• 11:09 صباحاً

استفسار بسيط

عضو جديد
ClearSea is on a distinguished road
02 - 12 - 2012, 07:26 PM
ClearSea غير متواجد حالياً  
افتراضي استفسار بسيط
طبعا زي ما هو معروف المفهوم البسيط لتجارة العملة وهو مفهوم اي تجارة في الحقيقة ن أنا يشتري بأقل سعر وببيع بأعلى سعر
بمعنى لو 1$=1€
وانا معايا واحد دولار هشتري بيه واحد يورو
وهستنا لما قيمة العملة اللي معايا اللي هيا اليورو ترتفع امام الدولار فرضا
هيكون 1€=1.5$ اقوم بايع وبكده يكون معايا واحد ونص دولار رغم انه أمبارح كان معايا واحد دولار بس يعني كسبت نص دولار
السؤال هو أنا ببيع لمين وبشتري من مين في الفوركس وإيه اللي هيخلي الشخص اللي بشتري منه يبيع ليا العملة اللي معاه رغم ان قيمتها نازلة في السوق وعلى العكس إيه اللي هيخلي نفس الشخص يشتري مني عملة قيمتها مرتفعة في السوق رغم ان ده يمثل بالنسبة له خسارة
شكرًا لتجاوبكم

الصورة الرمزية علي عبده
مشرف سابق
الصورة الرمزية علي عبده

علي عبده will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار بسيط
2#
02 - 12 - 2012, 07:49 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ClearSea مشاهدة المشاركة
طبعا زي ما هو معروف المفهوم البسيط لتجارة العملة وهو مفهوم اي تجارة في الحقيقة ن أنا يشتري بأقل سعر وببيع بأعلى سعر
بمعنى لو 1$=1€
وانا معايا واحد دولار هشتري بيه واحد يورو
وهستنا لما قيمة العملة اللي معايا اللي هيا اليورو ترتفع امام الدولار فرضا
هيكون 1€=1.5$ اقوم بايع وبكده يكون معايا واحد ونص دولار رغم انه أمبارح كان معايا واحد دولار بس يعني كسبت نص دولار
السؤال هو أنا ببيع لمين وبشتري من مين في الفوركس وإيه اللي هيخلي الشخص اللي بشتري منه يبيع ليا العملة اللي معاه رغم ان قيمتها نازلة في السوق وعلى العكس إيه اللي هيخلي نفس الشخص يشتري مني عملة قيمتها مرتفعة في السوق رغم ان ده يمثل بالنسبة له خسارة
شكرًا لتجاوبكم
كلامك صحيح !!

ولكن مين قالك ان بعد مده اليورو هيرتفع ؟؟

هو مجرد تنبؤ .. انت شايف ان اليورو هيرتفع غيرك ملايييين شايفين ان اليورو هينخفض في القيمه

بمعنى افضل اقدر اقولك انو في السوق فيه ملاييين من البائعين وملايين من الشاريين وفي النهايه السوق يتحرك في جهه القوه الاكبر

وهذا طبقا لقوانين العرض والطلب

سوق الفوركس بيتم التداول فيه بترليوانات الدولارات يوميا وهو اكبر سوق على وجه الارض

عشان كده في أي وقت هتلاقي سيوله في السوق وفي أي وقت هتلاقي اللي يشتري منك وكمان اللي يبيعلك

اهم حاجه انك تكون في الاتجاه الصحيح ,, سواء كنت بايع او شاري

تحياتي
علي عبده غير متواجد حالياً  
عضو جديد

ClearSea is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسار بسيط
3#
02 - 12 - 2012, 08:07 PM
شكرًا وصلت النقطة
طيب النقطة آلتانية إزاي أنا ببيع للناس دي او بشتري منها هل في كونتات مباشر بين الناس وبعضها ولا أنا بكلف شركة الوساطة انها تقوم بالصفقة عني وإيه شغل أنة شركة الوساطة في الموضوع كله بالضبط او بمعني اخر إيه نمرتها على المدفع! ارجوك متقليش بررم
ClearSea غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام