• 7:07 صباحاً

حقيقة مش خيااااااااااااااااال ولا عزاء للأخلاق

الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
flymero is on a distinguished road
20 - 01 - 2011, 05:52 AM
flymero غير متواجد حالياً  
افتراضي حقيقة مش خيااااااااااااااااال ولا عزاء للأخلاق
مبدأيا المشهد كالتالى

احد المشاركات فموضوع ......وكانت مليئة ببعض الكلمات الشعبية المصرية
وحبيت انى اطلع اى شخص مهتم ...او حاسس بالخطر اللى انا حاسس بيه
او بيعانى من نفس المشكلة ......بالنسبالى طبعا .....او اقول اذا كانت بالنسباله مشكله ..
واتمنى من اى حد شايف ان الكلام اللى هيقرأه ده فى شىء من الحقيقة ..ان يشارك برأية
او اذا كنت انا غلطان وشايف الدنيا غلط ... يبقى اشوفلى علاج او اروح لطبيب نفسى

صباااااااااااااح الجماااااااااااااااااااااال يا ضكطووووووووووووور عمرو ههههههههههههههه
ولا تحب اقولك يا اسطى عمرو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..........صباح الفل على المعلمين اللى منورين الورش ........يا فتاااح يا عليم يا رزاق يا كريم ........... هيلا.. هيلا ...... صلو ع النبى ....
وعندك شيشة أص للمعلم عمرو المحرزى وصحابو الاصطى خالد والناس العسل دى ... ايوووووه جاااااااااااااااااى....... تصدق الواحد طلع الكبت اللى عندو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعرف يا عمور انت اوحيت لى بموضوع كنت بفكر فيه برضو .... انا هكتب نبذه مختصرة هنا عشان مش كل يوم هنقرف الناس بموضوع خنيــــــــق

تعرف اننا اغلبنا عندو كبت وازدواجية ونرجسية؟؟؟؟

تصور الواحد بيحاول يطلع الشحنات المكبوتة اللى مبيقدرش يخرجها قدام الناس عشان اى كان اسمه بقى بريستيج ... شكل عام ... نفاق اجتماعى ..... زوق واتيكيت......
هنا بقى كل واحد بيبقى على راحتة يعنى ممكن يبقى صادق اوى مع نفسه فى اوقات زى دى مثلا
وممكن يبقى كذاب كبير ومتجمل زى منا ذكرت فموضوع تساؤلات كده

بس تصور شىء غريب بما أنك نفسانى ( محدش يفهمنى غلط فى فرق بين نفسانى ومنفسن ..ماشى) ؟!!!! تفسر بأية الحالة الازدواجية اللى بنعيشها دى؟؟؟

يعنى مثلا احيانا الواحد بيحب يبقى (سوقى ) اسف فى التعبير زى منا اتكلمت كده ... وشغل معلمين واسطوات ... ونظام الكلام البيئة ده ..... وتحس ان الواحد ما صدق يعمل كده

هل يمكن عشان شخصيتنا الحقيقية محرومة من ده؟؟؟؟

يعنى الناس فى الشوارع بتتكلم كده اغلبهم عربجية فى التعبير ونظام سواقين الميكروباص ... والبياعين

طبعا مش قصدى اهين حد دى كلها اشغال شريفة ... بس اللى مش حلو هو اسلوب الكلام....
الاخلاق انحدرت اوى ....بل انهدمت وانهارت .... ودى مشكلة انا بأعانى منها ومزعلانى اوى فشعبنا وبلدنا مصر.... تمشى فى الشوراع تسمع ملايحمد عقباه... وتسمع الفاظ خارجه وكلام زباله ... لو ركبت ميكروباص فرضا يعنى تشوف اللى عمرك مشفتة وتسمع كلام غريب وعجيب والفاظ قبيحة وسلوكيات خارجه وحاجات تزعل ومترضيش ربنا ومترضيش حد... والمشكلة الكبرى ان العدوى دى انتقلت للاحياء الراقية برضو ... ولاد الناس مبقوش حابين انهم يفضلو ولا د ناس ومتربيين.. بقو يحاولو يتكلمو بهمجية وبقلة ادب وقلة زوق ... تحس انهم بيناقضو نفسهم وبيناقضو اللى اتربو عليه

تحس ان الواحد فيهم اول ميكلمك عايز يقولك( اوعى تفتكر انى ابن ناس ومؤدب والسكة دى ؟..!! لاءء ... انا صايع وعربجى وقليل الأدب...!! ) ولا حول ولا قوة الا بالله

تحس ان المؤدب وابن الناس والزوق والاخلاق والتدين بقت حاجة عيب فمجتمعنا المصرى بالأخص
تحس ان كل الناس عايزة تبقى نوع واحد من البشر .... وبقت تستعر من انها متربية ومتعلمة ومثقفة

وبقت صفة ابن ناس دى حاجه عيب.... ولا عزاء للاخلاق

تعرف اكبر مشكلة بعيشها فحياتى حاليا هى ايه؟؟؟؟

انك ازاى تربى اولادك فى المجتمع ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا فمرة سئلت واحد قريبى الله يرحمة كان دبلوماسى كبير وقلتله تفتكر الواحد يربى ابنو ازاى؟؟؟ يهذبة ويعلمه الأخلاق ويحبسو بعيد عن المجتمع الزبالة ده؟... ولا يسيبة يتمرمط ويلف ويشوف ويبقى عليك العوض فيه وفى اخلاقة ودينة؟... ولا يعمل ايه
قام حقيقة الراجل قالى عيوب الاولى وعيوب الثانية

لو ربيتو اوى وهذبته اوى هيطلع جبان ومنعزل ومنطوى عن الناس لأنة حاسس انهم غيرة ..وأنهم نوع من البشر وهو نوع اخر .... ولو سيبتة للمطحنة بتاع الشارع هيبقى عوضك على الله فيه ..!!!
والحقيقة قريبى ده مات الله يرحمة قبل ماخد منه اجابة قاطعه

بس انا محتار ومش عارف اعمل ايه

تصور ابنى احمد ربنا يحفظة فمدرسة اجنبية ... ومهذبة ومعلمة حاجات اكتر واكبر من سنه ومعلمة الأدب والمفروض كل الاولاد تبقى كده... بشوف الناس بتتعامل معاه على انه سلاله نادرة ..او تحس انه من كوكب تانى .... ومستغربين سلوكياته .؟.....
ومش متخيلين انه مبيتفرجش على الدش ويحفظ اغانى هابطة .. ومش متصورين انى مبعملش كده ومش متابع احدث افلام ميلودى وقنوات الدراما ( وحسبى الله ونعم الوكيل 1000 مليون مرة فى القائمين على هذة القنوات والمفسدين فى الأرض) اللى خربو عقول شبابنا وبناتنا واهلنا ....

تحس انك لما تقول مثلا بتابع ناشيونال جيوجرافى .... تبقى راجل غريب الطباع او غريب الاطوار

ازاى مبتشوفش( افلام عربى...أم الأجنبى) ازاى مبتستمتعش بأعلانات تهامى باشا .؟... والاسفاف ده؟؟ .......... بقى يا راجل معقول مبتتفرجش انت واهلك كده رجال ونساء على الاعلانات الشيقة دى.؟ اللى كلها ايحائات جنسية وخلاعة وقلة ادب؟؟؟؟؟؟!!!!!! لا انت شخص مجنون رسمى

معقول يا راجل مبتسمعش اغانى سوقية شعبية ؟؟!!!! وشربت حجرين ع الشيشة؟؟!!!
يااااااااااه ايه الراجل المتخلف عن الحضارة ده ..... ازاى قادر تعيش كده

معقول مبتقعدش كده انت واهلك فمكان واحد وتتفرجو على فيلم مليان اسفاف ومناظر وبوس واحضان وسراير .. وياسلام بقى لو من افلام خالد يوسف ولا حاجه..... ؟؟!!!! طبعا شىء لا يصدق ان فى انسان عايش ومبيعملش كده ........... تخيل يا دكتور عمرو؟؟؟ اتخيلو يا جماعة

هو ده بقى حال الشعب المصرى والله اعلم العدوى منتشرة فبقيت البلاد العربية ولا لاء؟؟
طبعا اللى بقوله ده كنت ممكن اعمله موضوع كبيـــــــــــــــر ونفتح باب المناقشة فيه
بس مردتش عشان مزهقش الناس وفضلت انى اكتب نبذه مختصرة عنه فى المشاركة دى

بأختصار انا عايز اسئل سؤال

هو التفكير ده صح ولا انا واللى زييى عايشين غلط فمجتمع صح؟؟

وياترى تربية ولادنا تبقى بما يرضى الله ورسوله ونزرع فيهم الاخلاق ونسلحهم بالعلم .. ولا نطلعهم بلطجية وضريبة ومساطيل؟؟؟؟ ولا عزاء فموضوع المساطيل ده
للأسف انا بقيت اشوف الشباب بتلف البانجو والمخدرات فى الشارع ولو جيت تقول لواحد عيب كده وحرام عليك يقوم يقولك ايه( ياعم انت هتعمل لنا فيها شيخ)
ولو كنت مهذب ولا حاجه تلاقى الناس ممكن تستغرب وتقولك
( انت محسسنى انك .....طيـار..!!!)

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو جديد

kingooo is on a distinguished road
افتراضي رد: حقيقةمش خيااااااااااااااااال ولا عزاء للأخلاق
2#
20 - 01 - 2011, 10:19 AM
للاسف

هاقولك تجربتي الشخصية في كلمتين (عشان خاطر ابنك):

ابويا عمل معايا كده زي ماحضرتك بتعمل مع ابنك (مدارس خاصة وأنشطة ومواهب وعلم وتميز وحوارات وكتب ومايجبرنييش على حاجة ووقت معرض الكتاب يديني 1000 جنيه ويقولي هات الكتب اللي نفسك فيها وكل اللي ممكن تتخيله وساعدني في تطوير نظرية رياضية في الكلية (الدكاترة رموها في الزبالة) بس مش مشكلة وساعدني اتعلم برمجة وأعمل برامج علمية وكل اللي ممكن تتخيله.......)
أول ماخرجت للحياه العملية بعد التخرج من هندسة وبقيت مهندس في موقع (وطبعا أنت عارف يعني إيه مهندس في موقع) ارتطمت في حقيقة أني كنت عايش كل ده في (حضانة) (اللي هي بتاعت العيال أول مابيتولدوا) وفجأة خرجت منها واترميت في كيس زبالة كبير

النتيجة المؤسفة

لا بقيت عارف اتكيف مع كيس الزبالة ده وابقى واحد منهم ولا عارف ابقى محترم زي ما اتربيت
وبالتالي اصبح الوصف المثالي ليَّ (حسب بلدنا الحلوة مصر) >>>>> إنسان فاشل
وبقيت ولا حاجة في أي حاجة وسلملي على الاخلاق اللي اتلفت في سجارتين واتحرقت

مش عارف هل كلامي ده دعوة ليك انك تسيب ابنك يفسد ولا إيه؟ بس أنا آخر واحد ممكن يكون قادر على تقديم نصيحة لاني ببساطة (فاشل)
بس أنا حبيت احكي معاك في تجربة حقيقية

آسف لو كنت صدعتك وربنا يوفقك في ابنك
kingooo غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية developer
عضو نشيط
الصورة الرمزية developer

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
developer is on a distinguished road
3#
20 - 01 - 2011, 12:09 PM
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

أشكرك أخي العزيز على صراحتك وأنك فتحت هذا الموضوع
وأحب أن أشاركك بمعاناتي وتتلخص في سطور

لقد تركت مصر عام 1990 وسافرت ، ورجعت بتاريخ 1/8/2009 وخلال هذه الفترة لم أكن أنزل إلا إجازات سريعة لقضاء بعض الأمور كل ثلاث سنوات أو أربع سنوات وكانت إجازاتي لا تتعدى العشرة أيام أو أسبوعين على الأكثر .

سبب الرجوع هو التحاق ابنتي بكلية الصيدلة ولولا هذا السبب ما كنت أفكر أبدا في الرجوع للأسباب التي ذكرتها أنت

ولله الحمد فقد ربيت أبنائي على مخافة الله والمبادئ والأخلاق الحميده ، ولم يسمعوا طيلة عمرهم أي لفظ خارج ويتعاملون بصدق الكلمة وما تعلموه من مبادئ

هل تعلم أنه منذ عودتي لم أخرج من منزلي إلا عدد من المرات لا يتجاوز في مجموعها عدد أصابع اليدين

هل تعلم أن ابنتي أصيبت بانهيار عصبي لكثرة ما رأته من زيف والحلف بالله كذب

هل تعلم أن ابني (الصف الثاني الثانوي) حاليا يصارحني أن أخلاقه وتعاملاته خارج المنزل تختلف تماما عن داخل المنزل ، وبسؤاله عن السبب أجابني أنه لا يستطيع التعامل مع زملائه إلا هكذا وأنه كان منبوذا منهم لمجرد أنه يتعامل بأخلاقيات .

أرى وبكل وضوح أن الأزمة الحالية في مصر هي أخلاقيه على كل المستويات وليست اقتصاديه أبدا ، وهذا هو سبب التباين الحالي بين طبقات المجتمع

ولكن على كل الأحوال لن يصح إلا الصحيح مهما طال الأمد

التوقيع

developer غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Eng.Mohamad
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية Eng.Mohamad

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
Eng.Mohamad is on a distinguished road
4#
20 - 01 - 2011, 12:27 PM
ردي قد لا يعجب البعض

و لكنه في صميم الموضوع

ما ذكرت انت في مسألة للاسف الشديد به نسبة كبيره من الصواب و الحقيقه الفعليه

اندثرت الاخلاق و اصبح المجتمع طبقيا بشكل يندى له الجبين

إما من طبقة من يتمتع بالثراء الفاحش

و هذا لا سبيل للوصول إليه و ان تم الوصول إليه ستجد ان به من الغرور ما يجعلك ترى انه لا وجود اي مغرور في الارض سواه.

و هناك طبقة متوسطي الحال الذي يرى طيلة حياته ان العلم و الشهادة هم سلاح تستطيع ان تاخذه في يدك و تواجه به متاعب الحياه

و اذ بعد سنين و سنين من العناء تجد السلاح سقط من بدك و توجه لمكان آخر ( تييييييييت )

تجد المهندس و الطبيب و المبرمج بل و المحاسب و الدبلوماسي يفتشرون المقاهي هروبا من جحيم البيوت.

و حيت تجد اعلانا عن فرصة عمل فاعلم مسبقا ان بد الواسطة قد مدت و اخذت كل الخير لذويها .

و هناك طبقة الكادحين المعدمين و هذه منتشره و تستطيع ان تراها بام عينك

و هم مثل ما ذكرت

ستخذون من السباب لهجة لكلامهم

استحلوا شرف الأم و البنات في تعبيراتهم ( و من المؤسف ان الاناث اصبحوا كذلك ايضا)

مثل من سبق ذكرهم حين توجه لهم بعض النصح تجد من يرد عليك ( ما تقرفناش يا عم الشيخ). و هلم جره

نحن في زمن تجد القابض على دينه كالقابض على جمر من نار

الغريب في الأمر

انه في رمضان او في المناسبات الدينيه

تجدهم في المساجد يصلون بكل الخشوع الموجود في الدنيا

و صباحا حين تسلم عليهم تجد من يقول لك ( يعم اصطبح بقا احنا صايمين ام الصباح التيت ده)

بصراحة انا ان اجمل تفسي و لكني من الشباب الذي تجرج من جامعته متصورا ان اتقانه لعمله قد يشفع له في الشركات و قد يترقى و يترقى

و ما حدث اني حين اتقن عملي اجد من يحاول بكل جهده ان يكسرني و يسوء سمعتي لكي يكبر هو و خصوصا المدراء

و تمر الأعوام لاكتشف حقيقه قد يخالفني فيها الكثيرين

لو لم اكن مصريا لودتت ان اكون اي حاجة تانيه

نعم بصراحة

انا كل ما اسعى في الآن هو استثمار خبراتي في الخارج

حيث الإسلام و لكن بلا مسلمين

لاننا للاسف في بلدنا اصبحنا

مسلمين بلا إسلام

انا بصراحة ابحث عن بلد استقر فيه لاجمع في تربية اولادي بين الحسن الحلق و الدين و بين المستقبل المنير لاخرج منهم جيل افتخر به

للاسف لو اخرجته من داخل بلدي و هي بهذا الوصع فادخل بسببهم النار.

و لا احد يأتي ليقول لي ( لو كل واحد قال كده يبقى على البلد السلام )

نعم و بقوة في وضعنا الحالي على مصر السلام ما لم يحدث حادث يعيد الانتماء و الاخلاق من جديد
Eng.Mohamad غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية محمد لطش
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية محمد لطش

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
محمد لطش is on a distinguished road
5#
20 - 01 - 2011, 12:51 PM
بد و و و و ن تعليق . . . ! !

التوقيع

اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله وإن كان في الأرض فأخرجه وإن كان بعيدا
فقربه وإن كان قريبا فيسره وإن كان قليلا فكثره وإن كان كثيرا فبارك لي فيه

محمد لطش غير متواجد حالياً  
عضو جديد

kingooo is on a distinguished road
6#
20 - 01 - 2011, 12:54 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Mohamad مشاهدة المشاركة

لو لم اكن مصريا لودتت ان اكون اي حاجة تانيه

للاسف للاسف للاسف صح جدا
kingooo غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية خالد العوينى
عضو متميز
الصورة الرمزية خالد العوينى

خالد العوينى will become famous soon enough
7#
20 - 01 - 2011, 12:59 PM
لعمرك ما ضاقت بلاد بأهلها
ولاكن احلام الرجال تضيق

التوقيع

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

الدخول المعاكس ليست طريقة تداول ناجحة فقط
بل هى نظرة واشارة ايجابية لتحديد لحظات الانعكاس السعرى وتغيير الاتجاة ولو على المدى القصير
نعم انها احدى ادوات التحليل الفنى
الركيزة الثالثة
سهولة التداول ---- و ---- طريق النجاح

خالد العوينى غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

777COOL is on a distinguished road
8#
20 - 01 - 2011, 01:43 PM
يا كابتن عمرو

صباحك ورد
انته كدة دوست على الجرح جامد اوى
بعد اكتر من 40 سنه غربه تيجى تلاقى التاريخ بيتباع
777COOL غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية colleagues
عضو نشيط
الصورة الرمزية colleagues

colleagues is on a distinguished road
9#
20 - 01 - 2011, 02:40 PM
موضوع مؤثر جدا بس للاسف واقع موجود ف كل الشوارع المصريه
وانا من وجهه نظرى المتواضعه ان المشكله الحقيقيه ف انحدار الاخلاق " التليفزيون " والشاشه بكل ما تقدم من اسفاف
كل شئ بقى عادى وكل حاجه بقت عادى حتى الدين مسلمش منهم
بعد معادل امام خلى الملتحى ارهابى متطرف وسائد الفكر دا ف عقول الناس الى يوما هذا
بقى العادى الانحراف وانحرف تسلم
حسبي الله ونعم الوكيل حسبـــــــــى الله ونعم الوكيل
انا لما بقول لحد انى مش بشوف التليفزيون يتقالى كلام تريقه مش معقول كانى مثلا بقول انا اتخليت عن دينى ولا انا تركت الاسلام بجد حاجه غريبه .
يعدى رمضان كلوا ميجيبوش ولا مسلسل دينى والمفروض الناس تصوم وتضيع صيامهم بكم هائل من الزنوب بعد الفطار او اثناء الصيام ,, حسبي الله ونعم الوكيل
ولكن ان شاء الله ربنا هينتشلنا ويمكن حركه 25 يناير 2011 دي تعمل حاجه وميبقاش كلام وخلاص .
colleagues غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محـمد شلبى is on a distinguished road
10#
20 - 01 - 2011, 03:26 PM
اولا التلفزيون هو السبب يا جماعه صدقونى
ثانيا والله عندكم حق لو لم اكن مصريا كنت ابقى اى حاجه تانيه بس اوروبى
ولو لازم ابقى عربى يبقى سعودى او امراتى