• 8:46 صباحاً

الحمد لله

الصورة الرمزية مصرى وافتخر
عضو جديد

مصرى وافتخر is on a distinguished road
افتراضي رد: الحمد لله
21#
05 - 03 - 2010, 06:18 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxtrader مشاهدة المشاركة
عااااااادى بيتهيألى محدش مصفرش حساب اول ما بدأ يتعلم
بس كان الاحسن تخلى الحساب قيمته صغير..حساب ميكرو
انا اول حساب فتحته كان 5$
واتصفر
وفتحت واحد تانى 10$
برضه اتصفر
وبعد كده حطيت فى الحساب 1$ ووصلته 6$ وسحبتهم ومرضتش اكمل
لأنى كملت فى شركة بتدى بونص (ابو بلاش كتر منه) .. لكن برضه صفرته
دلوقتى عندى حساب حقيقى الحمد لله شغال عليه كويس وربنا يسهل وميتصفرش
وشايف انى اتعلمت كتيييييييير من الكام اكاونت الميكرو اللى صفرتهم دول
وشايف برضه ان التعلم على الديمو ده فااااااااااااشل
لأن الديمو مبيبقاش عليك ضغط زى لما يكون الاكاونت حقيقى
فانا انصحك تبدأ تانى باكاونت ميكرو 10$ مثلا واعتبره ديمو واتعلم فيه
بارك الله فيك فعلا الضغط النفسى شئ مش عارف اتخلص منو ازاى والله اعلم

ربنا يوفقك ومتصفرش الحساب أشاء الله بالتوفيق

التوقيع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عدد ما كان, وعدد ما يكون

, وعدد الحركات والسكون.

عن عبادة ابن الصامت رضي الله عنه قال :
سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول :
" من استغفر للمؤمنين والمؤمنات كتب الله له بكل مؤمن و مؤمنة حسنة "
رواه الطبراني و إسناده جيد
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الأحياء منهم و الأموات.
قول آمين
مصرى وافتخر غير متواجد حالياً  

عضو جديد

22#
05 - 03 - 2010, 06:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oussama benjelloul مشاهدة المشاركة
لا حول ولا قوة الا بالله

الله يعوضك عليك

عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم

نصيحتي كما قال الاخ شادي

ان تبتعد عن السوق و تعيد ترتيب أمورك مرة آخرى و إن شاء الله ترجع بقوة الى هذا العالم الصعب
أن شاء الله قريبا جدا بعد اسبوع ساقوم باخر محاولة لى فى الفوركس بس ربنا يوفقنى ويسترها معايا

التوقيع

عدد ما كان, وعدد ما يكون

, وعدد الحركات والسكون.

قول آمين
عضو جديد

23#
05 - 03 - 2010, 06:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mocha77 مشاهدة المشاركة
انا متفقة معاك جدا باننا نتق عين الحسود وخاصة الى حوالينا اغلبهم ميعرفوش غير ان البورصة بتكسب كتير وانا حصل معايا زيه اول مابدات اخد كورس اتكلمت وحكيت وكله افتكر ان دى خلاص حتوصل ولما حققت مكسب وعلى الديمو كمان بعد اسبوعين الدنيا كلها عكست معايا واهم شىء هو هدوء الاعصاب ولوحده محتاج تدريب اكتر بكتير من التدريب على تعلم الفوركس صح

انا عملت زى ماقلت كده فتحت حساب ديمو ب 500$ وخليته باسبوع واحد 1400 وبعد اسبوعين بقى اكتر من 3000$ والحمد لله مكنش عندى اى صفقة خاسرة لكن تخيل بقى انى مرجنت حساب اول امبارح ب 500$ بيوم واحد بس متاجرة وده اول حساب حقيقى

اكتر سبب خلانى اخسر بالحقيقى انى ملتزمتش بالخطة الى نويت امشى عليها ووضعتها لنفسى بالاضافة للتهور وانك لما تخسر بتدخل صفقات ملهاش اى لازمة وبتخليك تخسر اكتر وطبعا الكل مر بالحالة دى بالفوركس

وبالاخر اخى المصرى عاوزة اواسيك واقولك انى انا كمان لسه مصفرة حساب ب 500$ وبيوم واحد متاجرة رغم انى على الديمو قليل مااخسر والاسباب انا ذكرت بعضها مع ردودى فوق واهم سببين هو التوتر والمتاجرة بانفعالية وبعد تركيز والسبب الاخر الاهم عدم الالتزام باستراتيجية ثابتة والخطة الى وضعتها للعمل وايضا المجازفة زيادة احيانا وايضا الكلام مع الناس وانك كسبت يعنى انا اول ماقلت انى بقالى اسبوعين شغالة ومعنديش ولا صفقة خاسرة ودبلرت الحساب اكتر من مرة وانا حصلى نفس الى حصلك انك تحس انك بقيت منحوس وكل صفقة تدخلها تمشى بالعكس ومش عارف حتى تكسب او تعوض الخساير
افضل شىء ليك حاليا اعمل زى ماانا عملت اخذت اسبوع بعيدة عن برنامج التداول والشارت وبس قضيت اغلبه بعمل شىء بعيد عن الفوركس وعلاقتى بالفوركس كانت قراءة فقط واعادة ترتيب اوراق وفعلا بعد اسبوع رجعت نفسيتى احسن وشغالة بشكل افضل ورغم انى خسرت اول امبارح 500$ الا انى من تانى يوم قلت لنفسى دى ضريبة النجاح والتعلم والحمد لله على كل شىء
متزعلش واعرف انك مش لوحدك الى مريت بده وارجع اقرى تانى وادرس اكتر واتدرب بحساب ميكرو زى الاخوة مااقترحوا عليك ونصيحة نصحها ليا اخ بس انا ماخدتش بيها قالى لما تشتغلى بالفوركس دارى على شمعتك تقيد وفعلا كان عنده حق لكن انا اتكلمت وانا كنت لسه بالديمو واتعلمت انى خلاص مفيش كلام تانى انى بكسب او بشتغل ولا اى حاجة
واتمنى ان ربنا يوفقك ويكون كلام الاخوة هنا يحسن من حالتك النفسية ويفيدك واديك بتشوف غيرك حصل معاه ايه

بارك الله فيكى انا فعلا فتحت الموضوع دة لانى بجد عندى حالة من الياس فظيعة من عالم الفوركس هذا وحالة من الضياع ومش عارف اعمل اية
اية اللى انا لازم اعملو علشان اقهر هذا الوحش كما سماة الاخ اسامة عادل مشرف بورصات انا بجرب ديمو بنجح اجرب بالحقيقى اخسر هو فى اية ولية انا على الديمو هدفى 100 نقطة وعلى الحقيقى 30 نقطة وبرضو بخسر

اهم سبب وهو مذكور فى القرأن بجد والله ومش هزار هو الحسد ودى نصيحة لكل الاخوة واسالو مجرب

الحمد لله قدر الله وما شاء فعل

بس اية الطريقة اللى ممكن تربح مع العلم انى قلت الادوات اللى بعتمد عليها فى ردى على الاستاذ نادر اية الغلط هو دة السؤال

التوقيع

عدد ما كان, وعدد ما يكون

, وعدد الحركات والسكون.

قول آمين
عضو جديد

24#
05 - 03 - 2010, 06:35 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
مش هزيد واطول عليك ولكن الشباب قاموا باللازم والظاهر كده انه كله ممرجن بس مكسوفين يتكلموا .. ما علينا ..
شخصيا كنت زيك كده بس لما تتكل على الله وتحط ايدك على طريقه تثق فيها ثقه عمياء ساعتها هتعرف تكسب ... سيبك من اللى بيقولك عليك بالكلاسيكى والبطيخ والكلام القرعه ده ... لأن ببساطه معظم المتداولين فى السوق ان لم يكن كلهم بيعرفوا كلاسيكى ودعوم وفيبوناتشى وما الى ذلك من الكلام الفارغ اللى لا بيودى ولا بيجيب والا لماذا نسبه الخساره 95% !!!!!!
واحد هيجى يقولك اداره راس المال ... هقوله اوكى اداره راس مال بحيث انها متزدش عن 10 % من راس مالك واستوب لوز لايزيد عن 10 نقط بالتالى لو وصلت لطريقه تديلك المواصفات دى ..هتكون ناجح فى الفوركس ... غير كده هتفضل تخسر وتخسر وتخسر الى مالانهايه .. لأن زى ما حضرتك عارف ان الفوركس ادمان ... الشخص اللى بيكلمك الان خسران اكثر من 10 تلاف دولار مستريح والان فى جيبى مفيهوش 20 دولار على بعض ...!!
ودلوقتى زى ما انتا شايف قاعد بيجرى على مسابقه هنا ومسابقه هناك ... وعلى الرغم انى ممكن اكسب الا انى بزهق ومبقتش تفرق معايا خالص ...قولك كده علشان قبل ما تفكر تشحن تانى لازم تعرف انك داخل فى محرقه أموال .... !!! وعلشان تعرف ان المعركه مش سهله واللى بيكسب هنا فى العرب انا متأكد انهم قله قليله والباقى يحاول ان يحافظ على راس ماله فقط ... او بيحاول يعوض !
يعنى .. المهم كنا بنقول ايه ... اه .. الطريقه اهم حاجه الاستراتيجيه اللى انتا شغال بيها ايه هى ومدى نجاحها ومدى استمراريتها .. وانصحك نصيحه لوجه الله ابعد عن الكلاسيكى وغنيله ولو عاوز البداية صح ادخل على موجات اليوت وحاول تتعلمها ودى تعتبر من انقى علوم التحليل الفنى المتقدم

بيتهيألى طولت عليك !
اخى بارك الله فيك ولا طولت ولا حاجة وربنا يعوض عليك وعلينا انا مع انى بخسر وربنا عارف الفلوس اللى بخسرها دى انا محتجها اد اية الا انى عندى ثقة فى الله كبيرة جدا وان شاء الله ربنا يوفقنى ويوفق الجميع

بالنسبة لموجات اليوت فانا قرات الاسم كثرا ولم احاول الخول الى منتداة وذلك لعدم التشتيت لانى بستخدم حاجات كتير اوى ومش عايز اتشتت بس وعد انا هزورة قريب واحاول اشوف اية هيا موجات اليوت ومين هو اليوت لانى معرفش اى حاجة عنوا

بارك الله فيك وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا

التوقيع

عدد ما كان, وعدد ما يكون

, وعدد الحركات والسكون.

قول آمين
عضو نشيط

م/عمر أحمد موسى is on a distinguished road
25#
10 - 03 - 2010, 01:49 AM
أخى الكريم خلاصة القول العيب فينا مش فى الفوركس
إدارة رأس مال + أعصاب حديد = نجاح فى الفوركس

أخيك حاصل على جائزة الدولة التشجيعية فى تصفير الحسبات 12 حساب تم تصفيرهم وكلهم الحمد لله بونص من الشركات وفهمت اللعبة كويس إدارة رأس المال + المتاجرة مع الترند وكانت النتائج مبهرة 250 دولار تم تحويلهم إلى 750 دولار يعنى ما يقارب من 3 أضعاف وذلك فى 8 أيام تخيل واحد يضاعف حسابه فى أسبوعين عمل 3 مرات
وماذا تم بعد ذلك الغرور والإحساس بأنك تمكنت من السوق لماذا أدخل النقطة ب 10 سنت خليها ب 1 دولار ومن ثم المارجن كول بس الجميل إنى عارف إن الخطأ منى مش من الفوركس

أسأل الله لك التعويض وضبط النفس فى القادم إن شاء الله تعالى

التوقيع

سبحان الله وبحمده...............سبحان الله العظيم
م/عمر أحمد موسى غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محـمد شلبى is on a distinguished road
26#
10 - 03 - 2010, 06:37 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/عمر أحمد موسى مشاهدة المشاركة

أخيك حاصل على جائزة الدولة التشجيعية فى تصفير الحسبات 12 حساب تم تصفيرهم وكلهم الحمد لله بونص من الشركات وفهمت اللعبة كويس إدارة رأس المال + المتاجرة مع الترند وكانت النتائج مبهرة 250 دولار تم تحويلهم إلى 750 دولار يعنى ما يقارب من 3 أضعاف وذلك فى 8 أيام تخيل واحد يضاعف حسابه فى أسبوعين عمل 3 مرات
وماذا تم بعد ذلك الغرور والإحساس بأنك تمكنت من السوق لماذا أدخل النقطة ب 10 سنت خليها ب 1 دولار ومن ثم المارجن كول بس الجميل إنى عارف إن الخطأ منى مش من الفوركس

والله يا دكتور انت رفعت من معنوياتى

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
عضو جديد

27#
10 - 03 - 2010, 08:45 AM
اقتباس:

شرفنى مرورك على الموضوع وشكرا لك على مشاعرك الطيبة لى

وكلامك هو ما حدث بالفعل من عامل نفسى وضغط وثقة فى النفس زائدة مما ادى بى الى الغرور وانا اعترف بذلك

انا بعيد عن السوق وعن الحقيقى هذة الايام ومتابع فقط

همسة : لازلت فى زيادة رصيدى الديمو حتى وصل الى 130,000 من 120,000
فى ثلاث ايام فقط
الحمد لله ربنا يعوض علينا وعليك ان شاء الله

التوقيع

عدد ما كان, وعدد ما يكون

, وعدد الحركات والسكون.

قول آمين
عضو جديد

28#
10 - 03 - 2010, 08:48 AM
اقتباس:

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي شلبي مشاهدة المشاركة
والله يا دكتور انت رفعت من معنوياتى
انت اللى رفعت معنوياتى
مش معاك 10,000 $ سلف

شرفنى مرورك
ومرور كل الاعضاء وعلى الروح الطيبة منهم

التوقيع

عدد ما كان, وعدد ما يكون

, وعدد الحركات والسكون.

قول آمين
الصورة الرمزية صياد الفوركس
عضو نشيط
الصورة الرمزية صياد الفوركس

صياد الفوركس is on a distinguished road
29#
10 - 03 - 2010, 08:55 AM
الله يعوضك عليك يا رب

وان شاءالله يكون خير الك يا رب

التوقيع

----------------
اللهم اجعل امي سيده من سيدات أهل الجنه ...
واجعل الحوض موردا لها والرسول شافعا لها ...
واجعل ظلك ظلا لها والقصور سكنا لها ...
اللهم آمين
----------------
صياد الفوركس غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية eeelnagm
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية eeelnagm

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
eeelnagm is on a distinguished road
30#
10 - 03 - 2010, 09:34 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصرى وافتخر مشاهدة المشاركة
شكرا جدا على ردك وايضا هو سبب من اسباب فشلى ولكن ليس دائما سؤء ادارة راس المال بس انا لما الصفقة بتخسر او تضرب استوب بدخل بلوط مضاعف عكس الصفقة وبرضوا بتضرب استوب مع العلم ان الاستوب ليس صغير من 30 الى 50 نقطة حسب الصفقة والزوج وبرضوا بيضرب استوب
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصرى وافتخر مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههه لاحول ولا قوة الا بالله
اولا يا مصري اقولك قدر الله وماشاء فعل وذي ما الجميع قاله مين منا ما خسرش حساب واتنين مش هي دي المشكلة بالعكس انا بقي عجبني راي جميل حد قاله وهو انك تفتح حساب ميكرو مثلا مع اف اكس اوبن علي فكره انا حسابي الميكرو مع اوبن بداته بحوالي 7 دولار ووصلته 37 دولار في شهر شوف الجمال احنا عندنا مشكلة في الحسابات بالمبالغ الكبيرة لانها بتترك علي عاتقنا ضغط كبير وبالتالي ليه نغامر بكل الفلوس دي انتا اخرك عايز كام يعني من الفوركس في الشهر نقول مرتب شهري مثلا الف جنيه خلاص روح حطلك 50 دولار في حساب ميكرو واشتغل براحت رحتك وصدقني هتلاقي نفسك بتدبلرهم ذي الاول واكتر وبدون اي عناء ومجهودك ما بيروحش هدر علي الديمو لان الديمو بيمتص المجهود وتيجي في الحقيقي تروح في الرجلين هي دي المعادلة .
تاني نقطة سمعتك بتتكلم عن الصفقات العكسية المضعفة ورغم ان في كتير من خبراء الفوركس بيحذروا منها الا اني اكدلك ان في استراتيجيات نجحه كتير جدا قيمة علي هذه الطريقة وبتحقق مكاسب وهمية طيب ايه الحكاية بقي اشمعنا انا ما بكسبش ! هفهمك لان الصفقات العكسية ليها قواعد وقواعد صارمة اي اخلال باي قاعدة فيهم = مارجن كول للاسف الطريقة دي الوحيد اللي مفهاش رجعه لاما تدبيل لحسابك اذا كنت ماشي صح لا الا مارجن كول مبدائيا لازم تفهم ان كل عمله وليها نطاق سعري بتتحرك فيه وليها نطاق زمني بتنشط فيه وليه نطاق زمني بتكون خامله فيه فعلي سبيل المثال وليس الحصر عمله ذي اليورو دولار عمله تحركاتها مش سريعة اوي مقارنة بالعملات الاخري او الازواج الاخري لكن بيجي عليهاايام وبتتحرك بشكل معقول جدا ولان نشاطها في معظم الوقت بيكون من الساعة 10 صباحا الي الساعة 5 او 6 مساءا فالمتوقع دائما انك تستخدم الصفقات العكسية من وجهة نظري في الفترة ما بعد ذلك الوقت ليه بقي هقولك ليه لان السوق بعد هذا الوقت بيكون استقر نسبيا وبيكمل في الاتجاه اللي خده الزوج الي باقي ساعات الليل حتي ولو علي استحياء يمكن وجهة نظري تكون غريبة عليك لكن ده بناءا علي تطبيقي لفكرة الصفقات العكسية اللي مش بطبقها معظم الوقت الا في هذه الحدود مع العملات البطيئة نسبيا طيب نجي بقي لعملة سريعة كالمجنون مثلا احنا عرفين ان تحركات المجنون بتكون عاليه وسريعة طيب يعني ممكن نقوم بصفقات عكسية في منتصف اليوم وما نقلقش هقولك ممكن بس بشروط برضه وشروط التعامل مع مثل هذه الصفقات هي استوب لوز صغير لا يتعدي ال25 نقطة وهدف بنفس قيمة الاستوب لوز يبدا مع انتهاء الصفقة المنصرمة بكده بتكون بتتكلم في نطاق انعكاس 50 نقطة ولو لحظت هتلاقي التذبذب اللي حاصل دائما في المجنون والكيبل ومثل هذه الفئة حدودة بتكون هي الخمسين نقطه دي ادرب علي الكلام ده كويس وبعدين ارجع للسوق وهتشوف النتائج عمله اذاي لكن في الاساس لازم دخول للصفقه الاولي يكون مبني علي اسس سليمة وانصحك في هذه الايام ان تعتمد علي الاستراتيجيات التي تعتمد علي التشبع السعري واللي ممكن في بعض الاحيان بتمشي عكس اتجاه السوق مع احترامي لمن نصح بغير ذلك وتقديري لان صناع القرار في السوق اصبح يستهواهم ضرب التوقعات وعكس التوقعات هو التشبع السعري واذا ما انطلقت الصفقات في عكس توقعك ووافقت التحليل الكلاسيكي فلديك الصفقات العكسية لتحجم هذا الانفلات والانعكاس بالتوفيق وارجو ان اكون قدمت ليك الطريقة بشكل مبسط وارجو ان يستفيد اخواننا الاعزاء من هذه الكلمات البسيطة والله المستعان.

التوقيع

For ppl whom crying " Forex is a game, you should lose some to gain some "

التعديل الأخير تم بواسطة eeelnagm ; 10 - 03 - 2010 الساعة 09:44 AM
eeelnagm غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
الحمد لله

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام