• 12:14 مساءاً

ܔ҉ೋ فريق كوندور - Condor Team ܔ҉ೋ

Like Tree726Likes

الصورة الرمزية kimoeshta2012
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
kimoeshta2012 is on a distinguished road
افتراضي رد: ܔ҉ೋ فريق كوندور - Condor Team ܔ҉ೋ
931#
05 - 09 - 2013, 09:46 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kalosha2 مشاهدة المشاركة
شكرا لردك الوافي وصدرك الرحب

اولا شارتي الاولاني كان رد علي صاحب الشارت في انه يرسمه صح

انما لو اتكلمنا علي فريم ال4 ساعات فهو مش مجرد ترند صاعد دي قناة صاعدة حصل فيها اكتر من ترند داخلي وموضح بالشارت دا

وانا راسم الشارت دة من زمان جدا

واعتقد انه هيكسر اخر ترند مرسوم داخل القناة علي اقصي اليمين ، ونشوف بعدها هيكسر القناة ولا لا

اه منا فاهمك انا مكنتش بصحح لك انا كنت بضيف علي كلامك

بالنسبة للقنوات انا مش بتاجر عليها انا اه عارفها وتاجرت عليها قبل كده وعرفت قوتها زي حاجات تانية قوية في التحليل الفني لكن رسيت علي الترند المكسور وادينا بنحاول نطور فيها وفعلا بالنسبة للترند الرئيسي الاخير ده انا مستنيه يتكسر بفارغ الصبر
من اول الاسبوع ههههههههه بس شكلنا هندخل معاه الاسبوع الجاي
بس كنت عايز اسالك حاجة لو اتكسر بكرة الجمعه ندخل ؟ ولا عشان بيكون في دول وبنوك هتقفل شغلها وتقفل حسابتها وكده فممكن يعكس علينا ومنضمنش السوق؟ لاني سمعت الكلام ده من اكتر من حد ومش متاكد منه
مستنيك دايما معانا عشان نستفيد منك يا حبي برضه

kalosha2 likes this.

التوقيع

شروط الترند المكسور المطورة2013 لكيمو قشطة

هنافريق الكوندور

الفوركس مدرسة بس اللي يعرف يبقي مديرها
kimoeshta2012 غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية kalosha2
عضو برونزي
الصورة الرمزية kalosha2

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
kalosha2 is on a distinguished road
932#
05 - 09 - 2013, 10:07 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimoeshta2012 مشاهدة المشاركة
اه منا فاهمك انا مكنتش بصحح لك انا كنت بضيف علي كلامك

بالنسبة للقنوات انا مش بتاجر عليها انا اه عارفها وتاجرت عليها قبل كده وعرفت قوتها زي حاجات تانية قوية في التحليل الفني لكن رسيت علي الترند المكسور وادينا بنحاول نطور فيها وفعلا بالنسبة للترند الرئيسي الاخير ده انا مستنيه يتكسر بفارغ الصبر
من اول الاسبوع ههههههههه بس شكلنا هندخل معاه الاسبوع الجاي
بس كنت عايز اسالك حاجة لو اتكسر بكرة الجمعه ندخل ؟ ولا عشان بيكون في دول وبنوك هتقفل شغلها وتقفل حسابتها وكده فممكن يعكس علينا ومنضمنش السوق؟ لاني سمعت الكلام ده من اكتر من حد ومش متاكد منه
مستنيك دايما معانا عشان نستفيد منك يا حبي برضه

اضيف ؟ انا اضيف ؟ دة انا غلبااااااااااااان

شوف ، لو كسر الترند دة الدخول هيكون لحد القناة السفلي ، او الترند العام بتاعك اللي من شهرين لو مش هنتكلم عالقناة ، بس الخروج هيكون مع ملامسته وفي انتظار كسره ودة هيكون له اهداف جنوبية محترمة ان شاء الله
kimoeshta2012 likes this.
kalosha2 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

933#
05 - 09 - 2013, 10:32 PM
اقتباس:
اضيف ؟ انا اضيف ؟ دة انا غلبااااااااااااان

شوف ، لو كسر الترند دة الدخول هيكون لحد القناة السفلي ، او الترند العام بتاعك اللي من شهرين لو مش هنتكلم عالقناة ، بس الخروج هيكون مع ملامسته وفي انتظار كسره ودة هيكون له اهداف جنوبية محترمة ان شاء الله
منا فعلا مستني كسره الترند بتاع اربع ساعات
وبرضه يا حبي متقلش من نفسك ابدا كل اللي نجحوا في الفوركس لو كانوا قالوا كده مكانوش نجحوا
انا داخل في حوالي سنة في تعليم الفوركس وبرضه مريت بأيام تعب كتير بدون اي ربح ومازلت لاني مرجعتش للحقيقي لسه زي منتا فاهم ديمو بس
ده غير اليأس و الزهق و و و و

لكن ادينا بنحاول نتعلم عشان لما تشتغل صح هيبقي ليك طريقة معينة ثابتة في التحليل بتدخل معاها لما تتحقق
عامة انا كان سؤالي عن يوم الجمعه لو تعرف اجابته ياريت تفيدنا
وتشرف اي وقت يا معلم

التوقيع

هنافريق الكوندور

الصورة الرمزية kalosha2
عضو برونزي
الصورة الرمزية kalosha2

934#
05 - 09 - 2013, 11:00 PM
اقتباس:
منا فعلا مستني كسره الترند بتاع اربع ساعات
وبرضه يا حبي متقلش من نفسك ابدا كل اللي نجحوا في الفوركس لو كانوا قالوا كده مكانوش نجحوا
انا داخل في حوالي سنة في تعليم الفوركس وبرضه مريت بأيام تعب كتير بدون اي ربح ومازلت لاني مرجعتش للحقيقي لسه زي منتا فاهم ديمو بس
ده غير اليأس و الزهق و و و و

لكن ادينا بنحاول نتعلم عشان لما تشتغل صح هيبقي ليك طريقة معينة ثابتة في التحليل بتدخل معاها لما تتحقق
عامة انا كان سؤالي عن يوم الجمعه لو تعرف اجابته ياريت تفيدنا
وتشرف اي وقت يا معلم

قصدي في الجملة هو تقليد عادل امام المحبوب

ثانيا كلنا غلابة فالفوركس مهما حاول الانسان ووصل لكنه هيفضل نقطة في بحر ، المهم اللي يعرف يستغل الفوركس صح لانه مهنة جميلة جدا بالنسبة للي يوصل لسر ادارة راس المال والالتزام ، التحليل مافيش اسهل منه مع التعلم والتريث والمهل في اتخاذ القرار الصحيح ، اختيار فرصة من وسط ملايين الفرص مع تظبيط راس مالك عليها افضل مليون مرة من الدخول في فرص كتير تحتسبها مضمونة ولكن فخ الاستوب مع كثرة الصفقات يضيع راس المال وتضيع المهنة

الفوركس حلو مافيش كلام ، والسر هو ادارة راس المال واكررها ملايين المرات

متخافش واشتغل حقيقي بس بشرط تحدد لنفسك هدف يومي من النقاط مع وضع نسبة ربح يومية وهتشوف انك مستمتع باالسوق ونسيت كل ايام العصلجة او التعثر ودي مجربة
عضو نشيط

935#
05 - 09 - 2013, 11:49 PM
اقتباس:
قصدي في الجملة هو تقليد عادل امام المحبوب

ثانيا كلنا غلابة فالفوركس مهما حاول الانسان ووصل لكنه هيفضل نقطة في بحر ، المهم اللي يعرف يستغل الفوركس صح لانه مهنة جميلة جدا بالنسبة للي يوصل لسر ادارة راس المال والالتزام ، التحليل مافيش اسهل منه مع التعلم والتريث والمهل في اتخاذ القرار الصحيح ، اختيار فرصة من وسط ملايين الفرص مع تظبيط راس مالك عليها افضل مليون مرة من الدخول في فرص كتير تحتسبها مضمونة ولكن فخ الاستوب مع كثرة الصفقات يضيع راس المال وتضيع المهنة

الفوركس حلو مافيش كلام ، والسر هو ادارة راس المال واكررها ملايين المرات

متخافش واشتغل حقيقي بس بشرط تحدد لنفسك هدف يومي من النقاط مع وضع نسبة ربح يومية وهتشوف انك مستمتع باالسوق ونسيت كل ايام العصلجة او التعثر ودي مجربة
ههههههههههههه دنا غلبان
ماشي يا معلم كلامك سليم وتمام طبعا وبالنسبة للاهداف سواء اهداف شهرية او اسبوعية او يومية فعلا هو ده الصح كل واحد حسب صفقاته بيدخلها كل اد ايه لان فعلا ممكن واحد يدخل تلت اربع فرص في الشهر بالترند المكسور او اي طريقة تحليل يعني مثلا صفقة في الاسبوع واحدة بس تكون فرصة اصلية مش لازم تكون 100% عشان مفيش مضمون بس تكون علي الاقل 75% او 80% نسبة نجاحها هتقدر ساعتها مثلا تدخل بنسبة كويسة من راس المال والتيك ضعف الستوب تبقي حققت ادارة جيدة + ربح اخر الشهر معقول من 30 الي 50% من راس المال

وبرضه لسه مقلتليش نتداول يوم الجمعه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟ ولو متعرفش عادي برضه قولي

انما علي العكس لو دخلنا فرص كتير مش متاكدين منها اوي ممكن في الغالب نخسر جامد ده لو التيك مش ضعف الستوب وحتي لو ضعف الستوب وحققنا نفس ال30% النفسية هتأثر جامد علينا في كل صفقة وانت عارف يعني ايه الواحد جوه السوق غير برة خصوصا لو حقيقي مش ديمو منا مجرب قبل كده وبمناسبة الزعيم حبيب الملايين هقولك انا اسمي مكتوب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

التوقيع

هنافريق الكوندور

الصورة الرمزية kalosha2
عضو برونزي
الصورة الرمزية kalosha2

936#
06 - 09 - 2013, 01:02 AM
اقتباس:
ههههههههههههه دنا غلبان
ماشي يا معلم كلامك سليم وتمام طبعا وبالنسبة للاهداف سواء اهداف شهرية او اسبوعية او يومية فعلا هو ده الصح كل واحد حسب صفقاته بيدخلها كل اد ايه لان فعلا ممكن واحد يدخل تلت اربع فرص في الشهر بالترند المكسور او اي طريقة تحليل يعني مثلا صفقة في الاسبوع واحدة بس تكون فرصة اصلية مش لازم تكون 100% عشان مفيش مضمون بس تكون علي الاقل 75% او 80% نسبة نجاحها هتقدر ساعتها مثلا تدخل بنسبة كويسة من راس المال والتيك ضعف الستوب تبقي حققت ادارة جيدة + ربح اخر الشهر معقول من 30 الي 50% من راس المال

وبرضه لسه مقلتليش نتداول يوم الجمعه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟ ولو متعرفش عادي برضه قولي

انما علي العكس لو دخلنا فرص كتير مش متاكدين منها اوي ممكن في الغالب نخسر جامد ده لو التيك مش ضعف الستوب وحتي لو ضعف الستوب وحققنا نفس ال30% النفسية هتأثر جامد علينا في كل صفقة وانت عارف يعني ايه الواحد جوه السوق غير برة خصوصا لو حقيقي مش ديمو منا مجرب قبل كده وبمناسبة الزعيم حبيب الملايين هقولك انا اسمي مكتوب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كلامك فل الفل

بس بص كدا عالنقاط دي :

1- انا متداول انتراداي مش سوينجات + سكالبنج
2- مش مبدا انك تقول نتداول بكرة او لأ ، لو بتخاف من الاخبار يبقي تبعد عن السوق خالص وقت الاخبار القوية
3- التعامل مع الاخبار له فن خاص به بجانب التحليل ، اتقنه وهتعرف انك مستحيل تقول كلمة ندخل بكرة ولا لأ
4- انا بدخل اخد الهدف اليومي بتاعي من النقاط وارتبه مع راس المال وماليش دعوة بالاخبار لاني بعرف امتي ادخل وامتي اخرج الحمدلله

عشان كدا مش هينفع ارد علي سؤالك لاني معرفش انت مين ف دول
عضو نشيط

937#
06 - 09 - 2013, 10:41 AM
اقتباس:
كلامك فل الفل

بس بص كدا عالنقاط دي :

1- انا متداول انتراداي مش سوينجات + سكالبنج
2- مش مبدا انك تقول نتداول بكرة او لأ ، لو بتخاف من الاخبار يبقي تبعد عن السوق خالص وقت الاخبار القوية
3- التعامل مع الاخبار له فن خاص به بجانب التحليل ، اتقنه وهتعرف انك مستحيل تقول كلمة ندخل بكرة ولا لأ
4- انا بدخل اخد الهدف اليومي بتاعي من النقاط وارتبه مع راس المال وماليش دعوة بالاخبار لاني بعرف امتي ادخل وامتي اخرج الحمدلله

عشان كدا مش هينفع ارد علي سؤالك لاني معرفش انت مين ف دول
تسلم يا باشا علي الكلام الجامد واتمني نشوفك دايما معانا

التوقيع

هنافريق الكوندور

عضو نشيط

938#
06 - 09 - 2013, 02:47 PM
اقتباس:

بص يا معلم عشان نبقي دايما في السليم خلينا مع الترندات اللي بتكون من بداية الموجة بمعني
انت لما تصغر الشارت اكتر عندك في الترند بتاعك ده هتلاقي لسه في شموع تحتيه بمعني ده يعتبر ترند فرعي فحنا بنخلينا مع الترند اللي بيكون من اول الموجة زي الترند ده اللي علي الكيبل (الباوند دولار) وده ترند رئيسي
ودي اول فرصة موجودة معانا الاسبوع ده بس انا مستنيها تستوي ويكسر الترند مع باقي الشروط وندخل معاه ان شاء الله ودي اول فرصة متاحة لان مفيش ترندات صاعدة متاحة علي ال14 زوج اللي انا شغال عليهم لاني مش بحب اشتغل علي الترندات الهابطة ههههههههههه مش بتيجي معايا كويس وطبعا مقدرش اقولك متشتغلش عليها لو انت فيهم تمام مع تحقق الشروط يبقي دوس فيهم يا معلم لكن انا بتكلم عن نفسي

المهم دي الصورة

ترند قوي علي الاربع ساعات وزاويته جيدة ويعتبر داخل في شهرين بالنسبة للمدة بتعته يعني ان شاء الله لما يتكسر مع باقي الشروط هيكون كسر قوي وهنقدر ندخل بتيك ضعف الستوب

دي الازواج اللي شغال عليها واثبتت نجاها في التحليل الحمد لله
يورو دولار (الزعيم)
استرالي دولار(اوزي)
دولار فرنك
دولار كندي
باوند دولار (كيبل)
نيوزلاندي دولار
يورو ين
باوند ين
نيوزلاندي ين
فرنك ين
استرالي نيوزلاندي
استرالي ين
كندي ين
استرالي فرنك
العدد 14

بالنسبة لباقي المؤشرات وهي سحابة الايشموكو + موفنج افردج 62 اكسبونشال
دول لما بيكون السعر كسرهم وقفل تحتهم بيكون الاتجاه هابط والعكس في الصعود
وجرب تحطهم هتلاقي في احترام فعلا ليهم اغلب الوقت

وبالنسبة لمؤشر وضاح جولد موجود في المرفقات وده مؤشر مساعد لكن انا فعلا اللي يهمني اكتر من المؤشرات هما الشروط التانية المهمة وهقولك عليها

1/ تقاطع موفنجات 9 و 30 اكسبونشال قبل الكسر

2/ ترند ثلاثي الارتكزات قوي من حيث الزاوية من 30 الي 60 درجة ومن حيث المدة يكون مدة طويلة

3/ المومنتم يكون مع اتجاه الصفقة

4/افضل كسر بيكون كسر الترند مع كسر مستوي 23 فيبو او يكون هيقابل مستوي 23 فيبو قدامه لان ده مع التجربة اتضح عشان ده اول مستوي تصحيح فبيكون الكسر في اوله وبيكمل في الاتجاه جامد وارجع للصفحات لورا وهات الفرص كلها هتلاحظ كده انه بيكمل لسمتوي 50 او حتي لو وصل
38 وارتد بنكون ساعتها حاطين الستوب نقطة الدخول فمش هيهمنا انه يرتد

وطبعا احنا بنرسم الفيبو علي الموجة الصاعدة من تحت لفوق يعني من اقل نقطة في الترند الي اعلي نقطة في الترند الصاعد والعكس في الهبوط

5/ لازم نهتم بالموفنجات 55 و100 و 200 العادي

انه يكون مفيش حاجة منهم قدام السعر لما ندخل يعني يكون مثلا كسر موفنج 55 و100 ولسه قدامه شوية علي ما يقابل 200
او يكون كسر 55 ويكون الباقيين بعاد عنه وهكذا
بختصار مينفعش ندخل ونلاقي في وشنا موفنج منهم قريب جدا عشان في احترام للسعر ليهم

6/بالنسبة للموفنج 62 والسحابة الاشيموكو برضه يفضل اننا نكون كاسرنهم لاسفل في صفقة البيع والعكس برضه

ولو مكسرش السحابة ممكن ساعات بتكتفي بكسر الموفنج وبس
لكن مع توافق باقي الشروط وممكن نستني لما يكسر السحابة برضه بس بيفوت علينا كذا نقطة
لان السعر داخل السحابة بيكون في مرحلة تذبذب

7/ مؤشر الماكد برضه بيأكد لنا الاتجاه مع المومنتم

8/ مؤشر وضاح جولد ده جبته من احد المواضيع بعد اذن صاحبه وملخصه لما بيكون الخطوط الخضرا كاسرة الخط الاصفر بيكون الاتجاه شرا ولما بيكون الخطوط الحمرا كاسرة الخط الاصفر بيكون بيع

لكن انا مش بخلي اعتمادي علي المؤشرات اوي عشان بتتبع السعر انما بتكون تاكيد دخول لما الشروط بتتوفر

بالتوفيق ليك وللكل ونتمني المشاركة من الجميع ونشوف راي وافكار كل الناس

للاسف يعتبر مجاش فرص للترند المكسور الاسبوع ده لعدم وجود ترند قوي علي الساعه او الاربع ساعات علي العملات دي ما عدا ترند الكيبل اللي في الصورة وده متكسرش طول الاسبوع وفي الغالب هندخل في كسره الاسبوع القادم لما يتكسر بأذن الله وزي ما اتفقنا قوة الفرصة في دخولها افضل من ضعف الفرص الكتيييييييييييير
وفي ملحوظة تانية مهمة للشروط دي لازم نهتم بيها انه مدة الترند علي شارت الساعه لازم تكون اسبوعين فأكتر مينفعش اقل لانه كان في ترندات ظهرت قدامي مدتها خمس ست ايام مجبناش سيرتها حتي لو 3 ارتكزات
لانها فعلا كانت ضعيفة فحنا يهمنا الترند ابو 3 ارتكزاات ويكون مدته اسبوعين علي الاقل علي الساعه ولو شارت الاربع ساعات برضه يكون اكتر من كدة بيكون اقوي وهو في الغالب الترند القوي علي الاربع ساعات مش بيقل عن شهر في مدته
ان شاء الله اللي جاي احلي
ونشوف اخر الشهر ده دخلنا كام فرصة ونسبة نجاح كام
اتمني التوفيق ليا وليكم

التوقيع

هنافريق الكوندور

الصورة الرمزية yshawky100
عضو جديد
الصورة الرمزية yshawky100

yshawky100 is on a distinguished road
939#
06 - 09 - 2013, 11:11 PM
اقتباس:

للاسف يعتبر مجاش فرص للترند المكسور الاسبوع ده لعدم وجود ترند قوي علي الساعه او الاربع ساعات علي العملات دي ما عدا ترند الكيبل اللي في الصورة وده متكسرش طول الاسبوع وفي الغالب هندخل في كسره الاسبوع القادم لما يتكسر بأذن الله وزي ما اتفقنا قوة الفرصة في دخولها افضل من ضعف الفرص الكتيييييييييييير
وفي ملحوظة تانية مهمة للشروط دي لازم نهتم بيها انه مدة الترند علي شارت الساعه لازم تكون اسبوعين فأكتر مينفعش اقل لانه كان في ترندات ظهرت قدامي مدتها خمس ست ايام مجبناش سيرتها حتي لو 3 ارتكزات
لانها فعلا كانت ضعيفة فحنا يهمنا الترند ابو 3 ارتكزاات ويكون مدته اسبوعين علي الاقل علي الساعه ولو شارت الاربع ساعات برضه يكون اكتر من كدة بيكون اقوي وهو في الغالب الترند القوي علي الاربع ساعات مش بيقل عن شهر في مدته
ان شاء الله اللي جاي احلي
ونشوف اخر الشهر ده دخلنا كام فرصة ونسبة نجاح كام
اتمني التوفيق ليا وليكم
تمام كلامك يا صاحبى بس انته ايه رايك فى استراتيجية البولنجر باند
اخبار النتائج معاك ايه ؟؟
yshawky100 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

940#
06 - 09 - 2013, 11:51 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshawky100 مشاهدة المشاركة
تمام كلامك يا صاحبى بس انته ايه رايك فى استراتيجية البولنجر باند
اخبار النتائج معاك ايه ؟؟
للاسف مش شغال بيها اللي شغال بيها محمد صاحب الورشة بس هو بعتلي رساله قالي انه كان مشغول شوية الاسبوع ده عشان عنده ظروف وممكن يكون معانا الاسبوع الجاي ان شاء الله هو يبقي يرد عليك
yshawky100 likes this.

التوقيع

هنافريق الكوندور

الكلمات الدلالية (Tags)
كوندور فريق سلاحف بورصات

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام