتلق ردا ألا أن معظم المؤشرات تتبع السعر وهذه فى رأي ميزة وليست عيب ...فلا أعرف كيف تكون الميزة فى مخالفة السعر وليس تتبعه !!!!

رديت و قولت ميزة و ركز فى الكلام يا باشمهندس و أنت بتأكد انها تابعة للسعر و القارئ الاساسى للسعر هو الكلاسيكى " لذلك كررت أكثر من مرة تعريف التحليل الفنى "

فعلاً , ميزة انها تتبع السعر و لكن سؤال بسيط ؟

المؤشرات تابعه لكم تابع ؟
( واحد وهو السعر ..مش معقول يعنى علشان فيثاغورث اتولد قبل أينشتين نقول خلاص فيثاغورث هو الأساس مايهمنا هو حركة السعر من يدلنا عليها ويتوقعها ..... التحليل الفنى ...جميل أحنا بقى موضوعنا أى فرع من فروعه هو الأفضل والأقوى والأحسن للمبتدئ وللخبير ..أيهما الميكروباص والحصان وأيهما الرولزرويس والصاروخ ...)

ماهى لو بالبساطة الى انت بتتكلم بيها كنت أنا سكت , بس فعلاً الموضوع أكبر من تواريخ ..

طيب ليه اسيب الاساس و اشتغل فى الفرعى مع احترامى لكل حرف و معادلة فى عالم المؤشرات

لا ياباشا ماتسيبش الأساس ولا حاجة أشتغل بالطريقة اللى تريحك لكن فى الأول والاخر ستلجأ للتحليل الفنى لكن أنت تفضله كلاسيكى وانا أفضله بالمؤشرات وهذا أساس الموضوع المفتوح
بالضبط و لكن أقول لك انك لا تستطيع الاستغناء عن الترندات والدعوم و المقاومات

التوقيع

حلم المليون
شادي عبده غير متواجد حالياً  

عضو فـعّـال

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
Alnagaf is on a distinguished road
42#
30 - 01 - 2010, 06:01 PM
من خلال خبرتي مع التعامل مع المؤشرات يتضح لي التالي:
  1. هناك بعض المؤشرات لا يمكن الإعتماد عليها كليا - يعني وجودها مثل عدمها
  2. و هناك بعض المؤشرات يمكن ان تستعين بها
  3. و هناك أيضا مؤشرات يمكننا أن نعتمد عليها كليا
المهم هو انك عندما تتعامل مع مؤشر يجب عليك ان تتفهمه جيدا و ان تراقبه لفتره طويله لكي تعرف كيف تستعمله - ماهي إعداداته - و ما هو الإطار الزمني المناسب لتلك الإعدادات وده هييجي بالخبره في التعامل مع هذا المؤشر

ايضا عندما تتعامل مع الكلاسيكي يجب ان تتفهمه و تدرسه جيدا

المستويات القويه في الكلاسيكي
  1. قد يرتد منها السعر و أيضا قد يكسرها
  2. السعر قد يرتد من الترند و قد يكسره
  3. و عندما يكسره - قد يعيد إختباره و قد لا يعيد إختباره
هذا لا يعيب الكلاسيكي و لا يميزه

إذن الكلاسيكي وحده ليس هو الحل كما يدافع عنه الكثيرين
و المؤشرات أيضا ليست هي الحل الأمثل كما يدافع عنها الأقليه

و ساعطي امثله مثلا لإستخداماتي للمؤشرات

- متوسط 200 على ال 5 دقائق أحدد به الترند - سواء صاعد او هابط او متذبذب على الانظمه اللحظيه - و متوسط 100 على الساعه يعمل كدعم و مقاومه (على سبيل المثال لا الحصر)

اكسبرت فوركس ترو يعمل على مؤشرات و قد حقق خلال 4 شهور ربح يتراوح من 30 الى 60 بالمائه على الحسابات التي يعمل عليها منذ بدء عمله على الحساب الحقيقي و ممكن مع بعض الفلتره يحقق ربح افضل إن شاء الله و هو يعتمد على الموفنج و الستوكاستيك

لي رأي قد يخالف الكثيرين

هو ان الكلاسيكي و المؤشرات نفس الموضوع و ليس هناك بينهم فرق و كلاهما يعطي إحتمالات و ليس تأكيدات
و لو ان احدهم يعطي تأكيدات - يبقى كده محدش هيغلب و لا يتعذب و الكل هيربح ملايين - وده مستحيل

الكلاسيكي ينجح و يفشل

المؤشرات تنجح و تفشل

و تبقى النقاط التاليه هي الأهم
  1. قدرة المتاجر على المناوره
  2. هل هناك إدارة رأس مال سليمه
  3. هل هناك مخاطره محسوبه
  4. هل هناك رؤيه و إحساس بالسوق
لو تمكنت من النقاط الأربعه السابقه ستكون من الرابحين

كلمه أخيره
السوق عباره عن أدوات
كل أداه تحتاج لتمرس و فهم عميق و تدريب حتى تتقنها

و قتها اشتغل زي مانت عايز

اساسي - كلاسيك - مؤشرات

التعديل الأخير تم بواسطة Alnagaf ; 30 - 01 - 2010 الساعة 06:06 PM
Alnagaf غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية نادر فيليب
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
نادر فيليب is on a distinguished road
Smile رد: المؤشرات وما ادراك ما هى المؤشرات
43#
30 - 01 - 2010, 06:56 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسامة عادل مشاهدة المشاركة
عدنا لنتحدث سويا..
انا كمدافع عن الكلاسيكى العتيق و انت كمدافع ان المؤشرات يمكننا ان نعتمد عليها كمضاربة..

اذا كان الموضوع كذلك فلماذا لا نرى اكسبيرت من اعدادك يعتمد على المؤشر الذى يربح او انك لم تجربه بعد؟
طيب ماتيجى حضرتك عندى فى البيت كل يوم ترسم لى الترندات ...وللا اقول لك أعطيك أرقام حساباتى وأنت تديرها كلاسيكيا ( عارف هتصرخ وتقول لى مش بأدير حسابات )لا يادكتور مؤشر يعجبنى وأشتغل علية ممكن مش يعجبك والأكسبرت البلد مليانة أكسبرتات اختار اللى معمول للأستراتيجية اللى تريحك وشغله على حسابك ولو فية أستراتيجية عجباك نعملها أكسبرت أنا تحت أمرك
لكن لو بتسأل على أستراتيجيات ناجحة بمؤشرات فقط فية كتير بس مش هأروح بعيد حأقول واحدة بس وانتم دوروا على الباقى فى المنتدى ...أستراتيجية فارس .
...
كلامك يفيد انك تعتمد على المؤشرات و انها ناجحة و هذا فى حد ذاته شيئ طيب و لكن لماذا لا نعتبرها انها مشيت معاك فى وقت كان السوق مشى معاك.
علشان فى المؤشرات سهل جدا تعمل باك تست يعنى تدخل علية 30000 مرة وتشوف نسبة الصح ونسبة الخطأ لأى فترة تريدها فنختار القوى ونرمى الضعيف لكن سعادتك بكل قوتك الكلاسيكية هيا ..علم 1000 شخص كيف يرسمون الترندات ويحللون كلاسيكيا (كم ستأخذ من الوقت ) ...كم واحد فيهم ستعتمد علية ليدير صفقاتك none .... لية مش هو كلاسيكى وأنت كلاسيكى أجعلهم يرسمون 1000 ترند ويدخلون عليها تريدات (وليس 30000 وليس فى 5 دقائق ) وأخبرنى كم فى المئة منهم حققكم فى المئة صفقات صحيحة هيا أحضر لى الأحصائيات ومؤشرات أداء الكلاسيكى لتقنعنى .
مش عارف أنا حاسس أنها بتمشى معاكم أنتم باي لك by luck كدا لاأنا شايف أحصائيات ولا أعرف أعمل احصائيات لحد فيكم ( بأستثناء عروس البحر المتوسط والعشرين ألف بيب اللى لميتهم لنا ويمكن كانت ماشية مع الكلاسيكى وقتها غلس مش كدا يأكل وينكر .. )
يمكنك البحث فى المنتديات كلها عن الاستراتيجيات السابقة و ستجد ان الكثير منهم كان له صيت و لكن للاسف فالموضوع لم يكتمل بسبب ان الطريقة لم تعد تربح اعتمادا على المؤشر و لكن انظر للكلاسيكى منذ نشاته يثبت انه الباقى.
يا اخى طيب دا حضرتك اى بى لشركة كبار محلليها بيمشوا والمؤشرات فى جيبهم طيب دا المعلم جريج مايكلوفسكى كبير محللين أف أكس دىدى هو اللى رجعنى للمؤشرات تانى مايرسمش ترندات الا لما يكون خلاص مش لاقى حاجة يعملها وللا محللى أف أكس سى ام تشوف ترنداتهم تحس أن الراجل بيرضى الناس بس لأنه لايتكلم عليها كل تحليلاته على المؤشرات ...نفسى بقى نبص لكبار المحللين ونبدأ من حيث أنتهى الأخرين .
لا يمكن ان اهين المؤشرات او اقول عليها ما ليس فيها فهى جيدة للفلترة و لا شيئ اخر فانا عن نفسى اتعامل بالمؤشرات من اجل فلترة صفقاتى كى اعلم اننى فى الطريق الصحيح و لكننى لا اخذ قرارى ابدا اعتمادا على شيئ شكله متغير بسرعة على عكس الترندات و المقاومات فى الكلاسيكى..
السوق اساسا متغير و عندما تتعامل معه بفكر متغير سيكون من الصعب جدا ان يتوافق الاثنين فى كل الاوقات لذا فيجب ان يكون هناك ثابتا تستطيع ان تبنى عليه قرارك فى السوق المتغير و هذا ما يفتقده عالم المؤشرات بكل اسف.

على قولك ان كانت المؤشرات يمكننا الاعتماد عليها فأرنا ما فى جعبتك من انجازات للمؤشرات التى تقول اننا قد نعتمد عليها فى اتخاذ القرار و لفترة طويلة من الزمن..
حاضر ... لابأس ...تابع أستراتيجية فارس و سأنقل لكم أستراتيجية الثعبان وبعض الأستراتيجيات التى اعمل بها ...وجرب أكسبرت الشهباء لكن أضبط أعداداته .
لا يمكننى ان انكر ان هناك بعض المؤشرات التى لها ثقلها ووزنها و ذلك لاهتمام الكثير من المضاربين بها و انا عن نفسى اعتقد على الموفنج افريج دائما فى كل صفقاتى و ايضا البولنجر احيانا.

حبيب قلبى ..أنت كدا تمام .. والوافى لايستغنى عن الأستوكاستك و أ.عبد الله صاحب أول مليون فوركسى معلن لايستغنى عن الموفنجات و..و...و... وربنا يفتح عليكم وأن شاء الله
تفهمواالمؤشرات واحد وراء التانى ولا تستغنوا عنهم جميعا .

و لكن الاساس و اتخاذ القرار من الكلاسيكى ,طبعا اى مؤشرات اخرى كالستوك او الماكد او ما شابه فانا لا اعيرهم اى اهتمام الصراحة و لن اعيرهم..
واحدة واحدة مع بعضنا .
للاسف هناك شيئ ما يجب ان نفكر فيه و انا اول مرة فى المنتديات اذكر هذا الكلام منعا لللغط و لكن هو وجهة نظرى فالتحليل الفنى او الكلاسيكى او الرقمى هو الطرق المعلنة لحركة سوق الفوركس و لكن الحركة الحقيقية نفسها اعتقد انها مزيج من كل انواع التحاليل تم صياغته بمهارة من قبل علماء افذاذ فى مجالهم,او ان يكون كل التحاليل هى طريق لحركة الفوركس يحترمه كثيرا و يحيد عنه عندما يريد الكبار تغييره و اكيد للكبار طريقة ما للتخاطب على الشارت و لكن للاسف لازلنا نجهلها.
ولية الأسف طبعا ياريس فية وفية وفية وبيتفقوا عليها كل10 سنوات ويتابعوها كل سنة وكل شهر وكل اسبوع وانت نازل ... شوفت هاى اليورو السنة اللى فاتت ...شوفت قمة الشارت وبداية الانهيار الأقتصادى ... كل شئ مدروس ياريس مظبطين كل حاجة فى الماتريكس وبينفذوها على نار هادئة . واللى ربنا رايد له يشوف الماتريكس هيفهم كل حاجة ...( شوفت فيلم الماتريكس )

تحياتى و فى انتظار المزيد من التعليق.

متشكرين يا دكتور لمشاركتنا خواطرك وفكرك الفوركسى العميق ..أستمر معنا فى الحوار حتى نصل للبر بسلام .

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

44#
30 - 01 - 2010, 07:46 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABO MOHAMED مشاهدة المشاركة

عندى اقتراح مش عارف هل له قيمة أم لا

وهو لماذا لاتخدم برمجة المؤشرات التحليل الكلاسيكى ويخدم التحليل الكلاسيكى المؤشرات
ونصل فى النهاية لحل وسط يجمع التحليل الكلاسيكى بالمؤشرات
-----------------------------------------
والله ياباشا هو ده اللى بنطلبه لكن بتوع الكلاسيكى ماشيين يقولوا يا ارض أتهدى ماعليكى أدى أحنا البى أم دبليو والباقى ميكروباصات وبعدين يقولوا بنستعين بالمؤشرات وبعدين يقولوا مش هى الأساس ...
وافكر ايضا لماذا لايقوم أى خبير بالبرامج ببرمجة برنامج لأعطاءه نتائج الشارت ونتيجة الأخبار
ويقوم بتحليلها على مدار الأيام والاسابيع والشهور السابقة
ويعطينا نتائج للتوقعات والتنبؤات الحالية وأيضا النتائج فى الاطار الزمنى للعملة
فى مثل هذا التاريخ من الشهور والسنوات السابقة
الفكرة موجودة فعلا وبعض الأخوة بيجروا عليها تجارب ( ومنهم على ما أعتقد د.أسامة ) وربنا يوفق والناس توصل لشئ .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى عماشة مشاهدة المشاركة

بجد هايل وممتاز اخي نادر
شرح لا يشرحه الا واحد من اتنين في المنتدي دا انت واحد منهم
ربي يوفقك يارب
انا شخصيا بحب الاستوكاستيك والبولينجر ولا ادخل عكسهم
وكان شادي عبده قالي في مرة مقولة لجون ميرفي معناها اني لا ادخل عكس الاستوكاستيك ابداااااااااا وانا بنفذها في اغلب الاحوال
مصطفى حبيبى وأبن برجى الله يخليك ياباشا ...
يعنى عندما يقول مؤشر واحد مثل الأستوكاستك لأ...انسى ...لايدخلون صفقاتهم ..
طيب والدايفرجنس و...و.. باقى المؤشرات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى عماشة مشاهدة المشاركة
بجد نقاش ممتاز جدااااااااااااا
ويارب يطول لمجرد ان الواحد بيستمتع بالعلم دا
ربنا يزيدنا ويزيدك علم يا عم درش أحنا ناس مبتدئين وبندردش شوية يمكن نوصل لحاجة .

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
عضو فـعّـال

45#
30 - 01 - 2010, 07:50 PM
اقتباس:

متفق معك فى استحالة عمل بعض الاوامر التى يفعلها الاكسبيرت بطريقة يدوية .. طبعاً هنا يرجع الاكسبيرت الى قوة صانعه و الفكرة " كما أخبرتنى فى اللقاء "

( جميل ... مشكور لعدم المعاندة والمكابرة )

ابداً هى عوامل اساسية او عدم تطابق النموذج السعرى مع النماذج القياسية يقلل من فرص الوصول للهدف النهائى

( هنا سؤال بس صغير ياغالى ... كم نموذج قياسى 100 % نقابلهم سنويا ؟... كم دابل توب ودابل بوتوم ورأس وكتفين قياسية نقابل سنويا ؟ ...كم نموذج أستمرارى أنكفأ على عقبية وأنعكس علية السعر كم نموذج أنعكاسى استمر السعر بعده وكأنه لا يراه ؟؟ .... أرفق لى أحدى النماذج من الواقع الحقيقى قياسيا حسب علمك وخبرتك ونتناقش معه من حيث أن كان قياسيا بالكتب والمراجع وتعريفات النماذج )

الكلاسيكى الاساس و المؤشرات دائما مستشارى الحبيب

وجهة نظر أحترمها لأن كل واحد وخبرته فى السوق وكل واحد يعمل بالطريقة التى تريحه وليس مايرتاح لها لغير .... لكن ياريت مانرجعش لحكاية الميكروباص تانى بقى

التوقيع

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب

التعديل الأخير تم بواسطة نادر فيليب ; 30 - 01 - 2010 الساعة 09:42 PM
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محـمد شلبى is on a distinguished road
46#
30 - 01 - 2010, 08:01 PM
مشكورررر

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

47#
30 - 01 - 2010, 08:17 PM
بس خلاص ملك التوصيات ملك التوصيات وصل ...

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed arafa مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بصراحة حوار اكثر من رائع بين عملاقة التحليل الفنى وعملاق المؤشرات والاكسبيرتات
بس انا ليا رئى متواضع اتمنى انو يثرى الموضوع
اولا
التحليل الفنى هو ابو التحليلات وهو الدعامة الاساسية لاى مضارب محدش يقدر يقول حاجة فى دة
ولكن مع احترامى لكل خبراء الكلاسيكى هو ايضا تابع لسعر
فالترندات والدعوم والمقومات والنماذج كلها رسمت على الماضى مثلها مثل المؤشرات
بنيت ايضا على الماضى
اذا الاثنين يتساون فى ذلك ( حبيب قلبى ...الله ينور عليك وكل اللى يعرف يشتغل بطريقة أفضل من الأخرى تكون هى أساسه والثانية تكميلية ...معاك أنا فى دى )

ولكن اذا نظرنا للماضى لم تكن اقتصاديات الدول مثل الان ولم يكن المتاجرين مثل الان
زمان كانو بيرسمو الشموع والاعمدة على ورق رسم بيانى ويحللو علية
اما الان ومع دخول 0 و 1 وهو لغة الكمبيوتر اصبح العالم اسهل
واصبحت لغة المؤشرات والاكسبيرتات هى الاسهل والاكثر استخداما
لدرجة ان هناك الكثير من الناس لايحللون الشارت بأيديهم
فالان توجد المؤشرات التى ترسم الترندات والدعوم والمقومات وترسم ايضا النماذج
فالعالم اصبح سريعا جدا والفرصة ايضا اصبحت سريعة
فكم ستجلس امام الشارت حتى يتم كسر نموذج او ترند وتدخل مع اعادة الاختبار
هنا بئة لقينا نفسنا عايزين اكسبيرت ينفذ وهنا لقينا نفسنا عايزين مؤشر نفلتر بية
سؤا كان فيبو او ار اس اى او بولينجر او موفنج او او او او
( قول ياباشا قول ...أية ده عبد الحليم أنا سامع طرب والله )
يعنى معنى كدة انو بتوع الكلاسيكى ابتدو يطورو من نفسهم ويفلترو صفاقتهم بمساعدة مؤشرات
يعنى فية تطور وفية سرعة وفية تغير دائم لحركة السوق يعنى لازم احنا كمان نتطور
ومنقفش نقول ( البيضة الاول ولا الفرخة )
وليس كلامى هذا هو نصرة للمؤشرات على الكلاسيكى
ولكن انا بقول انى المؤشرات هى العلم المتقدم للتحليل الكلاسيكى
وهو دة زمنها ووقتها
ومدام استخدمتو وسائل النقل فى الامثلة
فزمان كانو بيستخدمو الحصان فى التنقل وبعد كدة اخترعو العربية و بعد كة القطار والطائرة
والله اعلم فية اية هيخترعوة بعد كدة
وكمان مننساش العامل النفسى وهو السبب الاساسى دلوقتى فى الخسارة
دلوقتى انا ممكن اعتمد طريقتى بأكسبيرت سواء كانت كلاسيكى او مؤشرات من غير محط نفسى تحت ضغط نفسى يا ترى انا صح ولا غلط اخرج ولا استنى يارتنى كنت ...........
( هو ده يا محمد هو ده ... )
وفى النهاية انا جربت كل واحد فيهم لوحدة منفعش
دلوقتى انا بدمج التحليل الكلاسيكى مع المؤشرات وكمان التحليل الاساسى وبضيف عليهم نظرتى الخاصة عشان اقدر احدد نقطة دخول وهدف واستوب
لذلك انصح كل مبتدء ان يتعلم يتحصن بأدوات الحرب مع الشارت
فأذا كان الكلاسيكى ابو التحليلات اتعلم ابوة واذا كانت المؤشرات تتطور اطور وافلتر بيها واذا كان التحليل الاساسى هو محرك السوق يبئة ادخل معاة
تحياتى
قول كمان ..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسامة عادل مشاهدة المشاركة

النقطة هو ان الاخ نادر يرى اننا يمكننا نعتمد على المؤشرات او ان تكون المؤشرات محركا للسوق و يمكننا الاعتماد عليها فى مضارباتنا..
لازلت اختلف معك يا نادر فى ذلك و سأظل اختلف الى ان ارى الدليل بالعكس فالكلاسيكى استطاع ان يعطيك الادلة عن جودته و مصداقيته مثل ورشة عروس البحر او كافيه المتداولون او التحليلات و التوصيات التى اقدمها للعملاء فكلها نابعة من الكلاسيكى و الحمد لله نتائجها انت شاهدتها و تابعتها..
فالان انا موقفى اقوى لانك شاهدت الكلاسيكى و نتائجه و بقى لنا ان نرى ماذا ستفعل لك مؤشراتك اما ما فعله الكلاسيكى العجوز..

تحياتى يا معلم يا كبير..

الله كريم.,
طيب نشوف أستاذ فتحى النجف رأية أية وفية اجابة على أسئلة حضرتك .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABO MOHAMED مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك
يادكتور اسامه الغالى
وفعلا أنت تستحق لقب الخبير العربى للفوركس
وهذا من فضل الله عليك

طيب دلوقتى يادكتور عايزين حل وسط
نصل فيه الى خلطة سحرية للتحليل الكلاسيكى والمؤشرات
وخاصة اننى شاهدت استراتيجيات
اساسها برمجة مؤشرات ويظهر التحليل الكلاسيكى من ترندات وقمة وقيعان والهاى واللو
دون أى تدخل بشرى فى رسمها وتحديدها

( ياريت والله حضرتك تضيف الجملة الأخيرة دى عشر مراتفى عشر مشاركات )
يبقى نقدر نقول بدل ما نبعد بالحوار الى دفاع كل فريق لفكرته

الى
ان حضرتك وشادى باشا وخبراء الكلاسيكى
ومعكم طبعا خبيرنا العربى للمؤشرات نادر باشا

تفكرون فى حل وسط وخلطة سحرية لأستراتيجية تجمع الكلاسيكى والمؤشرات
ويقوم المؤشر برسم كل مايلزم للكلاسيكى اضافة الى مايريده نادر باشا من اضافات

ليكون فعلا عملا يجمع عقلية كبار خبراء الفوركس فى المنتديات العربية

ايه رايكم فى كلامى

موافق طبعا لكن الأول يعترفوا أنهم سيعتمدوا على المؤشرات كأساس أو على الأقل أنها تتساوى فى الأهمية مع التحليل الكلاسيكى وبعد ذلك كل واحد وما يستريح له فى المتاجرة .

التوقيع

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
الصورة الرمزية MAMDOH111
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية MAMDOH111

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
MAMDOH111 is on a distinguished road
48#
30 - 01 - 2010, 08:51 PM

من عنيا يانادر باشا ياباشا الفوركس

بس كفاية اكتبها فى هذه المشاركة فقط

اساسها برمجة مؤشرات ويظهر التحليل الكلاسيكى من ترندات وقمة وقيعان والهاى واللو
دون أى تدخل بشرى فى رسمها وتحديده
اساسها برمجة مؤشرات ويظ
..... *10
" كفاية كدايا ريس "

-------------------------

بقول ايه يانادر باشا

انت معاك الميكروباص عشان عايز اروح وسط البلد

أصل اصدقائنا اللى راكبين BMW

مش عايزين يركبونا العربية معاهم
عشان خايفين عليها ولا يمكن عشان احنا بتوع ميكروباصات

( احنا بتوع الميكروباص )

وان شاء الله

يانادر باشا ربنا حيكرمنا ونركب رولزرويس

التوقيع

التعديل الأخير تم بواسطة نادر فيليب ; 30 - 01 - 2010 الساعة 09:32 PM
MAMDOH111 غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

49#
30 - 01 - 2010, 09:01 PM
اقتباس:
يا سيدى الفاضل انت تقول تابع التابع و اترك الكلاسيكى القارئ الاساسى للرسوم البيانية ؟
طيب ازاى يا عم نادر
باشا كل ما تفضلت أنت بذكره على التحليل الفنى متفقين عليه 100% ولذلك كانت أقتباساتى قليلة ولكن التعريف المعتمد للتحليل الفنى أنه قسمان ...كلاسيكى ومؤشرات وكل كلمة نقرأها فى الكتب عن التحليل الفنى تقصد وتعنى بالأساس التحليل الفنى الكلاسيكى كما تعنى وبنفس القدر التحليل الفنى بالمؤشرات لايختلف أثنان على ذلك . فلا تقول أساس وفرع ولكن قل فرعين مختلفين لنفس الأساس . أرجو مرة أخرى ألا يختلط الأمر بين الكلاسيكى كفرع من التحليل الفنى وبين التحليل الفنى ككل .
رديت و قولت ميزة و ركز فى الكلام يا باشمهندس و أنت بتأكد انها تابعة للسعر و القارئ الاساسى للسعر هو الكلاسيكى " لذلك كررت أكثر من مرة تعريف التحليل الفنى "

بالضبط و لكن أقول لك انك لا تستطيع الاستغناء عن الترندات والدعوم و المقاومات

الضمير بتاع " انك" ده فية غلطة ممكن نشقلبة الى " أننى" لأننى أستطيع العمل بالمؤشرات والمؤشرات فقط ... وطبعا منها مؤشرات للدعوم والمقاومات المؤكدة كما سيأتى فى قول أستاذ فتحى النجف ...وليس الريجونز والنطاقات .
فأن كنت لاتستطيع الدخول مع كسر الترند ألا بالأحتياط من الدايفرجنس والفيبوناتشى والأستوكاستك والبعض يستخدم الموفنج والبولنجر ....وكان أصحاب المؤشرات يستطيعون الدخول بالمؤشرات فقط ... ... فعلى ما يدل ذلك ؟؟

التوقيع

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
عضو فـعّـال

50#
30 - 01 - 2010, 09:29 PM
أستاذ فتحى أرجو ان تسمح لى بأضافة بعض التعليقات للأقتباس .
وسعوا بقى يارجالة ...مدد مدد مدد مدد شدى حيلك يابلد ...
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alnagaf مشاهدة المشاركة
من خلال خبرتي مع التعامل مع المؤشرات يتضح لي التالي:
  1. هناك بعض المؤشرات لا يمكن الإعتماد عليها كليا - يعني وجودها مثل عدمها
  2. و هناك بعض المؤشرات يمكن ان تستعين بها
  3. و هناك أيضا مؤشرات يمكننا أن نعتمد عليها كليا
(أهى يارجالة اهى رقم 3 دى اللى بنتكلم عنها )

المهم هو انك عندما تتعامل مع مؤشر يجب عليك ان تتفهمه جيدا و ان تراقبه لفتره طويله لكي تعرف كيف تستعمله - ماهي إعداداته - و ما هو الإطار الزمني المناسب لتلك الإعدادات وده هييجي بالخبره في التعامل مع هذا المؤشر.

ايضا عندما تتعامل مع الكلاسيكي يجب ان تتفهمه و تدرسه جيدا

المستويات القويه في الكلاسيكي
  1. قد يرتد منها السعر و أيضا قد يكسرها
  2. السعر قد يرتد من الترند و قد يكسره
  3. و عندما يكسره - قد يعيد إختباره و قد لا يعيد إختباره
هذا لا يعيب الكلاسيكي و لا يميزه

إذن الكلاسيكي وحده ليس هو الحل كما يدافع عنه الكثيرين
و المؤشرات أيضا ليست هي الحل الأمثل كما يدافع عنها الأقليه

و ساعطي امثله مثلا لإستخداماتي للمؤشرات

- متوسط 200 على ال 5 دقائق أحدد به الترند - سواء صاعد او هابط او متذبذب على الانظمه اللحظيه - و متوسط 100 على الساعه يعمل كدعم و مقاومه (على سبيل المثال لا الحصر)
(مثالين فى الجون أرجو أن يكون المبتدئين متابعين فهذه الحواشى بين السطور تفرق كثيرا فهى ملخص لخبرة كبيرة ...يبقى حضرتك تشوط ضربة الجزاء القادمة )

اكسبرت فوركس ترو يعمل على مؤشرات و قد حقق خلال 4 شهور ربح يتراوح من 30 الى 60 بالمائه على الحسابات التي يعمل عليها منذ بدء عمله على الحساب الحقيقي و ممكن مع بعض الفلتره يحقق ربح افضل إن شاء الله و هو يعتمد على الموفنج و الستوكاستيك

لي رأي قد يخالف الكثيرين

هو ان الكلاسيكي و المؤشرات نفس الموضوع و ليس هناك بينهم فرق و كلاهما يعطي إحتمالات و ليس تأكيدات
و لو ان احدهم يعطي تأكيدات - يبقى كده محدش هيغلب و لا يتعذب و الكل هيربح ملايين - وده مستحيل

الكلاسيكي ينجح و يفشل

المؤشرات تنجح و تفشل

و تبقى النقاط التاليه هي الأهم
  1. قدرة المتاجر على المناوره
  2. هل هناك إدارة رأس مال سليمه
  3. هل هناك مخاطره محسوبه
  4. هل هناك رؤيه و إحساس بالسوق
لو تمكنت من النقاط الأربعه السابقه ستكون من الرابحين

كلمه أخيره
السوق عباره عن أدوات
كل أداه تحتاج لتمرس و فهم عميق و تدريب حتى تتقنها

و قتها اشتغل زي مانت عايز

اساسي - كلاسيك - مؤشرات
هزينا الشبكة كام مرة ... الواحد مش ملاحق والله الباكات دخلت تلعب فى ال18

التوقيع

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام