• 9:54 صباحاً

من اسهل الاسترايتجيات .. ولاتحتاج الي تحليل فني ولا متابعة اخبار وبدون حرقة دم

Like Tree20Likes

عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
M.aly is on a distinguished road
افتراضي رد: من اسهل الاسترايتجيات .. ولاتحتاج الي تحليل فني ولا متابعة اخبار وبدون حرقة دم
1511#
18 - 05 - 2010, 02:35 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newegyptian مشاهدة المشاركة

يعني فالطبيعي وحسب الاستراتيجيه كان هيخسر

طيب يبقى معلش يا بوحميد متحطش النتايج اللي زي كده فالموضوع وتقول جابت هدف عشان واحد زي ميتلخبطش

وكمان عاوزين زي ما بنفرح ونحط المكسب نحط الخساره عشان نعرف نقيم الطريقه صح

متزعلش من كلامي

انا مش بدخل على الميتا تريدر لاني مشغول بس كل شويه بدخل على الموضوع هنا بلاقي نقاط كتيره قوي محققه بفرح واقول هيا دي الطريقه الجامده بس مره زي امبارح قلت ادخل كده اشيك على الدنيا الاقي النتايج بالعكس

مش المهم اننا نكسب نقط ونهيص المهم يكون معانا طريقه صح

متزعلش من كلامي للمره التانيه

انت ازاي حسبتها انه بالاستراتجية هيخسر مش فاهم

ساعة وضع النتيجة كان المجنون جايب 70 نقطة

اللي كان قاعد بقي مثلا مقفلش الصفقة علشان كان طماع مثلا بعد كدة السعر رجع دة مالة ومال الطريقة

ثانيا : لو بتتكلم علي الطريقة عكست علي فريم الدقيقة علي نقطة الدخول يعني مخسرش تماما

ولو فضل مكمل علي فريم ال 5 د السعر نزل وبعد كدة طلع وجاب ال 70 نقطة للمرة التانية

يبقي انا مش مسئول ان حد مقفلش وطمع وعايز اقولك حاجة هو مين اللي قالك ان في حد خسر

دي الاستاذ ابارهيم اللي خسر كان داخل بنسبة كبيرة وبعد كدة قفل الصفقة والسعر طلع تاني

انت شكلك كنت مستنين ارد علشان تقول الكلمتين دول

وياريت تقول علي اي صفقة كتبتها وقلت جابت عدد نقاط معينة وهي مكنتش جابت كدة

في صفقات بخصم السالب من الموجب او ندخل مضاعفات المهم في الاخر نخرج بربح

واخيرا انا اصلا باقلي 3 اسابيع مش بضع نتائج

فين النتائج بقي اللي بحطها اللي انت بتقول عليها النتجية بتاعة المجنون ممكن تراجع الوقت ساعة كتابة المشاركة كان جايب

70 نقطة بعد كدة السعر عكس متقفلش لية وعكس في الدقيقة علي نقطة الدخول

انت جربت فريم الدقيقة في الشغل زي مقولتلك جرب وانت تشوف وبعد كدة ابقي اكلم

التوقيع

عن أبي أمامة رضي الله عنه قال: رآني النبي صلى الله عليه وآله وسلم وأنا أحرك شفتي فقال لي ( بأي شيء تحرك شفيتك يا أبا أمامة ؟ ) فقلت - أذكر الله يا رسول الله . فقال - ( ألا أخبرك بأفضل أو أكثر من ذكرك الليل مع النهار ، والنهار مع الليل ؟ أن تقول سبحان الله عدد ما خلق ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما في الأرض والسماء ، سبحان الله ملء ما في السماء والأرض ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما أحصى كتابه ، وسبحان الله ملء كل شيء ، وتقول - الحمد الله ، مثل ذلك ) صدق رسول الله
M.aly غير متواجد حالياً  

عضو فـضـي

افتراضي رد: من اسهل الاسترايتجيات .. ولاتحتاج الي تحليل فني ولا متابعة اخبار وبدون حرقة دم
1512#
18 - 05 - 2010, 02:36 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة morex مشاهدة المشاركة
فعلا ما تزعلش مننا أستاذنا الكريم لكن لما تكون الطريقة جابت خسارة لازم نقول و نقول كام نقطة كمان عشان المصداقية
و الطريقة كده أو كده لا غبار علا تميزها و ربحيتها

مشكور جدا

ياريت توضع انهي صفقة اللي طلعت خسارنة

علشان مفيش خسارة اصلا الحمد الله

التوقيع

عن أبي أمامة رضي الله عنه قال: رآني النبي صلى الله عليه وآله وسلم وأنا أحرك شفتي فقال لي ( بأي شيء تحرك شفيتك يا أبا أمامة ؟ ) فقلت - أذكر الله يا رسول الله . فقال - ( ألا أخبرك بأفضل أو أكثر من ذكرك الليل مع النهار ، والنهار مع الليل ؟ أن تقول سبحان الله عدد ما خلق ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما في الأرض والسماء ، سبحان الله ملء ما في السماء والأرض ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما أحصى كتابه ، وسبحان الله ملء كل شيء ، وتقول - الحمد الله ، مثل ذلك ) صدق رسول الله
M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

1513#
18 - 05 - 2010, 02:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوخالد2 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
أعتقد يا شباب إن المشكلة إن الإستراتيجية على فريم الخمس دقائق وطبعا صعب أن حد يحط فرص لايف وحد يتابعها يعني من خلال الموقع والموضوع إذا ما كانش هو أصلا فهم الإستراتيجية وعرف إزاي يدخل ويخرج سواء بالربح أو بالخسارة
اللي ممكن يفيد هو فقط التنبيه على إنه فيه فرصة شراء أو بيع مثلا على عملة معينة الدولار أو الين أو أي عملة
أما موضوع نقاط الخسارة اللي نحب إعلانها فأظن والله أعلم إنه الأخ محمد علي بيحط النقاط المحققة بعد خصم نقاط الخسارة
وبالتوفيق لنا جميعا ولصاحب الإستراتيجية

بارك الله فيك ودة اللي كان بيحصل فعلا

وممكن اي حد يراجع النتائج ويحسب النقط

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Elmahi
عضو برونزي
الصورة الرمزية Elmahi

Elmahi is on a distinguished road
1514#
18 - 05 - 2010, 04:01 PM
السلام عليكم
اخي صاحب الاستراتيجية
جازاك الله خيرا عللى افادتك لاخوانك
الان قررت ان اتابع مغكم الاستراتيجية لكن مشاء الله كترت الردود و مش عارف التعيرات الي حصلت
ففي الاول كان مجرد موفنج واحد
و الان وجدت 2 موفنج و و الي عارف بس الدخول يكون في تقاطع الموفنج في فريم 5 دقائق متلا
لكن لم اعرف الستوب كيف بنحدده و الخروج

لو ممكن ملف ورد او بدف فيه شرح الستراتيجية مع التعيرات الاخيرة و تحط في توقيعك ليسهل الامر لكل واحد جديد

تحياتي الحارة و تمنايتي بالتوفيق

التوقيع

Elmahi غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

1515#
18 - 05 - 2010, 04:06 PM
موجود في المشاركة الاولي اخي وتشرفت بمروروك

الاستراتجية مازلت تعتمد علي مؤشر الموفينج 200 ولكن الموفينج الاخر وهو 30 لتفادي الدخول الخطأ

وهتبقي اضافة قوية للموضوع انك تبقي موجود معانا

بارك الله فيك

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Elmahi
عضو برونزي
الصورة الرمزية Elmahi

Elmahi is on a distinguished road
1516#
18 - 05 - 2010, 04:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maly مشاهدة المشاركة
موجود في المشاركة الاولي اخي وتشرفت بمروروك

الاستراتجية مازلت تعتمد علي مؤشر الموفينج 200 ولكن الموفينج الاخر وهو 30 لتفادي الدخول الخطأ

وهتبقي اضافة قوية للموضوع انك تبقي موجود معانا

بارك الله فيك

شكراا لك اخي الكريم على روحك الطيبة

يعني الي فهمت الان الباوند دولار حدت فيه تقاطع واضح للاعلى و الان انا دخلت باي و الحمد لله الى الان محققة اكتر من 15نقطة موجبة
و على حسب فهمي لو عاود التقاطع لتحت ندخل سيل و نصاعف لو حبينا
و كيف نحدد نقطة اخد الربح.....

التوقيع

Elmahi غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Dr_aHmaaaaaD
عضو جديد
الصورة الرمزية Dr_aHmaaaaaD

Dr_aHmaaaaaD is on a distinguished road
1517#
18 - 05 - 2010, 05:25 PM
اقتباس:

اقتباس:

اللي كان قاعد بقي مثلا مقفلش الصفقة علشان كان طماع مثلا بعد كدة السعر رجع دة مالة ومال الطريقة

ثانيا : لو بتتكلم علي الطريقة عكست علي فريم الدقيقة علي نقطة الدخول يعني مخسرش تماما

ولو فضل مكمل علي فريم ال 5 د السعر نزل وبعد كدة طلع وجاب ال 70 نقطة للمرة التانية

يبقي انا مش مسئول ان حد مقفلش وطمع وعايز اقولك حاجة هو مين اللي قالك ان في حد خسر

دي الاستاذ ابارهيم اللي خسر كان داخل بنسبة كبيرة وبعد كدة قفل الصفقة والسعر طلع تاني

وياريت تقول علي اي صفقة كتبتها وقلت جابت عدد نقاط معينة وهي مكنتش جابت كدة

في صفقات بخصم السالب من الموجب او ندخل مضاعفات المهم في الاخر نخرج بربح

واخيرا انا اصلا باقلي 3 اسابيع مش بضع نتائج

فين النتائج بقي اللي بحطها اللي انت بتقول عليها النتجية بتاعة المجنون ممكن تراجع الوقت ساعة كتابة المشاركة كان جايب

بص يا بو حميد انا قولتلك مش عاوزك تزعل واكيد في حاجه واقعه مني ... وطلبت منك انك تقولي اللي انا مش فاهمه .... وكان كل غرضي اني لو اتحطيت فموقف زي بتاع صفقه المجنون اللي بتكلم عليها .... اتصرف ازاي عشان اخرج بربح ومطلعش بخساره .... انت خدت الموضوع بحساسيه مش عارف ليه

اقتباس:
انا حسبتها انها هتخسر بالاستراتيجيه على حسب شروط وقواعد الخروج من الصفقه

ان لو السعر عكس على فريم الدقيقه
او لو الاستوب اتضرب اللي هو 25 + الاسبريد يعني 34 نقطه

وكنت قلت الكلام ده باسعار الدخول والخروج فالمشاركه دي
اقتباس:
لا معلش افهم بقى

دلوقتي كان فيه تقاطع على المجنون فريم خمس دقايق الساعه 13:40
اقتباس:
الدخول كان بسعر 133.25

لو هنخلي الاستوب 25+9 يعني 34 نقطه فكده ضربت استوب وخسرنا 34 نقطه

لو خلينا الخروج مع التقاطع العكسي على فريم الدقيقه هيبقى الخروج عند سعر 132.93 يعني خساره 32 نقطه والسعر وصلها ولااستوب اضرب بردو

مش عارف انتو مكملين ازاي بقى وعامله 20

اكيد في حاجه واقعه مني

انا الاعدادات عندي موفنج 200 سيمبل كلوز

وموفنج 30 اكسبونينشيال كلوز

ومتنساش ترد على الردين اللي فاتو بتوعي

اقتباس:
عشان كده انا قلتلك انت خرجت ليه ساعتها ومش عارف انت كملت ليه اصلا لان المفروض الاستوب اتضرب

اقتباس:
مش عارف تقصد ايه يعني
هل انا يعني عاملك كمين ... ده انا وحش قوي بقى
كل هدفي زي ما قولتلك اني عاوز افهم واعرف ايه الشروط الاستثنائيه للخروج والكلام ده عشان كده سألتك انت خرجت بربح كام

اقتباس:
قصدك ادخل واخرج مع فريم الدقيقه ... نجرب ونشوف

Dr_aHmaaaaaD غير متواجد حالياً  
YAM
عضو جديد

YAM is on a distinguished road
1518#
18 - 05 - 2010, 06:23 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب العربي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخوي الكريم محمد علي واخواني الكرام عاوز رايكم كلكم في محاوله التطوير دي بعد اذن الاستاذ محمد طبعا
انا حاولت ادور علي طريقه تقلل التقاطعات الخاطئه ودي محاوله مني ولو شجعتوني هاكمل باك تيست ولو كانت ماشي غلط ياريت تنصحوني عشان ماضيعش وقتكوا ووقتي
اولا
1- وضعت موفينج 21 اكسبونشيال بالون الابيض
2- وضعت موفينج 55 اكسونشيال باللون الاصفر
كده اعدادات الاخ yam وبحاول اجربها
3 - وضعت موفينج 2 اكسبونشيال باللون الازرق
4 - وضعت موشر باربوليك سار باعداته الافتراضيه

الزوج اللي جربت عليه الباوند / دولار ( الكيبل ) فريم الخمس دقايق عادي جدا بعد حدوث التقاطع اولا بيع يبقي في حلين اما ترند هابط او تذبذب
بنتظر حدوث تقاطع موفينج 2 مع موفينج 21 ( الابيض مع الازرق ) مع ظهور موشر باربوليك سار ممكن يكون مسابق بشمعه او بعد التقاطع بشمعه المهم هو ظهور موشر السار لانه اشاراته بطيئه بس بتدخل في نقاط مضمونه ان شاء الله بهدف يصل ل 20 نقطه في كل مره حدوث ذلك واحيانا يزيد عن ال20 نقطه
والعكس في حاله الشراء بعد التقاطع بتاعنا عادي ننتظر تقاطع 2 مع 21 وظهور السار
انا لللامانه لم اجربها لايف انا عملت ليها باك تيست بس والحمد لله النتائج مرضيه بالنسبالي عشان الدخول بيبقي تقريبا مافيهوش ارتدادات كبيره وتحقيق الهدف بسرعه وهو 10 نقط ثم 20 نقطه
برجاء يا جماعه المشاركه لان الباك تيست ده خد مني طول النهار هو ماكملش كل الايام بس انا قولت اشارككم الراي عشان لو ماشي صح تشجعوني ولو غلط ابقي ماضيعش وقتي وادور علي حاجه احسن وجاري رفع بعض الصور

.

اتوكل على الله
واي طريقه ح تستخدمها مع ترند 200 ح تنجح أكيد

أهم حاجه ما تمشيش عكس الترند

وكمان نقطه ثانيه
الدخول بعد 40 نقطه من حدوث تقاطع السعر مع الترند 200
ضروري تحسب حسابك لأهداف قليله واستوب كمان قليل
يعني 10-10
او 15-15
او 20-20
حسب نقطه الدخول

.
YAM غير متواجد حالياً  
YAM
عضو جديد

YAM is on a distinguished road
1519#
18 - 05 - 2010, 06:33 PM

شوفوا اليورو دولار

لمن نرسم على تشارت ترند لاين
أزاي بيفلتر الفرص

على فريم 15 دقيقه

وفريم 5 دقايق

والخيارات المتاحه هي

1
يكسر السعر الترند لاين

2
يرتد السعر من على الترند لاين

أتمنى انكم شايفين اللي شايفه
وجاهزين لتعديل صفقاتكم او الدخول بعد الكسر
ولا تنسوا ما تبصوا على فلاتر الترند المكسور

.
YAM غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية silverhawk145
عضو جديد
الصورة الرمزية silverhawk145

silverhawk145 is on a distinguished road
1520#
18 - 05 - 2010, 08:01 PM
http://forum.borsaat.com/uploaded/895_1274201774.bmp

بجد استرتيجية وهذه اول مشاركاتى فى موضوعكم المتميز,,,,

هل هذه تعتبر فرصة للمجنون وما هى اهدافها و الاستوب؟؟؟؟؟؟
مع العلم ان توقيت هذه الفرصة الساعة 7:30 مساءا بتوقيت القاهرة

وجزاكم الله خيرااااااا
silverhawk145 غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام