• 7:18 صباحاً

المثلث الذهبي

موضوع مغلق
Like Tree928Likes

الصورة الرمزية Kimodesigner
عضو جديد

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
Kimodesigner is on a distinguished road
افتراضي رد: المثلث الذهبي
1111#
29 - 05 - 2014, 08:26 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
ياسلام عليك كنت هقولك ياريت لو ترفع المؤشر ده ... واتقل عليك كمان ولو تقول لمحة بسيطة عنه يعنى ايه عمله
هذا المؤشر يتحسس مناطق العرض و الطلب طبعا هناك عددت طرق لرسم مناطق العرض و الطلب و هذا المؤشر يرسمها اتوماتيكيا يعني بيتحسس حركة السعر بيرسملك مناطق باشكال مستطيلة

مثال على AUD/CHF رسمت المراوح على منطقت demand لاحظ اين رسم مناطق demand قريب من خط المروحة الصاعد يعني نبهني انو في منطقت demand على خط المروحة الصاعد و بتالي انتظر السعر حتى يفصح عن نفسو و ادخل من هذه النقطة و ستوب تحت المستطيل و الهدف منطقة supply

Kimodesigner غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
ziyadiah is on a distinguished road
1112#
29 - 05 - 2014, 08:51 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
ياسلام عليك كنت هقولك ياريت لو ترفع المؤشر ده ... واتقل عليك كمان ولو تقول لمحة بسيطة عنه يعنى ايه عمله

اخي محمد ارجو ان توضح اتجاه رسم المثلث على الشارت لاخر موجة بناءا على برمجة المؤشر طبعا فريم الديلي

معلش استحملني شوية ؟!

ziyadiah غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية aims
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية aims

aims is on a distinguished road
1113#
29 - 05 - 2014, 08:54 PM
اخى عماد
اخوانى الأعضاء
هل من الممكن ان اقول ان الباوند سيتلكود اكثر واكسر
على حسب الشارت المرفق
تحياتى
الصور المرفقة
نوع الملف: png 2014-05-29_13-43-10.png‏ (144.0 كيلوبايت, المشاهدات 22)
aims غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

1114#
29 - 05 - 2014, 09:22 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kimodesigner مشاهدة المشاركة
هذا المؤشر يتحسس مناطق العرض و الطلب طبعا هناك عددت طرق لرسم مناطق العرض و الطلب و هذا المؤشر يرسمها اتوماتيكيا يعني بيتحسس حركة السعر بيرسملك مناطق باشكال مستطيلة

مثال على AUD/CHF رسمت المراوح على منطقت demand لاحظ اين رسم مناطق demand قريب من خط المروحة الصاعد يعني نبهني انو في منطقت demand على خط المروحة الصاعد و بتالي انتظر السعر حتى يفصح عن نفسو و ادخل من هذه النقطة و ستوب تحت المستطيل و الهدف منطقة supply

هل اعداداته تحتاج الى تغير كما ارسلته يا اخي كيمو ؟
عضو جديد

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
Kimodesigner is on a distinguished road
1115#
29 - 05 - 2014, 09:30 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziyadiah مشاهدة المشاركة
هل اعداداته تحتاج الى تغير كما ارسلته يا اخي كيمو ؟
اخي انا جربته دون تغير اي شيء فقط حاول ان ترسم المراوح على القمم او القيعان التي تلمس مناطق العرض و الطلب و سوف يعطيك إشرات جيدة سوف احاول ارفاق امثله امل يستفيد الجميع
Kimodesigner غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
1116#
29 - 05 - 2014, 10:07 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kimodesigner مشاهدة المشاركة

بس لاحظت ان المؤشر مش بيرسم مقدما بمعنى انه بيرسم بعد انهاء الموجة مش قبلها يعنى مش هعرف اشوف تقاطع المروحة مع اى منطقة عرض او طلب ... او جايز انا فاهم غلط . برده وضح لنا امثلة مستقبلية

اقتباس:
اخي محمد ارجو ان توضح اتجاه رسم المثلث على الشارت لاخر موجة بناءا على برمجة المؤشر طبعا فريم الديلي

معلش استحملني شوية ؟!

ولا يمهك بس هى ملهاش علاقة ببرمجة المؤشر هى تخضع لتقييم المستخدم يعنى على شكل الموحة اللى انت حاطتها ممكن ارسم المثلث كده على اخر موجة

وممكن تاخده على الموجة دى

هو بصفة عامة لازم يكون على موجة واحدة ... وطبعا جرى الاتفاق عموما ان عشان اى حركة سعر تعتبر انها موجة لازم تكون على الاقل 3 الى 4 شمعات فى نفس الاتجاه ... لو لقيت كده يبقى ارسم المثلث على الموجة الللي بيتحقق فيها الشرط ده
mohamed982 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

1117#
29 - 05 - 2014, 10:29 PM
اقتباس:

معلش استحملني شوية ؟!

الاخ محمد لم يرد اتمنى ان يكون بخير

على العموم لطالما فكرت بها لان الفهم الاولي للموضوع والجدول كان بتركيز كبير فاي نتائج مخالفة للفهم الاولي بتسوي عندي التماس والحمد لله اخيرا وجدت المشكلة وكانت المفاجئة اننا نستطيع استخدام المؤشر بكلا الحالتين بمعنى لو نتائج الاشارة كانت خطأ لاي سبب من الاسباب فنحن نتاجر وان كانت الاشارة صحيحة فنحن نتاجر واشبه المؤشر بالمنشار و اتمنى ان تكون صائبه بعد ان يطلع عليها الجميع وفحصها وعلى رأسهم الاخ عماد والمهندس محمد .

و بالرجوع الى الجدول الاساسي للطريقة :

والذي كان شرحه : عند وجود موجه صاعدة نقوم باخذ الهاي لشمعة القمة ونضيفها بالجدول و نرجع للخلف لنحسب كم ساعة استغرق الصعود ثم نأخذ الارقام التي تنتجها المعادلات فيجب ان تكون اهداف سفلية قيعان ودعوم وعليه فندخل بيع واذا حصل وصعد نبرد من الاسهم الحمراء 1-2-3

2- والعكس في حال وجود موجه هابطة نريد ان نحصل على القمم المتوقعه فنقوم باخذ القاع الاخير للموجة وندخله بالجدول ونرجع للخلف لنحسب الفترة التي استغرقها تكَوُنْ القاع طبعا بالساعات وعليه فنحصل ارقام علوية وهي اهدافنا وان حصل وهبط فنبرد شراء من الاسهم 1- 2- 3 الخضراء

شارت رقم واحد : الخطوط بناءا على الجدول الاساسي وتم حساب يوم امس :

-------------------------------------------------------------------------------------

الصورة من الهاي الى اللو وهنا نلاحظ اختلاف الخطوط بشكل كبير غير ان السهم يعطيني بيع

------------------------------------------------------------------------------------

الصورة من اللو الى الهاي كما يحسبها الجدول فكانت الخطوط متطابقة والاتجاه يشير الى الاعلى شراء
الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

1118#
29 - 05 - 2014, 10:41 PM
وهذا الشارت نفسه الذي يحسب بطريقة الجدول الاساسية مضاف عليه المراوح من القاع وتوكد ان الاتجاه اليوم كان صاعد تقريبا.

ولا أدري هل يمكننا ان نقول الفكرة صحيحة لان المراوح أكدت الاتجاه الصاعد ؟؟؟

الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

1119#
29 - 05 - 2014, 11:10 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82 مشاهدة المشاركة
هي الباوند -ين حاليا
ليش ما خليتك تشتري لانك عم تلعب على تصحيح
ممكن يتذبذب ساعتين ثلاثة ويطلع روحك لحتى تاخد عشر نقاط منه
شوف هي الترند فقط لما يتم كسره نتحول لصاعد
الاولى لك ان تبيع او تبحث عن فرص بيع
لكما اقترب السعر من خط الترند

وهذا الشارت عندما نأخذ القمة اولا ثم القاع الاخير زي الجدول

من القمة الى القاع يعني من B الى A

عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
1120#
29 - 05 - 2014, 11:10 PM
اقتباس:
الاخ محمد لم يرد اتمنى ان يكون بخير

على العموم لطالما فكرت بها لان الفهم الاولي للموضوع والجدول كان بتركيز كبير فاي نتائج مخالفة للفهم الاولي بتسوي عندي التماس والحمد لله اخيرا وجدت المشكلة وكانت المفاجئة اننا نستطيع استخدام المؤشر بكلا الحالتين بمعنى لو نتائج الاشارة كانت خطأ لاي سبب من الاسباب فنحن نتاجر وان كانت الاشارة صحيحة فنحن نتاجر واشبه المؤشر بالمنشار و اتمنى ان تكون صائبه بعد ان يطلع عليها الجميع وفحصها وعلى رأسهم الاخ عماد والمهندس محمد .

و بالرجوع الى الجدول الاساسي للطريقة :

والذي كان شرحه : عند وجود موجه صاعدة نقوم باخذ الهاي لشمعة القمة ونضيفها بالجدول و نرجع للخلف لنحسب كم ساعة استغرق الصعود ثم نأخذ الارقام التي تنتجها المعادلات فيجب ان تكون اهداف سفلية قيعان ودعوم وعليه فندخل بيع واذا حصل وصعد نبرد من الاسهم الحمراء 1-2-3

2- والعكس في حال وجود موجه هابطة نريد ان نحصل على القمم المتوقعه فنقوم باخذ القاع الاخير للموجة وندخله بالجدول ونرجع للخلف لنحسب الفترة التي استغرقها تكَوُنْ القاع طبعا بالساعات وعليه فنحصل ارقام علوية وهي اهدافنا وان حصل وهبط فنبرد شراء من الاسهم 1- 2- 3 الخضراء

شارت رقم واحد : الخطوط بناءا على الجدول الاساسي وتم حساب يوم امس :

-------------------------------------------------------------------------------------

الصورة من الهاي الى اللو وهنا نلاحظ اختلاف الخطوط بشكل كبير غير ان السهم يعطيني بيع

------------------------------------------------------------------------------------

الصورة من اللو الى الهاي كما يحسبها الجدول فكانت الخطوط متطابقة والاتجاه يشير الى الاعلى شراء
اخ زيادية انا الحمد لله بخير و ان كنت رديت عليك فى المشاركة اللى قبل مشاركتك جايز تكون كنت مشغول بكتابة مشاركتك القيمة ....

شوف ي اخ زيادة هو اصلا اصلا انت عشان كده كنت بتقول فيه اختلاف بين الجدول والمؤشر ببساطة عشان انت كنت بتحسب غلط على الاكسل "نظريا" ليه ؟ هقولك ليه
عارف الفيبوناتشي بيتحسب ازاى او بيترسم ازاى طبعا . لما تكون موجة صاعدة بترسم من تحت لفوق فالفيبونتشي بيعرف ان دى موجة صاعدة و بيحسب اهدف الارتداد يعنى بالظبط بنفس المعادلة التالبة High-(High-Low)*0.618 وكذلك على كل نسب فيبو و لو موجة هابطة بيحسب Low+(High-Low)*0.618 ... فهمت الفكرة ؟ المؤشر مبنى بنفس طريقة حساب الفيبو بالظبط و نفس طريقة عمله تقريبا باختلافات بسيطة . بس ايه اللى هيحصل لو رسمت الفيبو غلط ؟ يعنى لو رسمت مثلا علىى موجة صاعدة الفيبو من فوق لتحت هيعمل ايه ؟! جميع المؤشرات والبرامج غبية بتفهم اللى اتبرمجت عليه فهيفهم انها موجة هابطة وبالتالى هيعمل المعادلة Low+(High-Low)*1.618 مثلا كنسبة فبالتالى في الحالة دى مش هيطلك اهداف ارتداد لتحت , اللى هيحصل انه هيحسب اهداف بعيدة للموحة لفوق .... لحسن الحظ فى الميتاتريدر في تول اسمها FIBO EXPANSION هى دي وظيفته بالظبط اكنه بيرسم الفيبو بالعكس بالطريقة للى قلوتهالك فوق ...... عشان تجرب ارسم فيبو غلط و بعدين ارسم باستعمال اداة فيبو اكبانشن , هتلاقي تطابق فى الاهداف العليا ...... وده بالظبط اللى انت عملته فى البداية انت اصلا كنت بتحسب غلط على جدول الاكسل " عشان كده قولتلك نظريا " لانك بالطريقة اللى انت كنتب بتحسب بيها فانت بتحسب اهداف ابعد للموجة من اهداف ارتداد وهذا هو مانبحث عنه , فبالتالى لما ترسم المثلث بشكل معكوس على الموجة هيديك اهدالاف الابعد لان طريقة عمل المؤشر الرئيسية او المعادلة الرئيسة فيه عبارة عن التالى فرضل موجة صاعد :-
Low+(Hypo*Factor*Point
او القاع +( طول الوتر * المعامل )
او القاع+(طول الوتر / المعامل)

فبالتالى انت طريقتك صحيحة فى حالة رغبتك فى معرفة اقصي هبوط ممكن او ارتفاع ممكن فى حال استمرت نفس الموجة ..... وبالمناسبة كنت جربتها قبل كده بنفس طريقتك من كام يوم .... وشكرا على اثراء الموضوع بفكرة مفيدة
mohamed982 غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام