السلام عليكم
ايه الي بيحصل في اليكو ده
مفيش خير من وراه
انصحني الله يكرمك
شكراااا
امرك اخى ايمن ؟؟
انصحك بكل الصدق والامانة بالخروج من السهم وعدم التعامل مع اسهم الخارج مرة اخرى؟
لان نظام التداول فية يومين وساعة فقط فى الاسبوع والتسوية 5 ايام؟ شىء ممل جدا؟
منذ 1/7 وانا لم اتعامل مع سوق الخارج نهائى؟
وعندك فى سوق الداخل كل ما تريدة من اسهم فى كل القطاعات لا حصر لها؟
بينما الخارج يدوب حوالى 8 او 10 اسهم وكلهم اصبحو خارج حسابات كبار المضاربين وصناع السوق من فترة؟؟ طويلة وميكرات تلك الاسهم اصبحت اضعف مما تتخيل ؟؟
هذا والله اعلى واعلم؟ مرة اخرى تخلص منة جلسة الاثنين ونصيحة لوجة الله تعالى لا تدخل سوق الخارج دة مرة اخرى بعد الان الا اذا عاد كما كان التداول علية يوميا كما كان ايام ماجد شوقى؟؟
ولك القرار الاول والاخير؟
بتمنى اكون رديت عليك كما ينبغى وبما يرضى الله عز وجل ؟
اخوك حسام
التوقيع
يارب الكون ارزقنا جميعا من حيث لا نحتسب اللهم امين
كل الشكر والتقدير لك استاذنا المحترم والعاقل جدا عمرو ابراهيم كما اوصل الشكر لكل شخص فى الاشراف العام على منتدى بورصات العملاق والذى يتعامل بالحكمة والرزانة ويعلم من يريد الصالح ومن يريد الطالح
فلك ولكم جميعا الف شكر من اعماق قلبى بقولها كما بوعد حضراتكم وحضرات السادة الاعضاء بوضع اسهم توصية تحقق مكاسب جيدة وفى وقت قصير فقط اطالبكم بالمتابعة المتواصلة للباب لان تلك الشخصيات لن تتركنى وتترك الباب يسير للامام لانى اعرفهم واعلم اساليبهم المقززة جيدا على مدار عام ونص ؟؟ وردى القوى على هؤلاء توصياتى ويارب كل توصية بقولها وواحد ياخد بيها يحقق منها مكاسب كبيرة؟؟ بعون الله والاسهم المرشحة للشراء بها جلسة اليوم الاحد 5/12/2010 بامر الله وهى
1/ سهم اوراسكوم تيليكوم القابضة؟؟
(( واهمس فقط او تى نجم الشباك الاول الفترة القادمة وتانى بقول فى شاشة؟؟ تتكلم هل التوصية فى محلها الان ام لا؟؟ وايضا ليس شرطا ان السهم عند التوصية بشرائة انة يعمل 5او 10% ؟؟ فى نفس اليوم او تانى يوم؟ لان كل سهم لة ميكرز هو اللى بيقرر متى تحديدا؟ ان يصعد وبقوة؟
ولذلك نقول الصبر جميل طالما انت فى سهم صاعد صاعد بامر الله تعالى ؟؟ ))
2/ سهم الشروق للطباعة والتغليف ؟؟
وايضا من اقوى اقوى؟ اسهم المضاربة بل اقول بكل ثقة ان السهم دة هو القائد لقطاع الورق والطباعة؟ دون منازع؟
طب لية بقول كدة؟؟
لانة الوحيد بالقطاع كلة اللى ممكن وبسهولة مطلقة يعمل 20% ؟؟؟ فى جلسة واحدة؟؟
عكس باقى القطاع كراكتا وسيمو ودلتا والاهرام وخلافة؟؟
قدمت لحضراتكم مالدى بكل حب واخلاص وكلى ثقة فى المولى عز وجل بتحقيق كل حرف قولتة وذكرتة الان ؟؟
والله ولى الصابرين ونعم النصير
وجلسة سعيدة وموفقة لنا جميعا بامر الله عز وجل وبشكر كل من ساندنى من اعضاء الى الادارة الواعية والمحترمة ولاول مرة والله مش عشان حاجة ولكن دى الحقيقة وربى اعلم بصدق ما اقولة بجد اول مرة منذ عام ونص اجد ادارة مستنيرة ولا تنصر الحقد والباطل على الصدق والاخلاص؟ ولكم اسعدتنى مشاركة الاستاذ عمرو ابراهيم لانة يمثل الاشراف العام على منتدى بورصات وتانى وعد؟ صريح ؟ منى لهم ولكم جميعا بوضع توصيات؟ نارية؟؟؟؟؟؟
كى يصمت كل حاقد اثيم ولا يجد سهم؟ واحد يقدر يقول علية بم؟؟
وكلى ثقة فى الله عز وجل انة سيوفقنى فى ذلك طالما بقول الحق والصدق فربنا لن يخذلنى ابدا ؟؟
اخيرا توصياتى ليست امر لاى شخص بالشراء؟؟ وبكرر انا بشر ولست ملاك وكل بنى ادم بيخطء
ولكن اهم شىء ان تكون التوصيات التى ممكن جدا ان لا يحالفنا بها التوفيق ودة الطبيعى فى البورصة؟
لانها مكسب وخسارة ومفيش اى حد مهما كانت خبرتة يقدر يكسب طول سنة كاملة مثلا؟؟ والا مكنش حد غلب؟ وكان كلنا نبقى كسبانين من اى سهم ايا كان اسمة وكونيتة؟ دة وهم وخيال بعيد المنال؟؟ فارجو ان نكون واقعيين؟
ولا نتعامل مع بعض بالقطعة؟
من تجاربى الكثيرة؟؟ اعتقد ان الحساب يكون بعد مرور شهر كامل على الاقل ؟؟
وكام سهم رشحتهم ولم يوفقنا الله فيهم ولم يحققو مكاسب ؟؟ وهنا بقول يا جماعة الخير لازم نحط لينا مستهدف وقولنا نخلية 5% ؟
نبيع علية مثلا سهم راكتا رشحتة وعمل فى جلستين تلاتة 5% فما فوق؟ بنبيع وبارك الله فيما رزق؟
وممكن نرجعلة تانى لو تاكدنا من تكملة صعودة؟؟
والاهم بقى واللى بتخلى الناس تخسر كتير اوى انهم حال هبوط سهم رشحناة ل 5% ؟؟ برضو نبيع فورا ونعمل ستوب لوس؟
اخسر 5% افضل بكتير من خسارة 15% او 20% ؟؟
فرجاء حار من حضراتكم بتنفيذ تلك النقطة الهامة بالذات ؟؟
لانى بجد من خبرتى الطويلة فى ناس لا تضع لنفسها رقم زى ال 5% او 8% ؟؟ مثلا ؟ لتبيع علية حال تحقيق مكسب من اى سهم؟؟
وايضا عدم البيع وعمل ستوب لوس حال هبوط سهم 5%؟
ويقولك لا استنى عل وعسى يجيب سعرى مرة اخرى؟ ودة فى بورصتنا امر نادر جدا ان يحصل وكمان فى اسهم معينة جدا فقط لا غير؟
نصيحة من القلب لكل من يتعامل بالطرق الغير سليمة دى؟ بان يبداء بقى فى تغيرها عن نفسى بزعل واضايق جدا لما الاقى واحد بقالة سنتين؟؟ فى البورصة ولسة بيتعامل كهاوى وواخدها لعبة وفهلوة ويسمع كلمة من هنا وهناك ويشترى عشوائى ويبيع ايضا عشوائى دون علم ودراسة وفهم جيد؟؟
لان المفروض بعد مرور سنتين على تواجد اى شخص بالبورصة؟ ان يبتدى بقى يبقى محترف؟ لان اللى هيفضل يتعامل كهاوى مع البورصة بقولة افضلك تبحث عن عمل او شغلانة اخرى تستثمر بها ؟ لان الهواية فى البورصة لن تجلب الا الخسارة تلو الاخرى وانا شخصيا فضلت من 2000 الى عام 2003 ؟؟
بتعامل كهاوى وقسما بربى انى خسرت كل محفظتى وقلبت مينص ؟ وكنت ساترك المجال تماما لان المبلغ كان كبير فى الوقت دة والخسارة كانت 120 الف جنية؟
وبدين بالفضل فى استمرارى لزوجتى الغالية؟ واللى وقفت معى وقفة منتهى منتهى الاحترام وهى اغلى شىء فى حياتى وطبعا اولادى ياسر واسماء؟
وجعلتنى افك وديعة باسمها بمبلغ 150 الف جنية؟ ومن يومها اقسمت بان اتعلم كل كبيرة وصغيرة فى المجال؟ ازاى اعمل تريدة ناجحة؟ ازاى اشترى وابيع بمكسب جيد ولو 5% كما نوهت كتير؟؟ وايضا عمل ستوب لوس ايضا حال هبوط سهم معى 5%؟ ايضا؟ واحد يقولى اشمعنا ال 5% ؟ بقولة لان ال 5%؟ هى اقرب نسبة ممكن تحدث سواء فى الصعود او الهبوط؟ وليس كلام ولكن من تجارب على مدى 7 سنين تقريبا؟؟
طولت على حضراتكم ولكن بتمنى تكون المشاركة مفيدة لمن يقرائها جيدا والاهم العمل بها؟؟
ووالله من سيبداء التعامل كدة؟ سينسى كلمة خسارة والحبسة فى اسهم وكل تلك الاشياء اللى بتنتج عن عدم الاحتراف؟؟؟؟
والله ولى التوفيق ويارب كل سهم برشحة لحضراتكم هنا للى هيدخلة ان يحقق منى مكسب جيد جدا بامر الله تعالى؟
وتانى جلسة سعيدة وموفقة لنا جميعا ويارب المؤشر يكون اخضر اليوم وتانى بهمس فقط بالنظر الى سهم او تى من اليوم فصاعدا؟ فى اخبار واسرار كتير اوى حول او تى وسعرة الحالى المتدنى لاقصى درجة؟؟
قولت كل شىء عندى بكل حب واخلاص ويبقى القرار الاول والاخير لكم لانى ببساطة ليس لى سلطان على احد ولا استطيع مهما عملت اجبار احد على شراء سهم هو شايف من وجهة نظرة انة لا يصلح للشراء بة الان؟ ودة عادى جدا فلكل شخص وجهة نظرة المختلفة؟
وانهى ياريت بقى بعد ان ذهبو الاشخاص التى كانت تعكر صفو الباب وتشكك دايما فى كلامى وتوصياتى؟؟ المفروض بقى ان يتفاعل معى الاخوة الاعضاء اللى شايفين ان فى كلامى صدق وصراحة وامانة بان يشارك معنا فما احلى من التحاور والنقاش البناء ؟
لان دة سيجعل من بابنا المتواضع مصدر ثقة وسعادة لنا جميعا بامر الله تعالى وانا كلى ثقة فى الله بان يتحقق ذلك قريبا؟؟
ومرة اخرى اسف جدا لطول المشاركة فارجو التماس العذر لانى كان لابد ان اقول كل ما ذكرتة ؟؟ ولكم خالص حبى واحترامى لكم جميعا وياررررب جلسة خضراء وسعيدة وموفقة على الجميع اللهم استجب دعائنا يا اكرم الاكرمين ؟؟؟
اخوكم فى الله حسام
حبيت بس ان تكون اسهم التوصية امامكم لقرائتها جيدا؟؟ والتمعن بها؟؟ وبامر الله تكون مجدية ومفيدة لاى حد سيدخل معنا بها اليوم ؟؟ وما التوفيق والنجاح الا من عند الله تعالى ؟؟
اخوكم المخلص لكم دائما حسام ؟ :confused 2:
التوقيع
يارب الكون ارزقنا جميعا من حيث لا نحتسب اللهم امين
حبيت بس ان تكون اسهم التوصية امامكم لقرائتها جيدا؟؟ والتمعن بها؟؟ وبامر الله تكون مجدية ومفيدة لاى حد سيدخل معنا بها اليوم ؟؟ وما التوفيق والنجاح الا من عند الله تعالى ؟؟
اخوكم المخلص لكم دائما حسام ؟ :confused 2:
ربى لا تجعل تعبنا لوجهك الكريم يضيع هباء دون استفادة احد من خلقك اللهم امين اعزائى واخواتى الغاليين اعضاء منتدى بورصات الدولى؟؟ /// انوة تانى على سهم اوراسكوم تيليكوم القابضة ؟؟؟؟.؟؟؟؟
كشراء وبقوة جلسة اليوم وبكرر تانى عودة من جديد لقيادة السوق برعاية نجم الشباك الاول والاخير الشهر دة ولن اذكر مستهدفات لاوتى الان؟؟ بس اللى اقدر اقولة ان سعرة الان بعد اسبوعين من الان وعلى مسؤليتى الشخصية؟؟
سيكون ضعف سعر الان على اقل تقدير او بالاحرى جيم الى 6 او 7 جنية ؟؟ وربنا يخللينا سويرس باشا اللى بيمشى السوق كلة بمزاجة ولكن من اليوم لا صوت يعلو فوق صوت او تى؟؟
واللى مش مقتنع يتابع السهم واداءة اليوم؟؟ وممكن زيرو ممتاز للى بيشتغل بنظام الزيرووو؟؟
ربنا انصرنا ووفقنا واقف بجوار الحق والصدق والصادقين كما عودتنا دائما يا رزاق يا كريم؟؟؟
//// انوة برضو على سهمنا الطاير الايام القادمة ومضاربة قوية جدا علية
(( الشروق الحديثة للطباعة والتغليف )) وسيثبت للجميع انة قائد القطاع بلا منازع لان راكتا خلاص قرب يجيب تمن الشروق ودة ميحصلش ابدا؟؟ وقولت الشاشة هى الحكم الشرعى بينى وبين حضراتكم؟
وان كان من يشترى اسهم توصياتى قد لا يكون عدد لا يذكر ولكنى عندى صبر كبير وياما حصل كدة معى فى منتديات كثيرة ولكن بعون الله لم يمضى شهر واحد فى اى منتدى كتبت بة الا وزاد الاقبال علية بنسبة 90%؟
دة غير حصولى على لقب مستثمر محترف ؟؟ فى كل المنتديات اللى كتبت بها ولله الحمد لذلك ثقتى فى الله وفى نفسة ملهاش حد؟؟ وان الله مع الصابرين اذا صبرو؟
وانا هصبر لابعد مما تتخيلو؟
وسياتى يوم يثبت فية الباب بامر الله ويحظى باهتمام كل اعضاء منتدى بورصات ؟
وحاش لله ان يكون دة غرورا؟
وانما هو ثقة بالنفس ليس الا؟؟
وجلسة موفقة علينا جميعا؟
ولا تنسو تتابعو اداء او تى؟ اليوم لتتاكدو بانفسكم اننا نقول الصدق والحقيقية لوجة الله تعالى حتى لو مشترتوش؟ اليوم سيجبركم او تى وادائة قادم الايام بالشراء ودة رهان صريح منى لكم جميعا؟؟
والشاشة موجودة والايام قادمة؟
اخوكم حسام
التوقيع
يارب الكون ارزقنا جميعا من حيث لا نحتسب اللهم امين
أستاذ حسام .نصيحه من بورصجيه قديمه ..نوع ووزع محفظتك ..لا تدخل اسهم السيوله بها قليله الا اذا كان لديك عليها خبر ...سهم مثل الشروق لاينفذ الا بعد ساعات طويله من الجلسه وبفاليوم قليل ..ان كان لديك خبر لا نعلمه نرجو منك ايضاحه هنا ولماذا ترشخه عن سهم مثل راكتا جميعنا نعلم ما وراءه من اخبار ايجابيه .ولك جزيل الشكر .
أستاذ حسام .نصيحه من بورصجيه قديمه ..نوع ووزع محفظتك ..لا تدخل اسهم السيوله بها قليله الا اذا كان لديك عليها خبر ...سهم مثل الشروق لاينفذ الا بعد ساعات طويله من الجلسه وبفاليوم قليل ..ان كان لديك خبر لا نعلمه نرجو منك ايضاحه هنا ولماذا ترشخه عن سهم مثل راكتا جميعنا نعلم ما وراءه من اخبار ايجابيه .ولك جزيل الشكر .
اهلا وسهلا بحضرتك يا اختى ندا
ودايما منورة ومشرفة بابى المتواضع؟
بس حضرتك انا موزع التوصيات كويس جدا وراجعى اخر خمس صفحات ستتاكدى من ذلك؟ وعن اسباب ترشيحى احيانا لاسهم مضاربة قليل التداول عليها؟
بيكون على اساس وليس مجرد ترشيح والسلام؟
اولا انا مضارب بمعنى الكلمة ولست مستثمر قصير ولا طويل الاجل اطلاقا؟
وبرغم قلة التداول على بعض اسهم المضاربة زى الشروق كمثال لانى وصيت بية امس؟
ويدوب نفذ 1500 سهم تقريبا؟
اوضح تلك الاسهم عدد اسهمها اصلا قليل جدا وبالتالى التداول عليها بيبقى ضعيف ولكن بيبقى من السهولة جدا على ميكرز تلك الاسهم بالصعود بها 20% فى جلسة واحدة؟ ولو بالف سهم او الفين تلاتة بالكتير؟
والسهم فعلا بامر الله هيعمل كدة وذكرتى راكتا ؟
وانا بقولك بما انك قديمة واكيد هتتفهمى جيدا مقصدى؟
مستحيل سهم راكتا سعرة يتخطى سعر الشروق ابدا؟ لية بالزبط؟
دو بقى شغل ميكرات خصوصا بقطاع واحد؟؟؟
راكتا ورق؟؟ بينما الشروق طباعة وتغليف؟؟؟؟؟
يارب يكون حضرتك فهمتى كويس ما بين السطور؟
وعموما الجلسات القادمة هتثبت لكى وللجميع هل توصية الشروق الان كانت فى الوقت الامثل ام لا؟
ووعد لن ننتظر طويلا يمكن اربع خمس جلسات قادمة بالكتير؟
وبعدها هبقى افكر حضرتك بالمشاركة دى؟؟؟ بشكرك جدا على مشاركتك الهادفة وبتمنى ان تكونى متواجدة دايما بالباب لان دة يشرفنى فما احلى من التحدث مع اشخاص قديمة وفاهمة كويس مجريات السوق والامور الدقيقة بة؟؟؟
يارب يوفقنا جميعا للخير وللصالح العام اللهم امين ؟؟
اخوكى حسام
التوقيع
يارب الكون ارزقنا جميعا من حيث لا نحتسب اللهم امين
نتكلم الاول اخى الغالى عن السوق؟؟؟
رائيى المتواضع بان كل الاسواق العربية والعالمية منذ الازمة الاقتصادية عام 2008 وهى فى تذبذب دائم الى الان؟؟
ةاكاد اجزم بان اعتى الخبراء بان يعلمو متى ستنتهى تلك الازمة واللى بامانة فى تفاقم مستمر احنا مش هنضحك على بعض ونقول ان السوق حلو والاسواق الاخرى كلها حلوة والدنيا مزهزهة ؟؟؟
ابدا لانى لو قلت كدة ابقى نبفهمش حاجة كما وصفنى البعض واللى سيكون ردى عليهم بتوصيات توجع قلوبهم المريضة بفضل الله وعونة؟؟؟ ولكن ليس معنى ذلك اننا نترك السوق والمجال نهائى ؟ لان مستحيل تمر سنة كاملة؟ لا يكون بها فترات يكون بها السوق عالى وفى قمتة؟؟ واوقات اخرى يكون وحش ورزيل؟؟ ويندر المكسب بة فى الاوقات دى؟؟
واعتقد ان شهر ديسمبر وبداية يناير والعام الجديد بيكون السوق فيهم جيد بنسبة معقولة جدا وليس سوقنا وحدة بل كل الاسواق العالمية؟ خصوصا وول ستريت والداو واسهم الجى دى ار؟؟
واللى بتكون السبب الرئيسى فى القياس عليها هل السوق الان جيدا وبة مكاسب؟ ام سىء وبة خسائر؟ اما عن الاسهم ومما سبق فبعون الله معنا سهمين للشراء بهم جلسة باكر الاثنين 6/12/2010 بامر الله تعالى وهى 1/ سهم اوراسكوم تيليكوم القابضة لتانى يوم وجلسة على التوالى؟؟ ومستهدف محترم جدا لاو تى للى هيصبر ية شوية بامر الله وحدة لا شريك لة ؟؟؟ 2/ سهم الانتاج الاعلامى ؟؟؟
ويارب بحق اذان الفجر اللى انطلق الان ؟؟
ان يحقق السهمين المراد منهم والمكسب الجيد والسريع ايضا وهو الاهم الان؟؟ ويارب جلسة خضراء وموفقة علينا جميعا يارررررررررب؟؟
اخوكم المخلص لكم للابد ؟؟
حسام
التوقيع
يارب الكون ارزقنا جميعا من حيث لا نحتسب اللهم امين
أستاذ حسام برجاء ترشيح شركة تداول (سمسرة ) تأخذ عمولة معقولة و معاملة جيدة و ما رأيك في ثمار و سيجما و الفروق بينهما أنا عارف إن الموضوع خارج عن ترشيح الأسهم و لكن أنا طمعان في خبرتك أما بالنسبة للمهاترات الموجودة في الباب الخاص بك من بعض الأخوة فأرجو منك عدم الرد عليهم و تستمر فيما تكتبه و لكل فرد الحرية في أختيار ماهو مناسب له و ربنا يهدي الجميع